Rypsolisti 13.06.2006 22:41:54 | |
---|
Eli olen tässä viimeaikoina tuota Fenderin 60's Classic Stratocasteria (punaisena tietenkin) miettinyt että Thomanista hankkisin mutta nyt ihan tänään tuli hirveä poltto tuon 50's Classic Stratocasterin suuntaan, värinä tietenkin 2-Tone Sunburst. Eli listaan tähän vähän plussaa ja miinusta kummastakin kepistä. 60's Classic Stratocaster +ruusupuu otelauta +punainen väri -V-kaula parempi kuin C-kaula 50's Classic Stratocaster +V-kaula +rungon muotoilu -vaahtera otelauta Eli lyhyesti sanottuna tuo vaahtera otelauta on se joka tuossa 50's classicissa arveluttaa. En yleensä niin kauheasti ole tuon vaahtera otelaudan soundista pitänyt mutta 50's Classic ehkä sopii mun käteen vielä paremmin kuin 60's Classic. Voisiko tuota vaahtera otelaudan soundia kompensoida esim. lämpimemmillä mikeillä, noi alkuperäiset mikit menee kuitenkin vaihtoon, niistä en pidä. Olisi kiva jos voisitte jotenkin helpottaa päätöstäni, vaikka tiedän että loppukädessä minun on tuo vaikea päätös tehtävä. Kiitos jo näin etukäteen. |
Wahi 13.06.2006 22:59:47 | |
---|
Vaahtera on ainoa oikea punaisen straton kanssa! Ei nuo otelauta erot nyt niin päitähuimaavia pitäisi olla. Mutta testaamallahan se selviää. Itse ottaisin 50s mallin. "Itse en ole paljoa teoriaa opiskellut vaan oon kanssa itseoppinut ja olen huomattavasti teoria kitaristeja parempi" - Eräs "tunnettu" mnettiläinen... |
olli8 13.06.2006 23:00:20 | |
---|
Thomannilta pitäs löytyä molemmat vaahtera sekä ruusupuuotelautasina. Mutta jos tuo kaulan tuntuma on sinulle tärkeä juttu niin kannattaa ostaa se kumpi tuntuu paremmalta. |
Kun katsoo noita plussia ja miinuksia niin ehdottomasti ota 50-luvun malli. Jos pidät v-profiilista ja runko tuntuu paremmalta niin eihän tuossa ole vaihtoehtoja. ; ) |
LamaAjanElvis 13.06.2006 23:15:01 | |
---|
Vaahteravehkeestä saa kans sitä pullamössösoundia haluttaessa kun säätä tatsia ja laitteita. Se on plussa eikä mikään miinus. Kesä on läskien pahinta aikaa. Sormet lähtee soundista. |
Rypsolisti 13.06.2006 23:55:54 | |
---|
Kiitos näistä kommenteista! Niin, ehkä mä sittenkin kallistun ton 50's Classicin suuntaan. Joka kerta kun sitä oon soitellu nii on aina hyvältä tuntunut ja tosi mukavasti syliin istunu, ehkä tota vaahtera otelautaa ei kannata pelätä. |
passe 14.06.2006 00:05:55 | |
---|
Ihan puhtaasta uteliaisuudesta; kuuletteko te tosiaan soundissa eroja eri otelautojen välillä? Mitkä noissa on ne olennaisimmat erot? "Good is in the details..." |
olli8 14.06.2006 00:32:37 | |
---|
Pientä eroa tuntumassa ja vaahteraotelaudassa kirkkaampi soundi kuin ruusupuussa. |
biibob 14.06.2006 00:52:06 | |
---|
Ihan puhtaasta uteliaisuudesta; kuuletteko te tosiaan soundissa eroja eri otelautojen välillä? Mitkä noissa on ne olennaisimmat erot? Henkilökohtaisesti ainakin kuulen tietyissä tilanteissa paljonkin eroa. Esimerkiksi jos on mhdollisuus testata kahta muuten täysin vastaavaa mallia aivan peräjälkeen esim. stratoista vaikka 70' classic sarjan rosewuudi ja maple vierekkäin. Loppujen lopuksi erot ovat melko selkeitä, vaikka monesti kuulee, että otelauta olisikin enemmän vain ulkonäkökysymys. Rosewoodin soundi on pehmeämpi, täyteläisempi ja rauhallisempi. Maplessa on taas enemmän attackiä, soundi on terävä ehkä jopa viiltävä. Mutta nämä ovat vain minun tulkintojani soundeista. Kannattaa kuitenkin pyrkiä testaamaan molemmat otelautapuu-vaihtoehdot, jos vain mahdollista. "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." |
Rypsolisti 14.06.2006 00:58:18 | |
---|
Rosewoodin soundi on pehmeämpi, täyteläisempi ja rauhallisempi. Maplessa on taas enemmän attackiä, soundi on terävä ehkä jopa viiltävä. Mutta nämä ovat vain minun tulkintojani soundeista. Kannattaa kuitenkin pyrkiä testaamaan molemmat otelautapuu-vaihtoehdot, jos vain mahdollista. Näin olen sen itsekkin kokenut ja vaahtera otelaudoissa on tuo lakka pinnoite kun ruusupuussa sitä taas ei ole. Harmi kun Fenderillä on aika vähän noita malleja joissa olisi V kaula ja ruusupuu otelauta, American Deluxe sarjasta yhdellä ja joissain signature malleissa on ja muissa kalleimmissa malleissa tuo V kaula esiintyy. |
jogo3000 14.06.2006 06:44:38 | |
---|
