Aihe: "Halvat" mikkisetit / Kokemuksia
1
Morbidi
12.06.2006 16:03:15
Olisi kiva kerätä yhden otsikon alle kokemuksia ns. "halvoista" mikkisarjoista, joita löytyy ainakin T-Bonelta. Tarkoitan siis näitä perussarjoja, joista löytyy tuttuun tapaan mikit snarelle, basarille, kolmelle tomille ja lisäksi pari overheadia. Hinnat pyörivät siinä 150e-250e tienoilla, mutta onko kellään tarkempia kokemuksia moisista?

Itsellä olisi tarkoitus ruveta äänittämään rumpuraitoja heinäkuun puolella, mutta mikeistä ei ole juuri minkäänlaisia kokemuksia. Mukava olisi ostaa oma mikkisarja, mutta hirveitä summia ei ole vara uhrata. Toinen vaihtoehto on mennä kaupungin studiolle juttusille, josko heiltä liikenisi mikit lainaan. Tämä on tietty se _halvin_ ja toimivin vaihtoehto, mutta jos meinaa oman sarjan ostaa, mikä on se paras hinta-laatusuhteeltaan? Vai saako halvalla hyvää?

Kokemuksia ja kertomuksia tänne, kiitos. Monet kotistudionikkarit minut mukaanlukien varmastikin arvostaisivat :)
On se nyt PERKELE jos ei ihmisiä saa vihata!
Mikael
12.06.2006 16:07:16

Siitä mistä aita on matalin...
Dnjmaster
12.06.2006 16:29:44
Noh... itse soitin keikan juuri t.bonen mikeillä. Nämä siis olivat palvelevan äänentoistoyrityksen mikit. Tosin snaressa oli Shure SM-57 ja basarissa jokin Shuren mikki mutta overit ja tomi-mikit olivat t.bonea. Hyvältä minusta ne kuulostivat, kun erään toisen bändin rumpali lainasi settiäni ja sain itse olla kuuntelemassa. Tosin tähän voi vaikuttaa 20.000 € kaiuttimet ;) Tosin nauhoituksessa äänenlaatuun panostetaan vähän toisella tavalla kuin live-tilanteessa..
kalamies#40 >-)))>
Niq
12.06.2006 17:02:35 (muokattu 12.06.2006 17:03:14)

Tosin tähän voi vaikuttaa 20.000 € kaiuttimet ;)

Ostettu liian kalliit kaiuttimet, niin ei ole ollut varaa kunnon mikkeihin? ;)

T.Bonet ajaa asiansa harrasteissa, pro-käyttöön suosittelen kestävämpiä ratkaisuja. Minulta löytyy tämmöinen: http://www.thomann.de/thoiw3_the_tbone_sc300_prodinfo.html

Ajaa asiansa demotteluista, esim. tämä pätkä on äänitetty pelkästään ko. mikillä: http://niq.kicks-ass.org/files/niq_rumpu.mp3

Lisäksi bändillä omistuksellaan tämä setti: http://www.thomann.de/thoiw3_the_tbone_mb60_mikrofonset_prodinfo.html

Ns. jokapaikanmikkejä, on äänitetty basaria, virveliä, kitaravahvistinta jne.
"I have a cunning plan" -Baldrick
e r s k i
12.06.2006 17:41:47
Itse ostin markka-aikaan mikkisetin, joka piti sisällään viisi dynaamista mikkiä ja kaksi overheadia. Merkki on hieman tuntemattomampi "Stage Line". Kaveri osti samanlaiset ja ollaan käytetty niitä monentyylisessä musassa muutamia vuosia livenä ja studiossa. Dynaamisten paineenkesto on todella hyvä, joten niitä voi käyttää basarimikkinäkin, vaikkei heti uskonutkaan. Kitarakaappejakin noilla on mikitelty. Mikkien ulkonäkö vastaa aika lailla AKG:n ja Thomannin halppismikkien malleja. Myyjä mainitsi, että Stage Linen palikat tulevat AKG:n tehtaalta. Tiedä sitten. Hintansa väärtejä nuo kyllä ovat, setti maksoi muistaakseni 2000mk. Siihen vielä erikseen hyvä snaremikki, niin eipä muuta ole tarvinutkaan.

