Aihe: Teesse itse kaappi
1 2 3
Johannes_t
01.06.2006 12:18:53 (muokattu 01.06.2006 12:19:23)

Jaa, että se toimii bassokaappinakin? Kyllä alkaa menee mäkkimiesten kehut jo vähän överiks.

Juuuuhh, kyllähän se dadabassokaappina pelaa.

EDIT: ja mä oon väärässä topicissa, mut ei se mitään, kyllä sen kestää.
MPU
01.06.2006 15:14:51
Lastulevyyn en koskisi valmistusmateriaalina. Havuvaneri on kevyttä ja oikein palkitettuna varmasti riittävän vahvaa. Mulla on tuossa DR250:ssä 6mm koivuvaneria ohuimmat kohdat ja kun ne on palkitettu riittävän tiheään sisäpuolelta ovat nekin ihan riittävän tukevia.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Finite Fear
02.06.2006 20:35:41

oisko se lampaanvilla hyvä vainennusaine? Kannattasko olla suljettu vaikko refleksikotelo jos haluaa ääntä?
Cheri basic
Basshunter
02.06.2006 21:34:24
Mutta lastulevyä on mukava työstää.. melkein sanoisin, että matsku kuin matsku, niin min. paksuus 18 mm. On parempi tehä hieman sitten tuhdimpi, kuin koittaa säästää painossa muutama kilo. Eipän tarvii kirota resonointia, eikä alkaa jälkeen päin paikkailemaan. Ja jos roudata enempikin tarvii, niin laittaa renkaat alle. Nehän hieman tuo lisää hintaa, mutta säästyypä ärräpäät ja selkä..
- Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. -
Basshunter
02.06.2006 21:37:31
oisko se lampaanvilla hyvä vainennusaine? Kannattasko olla suljettu vaikko refleksikotelo jos haluaa ääntä?
Ei kai tos mitään vikaa oo, jos se on tarpeeks paksua. 5-10 cm:n sängyn superlonipatja on musta hyvä. Vaimentaa tarpeeks, helppo ja siisti työstää ja pysyy paikallaan, ku leikkaa aavistuksen mittoja suurempia palasia, jotka sit painaa paikalleen..
joroma
03.06.2006 12:30:11
Mulla on itse tehty 1x15" kaappi ja ajattelin sille toista kaveriksi. Onko 1x10" kaapista tuomaan mitään lisää mun saundiin vai pitäiskö pistää kerralla 2x10"?
Noiten ohmi-juttujen kannalta olis helpointa kun olisi vaan kaksi 8ohmin kaappia. Ne saisi rinnakkain ottamaan kaiken tehon irti nupista...
Basshunter
03.06.2006 15:36:44
Mulla on itse tehty 1x15" kaappi ja ajattelin sille toista kaveriksi. Onko 1x10" kaapista tuomaan mitään lisää mun saundiin vai pitäiskö pistää kerralla 2x10"?
Noiten ohmi-juttujen kannalta olis helpointa kun olisi vaan kaksi 8ohmin kaappia. Ne saisi rinnakkain ottamaan kaiken tehon irti nupista...

Kannatan 2x10".. mulla ainakin tuo kymppi ton viistoistasen kaverina tuo hieman selkeyttä ylä-ääniin ja sit tolla lisäkaapilla saa vahvarista kaiken tehon irti. Jos vaan hyvät 10" 4 ohmilla löydät, niin kannattaa tehdä. Kuulet sitten kyllä itse syyn.. :)
Oon ite käyttänyt (teoriassa virheellisesti!) 15" 8 ohmin bassokaappia ja sen kaverina 2x10", jossa on kumpikin elementti 8 ohm ja rinnan kytkettynä.
Toi kuormahan on tollain jotain 2,6 ohm! Mutta koska ääni ei särje, vahvari ei ylikuumene, kaikki toimii ja pelaa, niin en oo kattonu aiheelliseks kytkentää muuttaa. Tosin volumee ei oo tarvinnu koskaa nostaa yli 60 % maksimista.. mutta tuollaista en suosittele kokeilemaan kenenkään, mulla se vaan sattuu toimimaan ja oon tyytyväinen saundiin ja laitteistoon.
okoranta
03.06.2006 16:21:39

Onko 1x10" kaapista tuomaan mitään lisää mun saundiin vai pitäiskö pistää kerralla 2x10"?

Tsekkaa allekirjoitukseni. Mä pärjään ainoastaan tuolla Bill Fitzmauricen DR250 kaapilla, jossa siis on 1x10" elementti sekä 4 kpl piezoja. Kaikkine tarvikekustanuksineen menee reilusti alle 200€. On tietysti hieman vaikeampi rakentaa, kuin normaali kaappi, mutta tästä MPU voisi selvittää sitten enemmän.

Kaappi soittaa todella alas, ja puhtaasti. Äärimmäisen herkkä, ja mitä mullakin on ollut noita eri kokoisia bassokaappeja, niin ei voi muuta sanoa kuin, että tämä hakkaa ne mennen tullen ja palatessa...

Ja siinä puolessa hyvä kaappi, että toimii nätisti myös syntikalla, ja viime viikonloppuna, se ajoi PA-subbarin tonttia hevibändien mäiskiessä lauteilla.

