Aihe: demomiksauksesta äänitteeksi
1 2 3
Cape
14.06.2006 22:03:38 (muokattu 15.06.2006 18:18:14)
Ajattelin kysellä vielä viime hetken miksausvinkkejä arvoisilta studiopalstan lukijoilta.

www.grandmanoeuvre.com/warehouse/wakeup2.mp3

Kyseinen "Wake Up" kappale on menossa paikallisbändien "promo" kokoelmalevylle. Tällä hetkellä kappaleen miksaus on kai laadukkaan demon tasoinen, mutta pyrkimys olisi nostaa rimaa vielä hieman ja siinä SINÄ voit ehkä auttaa.

Lopullinen miksaus tehdään huomenna, joten saa nähdä onnistuuko sitä yön aikana kehittämään uusia ideoita. Saa kommentoida vapaasti, mitä mieleen tulee. :)

edit:päivitetty linkki
Timo JM
14.06.2006 22:59:12 (muokattu 14.06.2006 23:12:52)

Tää on tietysti makuasia mutta musta tosta puuttuu syvyys, eli viiveitä (reverb/delay) vois käyttää harkitusti enemmän. Makuasia on myös pitääkö noista melko kuluneen kuuloisista rumpusoundeista. (DFH?) Kertsissä siirtäisin myös sitä särösähkistä selvästi vasemmalle pois keskeltä laulun alta.

Vaan hyvältähän toi kuulostaa jo noinkin. Biisinä, sovituksena ja esityksenähän vallan hieno.
...siis mun mielestä.
Notefix
14.06.2006 23:06:32

Makee biisi, hyvä laulaja.

Se avoin haitsu oli vähän pinnassa. Laulu oli vähän kanissa kertissä. Samoin se säröskitta taisteli vähän samasta tilasta laulun kanssa. Eli, melodia esiin paremmin.
"Layers of layers of shit!"
kivi
14.06.2006 23:08:59 (muokattu 14.06.2006 23:11:13)
Ajattelin kysellä vielä viime hetken miksausvinkkejä arvoisilta studiopalstan lukijoilta.

Jep, pikaisella kertakuulemalla seuraavaa, eikä tosiaan missään studiokuuntelussa... mutta jotain kommenttia, olkaa hyvät.

Tuossa 2:04 -kohdassa eli sooloa edeltävässä kertsissä vois tulla jotain alempaa mattoa mukaan, vaikka siitä särökitarasta sitten alataajuutta. Jostain pitäisi saada matala pitkä perusääni siihen kohti mukaan, ja vaikka koko biisin loppuun samaa alakertaa.

Rummuissa tuo yhdistelmä koneshakeria/synaperkkasoundeja ja virittämätöntä virveliä kiusasi mua, koko rytmiosaston soundit ja svengi olivat vähän kuin olisi eri lattariorkestereista koottu jotain kolistelijoita seisoskelemaan studioon. haitsua lukuunottamatta pellit olivat hukassa, haitsu taas kuulosti olevan jotenkin epävireessä itsensä kanssa. Bassarissakaan ei oikein ollut terää, vaikka sinänsä hyvä soundi olikin. Jotain tars tehdä rumpuosastossa, niin koko homma paranee huimaavasti.

Naislaulu on aina plussaa, jatkossa voisitte muistuttaa että vaikka suomenkielessä paino on aina sanan ensimmäisellä tavulla, englanninkielessä se ei oo. Ääntämys ei kuitenkaan tökkinyt.

Aluksi ajattelin, että biisi on liian täynnä kaikkia pikku soundeja, ja niin alussa olikin, lopussa kilkkeen määrä oli kiva mutta vähän kuin joulukuusi - sieltä täältä koristeltu. Niitä kannattaisi tuoda vähitellen mukaan, ja ennen kaikkea jokaisen kohdalla miettiä, miten just tää muuttaa kokonaiskuvaa, että siinä järjestyksessä kun loogista on. nyt ei oikein tapahtunut kasvukehitystä, paitsi että basso otti lopussa kivasti vähän asennetta mukaan.

Biisi loppui ennemmin terssiin kuin sävellajiinsa. Tarkoituksella?

Kaiken tän kritiikin jälkeen pakko sanoa: mukava biisi. Kyllä tuosta lajityypissään aivan asiallinen tulee. Antakaa miksaajan miksata, yllättävän paljon muuttuu kun rummut pomppaavat esiin, kitara miehistyy vähän, synamatot saavat muutakin kuin linjaboksin sävyä, ja kaikki jutut laitetaan paikalleen stereokuvaan.

