Aihe: Aktiivikaiuttimet/-monitorit, 200-400 e
1 2
pwc
05.06.2006 11:32:36 (muokattu 05.06.2006 13:41:47)
Eli hintaluokassa 200-400 euroa liikutaan, ja tarkoitus olisi tulevaisuuden miksailuun ja nykyiseen musiikin kuunteluun hankkia aktiivikaiuttimet. Thomannilta löysin ESI nEar 06 (http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-171144.html, 225e) ja Behringerin 2030A (http://www.thomann.de/thoiw3_behrin … a_truth_aktivmonitor_prodinfo.html, 275e).

Tekeekö näillä mitään, kokemuksia? Entä onko tuossa hintaluokassa muita hyviä vaihtoehtoja?

Edit: niin siis behringer 2030 eikä 8020, liikaa numeroita...
t-termiitti
05.06.2006 11:58:00

Tekeekö näillä mitään, kokemuksia? Entä onko tuossa hintaluokassa muita hyviä vaihtoehtoja?

Pähkäilin tuota itsekin hetken, luultavasti turhaan. Valitsin kotikoneelle tuon hintaluokan monitorit lähinnä pienen fyysisen koon ja coolin ulkonäön perusteella. Kehuja ja haukkuja löytyy ihan kaikille malleille, joten koko, väri ja muotoilu ovat tärkeimmät perusteet - siksi en missään nimessä olisi ostanut noita trutheja enkä esinear5:ia - olivat nimittäin (minun mielestäni) juuri tyhmimmän näköiset mallit. :) Anteeksi tällaisen näkökannan esittäminen, mutta fyysinen ulkonäkö on tärkeämpi kuin mahdollinen taajuusvastekäppyrän ulkonäkö - etenkin tuossa hintaluokassa ja harrastelutarkoituksessa, sama *aska eri paketeissa? vai?
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
Cornflake
05.06.2006 13:01:41
t-termiitti:
siksi en missään nimessä olisi ostanut noita trutheja enkä esinear5:ia - olivat nimittäin (minun mielestäni) juuri tyhmimmän näköiset mallit. :)

Saahan niihin piirrettyä tussilla vaikka kukkasia kylkiin. Tai sellaisen ilmapallon kiinni sinne takapaneliin.

Ranskalaiset autotkin ovat (kuulemma) nättejä, mutta täyttä paskaa sisältä. Silti jengi ostaa niitä. Näinhän tää menee.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Mikael
05.06.2006 13:22:03

Ranskalaiset autotkin ovat (kuulemma) nättejä, mutta täyttä paskaa sisältä. Silti jengi ostaa niitä. Näinhän tää menee.

miul on pösö ja se on kiva : )

Meidän tarkkaamossa on myös noi Genelec 8020A:t ja olen niihin todella tyytyväinen. Koko ainakin aluksi vaan hämäs mua - miten niin pienet voi olla niin ison kuuloiset...?
Siitä mistä aita on matalin...
Aki
05.06.2006 13:29:39

No ohhoh mitä kommentteja. 10v sitten en olis ees ihmetellyt, mutta kun puhutaan Esistä ja Trutheista, niin vois kuvitella suhtautumistapojenkin aikalailla muuttuneen.

Niin, ja toi Behku on mallinumeroltaan 2030 eikä 8020.

Mainittu 2030 on hyvänkuuloinen pari, ja hintaluokassaan erinomainen tapaus etenkin kun säädöt ovat monipuoliset, ja diskanttia ja bassoa saa jarrutettua haluamallaan tavalla. Esi nEar 05 oli melko tummasoundinen, mutta muilta osin hyvin tasapainoinen ja terveenkuuloinen. Uskallan suositella molempia, omissa hintaluokissaan ovat fiksuja ratkaisuja.

Sitten nauhadiskanttisia:
Myös Adam on päässyt lähes ton hintaluokan markkinoille uudella mallillaan, ja Samson Rubicon on kerännyt paljon kehuja, ne kun ei paljoa maksa. Nauhadiskantti on kuitenkin aika eri juttu, joten niitä saattaa joutua ihan vähän enemmän opettelemaan, vaikka korvaan ovatkin paljon ihanamman kuuloiset kuin mitkään "tavikset". Itselläni Adam P11A.

