Aihe: Rumpujen viritys
1 2 3 4 513 14 15 16 1747 48 49 50 51
t.heiska
20.05.2006 19:14:28
Eli hiukan neuvoa kaivattaisiin. Ongelmana on se, että 14" lattia tomin saan periaatteessa ihan hyvään vireeseen, mutta rumpu soi mielestäni aivan liian kauan. Päällä on kirkas emperor ja alla ambassador. Rummut ovat yamahan stage customit. Eli mitäs niksejä olisi saada sointi vähän lyhyemmäksi? Saako virittämällä vai pitääkö tunkea jesaria kalvoon? Miten valitsette kohdat jesarille?
moderndrummer88
20.05.2006 19:17:19
Eli hiukan neuvoa kaivattaisiin. Ongelmana on se, että 14" lattia tomin saan periaatteessa ihan hyvään vireeseen, mutta rumpu soi mielestäni aivan liian kauan. Päällä on kirkas emperor ja alla ambassador. Rummut ovat yamahan stage customit. Eli mitäs niksejä olisi saada sointi vähän lyhyemmäksi? Saako virittämällä vai pitääkö tunkea jesaria kalvoon? Miten valitsette kohdat jesarille?

löysää alakalvoa
musiikki on kuin musiikkia korvilleni
Y3J
21.05.2006 13:51:34
Nyt on vähän Y3J:llä propleemaa. En saa virppaa asettumaan. Alakalvo jää hieman ryppyiseksi maton kiristyskohtien kohdalla olevien ruuvien välistä. Tuo sitten ilmeisesti vaikuttaa sointiin jossa on seuraavanlainen ongelma: snaren ääni on niin korkea ja iskevä että välillä lähtee järki pois! Alakalvoa vai lyöntikalvoa löysemmälle/kireämmälle? Demppiä? Vaikuttaako ääneen se että snare ei ole syvän mallinen?

Onkohan mitään tehtävissä vai pitääkö alkaa uuteen vehkeeseen säästämään...
Ei se hinta vaan se tuntuma!
moderndrummer88
21.05.2006 13:55:34
Nyt on vähän Y3J:llä propleemaa. En saa virppaa asettumaan. Alakalvo jää hieman ryppyiseksi maton kiristyskohtien kohdalla olevien ruuvien välistä. Tuo sitten ilmeisesti vaikuttaa sointiin jossa on seuraavanlainen ongelma: snaren ääni on niin korkea ja iskevä että välillä lähtee järki pois! Alakalvoa vai lyöntikalvoa löysemmälle/kireämmälle? Demppiä? Vaikuttaako ääneen se että snare ei ole syvän mallinen?

Onkohan mitään tehtävissä vai pitääkö alkaa uuteen vehkeeseen säästämään...

teeppä niin että vedä se kalvo tosi kireälle seuraavaksi yöksi ja kato oisko seuraavana päivänä asetteunu sitten
moderndrummer88
30.05.2006 17:33:18 (muokattu 30.05.2006 17:33:41)
Kävinpä hakemassa tänään ambassador clearit tomareihin resokalvoiksi ja soundi muuttui soivemmaksi ja täyteläisemmäksi, yhdistelmä ambassador coated ja ambassador clear todellakin toimii.
Kuuppa
30.05.2006 20:25:38
Bassorummun ääniongelma. Kyseessä Sonor Force 3003 22" bassorummun töksähtävä ja liian korkeana kumahtava ääni, vaikka miten yrittäisi virittää.. En kylläkään ole mikään virittämisen asiantuntija, etenkin vain epätoivoinen ruuvien pyörittäjä! Voiko johtua lyöntikalvosta joka on halpa Evanssin kalvo? Etukalvo on perus Sonorin pienireikäinen.. Muuttuuko ääni syvemmäksi ja enemmän bassomaiseksi jos ostan kunnollisen Remon öljykalvon?
Kiitollinen avusta! T:Pököpää
Jeltz
30.05.2006 20:36:17 (muokattu 30.05.2006 20:36:54)
Bassorummun ääniongelma. Kyseessä Sonor Force 3003 22" bassorummun töksähtävä ja liian korkeana kumahtava ääni, vaikka miten yrittäisi virittää.. En kylläkään ole mikään virittämisen asiantuntija, etenkin vain epätoivoinen ruuvien pyörittäjä! Voiko johtua lyöntikalvosta joka on halpa Evanssin kalvo? Etukalvo on perus Sonorin pienireikäinen.. Muuttuuko ääni syvemmäksi ja enemmän bassomaiseksi jos ostan kunnollisen Remon öljykalvon?
Kiitollinen avusta! T:Pököpää

Ööh, tuota. Ensinnäkin, Remolla ei ole tuotannossa mitään öljykalvoja, ja vaikka olisikin, en sellaista suosittelisi, tappaa kaiken soinnin niin tehokkaasti. Toisekseen, mikä kalvo se Evans on? Yleensähän Evansit ovat jossain määrin Remon vastaavia malleja hinnakkaampia, eikä laadussa tosiaan valittamista.