Onnea
:-)

EDIT: Timo ja Note ehtivätkin kritiikkeineen sillä välin ku mä sorvasin palautetta...
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
askomiko
14.06.2006 23:17:01 (muokattu 14.06.2006 23:17:10)
Kuuntelin Alanis Morissettea, imutin tämän ja pistin jonon jatkoksi. Peräkkäin tuli siis Alanis - Wake up ja GM - Wake up. Maailmassa on matrix.
Timo JM
14.06.2006 23:24:39

Niin, tärkeintähän on tietysti, että lopputulos kuulostaa siltä miltä itse haluaa. Muiden mielipiteet on kuitenkin vain mielipiteitä joita voi sitten suodattaa oman päänsä läpi.

Mä esimerkiksi olen kiven kanssa jokseenkin eri mieltä rumpusoundeista. Musta ne on hyvät mutta kuulostavat vaan niin "tusinatutuilta". Se on kyllä totta, että ekan kertsin jälkeen vois tulla mukaan jotain kasvattavaa - stemmaa tai jotain muuta.
...siis mun mielestä.
kivi
14.06.2006 23:30:18
Mä esimerkiksi olen kiven kanssa jokseenkin eri mieltä rumpusoundeista. Musta ne on hyvät mutta kuulostavat vaan niin "tusinatutuilta".

Epäilemättä ne on samasta kirjastosta jota itsekin käytät?

Kyllähän tuollaisiin soundeihin tottuu, varsinkin jos käyttää itse koneita rumpuihin.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Timo JM
15.06.2006 00:32:15 (muokattu 15.06.2006 00:46:23)

Epäilemättä ne on samasta kirjastosta jota itsekin käytät?

Tuskinpa, mä en ole käyttänyt DFH tai muita vastaavia sampleja. Oon pikemminkin pyrkinyt välttämään sitä, että rummut kuulostais samalta kuin muilla tänä päivänä.

Esimerkiksi tossa mun musiikkinäytteessä on kannut Bob Clearmountain Drums II CD:ltä jonka ostin joskus vuosia sitten MS-Audiotronilta. (Soundillisesti aikamoista 80-luvun mäiskettä mutta geittaamalla, ekuttamalla ja stereokuvaa kaventamalla toimii.) Olen myös käyttänyt Steinbergin LM4 rumpumodulin mukana tulleita Wizoon sämplejä triggaamiseen.

P.S. Saanko mä silti olla eri mieltä sun kanssas ;-)
...siis mun mielestä.
kivi
15.06.2006 01:36:54 (muokattu 15.06.2006 01:39:41)
P.S. Saanko mä silti olla eri mieltä sun kanssas ;-)

Totta kai.

Ja mä itse olen ylikriittinen rumpujen suhteen. En taimauksen tarkkuuden, vaan draivin perään. Takakenossa olevat rummut pitää perustella mulle hyvin, tosin siitähän ei nyt ollut kyse, vaan pelkästä hajanaisuudesta, jäsentymättömyydestä.

Esimerkiksi tossa mun musiikkinäytteessä on

Sori, mulla ei aukea mikseri.netin biisit. Niissä ei oo selkeää url-osoitetta äänitiedostoon, joten ei toimi mun koneella.
Jucciz
15.06.2006 07:05:56 (muokattu 15.06.2006 07:06:11)
Sori, mulla ei aukea mikseri.netin biisit. Niissä ei oo selkeää url-osoitetta äänitiedostoon, joten ei toimi mun koneella.

Tässä selkeä url-osoite:
http://mp3.mikseri.net/hifi/c/cupido_-_tokioon_(remix).mp3

Ja tämä siis vinkkinä Timo JM:lle. Vaihda tuo osoite ääninäytteesi linkiksi niin aukeaa suoraan eikä tarvitse käyttää (raivostuttavaa) Mikseri.nettiä.
>-)))> #11
« Äänittämään? Vastaus on Studio Apaja · Soitteluita »
Mikael
15.06.2006 09:32:33

Mitenhän noi rummut on puuhasteltu? Ne tosta eniten pomppii mun silmille. Kertsissä on siellä laulun tontilla ehkä vähän liikaa kaikkea muutakin.
Siitä mistä aita on matalin...
Timo JM
15.06.2006 09:36:26

Ja mä itse olen ylikriittinen rumpujen suhteen. En taimauksen tarkkuuden, vaan draivin perään.

Mä tarkoitinkin vain soundipuolta.

Mulla oli joskus aiemmin sama ongelma Windows ME:n kanssa. XP:n asennuksen jälkeen kaikki kuitenkin toimii normaalisti. Etkö pysty kuuntelemaan edes lataamalla Mikserin sivulta? (Hifi napista hiiren oikealla ja "Tallenna kohde nimellä...")

Ja tämä siis vinkkinä Timo JM:lle. Vaihda tuo osoite ääninäytteesi linkiksi niin aukeaa suoraan eikä tarvitse käyttää (raivostuttavaa) Mikseri.nettiä.

