Aihe: Suositelkaa ulkoista kovalevyä PC:lle
1 2
BenGlenton
14.06.2006 00:58:15
Terve!

Kyselisin teidän suosituksia ulkoiselle kovalevylle, koska en ole moneen vuoteen seuraillut tätä "hardware-maailmaa" ja olen täten melko kahvilla näistä laitteista.

Kovalevyn tulisi täyttää seuraavat vaatimukset:

- USB2.0 JA FW400
- Kapasiteettia yli 100Gt
- Hintaa max 200 euroa

Katselin tuossa verkkokaupan sivuilta noita ja ainakin Laciella ja Western Digitalilla näytti olevan erilaisia malleja noihin vaatimuksiini.

Kovo tulisi lähinnä äänityskäyttöön sekä osittain backup/arkisto -käyttöön.

Kertokaa ihmeessä kokemuksianne ja suosituksia eri merkeistä ja malleista!

t: Tuomas
www.supremecourtband.fi
BotneLapio
14.06.2006 09:57:33
LaCie. Toimii.
-=Botnee!!=-
Cathi777
14.06.2006 18:38:15

LaCie. Toimii.

Lacie on hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyvä. Maksoin omasta 160 gigaisesta 100e muutama kuukausi sitten. Nyt saa ainakin 250 gigasta 120-130 eurolla. Toimii erittäin hyvin ja on vielä suhteellisen nopea, vaikka väylänä ei ole kuin usb 2.0.
Only pop music can break my heart...
Mikael
14.06.2006 21:12:06

LaCie. Toimii.

ja nimenomaan toi d2-osasto.
Siitä mistä aita on matalin...
kivi
14.06.2006 21:38:49
ja nimenomaan toi d2-osasto.

Hep! Kysymys on ajankohtainen myös mulle.

Mistä mä saan tietää minkälaiset USB-väylät tässä läppärissä on, ja voiko niitä päivittää vain ajureita vaihtamalla niin että sais ulkoisen kovon USB:n kautta kiinni (vai tarviiko päivittää)? Systeeminhallinta ei kerro kuin että niitä on, vau, sen tiesin muutenkin.

Kone on IBM ThinkPad T30.

PS. mä olen aivan kädetön tietokonetermien kanssa. Mitä tarkoitti D2-osasto?
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Mikael
14.06.2006 23:06:45 (muokattu 14.06.2006 23:07:12)

Mitä tarkoitti D2-osasto?

Näitä LaCien d2-sarjan "sinisilmäisiä" ulkoisia levyjä. Kuten esimerkiksi: http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10511

Mulla ainakin on pari jumituskokemusta noista muovikuorisista F.A. Porsche -design levyistä.
kivi
14.06.2006 23:32:12
Näitä LaCien d2-sarjan "sinisilmäisiä" ulkoisia levyjä. Kuten esimerkiksi: http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10511

Mulla ainakin on pari jumituskokemusta noista muovikuorisista F.A. Porsche -design levyistä.

Aha, joo, eli just noita mitä kaikki muutkin käyttää
:-)

Nyt vielä se USB-väylän tunnistaminen, niin olen valmis astumaan liikkuvan studiotyön ihmemaahan
:-D
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
mamiti
14.06.2006 23:36:33
d2-levyissäkin on ollut (minulla ainakin) ongelmia. Neljästä d2:sta kaksi vaihdettu ulinan takia ja yksi hajonnut muuten vain. Sitä ei edes vaihdettu, koska levy piti ottaa kotelosta pihalle projektisyistä ja siitä tietenkin takuu paukahti. Valittelin ongelmista Lacielle päin ja vastaus oli, että muut merkit ovat vielä huonompia...

