Timo JM 11.06.2006 20:27:04 | |
---|
Mistähän mahtaa johtua ACID:in ylivoimainen laatu rumpuluuppien venyttämisessä ja kutistamisessa suhteessa muihin softiin? Ihmettelen vaan miksei muut ole kyenneet tarjoamaan vastaavaa tasoa. Ainakin Cubasen (SX3) oma on surkea verrattuna ACID:iin ja Native Instrumentsin Intaktista voi sanoa ihan samaa. (Todennäköisesti Kontaktissa on sama moottori?) Prosoniqilla on ilmeisesti laadukas TimeFactory mutta se ei taas sovellu sekvensserihommiin. Tietääkö kukaan onko olemassa mitään laadukasta venyttäjä-kutistaja plugaria/sampleria mikä toimisi mukavasti Cubasessa? Luuppiosuuksien työstäminen Cubasen ulkopuolella tuntuu turhan hankalalta. ...siis mun mielestä. |
rijnswand2 11.06.2006 21:02:42 | |
---|
Olikos se nyt Kotimikro -lehti, jonka mukana tuli Magix Music Maker 11 Silver, joka omien kokemuksieni mukaan tekee melko intuitiivisesti tuon kysymäsi asian. Esim. kun importtaan siihen rumpuluupin, se ilmoittaa suoraan bpm:n ja sisältää työkalun, jolla luuppia voi venyttää/kutistaa melko pitkälle ilman, että taso kärsii. Rajansa silläkin tietysti, mutta helpoin mikä on toistaiseksi vastaan tullut. Tämä ei tosin vastaa kysymykseesi siltä osin, että pitäisi pysyä yhdessä ohjelmassa. rjnswnd |
mamiti 11.06.2006 22:22:46 (muokattu 11.06.2006 22:25:59) | |
---|
Melodyne on kuulemma aika jees. edit - jaa mutta onkohan se rumpuihin kuitenkaan kovin hyvä.. |
sami_sumea 12.06.2006 10:52:16 (muokattu 12.06.2006 10:53:27) | |
---|
Ainakin Cubasen (SX3) oma on surkea verrattuna ACID:iin Riippuu vähän algoritmista, Cubasessa on monta eri tapaa tehdä tuo. MPEX (joka on noista "paras" yleisalgoritmi) on kyllä mulla toiminut satunnaisten rumpulooppien stretchaamiseen ihan hyvin..? Paljon attackeja sisältävä matsku kannattaa mun mielestä ajaa jonkun recyclen tyylisen slicerin läpi, ne säilyttää attackit paremmin kuin nuo "oikeat" timestretch-algot. Acid taitaa perustua just johonkin tälläiseen algoritmiin, koska rumpuloopit soundaavat siinä hyviltä, mutta esim. pidempien vokaali/sooloträkkien stretchailu ei onnistu sillä yhtä hyvin. ... "Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002. |
Timo JM 12.06.2006 11:03:13 | |
---|
Riippuu vähän algoritmista, Cubasessa on monta eri tapaa tehdä tuo. MPEX (joka on noista "paras" yleisalgoritmi) on kyllä mulla toiminut satunnaisten rumpulooppien stretchaamiseen ihan hyvin..? Lataappas ACID:in demoversio ja testaa kuinka paljon sillä pystyy venyttämään ja kutistamaan rumpuluuppeja soundin pahemmin kärsimättä. Cubase ei pääse lähellekään samaa tasoa. Sillä ei pysty muuttelemaan kuin pieniä tempomuutoksia, oli algoritmi sitten mikä tahansa. ...siis mun mielestä. |
sami_sumea 13.06.2006 15:50:35 (muokattu 13.06.2006 15:52:13) | |
---|
Lataappas ACID:in demoversio ja testaa kuinka paljon sillä pystyy venyttämään ja kutistamaan rumpuluuppeja soundin pahemmin kärsimättä. Cubase ei pääse lähellekään samaa tasoa. Sillä ei pysty muuttelemaan kuin pieniä tempomuutoksia, oli algoritmi sitten mikä tahansa. Juu, kyllä mulla on ACID ollut joskus, se toimii mainiosti just rumpuloopeissa siks, että se on sliceri-tyyppinen (cubasen algot taas eivät slaissaa noita biittejä). Cubasessa taas pystyy pistämään biitin ReCycle-tyyliin paloiksi ja sit säätelemään tempoa, toimii biiteissä paremmin kuin timestrech-algot. ... "Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002. |
Timo JM 13.06.2006 17:33:02 (muokattu 13.06.2006 20:58:02) | |
---|
Cubasessa taas pystyy pistämään biitin ReCycle-tyyliin paloiksi ja sit säätelemään tempoa, toimii biiteissä paremmin kuin timestrech-algot. Toi on totta mutta Cubasen viipalointi ei vaan toimi yhtä jämptisti kuin ReCyclen. Cubase jättää helposti markkereita pois tai tekee tuplia vaikka kuinka säätäis herkkyyttä. Jos jaksaa tehdä käsityötä niin lopputulos on kyllä parempi kuin stretchaamalla. EDIT: Juu, kyllä mulla on ACID ollut joskus, se toimii mainiosti just rumpuloopeissa siks, että se on sliceri-tyyppinen (cubasen algot taas eivät slaissaa noita biittejä). Siis toimiiko ACID jotenkin slaissaamalla luuppeja reaaliajassa? ...siis mun mielestä. |
Ukko 13.06.2006 20:13:01 | |
---|