Ja sitten se tärkein. Vaikka täällä keskusteltaisiin asiasta maailman pisin aihe mnetissä ikinä, ja saatais vielä kaikki maailman suurimmat ammattilaiset kommentoimaan, sä et itsellesi sopivaa kaiutinta täältä löydä. Itse olen moneen kertaan reissannut oman soittimen tai lempilevyjen kanssa kaikki PK-seudun alan liikkeet läpi, ja kuunnellut kaikkia mahdollisia ja mahdottomia malleja. En pysty mitenkään painottamaan riittävästi tuon toiminnan tärkeyttä. Jokaisella meistä on ne omat ennakkoluulot ja psykologiset aspektit, puhumattakaan kaikesta soundiin liittyvästä, että kajareiden valinta on paljon henkilökohtaisempi valinta kun jotkut korvatulpat tai kalsarit.

Kuuntelureissulla eniten jäi harmittamaan se että Helsingin Musiikin (nykyään Musakauppa.fi?) kuuntelutilat on karmeammat kuin peltitynnyri. Siellä on hyvä valikoima, mutta kun ei siellä kuule mitään.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
PL
05.06.2006 13:34:10
Ja sitten vielä kerran:

Vaikka kuinka kuuntelisit kaupassa tai jonkin studion tarkkaamossa joitakin puulaatikoita omilla referensseilläsi niin ne kuullostavat kuitenkin aivan muulta kun viet ne omaan kuuntelutilaasi.
Leikari
05.06.2006 13:42:20
Meidän tarkkaamossa on myös noi Genelec 8020A:t ja olen niihin todella tyytyväinen. Koko ainakin aluksi vaan hämäs mua - miten niin pienet voi olla niin ison kuuloiset...?

onkos teillä subbaria?

meikä soittelee mm. funk- ja dub -tyylistä meininkiä - kannattaako noita pieniä genejä kotistudion (noin 20m2) miksauspaikalle ajatellakaan. (Kovempaa soittoluukusta harrastan ns. laulukamoilla.) -- vaiko lähtökohtaisesti jo pykälää isommat?

... perkuta kun jäi tänäkin keväänä monitorienetsimiskierros tekemättä enkä kesäpäiviä viitsi siihen tuhlata ... ehkä ensi syksynä saavat kaverilta ilmaiseksi saadut passiivi-alesikset kyytiä
Soitetaan jamia!
Mikael
05.06.2006 14:43:01

onkos teillä subbaria?

Juu, subbari on kyllä. Dub-hommissa lienee tarpeellinen...
Siitä mistä aita on matalin...
koponen
05.06.2006 19:57:17
Nuo ESIt näyttäisi olevan samaa tavaraa kuin M-Audion tötteröt, joten ei mitään maailmoja syleilevää soundia ole luvassa. Jos itse olisin ostamassa monitoreja tuohon hintaluokkaan niin valinta osuisi Truth 2030:n. Pienellä säästämisellä saisi jo Iisalmelaiset 8020:t
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
kivi
05.06.2006 20:01:03 (muokattu 05.06.2006 20:02:56)
Jos itse olisin ostamassa monitoreja tuohon hintaluokkaan niin valinta osuisi Truth 2030:n. Pienellä säästämisellä saisi jo Iisalmelaiset 8020:t

Juurikin näin.

Lienee valmistusvirhe, mutta "Tinakorva 2030:n" soundi on lähempänä (aivan erinäköistä) 8020:aa kuin (aivan samannäköistä) 1030:aa josta sen pitäisi olla kopioitu. Ylämiddle ei oo ollenkaan niin rasittavan kova kuin alkuperäisessä. Saattaa kyllä olla yksilöerokin, mä en tiedä kun en oo kokeillut kuin yhdet 2030:t.

8020 on kyllä hyvä.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Chade Fallstar
07.06.2006 16:52:51
On totta että kunnolliset kaiuttimet on vasta lähtökohta kunnolliselle kuuntelulle.
Ite oon kuullut esim Genelec 1030 ja 1031 kaiuttimia monessa paikassa ja joka paikassa ne on kuulostaneet erilaiselta.
Ja vielä järkyttävämpää on tulla kotiin ja kuunnella genujen jälkeen kotistereoita.