Luultavasti mennään aika lailla perse edellä puuhun, jos korvataan viritystaidottomuutta dempatuilla kalvoilla, joten ehdottaisinkin, että oikeasti kokeilet virittää sen basarin epätoivoisen ruuvienpyörittelyn sijasta.

EDIT: Eka postaus vaihtuneella nimimerkillä :).
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. Salon Seudun Bändit
Kuuppa
30.05.2006 21:04:53
Ööh, tuota. Ensinnäkin, Remolla ei ole tuotannossa mitään öljykalvoja, ja vaikka olisikin, en sellaista suosittelisi, tappaa kaiken soinnin niin tehokkaasti. Toisekseen, mikä kalvo se Evans on? Yleensähän Evansit ovat jossain määrin Remon vastaavia malleja hinnakkaampia, eikä laadussa tosiaan valittamista.

Luultavasti mennään aika lailla perse edellä puuhun, jos korvataan viritystaidottomuutta dempatuilla kalvoilla, joten ehdottaisinkin, että oikeasti kokeilet virittää sen basarin epätoivoisen ruuvienpyörittelyn sijasta.

EDIT: Eka postaus vaihtuneella nimimerkillä :).

En ole kirjoittanut ennen. Sori jos ilmaisin asian jotenkin epäselvästi, olen melko amatööri näissä jutuissa.. Tarkoitus oli vain kysyä voiko kalvoissa olla niin suuria eroja, että ne vaikuttavat roimasti ääneen? Luulen että mun kalvot eivät ole mitään huikeita koska esim. basarikalvon saan 20e kpl. Voitko antaa jonkun yksinkertaisen vinkin siihen viritykseen. Sori jos aiheutan päänvaivaa..
Niq
30.05.2006 22:47:01 (muokattu 30.05.2006 22:47:46)

En ole kirjoittanut ennen. Sori jos ilmaisin asian jotenkin epäselvästi, olen melko amatööri näissä jutuissa.. Tarkoitus oli vain kysyä voiko kalvoissa olla niin suuria eroja, että ne vaikuttavat roimasti ääneen? Luulen että mun kalvot eivät ole mitään huikeita koska esim. basarikalvon saan 20e kpl. Voitko antaa jonkun yksinkertaisen vinkin siihen viritykseen. Sori jos aiheutan päänvaivaa..

Kiristä lyöntikalvo niin, että rypyt juuri ja juuri häviävät. Eli löysälle. Resokalvo samaan vireeseen. Tuossapa oikein perusrokkisoundi. Jytk. Jos soi liian pitkään, niin pienehkö pyyhe rullalle ja teipillä rummun sisälle, lyöntikalvoa vasten. Jos haluat lisää napsua ja lätinää, löysää lyöntipuolen kahta ylimmäistä viritysruuvia siten, että kalvo menee hieman rypylle yläosasta. 20e Evans kuulostaa ihan ok kalvolta, eli tuskin soundi jää siitä kiinni. Jos aiot uuden ostaa, niin suosittelen lämpimästi Remon Powerstroke3 -kalvoa. Missään tapauksessa ei Pinstripeä basariin, sen huonompaa basarikalvoa tuskin löytyy.

EDIT: Ja basariin ei missään nimessä mitään muuta sisälle, kuin tuo rullattu pyyhe tarpeen mukaan!
"I have a cunning plan" -Baldrick
Jeltz
31.05.2006 10:35:19

Joo, tuo äskeinen oli siis mun eka kirjoitukseni vaihdetulla nimimerkillä, jos sitä ihmettelit siis :).

Kalvoissa on tosiaan huomattavia eroja soundin suhteen, lähinnä kyse on siitä soinnin määrästä. Perus yksikerroskalvo soi eniten, ja toisesta ääripäästä löytyy sitten kaksikerrosöljykalvo josta ei sointia löydy nimeksikään. Rokkia soitellessa yleisiä on nuo demppirenkaalla varustetut kalvot, kuten Evansin EQ:t ja Remon Powerstroket.