Tässä kuva dynaamisesta:
http://www.monacor.de/de/JPG/400/H/H2/H232270A_1.jpg

Muutama mikkisetti:
http://www.monacor.com/de/produkt_a … ;ukatid=531&spr=DE&brand=IS

Valmistaja/valmistuttaja siis Monacor:
http://www.monacor.com
Morbidi
12.06.2006 18:55:48 (muokattu 12.06.2006 18:58:01)
Itse tässä juuri haeskelen mikkisarjaa, jolla saisi suhteellisen laadukasta jälkeä aikaan. Kotistudiolla aikaansaadut kitararaidat alkavat hipoa laitteiston määrittelemää täydellisyyttä, ja olisi se mukava saada demoon mukaan myös laadukas rumpuraita :)

Niq:
Kuulostaa suht mukavalta siihen nähden, että yhdellä mikillä ollaan liikenteessä :)
Soitosta en sanoisi samaa :P Vitsi vitsinä...

Juuri tuollainen olisi riittävä äänenlaatu minun tarkoituksiini, alkaa kovin kiinnostamaan tuo mikki, laatunsa ja eritoten hintansa tähden.

Mites, miten oli mikki sijoitettu tuota nauhottaessa? Yläpuolelle? Setin eteen? Jokseenkin en olisi uskonut yhden mikin pystyvän noin hyvään :)
hollmi-5
12.06.2006 19:28:12
Halvoissa mikeissä ei runkoäänien vaimennus ole kummoinen, joten telineitä koputellessa ja lavalla tepastellessa kopse tulee läpi. Muuten yleensä toimivat ihan mukavasti.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Niq
12.06.2006 21:46:32

Niq:
Kuulostaa suht mukavalta siihen nähden, että yhdellä mikillä ollaan liikenteessä :)
Soitosta en sanoisi samaa :P Vitsi vitsinä...

Joo, treenattavaa piisaa, mutta onpahan tarpeeks hyvät soundit sitä ajatellen.. :)

Mites, miten oli mikki sijoitettu tuota nauhottaessa? Yläpuolelle? Setin eteen? Jokseenkin en olisi uskonut yhden mikin pystyvän noin hyvään :)

Mikki oli n 2-3 metrin päässä setistä, pään korkeudella. Suunnilleen siinä, missä setti kuulosti parhaalta kun kaveri sitä soitti ja pyörin samalla etsimässä treenikämpän "sweet spotia". Sijoittelu on tärkeämpää kuin mikin tai äänitysketjun laatu, paskoillakin vehkeillä saa aikaan, kunhan jaksaa hakea mikkien paikkoja, eikä vaan sutaise niitä minne sattuu. Samoin äänityspaikan akustiikka merkitsee, meidän treenikämpällä se on mainio, johtuen harvasti paneloiduista seinistä ja kohtuullisen isosta koosta.

Jos rummut kuulostaa omaan korvaan paskalta jossain tilassa, ei mikilläkään tule hyvää ja päinvastoin. Oikein hyvässä tilassa sijoittelun merkitys ainakin omasta mielestä vähenee; voi melkein minne vaan tökätä mikin ja aina kuulostaa hyvältä.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Sandwich
12.06.2006 22:32:59 (muokattu 12.06.2006 22:33:19)
Olisi kiva kerätä yhden otsikon alle kokemuksia ns. "halvoista" mikkisarjoista, joita löytyy ainakin T-Bonelta. Tarkoitan siis näitä perussarjoja, joista löytyy tuttuun tapaan mikit snarelle, basarille, kolmelle tomille ja lisäksi pari overheadia. Hinnat pyörivät siinä 150e-250e tienoilla, mutta onko kellään tarkempia kokemuksia moisista?

Itsellä olisi tarkoitus ruveta äänittämään rumpuraitoja heinäkuun puolella, mutta mikeistä ei ole juuri minkäänlaisia kokemuksia. Mukava olisi ostaa oma mikkisarja, mutta hirveitä summia ei ole vara uhrata. Toinen vaihtoehto on mennä kaupungin studiolle juttusille, josko heiltä liikenisi mikit lainaan. Tämä on tietty se _halvin_ ja toimivin vaihtoehto, mutta jos meinaa oman sarjan ostaa, mikä on se paras hinta-laatusuhteeltaan? Vai saako halvalla hyvää?