Jos ei halua syventyä akustiikan ihmeelliseen maailmaan kovin paljon, hyvät kuulokkeet ovat erinomainen lähtökohta.
Oma suositus Sennheiser HD600 ja kunnollinen kuulokevahvistin.
kivi
07.06.2006 17:13:13 (muokattu 07.06.2006 17:13:49)
Jos ei halua syventyä akustiikan ihmeelliseen maailmaan kovin paljon, hyvät kuulokkeet ovat erinomainen lähtökohta.
Oma suositus Sennheiser HD600 ja kunnollinen kuulokevahvistin.

Kuunteluun kyllä, mut kun kuulokkeilla ei voi miksata sellaista materiaalia joka tulee stereona. Ei vain voi. Kuulokkeissa vasen ja oikea nimittäin kulkevat erikseen koko matkan, ja sen stereosumman puuttumisen mukana katoaa hommasta järki.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Leikari
07.06.2006 18:10:21
Kuulokkeissa vasen ja oikea nimittäin kulkevat erikseen koko matkan, ja sen stereosumman puuttumisen mukana katoaa hommasta järki.

tarkoittanet "ylikuulumista" esim. oikeasta kaiuttimesta myös vasempaan korvaan & päinvastoin ?

sähköinen signaalihan kulkee kumpaankin kaiuttimeen täysin erillään kuten kuulokkeidenkin elementteihin - jälkimmäisessä kunkin luurin ääni-informaatio menee vain yhteen korvaan
Soitetaan jamia!
kivi
07.06.2006 18:28:18
tarkoittanet "ylikuulumista" esim. oikeasta kaiuttimesta myös vasempaan korvaan & päinvastoin ?

sähköinen signaalihan kulkee kumpaankin kaiuttimeen täysin erillään kuten kuulokkeidenkin elementteihin - jälkimmäisessä kunkin luurin ääni-informaatio menee vain yhteen korvaan

Ymmärsit ihan oikein. Sähkössä ei tosiaan olekaan eroa, mutta kaiuttimista kuulemme aina summautumisen, kun kentät kohtaavat ilmassa.
Chade Fallstar
13.06.2006 09:09:52
Onhan totta että kuuloikkeilla pelkästään on hankala miksailla.
Oikeastaan voisi tarkentaa että ostipa mitkä monitorit hyvänsä, pätevä kuulokereferenssi on aina tarpeen.
Ja kuulokkeet kuulostavat samalta joka paikassa.
mhelin
13.06.2006 16:05:44 (muokattu 13.06.2006 16:44:12)
Kuulokkeilla sen enempää kuin kaiuttimillakaan ei miksata vaan kuunnellaan, ja kuulokkeilla pääsee kyllä periaatteessa hifimpään toistoon kun kuuntelutila jää pois. Kuulokekuuntelua voi tosiaan muuttaa kaiutinmaisempaan suuntaan erilaisilla crossfeed ja viivesysteemeillä (+ ilman ja kaiuttimien epälineaarisuuksien mallintamisella, esim. juuri taajuuksien modulaatio on yksi tällainen ilmiö). Miksaaminen voi olla erittäin hankalaa jos kuulokkeita ei juurikaan käytä, eli homma vaatii totuttelua (kuulokkeilla kuunteluun). Sama tietysti koskee kaiuttimia ja tilaa, jos jompi kumpi muuttuu niin pään sisässä oleva referenssi on ensin sopeutettava uuteen (eli kuunneltava ensin paljon musaa niillä). Parhaimmillaan kuulokkeet ovat äänityksissä jotka on tehty parilla mikillä DIN, ORTF tai kapealla A/B setillä tai parhaimmassa tapauksessa keinopäällä. Subbariakin voi käyttää apuna fyysisemmän kuuntelufiiliksen saavuttamiseksi. Tällöin tietysti pitäisi käyttää avoimia tai ainakin puoliavoimia kuulokkeita.

Mut kuuloke- ja kaiutinkuuntelun välissä on vielä yksi variaatio jota harvemmin näkee, eli käytetään pieniä kaiuttimia (3" laajakaistahifielementit ovat passeleita) ja subbaria, mutta kaiuttimet sijoitetaankin aihan lähelle korvia (30 cm - 1 m, sekin alkaa jo olla paljon). Keskikanavan täyttämiseen voidaan käyttää keskielementtiä johon laitetaan vaan monosumma. Tuo systeemi on helppo sitten muuttaa esim. 5.1 kuuntelusetiksi.

Mutta kaiuttimetkin kehittyvät (tosin aika hitaasti). Esim. ultraäänielementeillä voidaan tehdä täysin pistemäisesti säteilevät ja suuntaavaat kaiuttimet käyttämällä hyväksi ilman epälineaarisuutta, eli siis esim. 300 kHz ja 301 kHz:n taajuudet tuottaisivat ilmassa 601 kHz ja 1 kHz äänet joista jälkimmäinen olisi kuultava taajuus, tai esim. 300,00 kHz ja 300,01 kHz ultraäänistä seuraisi ihmisen kuulema 10 Hz taajuus. Lineaarisesti ja ilman vaihevirhettä.

E: linkkejä:

http://www.technovelgy.com/ct/Science-Fiction-News.asp?NewsNum=376
http://www.woodynorris.com/Articles/USAToday2.htm
(heh äijällä muitakin keksintöjä:
http://www.woodynorris.com/Successes.htm )
http://www.holosonics.com/technology.html
http://mixonline.com/news/audio_atc_announces_production/index.html
Kaupallinen sovellus:
http://www.atcsd.com/hss.html

Ei kyllä taida mennä tuohon 200 - 400 EUR haarukkaan.
Antti1
13.06.2006 16:16:12
Enpä tiedä vaivaako mua joku, mutta mä oon tottunut näihin luureihini jo niin hyvin, että väittäisin osaavani miksata niillä siinä missä omilla kaiuttimillanikin. Panoroinneissa joutuu ehkä aavistuksen luottamaan vanhoihin, hyviksi havaittuihin lähtökohtiin, mutta muuten voisin tehdä jonkun demon ihan alusta loppuun siinä, missä kaiuttimillakin. Ainut oikea syy, miksen tee, on tuon luurien käytön epämukavuus. Pelästyy selän takana olevia ihmisiä, ärsyttää kun ei kuule ympäristöä, luurit painaa korvalehtiä, johto kutittelee kaulaa ja kättä jne. Ehkä mulle on käynyt onnekas sattuma laitevalintojen kanssa, mutta kaiutinsetti on kohtalaisen saman kuuloinen, kuin luuritkin.

Tässä täytyy ottaa huomioon, että mulla on käytössä kohtalaisen edukkaat hifi-kajarit ja subi, eikä kalliita studiokajareita. Jos mulla olis übertarkat pömpelit, niin en mä käyttäisi luureja, kuin johonkin yksittäisten pikkuasioiden tarkempaan säätöön ja referenssiksi. Jotenkin mun on vain helpompi tehdä kaikki raitojen siistimiset yms. luureilla, ei huoneakustiikka sotke ja voi vaikka kuunnella lujempaa kenenkään muun häiriintymättä. Kaiuttimilla sitten taas voi välillä koittaa, että miltä se miksaus tuntuu, niinkuin ihan fyysisestikin.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
JPQ
14.06.2006 07:35:13

Sitä paitsi minä en ainakaan voi kuulokkein miksata korostavat reverbiä,delaya yms liikaa. Toisekseen korvissani on volume ero (aivan varmasti on) jos heitän volumet tasan niiden mukaan niin mittarit heittää ja pahasti. Ja Samson Resolv 50a kajareihin tässä itse aikoinaan päädyin en tiedä onko ääni neutraali mutta jos minä yhtään tajuan on se mulle ainakin tarpeeksi. Eihän bassoa näissä valtaisasti ole mulle riittää en näet harrasta basso pitoista materiaalia. Toisekseen tilasyytkin piti minun huomioida ja myös isovelit Resolv 65a ja Resolv 80a menee budjettiin mistä puhutaan ,janämä oli musta parhaat näköiset ja päätin etten mitään behringeriä osta.
BotneLapio
14.06.2006 09:51:10
korvissani on volume ero (aivan varmasti on)

Oletko käynyt ihan kuulotestissä?
-=Botnee!!=-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)