Aihe: Kitaran tekeminen
1 2
Squirrel2
07.06.2006 19:10:58
Eli olen käynyt musiikkiliikkeissä ja en kerta kaikkiaan löydä itselle sopivaa kitaraa. Olen vasuri ja sen vuoksi mallit on vähissä.

Päähäni pälkähti hullu idea: rakenna kitara itse. :D Työkalut kyllä pysyy kädessä, ei siinä mitään.

Kenties vaikein osuus olisi kaula, saisiko sellaista mistään ostettuna valmiina? Olen muutamilta suomalaisilta kitaranvalmistajilta kysynyt, kukaan niistä ei myy.

Kitara olisi Les Paul. Tai SG. Mutta kuitenkin liimakaulalla. Onko netissä jostain saatavilla piiroksia, vai pitäisikö rohkeasti ostaa sellaiset? Ovat kuitenkin jonkun hintaisia nuo. Yritin googlata, mutta en löytänyt.

Kaikki neuvot on tervetulleita.
munkero
07.06.2006 19:25:45
Eikös noita kauloja oo warmothilta saanut. Ja ilmeisesti ihan kiitettävän hyviä laadultaan, mutta en sano enempää koska en tiedä.
tomukka
08.06.2006 22:32:24 (muokattu 08.06.2006 22:56:29)
Levytukusta löytyy melko edullista kamaa (Dr. Parts) esim. Lespan kaula 75€. Laadusta en sitten tiedä... Vasurin osia ei esitteessä ole mainittu, mutta luulisi niitäkin saavan. Tuossa on pdf -tiedosto joistakin Levytukun tarjoamista kitaran karennuspalikoista: http://fi.msnusers.com/rkone/Asiakirjat/DRPARTS.pdf
Squirrel2
09.06.2006 06:59:14
Levytukusta löytyy melko edullista kamaa (Dr. Parts) esim. Lespan kaula 75€. Laadusta en sitten tiedä... Vasurin osia ei esitteessä ole mainittu, mutta luulisi niitäkin saavan. Tuossa on pdf -tiedosto joistakin Levytukun tarjoamista kitaran karennuspalikoista: http://fi.msnusers.com/rkone/Asiakirjat/DRPARTS.pdf

Onko tuota tiedostoa saatavana jossain muualla, kun ei ole tunnuksia msn:nään.
Juzzu
09.06.2006 08:31:25
Kitara olisi Les Paul. Tai SG. Mutta kuitenkin liimakaulalla.

Ei mikään helpoin ensimmäinen kitara.

Onko netissä jostain saatavilla piiroksia, vai pitäisikö rohkeasti ostaa sellaiset?

Ei taida kummastakaan löytyä hyviä piirustuksia netistä. Ja jos ensimmäistä kitaraa lähdet tekemään, piirustuksen ostaminen ei vielä ole lähelläkään mitään rohkeuden punnitsemista :P Ja muista, piirustuksia ei sitten lueta kuin piru raamattua, vaan ne toimii suuntaa antavina ohjeina. Esim. tallan paikkaa et katso piirustuksesta, vaan mittaat sen oikeaan paikkaan tuotoksestasi jne.

Ovat kuitenkin jonkun hintaisia nuo

Ja paljon tulee vielä rahaa menemään rakentaessa.
Squirrel2
09.06.2006 08:38:47
Ei mikään helpoin ensimmäinen kitara.

Tiedän, mutta uskon että onnistuu, jos tekee rauhallisesti. Ainakin minulla on vakaa uskomus, että onnistuu.

Ei taida kummastakaan löytyä hyviä piirustuksia netistä. Ja jos ensimmäistä kitaraa lähdet tekemään, piirustuksen ostaminen ei vielä ole lähelläkään mitään rohkeuden punnitsemista :P Ja muista, piirustuksia ei sitten lueta kuin piru raamattua, vaan ne toimii suuntaa antavina ohjeina. Esim. tallan paikkaa et katso piirustuksesta, vaan mittaat sen oikeaan paikkaan tuotoksestasi jne.

Juu, varmaan täytyy satsata piirrustuksiin jonkun verran.

Ja paljon tulee vielä rahaa menemään rakentaessa.

No mä en rahansäästön vuoksi tee kitaraa vaan, kun valmiit kitaramallit ei miellytä. Esim. jos esitteestä löytyy hyvä vasurimalli, niin kun menen liikkeeseen kysymään ja liikkeessä sanotaan. "Meillä ei ole varastossa, mutta soitanpa tukkurille" ja puhelun jälkeen "Valitettavasti maahantuoja ei tuo tätä kitaraa Suomeen ollenkaan.".
Juzzu
09.06.2006 09:22:03
No mä en rahansäästön vuoksi tee kitaraa vaan, kun valmiit kitaramallit ei miellytä.