Tuo linkitys ei jostain syystä toimi mulla kaikkien biisien kohdalla (kuten ei toikaan), joten luovuin sen käytöstä.
...siis mun mielestä.
Mikael
15.06.2006 10:03:31

Kuuntelin uudestaan. Noissa rummuissa mua häiritsee enemmän se kokonaisuus kuin mikään yksittäinen soundi. Jotenkin se balanssi ja se että kaikki kuulostaa yksittäisiltä erillisiltä asioilta eikä niinkään rumpusetiltä. Oliskohan siellä tarjolla jotain overhead/ambienssihommaa?
mhelin
15.06.2006 10:46:57
Niin jos rumpusaundit on DHF(S):ää (spekulointia) niin mikkivuotoja ja tilaa voisi vähän säätää lisää, jos ei niin jollain huonesimulointikauilla sitten. Basari on suhteessa herkkään vokaalisaundiin paikoitellen (alun hiljaisissa osuuksissa) vähän liiankin tuhti, ja viulut ja hammondi vaikka ne hienoilta kuulostaakin voisi kokeilla jättää pois (tilalle vaikka kitaroita). Introsta voisi ehkä haitsujutun jälkeisen ride-kilautuksen jättää sen pois (yksinkertaistaa), ja yleisesti laskee haikkaa ja samoin noita crash-saundeja kertseissä vielä miettiä (ja/tai kuten edellä sanottiin laittaa rumpusetti pakettiin). Noista yksittäistä jutuista joita sovituksesta nousee esiin voisi tietysti aina kysyä että onko tarpeen tai että onko muita ideoita. Mutta hyvä biisi ja sovituksen eteen nähty vaivaa, ja hyvä toisaalta ettei kuulosta ihan tiktakiltakaan (siis yhtä tuotetulta, enemmän kemopetrolin suuntaan tuo taitaa muuten vinksahtaa). Pelkästään miksaamalla tuota saundia ei kyllä hirmuisesti paljon äänitemäisemmäksi saa, masteroinnilla on asiaan suurempi vaikutus.
Timo JM
15.06.2006 10:48:15 (muokattu 15.06.2006 10:52:16)

Noissa rummuissa mua häiritsee enemmän se kokonaisuus kuin mikään yksittäinen soundi. Jotenkin se balanssi ja se että kaikki kuulostaa yksittäisiltä erillisiltä asioilta eikä niinkään rumpusetiltä. Oliskohan siellä tarjolla jotain overhead/ambienssihommaa?

Mä olen edelleenkin sitä mieltä, että noissa rummuissa ei ole soundillisesti valittamista, jos toi on se mitä halutaan, mutta onhan ne kyllä pikkasen liian pinnassa. Vaan onhan tää ihan mielenkiintoista kun kaikki on vähän eri mieltä :-)

Pelkästään miksaamalla tuota saundia ei kyllä hirmuisesti paljon äänitemäisemmäksi saa, masteroinnilla on asiaan suurempi vaikutus.

Tästä olen kyllä samaa mieltä.
...siis mun mielestä.
Cape
15.06.2006 11:37:31
Kiitos kaikille palautteesta. Tämä Wake Up tuotoshan on kotikonstein värkätty ja jotenkin tilantuntu pitäisi saada yhtenäisemmäksi. Käytössä on tosin vain PT:n oma d-verb ja lexicon mpx500, joten ei oo kauheesti resursseja noiden eri tilasoundien käyttöön. Rummut on äänitetty sen verran huonossa tilassa että ambienssimikki tuo mukaan aika kumisevan soundin. Voihan sitä toki equttaa ja liiskata. Rummuissa on eripari overit (akg c3000 ja röde nt1a).

Palautteesta tuli myös esille että jotain keskialuetta puuttuu sekä säkeistöstä ja kertosäkeestä. Ehtiihän tässä vielä jotain raitoja soittaa, kun kerran kotipajassa puuhastellaan ja bändi on itse vastuussa miksauksesta.... ja masteroinnista :) Okei, tuskin kukaan haluaa tehdä noita kaikkia osa-alueita itse, mutta välillä näin. Otetaan opettelun kannalta.

Kiva vaan saada jotain ulkopuolista kommenttia, ettei tarvi kaikkia vatvoa oman pään sisällä.
mhelin
15.06.2006 12:08:46
Laittakaa biisi tänne niin joku varmaan mielellään masteroisikin sen, olisi hyvä jos sen tekisi joku muu kuin bändi itse.
Epämuusikko
15.06.2006 15:10:03
Kuuntelin uudestaan. Noissa rummuissa mua häiritsee enemmän se kokonaisuus kuin mikään yksittäinen soundi. Jotenkin se balanssi ja se että kaikki kuulostaa yksittäisiltä erillisiltä asioilta eikä niinkään rumpusetiltä. Oliskohan siellä tarjolla jotain overhead/ambienssihommaa?

Mulla oli ambienssi täysillä ja headroom nollassa.
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
Mikael
15.06.2006 15:42:42

Mulla oli ambienssi täysillä ja headroom nollassa.

Mulla taas on ambulanssi tilattuna ja bedroom ihan sekaisin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)