Aihe: Radiuksen hiontalaite.
1 2
Pehvanssi
08.06.2006 20:22:05
Olisiko mitään järkeä hioa ensin esimerkiksi 20cm lankunpätkään oikea radius jo valmiiksi ja sen jälkeen kaksipuoleisella teipillä kiinnittää haluttu hiekkapaperi siihen kiinni? Näin saisi koko kaulalle varmasti oikean radiuksen. Ongelmia, ohjeita, ehdotuksia?
justus5
08.06.2006 20:35:17
Olisiko mitään järkeä hioa ensin esimerkiksi 20cm lankunpätkään oikea radius..

Duodanoin .. en tiedä kannattaako sitä hiomalla ruveta väkertämään (ennemmin ostaa valmiin) mutta Martin Kochilla on toimivan näköinen jigi blokin tekoon: http://www.buildyourguitar.com/resources/tips/radblock.htm.
Remember to rebel against authorities, kids!
Aki
09.06.2006 01:32:04

Tuohon olen törmännyt aiemminkin. Ja aina ihmettelen sitä, kun jokainen joka on vaneria käsitellyt (tai jolla on edes silmät päässä) tietää/huomaa että tossahan vain muodostuu ruuvien kohdalle kulma, ja vaneri on muualta melkein suora.

Jostain hyvin ohuesta vanerista kerroksia tekemällä toi _saattais_ toimia, muilta osin tollaset laskentakaavat on noin suurpiirteisessä kokonaisuudessa täysin turhia.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
Little Savage
09.06.2006 01:55:00
Mä käytän noita Stew Macin hiontapaloja jotka ajaa saman asian. Niitä käyttäessä tuli mieleen sellanen seikka että jos hioo koko kaulalle saman radiuksen niin leveämmästä päästä tulee ohuempi jos lopettaa hiomisen kun keskiviiva on saavutettu.

Onkohan siitä sitten haittaa jos ylemmät nauhat on matalemmalla sitä en tiedä.
Tim
09.06.2006 08:49:20

jos hioo koko kaulalle saman radiuksen niin leveämmästä päästä tulee ohuempi jos lopettaa hiomisen kun keskiviiva on saavutettu.
Kyllä se siitä laudan keskeltä on yhtä paksu. Reunoilta tietysti ohuempi. Mutta noin ne kai on kaikissa kitaroissa, joissa on muuttumaton radius.

Yks keino on tilata otelauta valmiiks uritettuna ja radiuksella. Itse olen näin tehnyt. Upotuksia laudan tasalle hioessa sitten käyttänyt vielä noita stewmacin blockeja. Seuraava lauta onkin muuttuvalla radiuksella, joten siihen ei blockia viitti käyttää.

Jossain tais olla ohjeet systeemille millä tehdään noita blockeja helposti jyrsimellä. Tommonen on varmaan kyllä helppo järkeillä itsekin. Jyrsin kiinni puupalikkaan, joka on naulassa kiinni, ja jyrsin niinkun roikkuu tuon naulan varassa. (Tietty voi tehdä pöytätasossakin tuon.) Sitten jyrsin ja sen terä sopivalle etäisyydelle naulasta, niin voi sitten jyrsiä tuon radiuksen puupalaan. Esim jos naulasta terään on 12", niin tulee 12" radiuksen blocki.
DVD
09.06.2006 10:03:51
Mä käytän noita Stew Macin hiontapaloja jotka ajaa saman asian. Niitä käyttäessä tuli mieleen sellanen seikka että jos hioo koko kaulalle saman radiuksen niin leveämmästä päästä tulee ohuempi jos lopettaa hiomisen kun keskiviiva on saavutettu.

Onkohan siitä sitten haittaa jos ylemmät nauhat on matalemmalla sitä en tiedä.