Ei se Sonarkaan ihan persiistä ole tuossa tarkoituksessa. |
Siis toimiiko ACID jotenkin slaissaamalla luuppeja reaaliajassa? Tavallaan joo, siis sehän analysoi ton datan siinä kun se lataa sen loopin, pistää sen paloiks ja sit stretchaillessa se käyttää sellaista vähän modattua slice-playbackin + simppelin granulaattori-timestretchin yhdistelmää (siks se säilyttää loopeissa transientit niin hyvin eikä syö mitään tehoo).. ... "Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002. |
Timo JM 14.06.2006 00:02:51 | |
---|
Tavallaan joo, siis sehän analysoi ton datan siinä kun se lataa sen loopin, pistää sen paloiks ja sit stretchaillessa se käyttää sellaista vähän modattua slice-playbackin + simppelin granulaattori-timestretchin yhdistelmää (siks se säilyttää loopeissa transientit niin hyvin eikä syö mitään tehoo). Ahaa, tää oli mulle uutta. Kiitokset selvennyksestä. Herää vain kysymys mikseivät esim. Steinbergin pojat ja tytöt ole kyenneet integroimaan vastaavaa systeemiä Cubaseen. Mahtaako koko ohjelman alusta olla sitten niin erilainen, ettei se oikein onnistu? ...siis mun mielestä. |
Timo JM 14.07.2007 22:28:58 | |
---|
Jatketaanpa tähän kun liittyy samaan aiheeseen. Eli mitenkähän mahtaa uusin Cubasen SX 4 versio suoriutua ACID-luuppien venytyksestä, onko tullut parannusta aiempaan kolmoseen nähden? ACID:iin verrattuna SX 3 on ainakin melko vaatimaton ACID-luuppien venyttäjä/kutistaja. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi | |
sami_sumea 17.07.2007 00:14:47 (muokattu 17.07.2007 00:21:03) | |
---|
Eli mitenkähän mahtaa uusin Cubasen SX 4 versio suoriutua ACID-luuppien venytyksestä, onko tullut parannusta aiempaan kolmoseen nähden? ACID:iin verrattuna SX 3 on ainakin melko vaatimaton ACID-luuppien venyttäjä/kutistaja. Hmm. Edelleen ihmetyttää että miten sä Cubasella noita looppeja stretchaat? Tohonhan on siis 2 tapaa: 1) Jos loopissa on tempo-informaatio ilmoitettuna, Cubase käyttää Acidin tyylistä algoritmiä pitääkseen loopin aina tempossa (ts. se pysyy projektin mukana tempossa vaikka ruuvaisit temponappulaa). Tuplaklikkaamalla looppia saa oikean yläkulman warp-settingseistä säädeltyä loopin tyyppiä (joka säätää algoritmia rummuille, padeille yms). 2) Jos loopissa EI ole tempo-informaatiota, tai jos olet ottanut pois "loop"-moodin (joka onnistuu tuplaklikkaamalla ko. looppia ja sample editorista ottamalla warp settingsien vierestä musical modea kuvaavan nuotin pois päältä), pystyt stretchaamaan Cubasen normaalilla strechaustyökalulla loopin tempoon sopivaksi MPEX-algoritmillä (riippuen tietty siitä minkä algoritmin olet valinnut preferenceseistä), joka on ainakin mun mielestäni hemmetin hyvälaatuinen? Pistäs pari looppia jonnekin jakoon originaali-tempolla, ja sit versiot Cubasella ja Acidilla stretchattuna niin katsotaan saadaanko parempaa jälkeä? ... "Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen."
Osta HOUSUT! |
Timo JM 20.07.2007 02:15:26 | |
---|
Hmm. Edelleen ihmetyttää että miten sä Cubasella noita looppeja stretchaat? Pistäs pari looppia jonnekin jakoon originaali-tempolla, ja sit versiot Cubasella ja Acidilla stretchattuna niin katsotaan saadaanko parempaa jälkeä? Tästä sopii tutkia: http://divari.halsu.com/Mnet/CUBASE_vs._ACID_Stretch.zip Alkuperäinen on n. 108 bpm ja nopeutettu 160 bpm. Cubase SX3:n Time Stretch algoritmit on ihan persiistä. Drum mode toimii parhaiten mutta sillä ei pääse nopeuttamaan koeklippiä kuin lukemaan 143.5 bpm. Tosin siitäkin kyllä huomaa hyvin missä mennään. Warpattu on parempi mutta ACID:in vastaavaan verrattuna kauttaaltaan selvästi suttuisempi. (Omituisia tuplaiskuja ja haitsu vääristyy.) Cubasella (jonka versioista tuli vähän hiljaisempia mutta se ei ole tässä oleellista) ei pysty nopeuttamaan rumpuluuppeja kuin hyvin lievästi. Joku voi tietysti olla sitä mieltä, että ei tarvitsekaan koska silloin täytyy etsiä jo valmiiksi lähempänä haluttua tempoa oleva luuppi. Pointti on tässä kuitenkin siinä, että ACID:illa on paljon enemmän liikkumavaraa ja sillä saa tarvittaessa hitaankin luupin toimimaan reippaasti nopeutettuna laadullisesti lähes alkuperäisen tasoisena. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi | |