Aihe: Samat mikit eri kitaroissa
1 2 3
JulGubbe
11.10.2003 12:08:05
taajuuskäyttäytymistä. Mutta jokainen meistä voi olla varma, että kitarassa on niin paljon soundiin vaikuttavia osasia, että näiden tietojen ja tuloksien tulkintaan kannattaa suhtautua jokseenkin kriittisesti. Jo testien virhemarginaalinkin kasvun vuoksi. Ainakin silloin, jos ne ovat selkeästi ristiriidassa joidenkin muiden kokemuksien ja testien kannssa kuten nyt näyttää näissä keskusteluissa tuleen esille.

Joo, onnistuit täydellisesti kuvaamaan niitä vaikeuksia, jota minulla on ollut tuon graduni kanssa. Vaikuttavia tekijöitä on todella vaikea erottaa toisistaam, sillä vaikuttavia tekijöitä on hyvin vaikea varioida. En esimerkiksi voi ostaa kymmentä eri mikrofonia ja vertailla niiden eroja samassa kitarassa. Kun ei yksinkertaisesti ole aikaa/rahaa/intressiä.
Olishan se pitänyt arvata. Hippi! Ainanen riesa tämän päivän Stadis. Samaan paskaan mä luen stallarit, revarit ja muut kommarit.
Dumb
11.10.2003 12:08:10

Minulla on EMG-81 tallamikkinä sekä Fenderin Jag-Stangissa että Tokain Telecasterissa ja eroa soundissa on ihan selvästi. Jag-Stangin soundi on paljon tummempi ja Telen taas kirkkaampi.
trih
11.10.2003 12:18:44
Tuohon edelliseen mikrofonin kiinnitystä koskevaan liittyen, onhan sillä tosiaan paljon eroa että kuinka kiinteästi mikrofoni on kiinni rungossa.

Niin. Asiaan liittyen. Mielipidetykki Ed Romanilla on tämä "Direct coupling"-juttu.

http://www.edromanguitars.com/tech/directcoup.htm
Oh,been out rolling On the Blessed Hellride...
JulGubbe
11.10.2003 12:20:19
Minulla on EMG-81 tallamikkinä sekä Fenderin Jag-Stangissa että Tokain Telecasterissa ja eroa soundissa on ihan selvästi. Jag-Stangin soundi on paljon tummempi ja Telen taas kirkkaampi.

Mutta edelleenkin pitää ottaa huomioon ensinnäkin mikrofonin sijainti ja toisaalta ne muut elektroniset komponentit. Ei voi suoraan sanoa, että se on nimenomaan se runko joka eron tekee. (toki sekin tod.näk vaikuttaa).
Olishan se pitänyt arvata. Hippi! Ainanen riesa tämän päivän Stadis. Samaan paskaan mä luen stallarit, revarit ja muut kommarit.
Dr. Muff
11.10.2003 12:27:36
Tottahan toki ne mikrofonitkin värähtelevät resonoivan rungon mukana, mutta ei mekaaninen 'tärinä' voi vaikuttaa sähkömagneettiseen induktioon.

Selitäs vähän tarkemmin.

Mun mielestä toi mikkien resonoiminen voi nimenomaan vaikuttaa. Indusoituva jännite on suurempi/pienempi kun mikki liikkuu suhteessa värähtelevään kieleen. Sehän vastaa sitä että kieli värähtelisi kovempaa/hiljempaa. Häh?

Eikös pukki just näin todennut?

Fysiikkä on mystistä, mä palaan takaisin fysiologian pariin :)
RjW
11.10.2003 12:29:33
EDIT: niinjoo, katselin tuota sun oma sivua. Sinulla on Mesa Boogie ja Line 6 mallintava. Pitääkö paikkansa se, että mallintavat latistavat eri kitaroiden eroja, kuten olen monasti(kerran) kuullut väitettävän. Minä nääs soitan vaan line 6:n ja tietokonemallinnusten läpi (ei kannata ostaa opiskelijakämppään 1000 watin putkivahvistinta. Tosin haluaisin ostaa), joten en voi itte vertailla.