Tuo Niq:n ohje on kyllä toimiva. Kaikki ruuvit suunnilleen siihen kireyteen mihin pelkästään sormin vääntämällä menee, tarpeen mukaan ruuveja ehkä vielä puoli kierrosta avaimellakin, ja jos sitä lätinää/napsua haetaan, niin lyöntikalvosta paria ruuvia löysemmälle. Jos tykkää soitella muovi/kumi/puunuijilla ja haluaa napsua enemmän, niin kannattaa ostaa tuommoinen lätkä siihen lyöntikohtaa suojaksi. (Tuossa Remon tuplapedaalia varten tarkoitettu: http://www.thomann.de/thoiw3_remo_ks0006ph_prodinfo.html)
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. Salon Seudun Bändit
Niq
31.05.2006 14:20:01

Powerstroken mukana ainakin tulee tuollainen Falam Slam -lätkä, kannattaa laittaa se paikalleen ihan kalvon kestävyydenkin takia, vaikkei puunuijia käytäkään tai hae erityistä napsua.
lkx
31.05.2006 21:09:21

Opin tämän(kin) tekniikan joltain dave wecklin opetusvideolta (oisko ollu back to basics tms.), kannattaa tsekata vaikkei jatsi kiinnostakaan, hyviä viritys ja soundivinkkejä saa häneltä.

Ajattelin heittää tänne linkin, kun löysin Youtubesta pätkän tosta Wecklin videosta, jossa se virittelee tomin. Siinä on alussa jotain muuta löpinää vähän aikaa, mutta kyllä se virityshommelikin siellä on - patience!

http://youtube.com/watch?v=lhf64s87GWc&search=dave%20weckl
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
moderndrummer88
31.05.2006 21:54:44
Ajattelin heittää tänne linkin, kun löysin Youtubesta pätkän tosta Wecklin videosta, jossa se virittelee tomin. Siinä on alussa jotain muuta löpinää vähän aikaa, mutta kyllä se virityshommelikin siellä on - patience!

PlopPlopPlop
Kuuppa
31.05.2006 22:47:10
Kiitoksia vinkeistä! Olen nyt paljon viisaampi...ehkä!!
Niq
01.06.2006 13:40:39 (muokattu 01.06.2006 13:40:51)

Tämän avulla minäkin opin virittämään rumpuni, kun ei ollut oikein ketään opettamassa kädestä pitäen. Hyvä että löytyy nyt netistäkin pätkänä, vaikka vähän laittoman puolellehan tuo lipsahtaa, kun kyseessä kuitenkin on ihan kaupallinen opetusvideo.
Ruben
12.06.2006 19:30:02
kiitos tästä...ennen viritys tuntukin aivan tuskalta ja kummalta kun ei oikein tiennyt mitä pitäisi tehdä xD tästä sai kuiteski mahtavia vinkkejä ja tietoja miten homma toimii =P heti kokeilemaan niin kyllä se sieltä löytyy =)
Ruben
13.06.2006 12:24:46 (muokattu 13.06.2006 12:30:29)
hei mäki aattelin pistää ambassador coated+clear yhdistelmän... toimii siis hyvin? mitenkäs ku tosta sivuilta kattelin viritysohjeita ja viritin virvelin sen mukaan... nyt jää tyhmästi soimaan, mikäs avuksi? demppaa kalvoja tai kenties löysää? vika ei muuten taidakkaan olla kalvoissa vaan itse rumpu jää soimaan :S mites sen saa pois?
ddrum54
13.06.2006 12:55:27
hei mäki aattelin pistää ambassador coated+clear yhdistelmän... toimii siis hyvin? mitenkäs ku tosta sivuilta kattelin viritysohjeita ja viritin virvelin sen mukaan... nyt jää tyhmästi soimaan, mikäs avuksi? demppaa kalvoja tai kenties löysää? vika ei muuten taidakkaan olla kalvoissa vaan itse rumpu jää soimaan :S mites sen saa pois?

Rummun on tarkoituskin soida. Jos nyt kuitenkaan et sitä sointia siedä, niin Evans Genera Dry - kalvo on oikea valinta, se ei soi.
2`n 4
Niq
13.06.2006 13:33:39

Se sointi lyhenee kun bändin kanssa vedät, yksikseen rummut tuntuu aina soivan tosi pitkään ja paljon ilman demppauksia (varsinkin aloittelevan korvaan). Mutta sitten kun kuuntelet soivia rumpuja muun soiton seassa, kuulostaa se 100x paremmalta kuin kuolleeksi dempatut, lyhyesti soivat rummut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)