Eli siis pointtina. Suosittelen tätä kaappia mielelläni, koska se on vaan yksinkertaisesti hyvä! Ja vielä en kyseisestä kaapista ole pahaa kuullut, ja niitä jo muutamilla m.nettiläisillä on.
play the best, play bill fitzmaurice
Basshunter
03.06.2006 17:12:58
Mua kiinnostas nuo piezot, eli mitä virkaa niillä on? Jossain bassokaapeissa oon niitä nähny, mut en oo koskaan oikein aiheeseen perehtyny. Aattelin vaan, et jos elementti toistaa karkeesti 3000-4000 Hz:iin, niin miks pitää olla vielä diskantti tai piezo, tms? Onko tällä jotain tekemistä äänen taajuusalueen kerrannaisten kanssa..?
Karlsson
03.06.2006 17:40:26
Mua kiinnostas nuo piezot, eli mitä virkaa niillä on? Jossain bassokaapeissa oon niitä nähny, mut en oo koskaan oikein aiheeseen perehtyny. Aattelin vaan, et jos elementti toistaa karkeesti 3000-4000 Hz:iin, niin miks pitää olla vielä diskantti tai piezo, tms? Onko tällä jotain tekemistä äänen taajuusalueen kerrannaisten kanssa..?

Kuulee paremmin hurinat ja nauhaäänet.
Skividöveinau
MPU
04.06.2006 08:13:01
Kuulemma jotku basistit haluavat kuulla niitä ylä-ääniä kun tiluttavat sieltä viimeisiltä nauhoilta. Kytkimellä tuollaiset saa helposti mykistettyä. Siis pietsot, niitä tiluttajia tuskin saa millään hiljaisiksi.
Marko
Antti1
05.06.2006 12:22:59
Mä mainostin muistaakseni aloittelija-palstallakin tätä kaapin vaimennuspolitiikkaani jo aiemminkin, mutta pistetään muistutuksen vuoksi lyhennetty versio:

-kaikkiin sisäseiniin liimataan bitumilevyä (tappaa resonansseja kotelosta, saa vaikka biltemasta)
-takaseinästä lähtien vaikka 1/3 kotelosta täytetään raskaalla kivivillalla (päällystetty kankaalla, vaimentaa villaa, superlonia tms. nöyhtää paremmin seisovia aaltoja)
-lopputilasta täytetään vähän reilu puolet, siten että n. 70% koko tilavuudesta on täytetty, puhdistetulla lampaanvillalla
-villa täytyy muistaa jotenkin eristää elementistä, ettei se pääse siihen kosketuksiin (vaikka pari tukirimaa reunoihin ja väliin pingotettu kangas, verkko tms. kyhäelmä)

Tuolla keinolla saa kyllä aika hyvin vaimennettua noita resonansseja ja muita häröjä ohuemmillakin materiaalivahvuuksilla. 15mm koivuvanerin sanoisin minimiksi vahvuudeltaan tämmöiselläkin vaimennuksella, jos käyttökohteena on bassokaappi. Ottakaa kuitenkin huomioon, että tuo vaimennus ei korvaa tukirakenteita.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Lume
05.06.2006 17:31:51
15mm koivuvanerin sanoisin minimiksi vahvuudeltaan tämmöiselläkin vaimennuksella, jos käyttökohteena on bassokaappi. Ottakaa kuitenkin huomioon, että tuo vaimennus ei korvaa tukirakenteita.

Jos sen pöntön tekee pöytäsirkkelillä sahatusta 23 mm:n levystä
( = kulmat / reunat suorat niissä levyissä ) ja kokoaa sen
liimalla ja ruuveilla, ei tarvitse mitään tukirakenteita erikseen.
Näin olen sen ajatellut. Ja tehnytkin.
Urts.
MPU
05.06.2006 21:44:12
Eikä paina kuin tonnin.
Ennemmin palkitan rakenteen kuin yritän materiaalivahvuudella saada riittävän jäykän. Kun noita kaappeja on kuitenkin joskus siirrettävä.
Marko
Mikho89
05.06.2006 22:09:58

Eikä paina kuin tonnin.

Entäs sitten, niinhän kunnon basso... khöm äijäkaapin kuuluukin.
Holy shit, mustaksi värjätty wookie!
Lume
11.06.2006 09:12:17
Eikä paina kuin tonnin.
Ennemmin palkitan rakenteen kuin yritän materiaalivahvuudella saada riittävän jäykän.

Palkitatko ulko- vai sisäpuolelta?
Urts.
MPU
11.06.2006 21:28:14
Sisäpuolelta.
Marko
gintronic
13.06.2006 13:30:50
köhöm, ei saa nyt sit nauraa mun kysymykselle :) onko bassokaapin rakentaminen paksusta pleksistä täysin nou nou?
yks kaveri on vaan töissä muovikeskuksesta ja saisin ehkä vähän halvemmalla sellasta puolen sentin - melkein sentin pleksiä.. ois aika jännää kun bassokaappi ois läpinäkyvä... hih :)
Mikho89
13.06.2006 13:54:13

köhöm, ei saa nyt sit nauraa mun kysymykselle :) onko bassokaapin rakentaminen paksusta pleksistä täysin nou nou?
yks kaveri on vaan töissä muovikeskuksesta ja saisin ehkä vähän halvemmalla sellasta puolen sentin - melkein sentin pleksiä.. ois aika jännää kun bassokaappi ois läpinäkyvä... hih :)

Saanen lainata viisasherra efunkelistia:
Toki kotelon voi tehdä vaikka pahvista jos haluaa mutta yleisesti kotelot tehdään jämäkästä puusta tai MDF-levystä tai melkein mistä vain. Puu on helppo ja edullinen ja helposti työstettävä vaihtoehto. Kokeilunhaluisemmat tehköön kaappinsa vaikka akryylista tai alumiinista.

Anna mennä vaan, ratkaisu tämäkin. Resonointi saattaa kyllä olla aivan omaa luokkaansa. Sentin pleksi taitaapi olla liian ohutta, paksummalla saattaa tulla ihan käypä peli.
Holy shit, mustaksi värjätty wookie!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)