Oon tässä päivänä muutamana väsäilly erinäisiä tekniikkaharjoituksia bassolle, ajattelin ny tehdä siitä sitten yhteistä hyvää ja kivaa. Ainoo toive tai porkkana ois se, että toivoisin palautetta näistä, että onko ihan puuta heinää vai onko pointtia tehdä loppuun asti (kun jotkut kansiot on vielä tyhjiä). http://www.box.net/public/3pq1gxrecv Harjotukset on siis Powertab-formaatissa, eli eräänlaisia "play-along"-harjotuksia, muutamissa on vielä näprätty tempon nousukin, ettei tarvi ku painaa playta ja soittaa mukana. Powertab ohjelman saapi täältä : http://www.power-tab.net/guitar.php Nää on tehty 5-kielinen basso ja kolmen sormen tekniikka mielessä. Kahellakin sormella pärjää, mutta nelikielisellä on aikalailla turha selata näitä läpi. Nää keskittyy nimenomaan tekniikkaan, joten jatsia tahi mitään muutakaan ei näillä opi soittamaan (asteikkoharjotuksetkin on toteutettu vain tekniikka ja ulkoa muistaminen mielessä). Mä kuulun tähän koulukuntaan, että basistilla ei oo mitään tekosyytä laiminlyödä tekniikkaa vain sen takia kun ei niitä 16-osia tuu niin paljon vastaan. Itelle tuli herätys metallibändiin liittyessä :) Toki nää auttaa suunnattomasti soiton helppouteen, mutta ainoo oikea tapa opetella soittamaan MUSIIKKIA on kuunnella ja selata nuotteja ja tyylikohtaisia soitto-oppaita läpi. Nämä ehkä auttavat pääsemään taas yhden askelen lähemmäs tavoitteita. Ihan aloittelijan ei ehkä kannata näihin vielä pureutua, monet on pahoja paloja ammattilaisillekin. Eli, kehua tai risua niin paljon ku sielu sietää. Siitos ja anteeksi! P.S. Älä marise tyhjistä kansioista, ne kaikki on jo työn alla, permutaatioita sun muita pukkaa lisää kuhan jaksan tehä. P.P.S. Älä marise tyhjästä tiedostostakaan, vaan eti se F-avaimella varustettu nabbula työkalupalkista ;) |
Nieby 15.06.2006 18:15:38 | |
---|
kun ois ollu nelikieliselle :( |
more_groove 15.06.2006 18:17:58 (muokattu 15.06.2006 18:18:27) | |
---|
Noissa oli näpräämistä jo nin pirusti, ei jaksa kaikille vaihtoehdoille erikseen...Itellä kun on viiskielinen ni näihin on tyytyminen. Jos joku haluaa tehdä näistä nelikieliselle omat versiot, ni kaikin mokomin! |
Nieby 15.06.2006 18:20:23 | |
---|
noo ymmärtäähän sen :) jostai ku sais gp:lle jonkunlaisia tekniikkaharjoituksia nelikieliselle ni ois aikas kivva-. |
more_groove 15.06.2006 18:22:35 | |
---|
Ainiijuu, jos joku ihmettelee kun on tyhjä tiedosto, niin siinä työkalupalkissa on semmonen pikkuinen F-avain...siitä pääset oikeeseen paikkaan :) |
Sir Härö 15.06.2006 19:05:29 | |
---|
noo ymmärtäähän sen :) jostai ku sais gp:lle jonkunlaisia tekniikkaharjoituksia nelikieliselle ni ois aikas kivva-. Tuo on varsin oiva toive... Minuakin kiinnostaisivat nämä. |
more_groove 15.06.2006 19:09:39 | |
---|
Eäh....mä joinki arvasin, että nelikielisellä vetävät älähtävät...No, kattoo ku eka saan ny tän satsin valmiiks, siinäki menee tovi. |
bize 15.06.2006 19:37:20 | |
---|
noo ymmärtäähän sen :) jostai ku sais gp:lle jonkunlaisia tekniikkaharjoituksia nelikieliselle ni ois aikas kivva-. Niitä ootellessa vaikka asteikkoja ja niiden intervalleja. ...Nooh, kokeilin ensin olisivatko kielet vieläkin liian löysällä(olin jo ennaltaan jonkin verran kiristänyt niitä). Kiristämisen lopetin, kun homma meni överiksi, ja ylin kieli katkesi... |
EADG 15.06.2006 22:31:41 | |
---|