Kannattaa sitäkin harkita, että ostaa jonkun PATA-laatulevyn ja sille kotelon erikseen.
Chaplin
15.06.2006 09:35:57
Mistä mä saan tietää minkälaiset USB-väylät tässä läppärissä on

Manuaalista :-)

ja voiko niitä päivittää vain ajureita vaihtamalla niin että sais ulkoisen kovon USB:n kautta kiinni (vai tarviiko päivittää)? Systeeminhallinta ei kerro kuin että niitä on, vau, sen tiesin muutenkin.

Ostamalla PCMCIA väylään USB 2.0 kortin
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
Mikael
15.06.2006 09:44:29

d2-levyissäkin on ollut (minulla ainakin) ongelmia. Neljästä d2:sta kaksi vaihdettu ulinan takia ja yksi hajonnut muuten vain. Sitä ei edes vaihdettu, koska levy piti ottaa kotelosta pihalle projektisyistä ja siitä tietenkin takuu paukahti.

Katos vaan. Paskaa tuuria sulla... : ( Mulla on ollut noita jo ainakin viisi ja samoin monet tutut äänihahmot käyttää noita enkä tiedä että kenellään olis ollut noiden kanssa ongelmia. No toisaalta: nekin ovat kuitenkin kovalevyjä... Mulla on taas ollut ongelmia kaikkien muiden levyjen kanssa mitä oon käyttänyt, joten siksi suosin noita.

Valittelin ongelmista Lacielle päin ja vastaus oli, että muut merkit ovat vielä huonompia...

Hoho! Vittu mikä selitys...
BenGlenton
15.06.2006 11:09:59
Nyt vielä se USB-väylän tunnistaminen, niin olen valmis astumaan liikkuvan studiotyön ihmemaahan
:-D

Oletan että sulla on Windows siinä läppärissä.

Käy katsomassa seuraavaa reittiä: Control Panel -> System -> Hardware (välilehti) -> Device Manager -> Universal Serial Bus Host Controller.

Tuosta viimeisestä kohdasta löytyi ainakin tältä duunikoneelta USB 2.0 Root Hub -niminen kohta, josta ainakin meikäläisen järjenjuoksun mukaan voi päätellä, että USB2.0 löytyy ja kääntäen: jos ei löydy, niin USB-liitäntä on sitä hitaampaa sorttia.

Hakuammuntana voisi sanoa, jos sun läppärisi on 3v tai vanhempi, siinä ei välttämättä (todennäköisesti) ole tuota 2.0 USBia. Eli siinä tapauksessa vaan lisäkortti-ostoksille. Eivät nuo ohjainkortit maksa muutamaa kymppiä enempää.

btw. Kiitokset kaikille suosituksista ja kokemuksista!! Näyttää siltä, että valinta kallistuu tuohon Lacien d2:seen. Vielä pitäisi miettiä ostaako 160gb vai 250gb -kokoisen. Hinta eroa on vajaa neljä kymppiä Verkkokaupan hintojen mukaan.
www.supremecourtband.fi
kivi
15.06.2006 13:03:09
Oletan että sulla on Windows siinä läppärissä.

Käy katsomassa seuraavaa reittiä: Control Panel -> System -> Hardware (välilehti) -> Device Manager -> Universal Serial Bus Host Controller.

Tuosta viimeisestä kohdasta löytyi ainakin tältä duunikoneelta USB 2.0 Root Hub -niminen kohta, josta ainakin meikäläisen järjenjuoksun mukaan voi päätellä, että USB2.0 löytyy ja kääntäen: jos ei löydy, niin USB-liitäntä on sitä hitaampaa sorttia.

Hieno homma, juuri tuolta olin itsekin käynyt katsomassa, ja siellä on kolme "USB Root Hubia" muttei yksikään niistä oo 2.0 tai parempi, niissä ei oo mitään numeroa.

