Jake.e 13.06.2006 01:55:51 (muokattu 13.06.2006 01:56:36) | |
---|
Eli tuolta teoriakitaristi-palstalta löysin kirjoituksen joka jäi hieman arvelluttamaan. Puhe oli siis sointukierroista ja mitä skaalaa niiden päälle voi soittaa. Olenko käsittänyt oikein jos sanon että sointu kierron Am, C päälle voi soittaa melodiaa C-duurista, koska Am on C-duurin rinnakkaismolli. Sama käy sitten varmasti päinvastoinkin, eli Am, C sointukierron päälle voi soittaa myös melodiaa Am:sta? Kai on mahdollista vaihtaa jokaisen soinnun kohdalla skaalaa? Eli jos sointukulku menee A, C, G, F niin onko mahdollista soitttaa (niin että se kuulostaa hyvältä) siihen päälle melodiaa siten, että jokaisen soinnun kohdalle vaihdan skaalaa (sävellajia tai ties mikä on oikea termi). Entä voinko sooloilla siihen päälle skaalalla johon kaikki nuo soinnut kuuluvat? Tässä tapauksessa C-duurissa. Te joilla ei ole oikeaa sanottavaa älkää sanoko mitään. Eikä tehdä tästä mielipide kyselyä onko teoriassa tunnetta vai ei vaan vastatkaa kysymyksiini ja pidetään muusikoiden netin keskustelupalsta asiallisena paikkana. Ps: Ehkä tämän olisi voinut laittaa tuonne aloittelijat osioon, mutta kai tämä täälläkin menee. I keep the bible in a pool of blood
So that none of its lies can affect me |
Svensson 13.06.2006 09:44:45 | |
---|
Sama käy sitten varmasti päinvastoinkin, eli Am, C sointukierron päälle voi soittaa myös melodiaa Am:sta? Näin on Kai on mahdollista vaihtaa jokaisen soinnun kohdalla skaalaa? Eli jos sointukulku menee A, C, G, F niin onko mahdollista soitttaa (niin että se kuulostaa hyvältä) siihen päälle melodiaa siten, että jokaisen soinnun kohdalle vaihdan skaalaa (sävellajia tai ties mikä on oikea termi). Entä voinko sooloilla siihen päälle skaalalla johon kaikki nuo soinnut kuuluvat? Tässä tapauksessa C-duurissa. Voit Ota pihevi jos ahdistaa |
Sergei Fallinen 13.06.2006 09:53:28 | |
---|
Kai on mahdollista vaihtaa jokaisen soinnun kohdalla skaalaa? Eli jos sointukulku menee A, C, G, F niin onko mahdollista soitttaa (niin että se kuulostaa hyvältä) siihen päälle melodiaa siten, että jokaisen soinnun kohdalle vaihdan skaalaa (sävellajia tai ties mikä on oikea termi). Entä voinko sooloilla siihen päälle skaalalla johon kaikki nuo soinnut kuuluvat? Tässä tapauksessa C-duurissa. Mahdollista on, mutta C-duurissa ei itse asiassa ole A-sointua, vaan Am. Te joilla ei ole oikeaa sanottavaa älkää sanoko mitään. sori. |
Mahdollista on, mutta C-duurissa ei itse asiassa ole A-sointua, vaan Am. Eli C-duuri menee C, D, E, F, G, Am, H? I keep the bible in a pool of blood
So that none of its lies can affect me |
friteerattu peruna 13.06.2006 11:50:41 | |
---|
C-duuri menee C, D, E, F, G7, Am, H? Vai mitä? Eiks se näin mee? Kato äiti, mä oon lentokone!!!11 |
diabami 13.06.2006 11:54:21 | |
---|
Eli C-duuri menee C, D, E, F, G, Am, H? Taitaa mennä C, Dm, Em, F, G, Am, Hmb5, C |
Bonesaw 13.06.2006 12:07:34 (muokattu 13.06.2006 14:37:55) | |
---|
Taitaa mennä C, Dm, Em, F, G, Am, Hmb5, C Noinhan se menee. Tuo Hmb5 tunnetaan sitten nimellä "puolidimi". "Wahia pitää polkee sellai et mitkä fiilikset on nii sitä rataa... toimii ainakin mulla... se luo hyvin tunnelmaa... suosittelen." |
Defactor 13.06.2006 14:05:55 | |
---|
Noinhan se menee. Tuo Hmb5 tunnetaan sitten nimellä "vähennetty". Tai "puolidimi". [V.U.K #33] "- Kun Uusis sanoo, niin kiviäkin kiinnostaa" |
Jucciz 13.06.2006 14:29:07 | |
---|
Tai "puolidimi". Pelkästään puolidimi, ei vähennetty. Vähennetyssä soinnussa ei ole molliseiskaa vaan se on pudotettu puolisävelaskelen alemmaksi (bb7, sama sävel kuin suuri 6). Sama suomeksi: Am7b5 = A-puolidimi = A, C, Eb, G Adim7 = A-vähennetty (seiska)sointu (ja myös -asteikko) = A, C, Eb, Gb Huomatkaa, että vähennetty sointu on symmetrinen, eli sävelet on aina pienen terssin päässä toisistaan. Tästä johtuukin, että sointu on samalla myös Cdim7, Ebdim7 ja Gbdim7. Niin kauan kun pelataan kolmisoinnuilla niin yllä mainittujen sointujen sävelet ovat toki samat, mutta dimisoinnun harmoninen funktio (eli soinnun luonne) on eri kuin puolidimisoinnun, joka tulee kyllä esiin kun laajennetaan nelisoinnuiksi ja siksi niitä ei saa sotkea toisiinsa: Dim(7)-sointu ei ole minkään sävellajin mikään sointuaste, toisin kuin puolidimi- eli m7b5-sointu, joka on duurisävellajin VII ja mollisävellajin II sointuaste. Dim-sointuja käytetään yleisesti etenkin kahden soinnun välissä, kun niiden välimatka on suuri sekunti, eli vaikkapa C -> Dm -vaihdoksen väliin voi ujuttaa vähennetyn soinnun, jolloin kokonaisuus olisi C -> C#dim -> Dm. |
Kasu-_- 13.06.2006 14:29:44 | |
---|
Saat selville mitä minkäkin skaalan soinnutukset ovat, kun vain käyt skaalaa läpi niin, että otat 1. 3. ja 5. sävelen ja katsot mikä kolmisointu se on. Sitten aloitat skaalan toisesta sävelestä ja taas 1. 3. ja 5. sävelellä (Eli oikeastaan 2. 4. ja 6. sävel) katsot mikä kolmisointu niistä muodostuu ja jatkat hommaa niin, että koko skaala on käyty läpi. Kolmisointujen teoria tietenkin kannattaa olla jotenkuten hallussa. Sama homma toimii tietenkin laajempienkin sointujen tarkasteluun skaalan sävelillä. You know my only pleasure/Is to hear you cry/I'd love to hear you cry/I'd love to feel you die/And I'll be the first/To watch your funeral/And I'll be the last to leave/I'd love to hear you cry! |
Jucciz 13.06.2006 14:29:46 | |
---|
Tuo Hmb5 tunnetaan sitten nimellä "vähennetty". Korjaathan tämän, ettei joku pian opettele tekstistäsi virheellistä tietoa. :) |
Kampela77 13.06.2006 14:36:37 | |
---|
Korjaathan tämän, ettei joku pian opettele tekstistäsi virheellistä tietoa. :) Ei kai tuo ole virheellistä tietoa kolmisoinnuista puhuttaessa. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
Bonesaw 13.06.2006 14:38:19 | |
---|
Korjaathan tämän, ettei joku pian opettele tekstistäsi virheellistä tietoa. :) Dodi. Nyt skulaa paremmin. "Wahia pitää polkee sellai et mitkä fiilikset on nii sitä rataa... toimii ainakin mulla... se luo hyvin tunnelmaa... suosittelen." |
Kampela77 13.06.2006 17:52:00 | |
---|
Dodi. Nyt skulaa paremmin. Mun mielestä se on nyt väärin :). Sointu on "puolidimi" vasta sitten, kun siinä on myös pieni septimi mukana, mutta kolmisointuna vähennetty kolmisointu on oikea nimitys. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Bonesaw 13.06.2006 17:53:08 (muokattu 13.06.2006 17:54:55) | |