Eäh....mä joinki arvasin, että nelikielisellä vetävät älähtävät...No, kattoo ku eka saan ny tän satsin valmiiks, siinäki menee tovi. Hyvää työtä, näin nopeasti katsottuna. Tiedän ainakin mitä teen huomenna aamulla :) Onko noi "Chords & Arpeggios" ja "Left Hand" kansiot tarkoituksella tyhjiä? jos ovat niin millos on tulossa täytettä? |
more_groove 16.06.2006 02:37:09 | |
---|
On tarkotuksella tyhjiä. Yritin tuossa ekassa kirjotuksessa tähdentää, että on vielä keskeneräinen. Lisää tulossa, nyt oon arpeggioiden kimpussa :D |
Karlsson 16.06.2006 08:30:44 | |
---|
Mä kuulun tähän koulukuntaan, että basistilla ei oo mitään tekosyytä laiminlyödä musiikkia vain sen takia kun niitä 16-osia tulee niin paljon vastaan. |
more_groove 16.06.2006 13:21:35 | |
---|
Höpö höpö Sam, mä oon ihan tyytyväinen vaikka pitää soittaa kasia koko keikka ;) Mut ihan hyvä kommentti siinä mielessä, et liika on aina liikaa. |
Karlsson 16.06.2006 13:24:11 | |
---|
Höpö höpö Sam, mä oon ihan tyytyväinen vaikka pitää soittaa kasia koko keikka ;) Ai, sekö ei oo musiikkia? Ei vaan, kasi toimii, oikeassa paikassa, järkyttävän hienosti. Mut ihan hyvä kommentti siinä mielessä, et liika on aina liikaa. Tietty balanssi pitäis näissä olla ja kuitenni varoa sitä, että osaa vähän kaikkee, mut ei mitää kunnolla. |
Teijo K. 16.06.2006 13:39:06 | |
---|
Höpö höpö Sam, mä oon ihan tyytyväinen vaikka pitää soittaa kasia koko keikka ;) Mut ihan hyvä kommentti siinä mielessä, et liika on aina liikaa. Entäs KOKONUOTTEJA? |
more_groove 16.06.2006 13:46:22 (muokattu 16.06.2006 13:52:42) | |
---|
Entäs KOKONUOTTEJA? Äh, mitenkäs mä nyt oon leimautunu nyplääjäks? Vaikka kahdeksan tahdin pitusia nuotteja, jos se biisi sitä vaatii. Tuli tossa mieleen, että menin ja soitin kokonuotteja muutaman death metal-levyllekki, että ei se aina oo musatyylistäkään kiinni :) |
more_groove 16.06.2006 13:50:05 | |
---|
Sitäpaitsi, tähän keskusteluun löytyy varmaan miljoona parempaa topikkia, jos ny sais sitä kommenttia noista harjotuksista ;) Mä oon vatvonu tästä ihan tarpeeksi jo tuopinki äärellä, ei mitään uutta tuu kummiskaan pöytään täällä. |
Johannes_t 16.06.2006 16:07:57 | |
---|
Noita ei taida macilla saada auki? |
more_groove 16.06.2006 16:09:33 | |
---|
Noita ei taida macilla saada auki? Eipä saa, valitan :( |
blessed 16.06.2006 23:16:59 | |
---|
Ihan kivahan noita oli soitella, sen mitä tässä nyt kerkes kokeilemaan. Pitää vielä myöhemmin kattoa tarkemmin. Pitäs tosiaan hommata vaikka se Toonika, että oppis näiden teorioiden perusteet ja perussanaston suomeksi. Ne olis kuitenkin kiva ainaki ne perusteet opetella suomeksi, ennen kuin alkaa netistä englannin kielisiä haakuroimaan. Anyway, jos mielikuvitusta riittää, niin lisää harjotuksia vaan tulemaan, kyllä mulle ainakin kelpaa. Sitäpaitsi mukava saada joskus jotain viiskielisellekin suoraan |
Jesus Muerte 17.06.2006 02:23:24 (muokattu 17.06.2006 02:35:01) | |
---|
Ne olis kuitenkin kiva ainaki ne perusteet opetella suomeksi, ennen kuin alkaa netistä englannin kielisiä haakuroimaan. Tai sitten voi tehdä kuten minä tein, ja opetella kaiken teorian englanniksi. Siitä saa aikaan mukavaa tilannekomiikkaa kun eri kielillä teoriaa opetelleet laitetaan samaan bändiin. "Soita sitä B:tä." "No sitähän mää soitankin!" "Eiku soita sitä beetä." "No koko ajan... Eiku niin sää tarkotat H:ta!" |