Kokemuksia ja kertomuksia tänne, kiitos. Monet kotistudionikkarit minut mukaanlukien varmastikin arvostaisivat :)

into luthmanilla on tsm drumpack 199€ itellä on sellaset ja kyllä ne on ihan ok ei oo mitään moittimista
i rather die standing than live on my knees
Speedy
13.06.2006 01:06:03

"All I think about is time and groove" J. Porcaro
timppa67
13.06.2006 08:58:52
Mulla on PA-käytössä Samsonin Q7 mikkisetti. Soundiltaan hyvät live käytössä. Äänityksistä ei kokemusta noilla kun Shurejakin ollut käytössä. Samsoneissa huonona puolena melko hepponen kiinnike ja erityisesti Q snare on hankala asettaa isohkon kokonsa takia. Niitä OH mikkejä ei juurikaan olla käytetty...Hintaa näkyy setillä olevan 365e
Tracer
13.06.2006 14:50:23
Mullon tällanen setti:
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-159409.html

Koska en paremmistakaan mitään tiedä, on helppo todeta henkseleitä paukutellen, samalla basarilla tahtia potkien, jotta aivan loistavat ja erittäin toimivat.
Ainoa heikkouteni on äärimmäinen nopeus
Morbidi
14.06.2006 15:43:32
Tässä ajattelin poiketa kylätoimikunnan varastolla ja lainata viikonlopuksi mikserin ja mikkejä, jos vähän testailisi ihan käytännössä tuota mikitystä ja sijoittelua. Jos alkaa homma luonnistua, voi jopa harkita tuollaisen halvahkon setin hankkimista :)
fabarm
14.06.2006 22:27:24
Enpä ole kuullut mitään kovin mairittelevaa noista halvoista mikeistä.Shuren PG-mikkisarjakin taitaa olla Kiinankamaa.

Itse hankin juuri rumpumikit,ajatuksella,että jos hifeissä tärkein on kaiutin,niin äänityshommissa mikki.Jos äänenlaatu on lähtökohtaisesti huono,on sitä hieman vaikea enää petrata miksausvaiheessa.

Bassariin Shure Beta52,tomeihin AKG D22,virveliin Shure SM57,ja overheadeiksi hankin käytetyt Samson C01:t.

Kyllä on ikävä huomata,että Saksanmaalta näitä saa edelleen paljon halvemmalla.Ostaisin mielelläni Suomesta,mutta ei ole varaa tukea kotimaisuutta.
Harva on seppä syntyessään,eikä kovin moni vielä kuollessaankaan.
Pieni rumpalipoika
14.06.2006 22:35:58

Itseasiassa mm. nimim. Aki on kehunut kovasti tota Shuren PG-sarjaa. Ja beta52:ssa on todella equtettu soundi itessään, eli sitä en kyllä missään tapauksessa suosittelis.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
HeavyMachinery
14.06.2006 23:37:47

Itseasiassa mm. nimim. Aki on kehunut kovasti tota Shuren PG-sarjaa. Ja beta52:ssa on todella equtettu soundi itessään, eli sitä en kyllä missään tapauksessa suosittelis.

B52 saa satavarman hevilätkyn oli tiskin eq kuin kämänen tahansa, toiset tykkää toiset ei..... itse en. Diggailen kovasti sm91 mutta se juma kallis.....
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
poro80
15.06.2006 09:43:55
Minun mikkisetti on koottu T-kaupan rumpumikeistä. Olen tosin ostellut kaikki erikseen joko uutena, tai käytettynä.

Tomeissa on CD55, bassarissa BD300, virvelissä 2xMB75, overeina ovat behkun C2:set.
Äänet passaavat hyvin satunnaiseen live-käyttöön. Noita CD55:a en suosittele kenellekkään. ostin käytettyinä 5 kpl:tta ja niistä on jo 2 kpl hajonnut (äänen taso tippui olemattomiin). Korvaan nämä joskus noilla MB75:lla tai Beyerdynan Opuksilla

Nuo em. 57-kopiot (MB75) ovat puolestani toimineet hyvin. Käytössäni on myös 2 kpl oikeita shuren 57:ja, enkä oikein kapakka käytössä ole huomannut isompaa eroa. (Pidämme ne oikeat 57:t kitarastyrkkareissa).

Behkun c2 on mielenkiintoinen tuttavuus. Olen testannut niitä pari kertaa treeniksellä overeina, mutta keikalle en niitä ole vielä vienyt. Tarkoitus olisikin seuraavalla keikalla mikittää rummut 4 mikillä: bassari, virveli ja 2xoverhead.

Noita "Samsung:n" rumpumikkisettejä kehuttiin joskus ModernDrummerissa. Overheadit taisivat olla yksi ylistyksen kohde.
Scram Rock?
CD
15.06.2006 11:09:19
Mulla on overina yksi AKG C1000S ja basarissa AKG D550. Overi on varsin mainio, basarimikkikin menettelee. Olen pärjännyt oikein hyvin treeninauhoittelussa tolla setillä ja yhen keikankin mikitin noilla.

Tällä hetkellä ei ole tarvetta lisätä mikkijä erikseen joka rumpuun/peltiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)