Aihe: Monitorointi kura- kamoilla ?
1 2 3 4 5
Timo JM
11.06.2006 16:53:42

50- luvun Elvis ? Siinä saundit, joihin nykymittapuilla ei päästä.
Siis jos minulta kysytään. Ei tietysti tarvitse kysyä.

Ai niin kuin esimerkiksi "Heart break hotel" missä soundi on kuin puhelimesta?
...siis mun mielestä.
Heikki
11.06.2006 16:56:22

Siinähän on parhaat soundit koskaan
Roberto
11.06.2006 19:25:19

Aika hyvän kuulonen puhelin sulla.
rintapek
11.06.2006 21:54:55

Veit sanat näppäimistöltäni.
Kuunteletko originaalivinyyliä, vai remasteroitua Golden1 CD:tä ?

Siis, niihin Sunin alkuaikaisiin verrattuna ne RCA:n ensimmäiset, niin onhan niissä öh...eroa... puurokorvani ovat huomaavinaan ehkä jotain ihan pientä..., mutta ensimmäisen kerran kuulen E:tä puhelimeen verrattavan.

Ihan täydellisen kuuloista tavaraa, ja sen aikaisilla vehkeillä tehtyä.
Kuulostaa himputin hyvältä myös C- kasetilla autoradionromussa.
Ehkä niksi piilee siinä, että tuolloin piti osata jotain, ennenkuin Studioon oli asiaa.
Sitä autotunea kun ei oltu keksitty...
One kind of music only - the good kind
Timo JM
11.06.2006 23:08:23 (muokattu 11.06.2006 23:12:20)

En tiedä millaisen version olen kuullut, mutta muistikuva on nimenomaan puhelimelta kuulostava. Voisikohan olla niin, että leffaan tehtiin oma kökömpi versio joka olisi sitten julkaistu myös levynä?

Sen sijaan mulla on Bill Haleyn Rock Around The Clock CD-sinkku joka soundaa aivan mielettömän hyvälle ja kyseessä tuskin on mikään uusioversio. Olenkin usein hämmästellyt sitä selkeää ja täyteläistä soundia mistä aikalaiset eivät varmasti päässeet gramofoneillaan nauttimaan.
...siis mun mielestä.
kivi
11.06.2006 23:57:24
En tiedä millaisen version olen kuullut, mutta muistikuva on nimenomaan puhelimelta kuulostava. Voisikohan olla niin, että leffaan tehtiin oma kökömpi versio joka olisi sitten julkaistu myös levynä?

Sen sijaan mulla on Bill Haleyn Rock Around The Clock CD-sinkku joka soundaa aivan mielettömän hyvälle ja kyseessä tuskin on mikään uusioversio. Olenkin usein hämmästellyt sitä selkeää ja täyteläistä soundia mistä aikalaiset eivät varmasti päässeet gramofoneillaan nauttimaan.

CD-sinkku?

Mulla on jukeboksissani Bill Haleyn alkuperäinen vinyylinen Rock Around The Clock EP, ja sekin soundaa tosi hyvältä, ja jukeboksikin on "aikalaismallia", ei toki sellainen hieno kaareva Wurlitzer, vaan standardi karu ja kulmikas Rock-Ola, että eiköhän se soundannut 50-luvulla kans aika hyvältä.

Valitettavasti hyllystäni ei löydy juuri Heartbreak Hotelia vinyylinä, mutta kaikissa alkupään Elvis-vinyyleissä on kyllä muistaakseni todella hyvät soundit: etenkin Sun Collection ja King Creolen soundtrack Crawfisheineen nostattavat muistikuvinakin kylmät väreet ihan soundien puolesta. Elvarin "kultaykkösellä" mulla toki Heartbreak Hotel on. Mutta tosiaan, Heartbreak Hotel tehtiin kai Nashvillessa eikä Sunilla, et olisiko kantrisoundi tökkinyt Timo JM:n korvaan?

Heartbreak Hotelin tekijä Mae Boren Axton oli muuten Hoyt Axtonin äiti, muistanette tän kaverin joka on tehtaillut aika liudan niinkin erilaisia hittejä kuin Greenback Dollarin Kingston Triolle ja The Pusherin Steppenwolfille.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Timo JM
12.06.2006 02:02:24 (muokattu 12.06.2006 02:06:54)

CD-sinkku?

Jep, sellainen snadi. Tuli muistaakseni jonkun kasettipaketin kylkiäisenä.

Enpä kyllä usko, että Rock-Ola soi yhtä puhtaasti kuin CD. Vai aletaanko tässä taas vääntämään siitä onko vinyylissä parempi soundi kuin CD:ssä? Ja tuskinpa se jukeboxin soundi ihan stereolaitteiden toistoon yltää.

Tietysti Rock-Olassa voi olla hyvä soundi samalla tavalla kuin vanhassa putkiradiossakin mutta eihän ne silti totuuden nimessä tämän päivän kamoille pärjää muuta kuin diggailumielessä.

Mutta tosiaan, Heartbreak Hotel tehtiin kai Nashvillessa eikä Sunilla, et olisiko kantrisoundi tökkinyt Timo JM:n korvaan?

Mä kun muistelen, että se soundi on sellainen pieni, kaponen ja kaikuinen aivan kuin tulisi jostain käytävän päästä. Täytyy kuitenkin myöntää, ettei mulla ole kyseistä äänitettä missään.
...siis mun mielestä.
Raimo
12.06.2006 03:35:17 (muokattu 12.06.2006 03:35:45)

Noin mäkin yleensä kompressorin säädän. Se miten ne mittarit saa vilkkumaan kaikista eniten ilman että kuulostaa liikaa lytätyltä täytyy sitten kuunnella korvilla ja kokeilla.