Pitääpä ostaa korttia samalla kuin käyn lisäämässä muistit täysille.
Mikael
15.06.2006 13:10:57

btw. Kiitokset kaikille suosituksista ja kokemuksista!! Näyttää siltä, että valinta kallistuu tuohon Lacien d2:seen. Vielä pitäisi miettiä ostaako 160gb vai 250gb -kokoisen. Hinta eroa on vajaa neljä kymppiä Verkkokaupan hintojen mukaan.

Molemmat tulee kuitenkin nopsaan täyteen - kandee ostaa se isompi.
Cornflake
15.06.2006 21:27:04 (muokattu 15.06.2006 21:27:49)
Joo, kandee ostaa niin iso lätty kuin pystyy:-) Täyteen tulee.

Anyways, mulla on kolme ulkoista: LaCien FW, Packaed Bell USB 2 ja Freecom USB 2 merkkiset vehkeet ja kaikki ovat pelittäneet hyvin. Tuo LaCie on nopsimman oloinen, ei mikään iso ylläri.

Mikael:
Näitä LaCien d2-sarjan "sinisilmäisiä" ulkoisia levyjä.

Yhden tutun studion setä oli löytänyt tästä systeemistä vielä senkin positiivisen puolen että tuossa sinisessä valossa on vaikeampi piikittää... Eh he heh.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Chaplin
16.06.2006 07:04:36 (muokattu 16.06.2006 07:06:47)
Tuossa 160 gt Lacie (Porsche, hop/ harmaa loota) on Seagaten lätty sisällä ja noissa isommissa taas Maxtor. Näin mä oon käsittänyt. Tuo Seagate juttu on ainakin varma. Niinpä sen takia valitsin just ton pienemmän, mulla on sen verran huonoja kokemuksia noista Maxtoreista, että sellasta en ainakkaan ikinä enään laita!
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
Mikael
16.06.2006 11:50:05

Yhden tutun studion setä oli löytänyt tästä systeemistä vielä senkin positiivisen puolen että tuossa sinisessä valossa on vaikeampi piikittää... Eh he heh.

positiivisen???
lindo
16.06.2006 13:32:36 (muokattu 16.06.2006 13:58:00)
Mulla on tollanen työsuhde-LaCie karvalakkimalli, 250Gb
http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10468
ja toimii ihan hyvin, kunhan muistaa sammuttaa ennen kun koneen käynnistää koska jostain syystä Windoussi haluaa bootata sieltä...
Tuo tuli siis ilman mitään toivomuksia... itse suunnittelin ostavani Western Digitalin tollasen Dual Option Backup systeemin.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=7878&pic=2

EDIT:
Nuo LaCien D2 mallit on kyllä siistejä:
http://www.verkkokauppa.com/productimages/orig/26486_01.jpg
lindo
16.06.2006 13:42:00
Hieno homma, juuri tuolta olin itsekin käynyt katsomassa, ja siellä on kolme "USB Root Hubia" muttei yksikään niistä oo 2.0 tai parempi, niissä ei oo mitään numeroa.

Siellä pitäis muistaakseni lukea että: Enhanced USB controller, tai jotain tuohon suuntaan, JOS sulla on USB 2.0 (päätä en laita pantiksi kyllä)

Homman saa myös kantapään kautta tarkistettua niin että ostaa (jos ei jo omista) ihan uuden USB muistitikun ja tökkää sen kaikkiin reikiin :P ... jos joku reikä sanoo että "this device works better with high speed USB port" niin se tietää sitä että tuo kyseinen reikä on ainakin vanha 1.1 USB rööri.

Huomasin tuon eukon konetta kasatessa että kotelon kahdesta portista toinen sano noin mutta toinen ei :O ... oikeestihan se on siis kai emossa se vanha väylä, ja riippuu vaan miten nuo kotelosta tulevat piuhat sattuu emolle yhdistyvän.
darrell
18.06.2006 20:29:17
LaCien USB-asemista pelkkiä hyviä kokemuksia, sekä kiintolevyt (250G) että DVD asemat toimineet moitteetta ja kertaakaan sekoilematta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)