Mallintavat ovat kotisoittoon ihan omiaan, mutta ei niistä oikean putkipelin soudia tai tunnelmaa saa millään (joskus se tunnelma voi olla myös vitutus, eli ihan hyväkin...). Suurin haitta dynamiikan puute. Eli mallintavissa ei juuri ole väliä kuinka kovaa niitä kieliä hakkaa. Mutta todella tyytyväinen silti olen tuohon Podiin, ennenkaikkea monipuolisuuteen. Treenikämpällä/keikoilla pitää kuitenkin olla aito asia.
"I ain't no goddamn son of a bitch - you better think about it baby!"
makoskela
11.10.2003 12:55:31 (muokattu 11.10.2003 12:57:51)
Selitäs vähän tarkemmin.

Mun mielestä toi mikkien resonoiminen voi nimenomaan vaikuttaa. Indusoituva jännite on suurempi/pienempi kun mikki liikkuu suhteessa värähtelevään kieleen. Sehän vastaa sitä että kieli värähtelisi kovempaa/hiljempaa. Häh?

Fysiikkä on mystistä, mä palaan takaisin fysiologian pariin :)

Fysiikka ei ole mystistä, sen ymmärtäminen vaatii vain vähän kärsivällisyyttä.
Induktiossahan on kyse siitä, että liike sähkökentässä tai liikkuva sähkökenttä muodostaa sähkövirtaa siinä olevaan johteeseen. Aivan samalla tavalla kuin valo (sekin on siis sähkömagneettinen ilmentymä), induktio ilmiönä ei tunne mekaanista maailmaamme.
Mikrofonihan ei tulkitse kitaran tärinöitä/värinöitä, vaan värähteleviä kieliä. On siis kyse tilanteesta, jossa kitaran värähtelevä kieli manipuloi mikrofonin muodostaman magneettikentän rauhaa. Tuloksena on heikko jännite johteessa, jonka tunnemme paremmin sanana signaali. Tämän signaalin sitten vahvistämme Marsuissamme sietämättömäksi meteliksi (heh). Anyway, ainoa merkitys mikrofonin resonoinnilla tässä tapauksessa on siinä, että sen
sijainti värähteleviin kieliin muuttuu (tavattoman pienessä mittakaavassa). On kuitenkin kyse millimetrin tuhannesosien mittaisista liikkeistä. Kielihän liikkuu millimetrejä. Enpä siis jaksa uskoa, että tätä mikrofonin pikkuriikkistä etäisyyden muutosta voisimme korvillamme havaita.

EDIT: toisin sanoen rungon ym. materiaalit värittävät kielen värähtelyä.
Korjailen sähkökitaroita Tampereella. Uusia potilaita otetaan aina vastaan!
wilo
11.10.2003 13:03:43
Brian May on kiinnittänyt mikit kitaraansa upottamalla ne epoksiin. Tämän hän kertoo tehneensä siitä syystä, että saisi aikaan parhaan ja herkimmän mahdollisen akustisen kierron. Sitä kautta tietysti mikin värähtely rungon mukana vaikuttaa myös saundiin.
Dumb
11.10.2003 13:05:04 (muokattu 11.10.2003 13:05:17)

Mutta edelleenkin pitää ottaa huomioon ensinnäkin mikrofonin sijainti...

No joo, Jag-Stangissa mikki on hieman vinossa ja Telessä se on suorassa, mutta kuitenkin.

...ja toisaalta ne muut elektroniset komponentit.

Molemmissa on samat potikat (EMG:n mikkien mukana tulee mikeille sopivat) ja sama jakki. Ainoastaan mikinvalitsin ja kaulamikki (Jag-Stangista sekin menee vaihtoon tulevaisuudessa) on eriävät.

Ei voi suoraan sanoa, että se on nimenomaan se runko joka eron tekee. (toki sekin tod.näk vaikuttaa).

Ei ehkä runko pelkästään, mutta kokonaisuus. Eri kitarathan noi on.
Dr. Muff
11.10.2003 13:14:06 (muokattu 11.10.2003 13:28:39)
Anyway, ainoa merkitys mikrofonin resonoinnilla tässä tapauksessa on siinä, että sen
sijainti värähteleviin kieliin muuttuu (tavattoman pienessä mittakaavassa). On kuitenkin kyse millimetrin tuhannesosien mittaisista liikkeistä. Kielihän liikkuu millimetrejä. Enpä siis jaksa uskoa, että tätä mikrofonin pikkuriikkistä etäisyyden muutosta voisimme korvillamme havaita.