Thomannilta pitäs löytyä molemmat vaahtera sekä ruusupuuotelautasina. Mutta jos tuo kaulan tuntuma on sinulle tärkeä juttu niin kannattaa ostaa se kumpi tuntuu paremmalta. Classic '50s stratoa ei tietääkseni saa kuin vaahteraotelaudalla. There is NO warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. |
Rämppy 14.06.2006 09:11:48 (muokattu 14.06.2006 09:22:43) | |
---|
50's Classic Stratocaster +rungon muotoilu Sama rungon muotoilu on molemmissa. Ainoastaan pleksi on erilainen, eli 60's mallissa 3-kerroksinen ja 50's mallissa sellainen ohut lärppänä. Kyllä se ero ruusupuuotelautaisen ja kokovaahterakaulaisen straton välillä on enemmän soittotuntumassa kuin soundissa. Lakattu vaahterainen "otelauta" on joidenkin mielestä tahmeampi (ja joidenkin mielestä liukkaampi) kuin ruusupuupinta. Ruusupuuotelautainen soi yleensä hieman tummemmin, mutta ero ei tosiaan ole mikään dramaattinen, jos speksit on muuten samat. Mikkivalinnoilla voit tummentaa 50's straton yleissoundia. Ota se, mikä enemmän miellyttää kättä, korvaa ja silmää. En sitten malttanut olla sanomatta. |
weelie 14.06.2006 09:32:52 (muokattu 14.06.2006 09:34:04) | |
---|
Rämppy puhuu asiaa. Ruusupuu on enempi tuntuma ja ulkonäkökysymys. Jos nauhoitetaan eri otelaudalla, niin ei sitä nauhalta kuule, mutta soittajan fiilis on eri. IMO. Tietty noissa 60s vs 50s malleissa on myös runkopuu eri. Lisäksi mainitsisin: 50s classic: - ei se kaula nyt mikään oikeasti v-mallinen ole. Japsi, Jimmie Vaughan, Eric Clapton-malleissa keskimäärin enempi v. - kaula on yhdestä puusta, eli mahdollisesti herkempi taipumaan piloille. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Rypsolisti 14.06.2006 23:51:06 (muokattu 14.06.2006 23:53:41) | |
---|
No nyt meni sitten 50's Classic tilaukseen, tulee varmaan ens viikon puolvälissä. Harmi kun kultaisena ei tota ollut eikä Candy Apple Red värityksellä niin tilasin 2-Tone Sunburstina, josta kyllä myös pidän erittäin paljon. |
biibob 16.06.2006 00:46:02 | |
---|
No nyt meni sitten 50's Classic tilaukseen, tulee varmaan ens viikon puolvälissä. Harmi kun kultaisena ei tota ollut eikä Candy Apple Red värityksellä niin tilasin 2-Tone Sunburstina, josta kyllä myös pidän erittäin paljon. Onnea hyvästä valinnasta! Ja kyllä 2-tone burstilla on todella hieno, oma suosikkini 50-luvun muihin malleihin nähden (muut ovat sellaisia pastellivärejä :P) "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." |
Bald Anus 16.06.2006 03:10:49 | |
---|
No nyt meni sitten 50's Classic tilaukseen, tulee varmaan ens viikon puolvälissä. Harmi kun kultaisena ei tota ollut eikä Candy Apple Red värityksellä niin tilasin 2-Tone Sunburstina, josta kyllä myös pidän erittäin paljon. Niin ja jos ei se vaahteraotelauta miellytä, voithan tilata samantien uuden kaulan :) Ai et digaa mun paskast? No, tos on kusta!
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
biibob 16.06.2006 14:54:36 | |
---|
Niin ja jos ei se vaahteraotelauta miellytä, voithan tilata samantien uuden kaulan :) halvemmaksi tulee tässä tapauksessa ostaa sen 50' straton kaveriksi 60' classic strato ^^. "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." |
Jaba 16.06.2006 16:22:41 | |
---|
Onkos muuten D- ja U- mallisilla kauloilla tuntumassa paljoa eroa? Ja onko se lehmus oikeasti ruma 3-color sunburstina? |
Rypsolisti 17.06.2006 23:03:02 | |
---|
Onnea hyvästä valinnasta! Ja kyllä 2-tone burstilla on todella hieno, oma suosikkini 50-luvun muihin malleihin nähden (muut ovat sellaisia pastellivärejä :P) Kiitos kiitos! Joo toi 2-Tone Sunburst oli melkeinpä ainoa joka tuli kyseeseen, Fiesta Red on vähän turhan vaalea punanen mun makuun ja musta olis muuten hyvä mutta ehkä vähän tylsä ja mulla on jo yks musta kitara. Varmaan Eric Johnson aika paljon myös vaikuttanut siihen että ton Sunburstin valitsin ja on tullu kans aina kuolailtua Fenderin 2004 luettelosta 2-Tone Sunburst värityksen omaavaa custom shopin '56 Stratocasteria. Nii jos toi vaahtera otelauta alkaa niin hirvittää niin kyllähän sitä aina välillä huuto.netistä ja torilta löytää käytettynä Straton kauloja mutta uskoisin että tuon kanssa ei mitään ongelmia tule. Tuo 60's Classic varmaan tulee kyllä myös hankittua jonakin päivänä tai jos rahaa on enemmän niin samantien American Vintage '62. |
Härski 18.06.2006 03:08:03 | |
---|
Onkos muuten D- ja U- mallisilla kauloilla tuntumassa paljoa eroa? Ja onko se lehmus oikeasti ruma 3-color sunburstina? D on käsittääkseni huomattavasti ohuempi, kuin U. |