Tuollaisella Mäkkärin hiomakalikalla tulee sama radius koko otelautaan. Se ei välttämättä ole kovin hyvä asia. Kitaralla ylemmillä nauhoilla saattaa ilmetä ongelmia bendatessa, eli ns. "fret out". "Compound radius", muuttuva radius on parempi. Compound radiuksen saa helposti tehtyä pyörittämällä kaulaa isossa nauhahiomakoneessa tai yksikertaisesti höylällä ja riittävän pitkällä hiomaklossilla. Ei tuo radiuksen tekeminen ole mitään rakettitiedettä.
Juzzu
09.06.2006 10:31:55
Tuollaisella Mäkkärin hiomakalikalla tulee sama radius koko otelautaan. Se ei välttämättä ole kovin hyvä asia. Kitaralla ylemmillä nauhoilla saattaa ilmetä ongelmia bendatessa, eli ns. "fret out". "Compound radius", muuttuva radius on parempi. Compound radiuksen saa helposti tehtyä pyörittämällä kaulaa isossa nauhahiomakoneessa tai yksikertaisesti höylällä ja riittävän pitkällä hiomaklossilla.

No ottaen huomioon että tasaradiuksellisia keppejä on tehty tsiljoona ja tullaan tekemään, niin ei tuo fret out ole ongelma lähinnä kuin tosi pyöreillä (=pienillä) radiuksilla.

Ei tuo radiuksen tekeminen ole mitään rakettitiedettä.

Ei. Itse tein käsihöylällä pari ensimmäistäni, paperilla sitten tarkoille. Hyviä tuli.
Jymi
09.06.2006 13:08:27 (muokattu 09.06.2006 13:08:49)
Tuohon olen törmännyt aiemminkin. Ja aina ihmettelen sitä, kun jokainen joka on vaneria käsitellyt (tai jolla on edes silmät päässä) tietää/huomaa että tossahan vain muodostuu ruuvien kohdalle kulma, ja vaneri on muualta melkein suora.

Niihän siinä käy. Parantelin ideaa siten, että ruuvirivejä on yhden sijasta kolme. Niitä laidan ja keskikohdan välissä oleviä ruuvirivejä säätämällä tuosta sai aika aika hyvän. Vanerina käytin 2x3mm varia ja tuntuu, että tuo paksu vaneri auttaa myös, ettei mene vain yhdestä kohtaa kulmalle.
Jymi
15.06.2006 10:02:15
karmea homma hioa tuollaisella koko kaula tai sitten olis pitänyt laittaa karkeampaa hiomapaperia.

60:llä kannattaa aloittaa se hiominen.
Little Savage
15.06.2006 13:50:04 (muokattu 15.06.2006 13:50:40)
Onhan sitten tää John Fisherin tapa tehdä radius hiomalla kaulaa pidempää puupölkkyä vasten johon on kiinnitetty hiekkapaperia.

http://europa.spaceports.com/~fishbake/strat/neck2.htm
PPG
15.06.2006 14:31:01

60:llä kannattaa aloittaa se hiominen.

Jep, mull aoli liimattu se hiomanauha joka oli 100 kiinni siihen palikkaan jokseenkin pysyvästi. Jälki oli kyllä hienoa, mutta se työ...
Hiotaas tosta vielä vähän...Ohops...
PPG
15.06.2006 14:35:31

No ottaen huomioon että tasaradiuksellisia keppejä on tehty tsiljoona ja tullaan tekemään, niin ei tuo fret out ole ongelma lähinnä kuin tosi pyöreillä (=pienillä) radiuksilla.
7" radiuksella ainakin ilmenee tuo fret-out, joka tosin alkaa tulla vasta siellä 15. nauhan kohdalla, 12. nauhan kohdalla se on todella letkeä soittaa (outo juttu). Veikkaan että 10" radiuksella ei enää edes tule fret-out ongelmaa.
Hiotaas tosta vielä vähän...Ohops...
Basismi
01.04.2008 11:10:08
Vai tälleen radiukset tehdään isoissa pajoissa... kätevää! Tai siis tässä on ainakin yksi tapa tehdä radius. Tuolla vaan ei saa compoundia, mutta ei se taida niin tarkkaa olla bassojen kanssa.

http://www.youtube.com/watch?v=i_TrjG2gTq4
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
spyykko
01.04.2008 11:39:31 (muokattu 01.04.2008 11:55:25)

Vai tälleen radiukset tehdään isoissa pajoissa... kätevää! Tai siis tässä on ainakin yksi tapa tehdä radius. Tuolla vaan ei saa compoundia, mutta ei se taida niin tarkkaa olla bassojen kanssa.

Mä luulen että yleisempi tapa on käyttää nauhahiomakoneen takavasteena radiuksen mukaan oikeaan koveruuteen tehtyä palaa. Näkyy mm. Fenderin tehdaskierroksella juutuupissa.

Joskus mietin voisko tuollaisen palan tehdä itse ja käyttää sitä pitkänauhatasaajan (vai mikä sen hirvityksen nimi on) kanssa.

EDIT: Niijoo, mä kyllä skitsasin jo kerran itselleni tuollaisen alkupeärisen postauksen linkin mukaisen systeemin, jolla olisi voinut tehdä myös compoundit. Toteuttaminen on sitten jäänyt, varsinkin kun yhden kokeilun jälkeen en oikein mieltynyt koko compoundiin.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Juniper
01.04.2008 11:43:54

Tuommoisella nimenomaan saa hyvinkin tarkan compound radiuksen.
Heiluriosan pituus määrää radiuksen ja sen voi asettaa eri pituiseksi kaulan toiseen päähään. Korkeuden säädöllä saadaan sitten otelauta/kaula oikeaan tasoon.
LepakonNahka
02.04.2008 21:23:15 (muokattu 02.04.2008 21:27:19)
Itse tein 12" radiuksen eebenlautaan yksinkertaisella metodilla:

1)Sopivan kokoiseen vanerikappaleeseen harpilla oikeankokoinen kaari. Leikkaa kaari ja hio leikkupinta siloiseksi.
2) Näin syntyneen "työkalun" kaarella sitten hierotaan lautaa. Jättää jäljen eebeniin, en tiedä muista materiaaleista.
3) Otelauta raakaan muotoon höylällä
4) Hiekkapaperia kalikkaan kiinni, ja käsi vispaa kuin turkkilaisella vit.... Unohtakaa tuo.
5) Toista vaiheet 2) ja 4) useita kertoja.
6) Nauti tuloksesta.

EDIT: Enpäs laitakaan kuvaa, phähähä.... Laittaisin jos voisin...
EDIT2: Opettelen kirjoittamaan.
Täähän meni ihan rölöttämiseks koko ketju...
rijopu
03.04.2008 07:58:39

Mä olen onnistunut laittamaan vanerit sillä tavalla tuohon, ettei kulmaa synny, vaan lopputuloksena on kaunis kaari. Ja kyllä muutkin onnistuvat. Ei muuta kuin testaamaan ja venyttämään aivokapasiteettia.
Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää... kalamies#14 >-)))> Haista basso!: Antitrendi Cityman
samantien
03.04.2008 11:19:41
Mä olen onnistunut laittamaan vanerit sillä tavalla tuohon, ettei kulmaa synny, vaan lopputuloksena on kaunis kaari. Ja kyllä muutkin onnistuvat. Ei muuta kuin testaamaan ja venyttämään aivokapasiteettia.

mulla on kans ollu pari vuotta tuollainen käytössä. toimii se, kun huolella tekee.
Jos sinulla on bändi ja uskot, että teillä on jotain hienoa, uutta ja omaperäistä tarjottavaa musiikillisesti, haista paska, olet väärässä. Se on just sitä samaa paskaa kuin muillakin!
Tumppi38
03.04.2008 12:46:02
Olisiko mitään järkeä hioa ensin esimerkiksi 20cm lankunpätkään oikea radius jo valmiiksi ja sen jälkeen kaksipuoleisella teipillä kiinnittää haluttu hiekkapaperi siihen kiinni? Näin saisi koko kaulalle varmasti oikean radiuksen. Ongelmia, ohjeita, ehdotuksia?

Olin laiska ja ostin stewmaciltä radius blokit.

http://www.stewmac.com/shop/Tools/S … retboard_Radius-sanding_Blocks.html
"Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt" - "Eivät kaikki, joilla on kitara, ole kitaristeja"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)