EDIT: toisin sanoen rungon ym. materiaalit värittävät kielen värähtelyä.

Puhut nyt vähän itseäsi pussiin kun väitit että mikkien liikkeellä ei olisi vaikutusta signaaliin. Kumoat seuraavaksi varmaan DOPPLER-ilmiön?

Ja myös tuo kuulostaa uskomattomalta että bodyn resonoidessa liike olisi luokkaa millimetrien tuhannesosia. Se on niin pieni liike että ihminen ei edes aisti sitä. Mutta aistithan sinä bodyn resonoinnin.

ÉDIT:TYPO
makoskela
11.10.2003 13:24:39
Puhut nyt vähän itseäsi pussiin kun väitit että mikkien liikkeellä ei olisi vaikutusta signaaliin. Kumoat seuraavaksi varmaan dopler-ilmiön?

Niin. Jos pystyt lukemaan, niin pystyt varmaan ajattelemaankin.
Kuten jo totesin, suhteessa tämän mikrofonin liikehdintä on mielestäni niin pientä - olkoot nyt vaikka sadasosia - ettei sen merkitys voi olla niin suuri KUIN sen, mitä body saa aikaiseksi kielille. Eli kielen värähtely värittyy puun ym. ominaisuuksista yksilölliseksi.
Ne mikit liikkuvat kyllä, enhän sitä ole kieltämässä. Tämän
liikkeen merkitystä kyseenalaistan.

Se on Doppler-ilmiö, by the way. Siis jo fysiikkaa harrastat.
Korjailen sähkökitaroita Tampereella. Uusia potilaita otetaan aina vastaan!
JulGubbe
11.10.2003 13:25:16 (muokattu 11.10.2003 13:45:15)
On kuitenkin kyse millimetrin tuhannesosien mittaisista liikkeistä. Kielihän liikkuu millimetrejä. Enpä siis jaksa uskoa, että tätä mikrofonin pikkuriikkistä etäisyyden muutosta voisimme korvillamme havaita.

Niinkuin aikaisemmin totesin:

Jos tehdään fourier-muunnos kielen alkuasemalle, kun kieltä näpätään kielen keskeltä, selviää, että seitsemännen yläsävelen amplitudi on 2% perustaajuuden värähtelyn amplitudista. Siis esim 20. tai 30. yläsävelen värähtelyjen amplitudit ovat hyvin hyvin pieniä. Nämä amplitudit ovat varmasti samaa kertaluokkaa kuin rungon värähtelyn amplitudi. Mikrofonin värähtely siis hyvin suurella todennäköisyydellä vaikuttaa indusoituneeseen jännitteeseen. Merkitys on siis sitä suurempi, mitä korkeammista taajuuksista puhutaan.

EDIT: Tuli vaan mieleen, että pitääpä laittaa tuo kontaktimikrofoni mikkien kohdalle, ja katsoa mitä näkyy. Aikaisemmin olen laittanut sen lapaan, sillä se värähtelee eniten.
wilo
11.10.2003 13:29:11
Pojat, pojat (dipshit & makoskela), älkääs ottako tätä keskustelua niin henkilökohtaisesti. Asiat ja mielipiteethän tässä riitelevät eivätkä ihmiset.
Dr. Muff
11.10.2003 13:44:16
Pojat, pojat (dipshit & makoskela), älkääs ottako tätä keskustelua niin henkilökohtaisesti. Asiat ja mielipiteethän tässä riitelevät eivätkä ihmiset.

Mun puolelta tässä ei ainakaan ole mitään pahoja fiiliksiä eikä toivottavasti muidenkaan puolelta.

Tutkis pukki vielä sitten se miten runko ja sen materiaali vaikuttaa kun soitetaan niin suurilla voimakkuuksilla että äänenpaine vaimentaa/voimistaa mikkien/kielten värähtelyä.

Oisko mitään? :)
JulGubbe
11.10.2003 13:49:08
Oisko mitään? :)

Valitettavasti ei onnaa. Ei oo resursseja, eikä mielenkiintoa. Suoraansanottuna olen läpeensä kyllästynyt graduuni. Oispa jo valmis, niin pääsis siitäkin. Enää on hienosäätöä vailla, eli pitäisi mittaukset suorittaa:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)