---|
Mun mielestä se on nyt väärin :). Sointu on "puolidimi" vasta sitten, kun siinä on myös pieni septimi mukana, mutta kolmisointuna vähennetty kolmisointu on oikea nimitys. No itse en tuosta merkinnästä tuota sointu päätellyt,vaan siitä,että seitsemäs aste on duurissa vähennetty(?). Edit. Ja jos tuo sointu on Hmb5,niin eikös tuo terssikin ole jo vähennetty? "Wahia pitää polkee sellai et mitkä fiilikset on nii sitä rataa... toimii ainakin mulla... se luo hyvin tunnelmaa... suosittelen." |
Kampela77 13.06.2006 18:11:30 | |
---|
No itse en tuosta merkinnästä tuota sointu päätellyt,vaan siitä,että seitsemäs aste on duurissa vähennetty(?). Edit. Ja jos tuo sointu on Hmb5,niin eikös tuo terssikin ole jo vähennetty? Duurin seitsemännelle asteelle muodostuva kolmisointu on vähennetty kolmisointu ja samalle asteelle muodostuva nelisointu sitten vähennetty molliseptimisointu eli tämä "puolidimi". Terssi on tuossa vain pieni terssi. Pienistä ja puhtaista intervalleista tulee vähennettyjä, kun niitä lasketaan puolisävelaskeleella. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Bonesaw 13.06.2006 18:16:22 | |
---|
Duurin seitsemännelle asteelle muodostuva kolmisointu on vähennetty kolmisointu ja samalle asteelle muodostuva nelisointu sitten vähennetty molliseptimisointu eli tämä "puolidimi". Terssi on tuossa vain pieni terssi. Pienistä ja puhtaista intervalleista tulee vähennettyjä, kun niitä lasketaan puolisävelaskeleella. Ok. Muistelin,että kun duurisoinnusta laskee terssin puolisävelaskeleella tulee molli,vaikka homma toimikin juuri päinvastoin. Vai menikö se näinkään? "Wahia pitää polkee sellai et mitkä fiilikset on nii sitä rataa... toimii ainakin mulla... se luo hyvin tunnelmaa... suosittelen." |
Kampela77 13.06.2006 18:23:44 | |
---|
Ok. Muistelin,että kun duurisoinnusta laskee terssin puolisävelaskeleella tulee molli,vaikka homma toimikin juuri päinvastoin. Vai menikö se näinkään? Ihan oikein muistelit. Duurisoinnussa on suuri terssi ja mollisointu saadaan laskemalla terssiä puolisävelaskeleella, jolloin terssistä tulee pieni terssi. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
kimurantti1 13.06.2006 18:24:47 | |
---|
Ok. Muistelin,että kun duurisoinnusta laskee terssin puolisävelaskeleella tulee molli, Homma menee juuri näin. Sitten kun alennat molli(kolmi)soinnusta vielä kvintin puolisävelaskeleen, niin tuloksena on vähennetty. Puolidim (tai se perinteinen mollimiikkaviis) siitä soinnusta tulee kun lisäät septimin, ja silloin se ei enää ole vähennetty. Vähennetty = diminished = dim -> jos haluat soittaa vähennetyn nelisoinnun, niin sun pitää alenttaa septimiä vielä puolisävelaskeleen verran. Aika hauska tapa hahmottaa asia, on jakaa kromaattinen asteikko neljään yhtä suureen osaan -> dim-sointu. Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... |
Bonesaw 13.06.2006 18:35:00 | |
---|
Ok. Nyt selvisi. Kiitoksia. "Wahia pitää polkee sellai et mitkä fiilikset on nii sitä rataa... toimii ainakin mulla... se luo hyvin tunnelmaa... suosittelen." |