Jepjep, hyvä asenne. Onnea ja menestystä! :o)
tomukka
09.06.2006 11:09:26
Onko tuota tiedostoa saatavana jossain muualla, kun ei ole tunnuksia msn:nään.

Ai jaa, se tarvii tunnukset, että pääsee kattomaan. Onpa outoo... No nyt tiedoston paikka on vaihdettu omalle kotisivutilalle. Jospa nyt toimisi. Jos et edelleenkään saa avautumaan, niin pane sähköpostiosoite vaikka yksitysviestinä niin lähetän tiedoston sulle. http://www.freewebs.com/tomukka/DRPARTS.pdf
tommiot
09.06.2006 12:30:33
Täysin offtopic: Haluaisiko joku lakata mulle Jemin, jonka ostan tässä myöhemmin kesällä? Ja paljonko siitä veloitettaisiin :)
Squirrel2
09.06.2006 13:50:30 (muokattu 09.06.2006 13:51:01)
Tuli tässä mieleen, että jos kopio muodon jostain kitarasta, niin voiko kyseisen kitaranvalmistaja vaatia jotain korvauksia? (siis yksityiseen, omaan käyttööni teen, en myyntiin).

Edit:
typoja
tilujätkä
09.06.2006 14:12:42
Eihän se nyt mitään voi sulta periä. Kyllähän Tokaikin valmistaa "les pauleja" ihan saman mallisia mutta käyttää niistä nimeä "love rock". Jos käyttäisit sun kitarasta nimee les paul jos myisit sen niin mun tietääkseni sitten voisi vasta tulla jotain sanktioo gibsonin suunnalta
Lemmy-45
09.06.2006 15:11:56
Tästä voisi olla apua:

http://www.soitinrakentajatamf.fi/ohjeet/Kitarat1.pdf

Soitinrakentajilta saa ainakin valmiita otelautoja, joiden tekeminen itse voi alkuun tuntua vähän vaikealta.
(tyhjää)
tomukka
09.06.2006 16:02:26
Onko netissä jostain saatavilla piiroksia, vai pitäisikö rohkeasti ostaa sellaiset? Ovat kuitenkin jonkun hintaisia nuo. Yritin googlata, mutta en löytänyt...

Mars kirjastoon! Stratoon löytyi ainakin hetkessä 1:1 kaavat. Kyllä sieltä varmaan kaavat Lespallekin löytyy kun hetken etsii... Kaavan kopiointi 1,5€. Halpaa kuin saippua.
Zeni
12.06.2006 16:50:41
Kirjasto on turhaa. Netistä löytyy lespaul59.zip tms. tiedosto missä on kaikki tarvittavat piirustukset oikeassa koossa (olen tarkistanut). Tuosta kävin tulostamassa itselle parit A2:set.

En halunnut tehdä kaulaa itse joten tilasin Dr.Parts kaulan levytukusta. Kuraa tuli ja ilmeisesti koko erä on melko surkea koska ilmaisin selkeästi palauttavani kaulan jos en ole tyytyväinen. Lähinnä vain siksi, että valkkaisivat sieltä sen hyvän.

Kirjoitan kuvien kera myöhemmin tuosta kaulasta, mutta mikään valmis se ei ole vaan työtä saa vielä tehdä jos 1-luokan jälkeä haluaa. Itse kaulan muotoilu on hyvä, mutta otelauta ym. on täysin juosten kustu. Esim. otelauta merkit ovat epäsymmetrisiä ja lätkitty miten sattuu.
Squirrel2
12.06.2006 17:33:49
Kirjasto on turhaa. Netistä löytyy lespaul59.zip tms. tiedosto missä on kaikki tarvittavat piirustukset oikeassa koossa (olen tarkistanut). Tuosta kävin tulostamassa itselle parit A2:set.

Olisiko tarkempaa infoa, kun en löytänyt Googlella?
Zeni
12.06.2006 17:49:20
Olisiko tarkempaa infoa, kun en löytänyt Googlella?

Pistin privaa.
Aakoo
13.06.2006 08:24:45 (muokattu 13.06.2006 12:50:38)

Eikös nuo piirustukset löydy mimf foorumilta? www.mimf.com? Foorumihan on ilmainen, mutta vaatii rekisteröitymisen.
Zeni
13.06.2006 11:20:19
Eikös nuo piirustuset löydy mimf foorumilta? www.mimf.com? Foorumihan on ilmainen, mutta vaatii rekisteröitymisen.

Saattaa ollakin, mä en vaan löytänyt näitä enää mistään kun yritin toiselta koneelta.
Tim
13.06.2006 11:59:04

Jos tuota John Catton '59 LP plania meinaatte, niin www.mimf.com:ista tosiaan löytyy.
Login -> alapalkista MIMForum Library of Archived Discussions -> Instrument templates
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)