Öhöö.

Mä taas kyllä tykkään että se kompura kuuluu, usein paljonkin. (Musatyylistä toki riippuen) Jos se siis on sellainen kompura et kuulostaa hyvältä kun se kuuluu... Mittareiden kauhistelun oon yleensä jättänyt vähemmälle jos saundi on hyvä. ;)
Blah.
Notefix
12.06.2006 08:42:24

Mittareiden kauhistelun oon yleensä jättänyt vähemmälle jos saundi on hyvä. ;)

Ne on sulla kuitenki aina punasella...ei niitä edes uskalla katsoa, hehe.
"Layers of layers of shit!"
Raimo
12.06.2006 09:02:26

Ne on sulla kuitenki aina punasella...ei niitä edes uskalla katsoa, hehe.

Joo. Se on kuin kattois seiskaneljäseiskaa rysäyttämässä eduskuntataloon hidastettuna. Ei hyvä. Itteäkin välil pelottaa... :P
Blah.
varakeef
12.06.2006 10:04:58
Tietysti Rock-Olassa voi olla hyvä soundi samalla tavalla kuin vanhassa putkiradiossakin mutta eihän ne silti totuuden nimessä tämän päivän kamoille pärjää muuta kuin diggailumielessä.

Ne Elviksen levyt joista nyt on ollut puhetta on tehty kuulostamaan hyvältä levyautomaatista, matkalevarista, putkiradiosta ja auton AM-radiosta.

Ja sitä paitsi - jos nyt radiota ylipäätään kykenee kuuntelemaan - radio-ohjelma kuulostaa parhaalta kunnollisesta putkiradiosta.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Timo JM
12.06.2006 10:55:51

Ja sitä paitsi - jos nyt radiota ylipäätään kykenee kuuntelemaan - radio-ohjelma kuulostaa parhaalta kunnollisesta putkiradiosta.

Jaahas, tää alkaa mennä tällaiseksi asenteelliseksi museokamojen diggailuksi. En kyllä lähde väittelemään aiheesta enempää.
...siis mun mielestä.
sormunen
12.06.2006 11:03:38
Jaahas, tää alkaa mennä tällaiseksi asenteelliseksi museokamojen diggailuksi. En kyllä lähde väittelemään aiheesta enempää.

Ainoa, jolla tässä on "asenteellinen diggailu", oot sä.

Kuten tuossa on jo moneen kertaan sanottu, on noi vanhat huipputuotokset tehty kuulostamaan hyvältä sen aikaisilla hyvillä kamoilla. Munsta voi aika lähtökohtaisesti sanoa, että jos kamat ovat parantuneet, niin sehän vain auttaa niitten soundia nykyäänkin.
Roberto
12.06.2006 11:25:42

Kuten tuossa on jo moneen kertaan sanottu, on noi vanhat huipputuotokset tehty kuulostamaan hyvältä sen aikaisilla hyvillä kamoilla. Munsta voi aika lähtökohtaisesti sanoa, että jos kamat ovat parantuneet, niin sehän vain auttaa niitten soundia nykyäänkin.

Aivan! Lisäksi "ennen vanhaan" äänityspuuhat ja -laitteet on tehty teknisesti niin hyvin kun kyettiin, fysiikan lakien ja muiden vastaavien pohjalta eikä pääosin jälleenmyyntihintoja ajatellen. Samoin herrat ja rouvat artistit on olleet henkilöitä jotka osaavat asiansa, toisin kun nykyisellä perse edellä puuhun-aikakaudella.

Ja jos tyypit vetää niin hyvin kun esim edellä mainitulla singleraidalla se on ihan sama onko siinä Telestesoundia tai vi**u vaikka mitä. Laulun ja soiton harjoittelulla säästää aika monta euroa (ja aikaa) kun jää hankkimatta ne tuhat purkkia jotka "parantaa" sitä hommaa.
samantien
12.06.2006 12:11:40
just eilen löysin kirpparilta erittäin hyväkuntoisen tandbergin vanhan kelamankan. kotona piti sitten heti kytkeä cd soitin siihen kiinni, jotta pääsi kuunteleen sen soundia.. on muuten pirun miellyttävä soundi! hyväsoundiset levyt kuulostaa sen läpi edelleenki erittäin hyviltä. todennäköisesti tulee testattua omiakin miksauksia tulevaisuudessa myös sen läpi ;) ainakin kitara ja urkuvahvistimena sitä on pakko kokeilla. kyllä ne ennen osas rakentaa!
Leikari
12.06.2006 14:21:57
Laulun ja soiton harjoittelulla säästää aika monta euroa (ja aikaa) kun jää hankkimatta ne tuhat purkkia jotka "parantaa" sitä hommaa.

milläs kaikki studioväki sitten elää jos artisti vetäsee kerralla narulle eikä tarvita koko päivää paikkauksiin ja toista autotunetuksiin sun muuhun....?

:-)
Soitetaan jamia!
kivi
12.06.2006 17:19:29 (muokattu 12.06.2006 17:21:42)
Öhöö.

Mä taas kyllä tykkään että se kompura kuuluu, usein paljonkin.

Saa kuulua, mutta pointti oli siinä, ettei siinä oo mitään ongelmaa vaikkei kuuluiskaan. Kun joku oli ehtinyt sanoa päinvastaista.

No, luvalla sanoen Rock-Olani soundi on vähintäänkin karu, neulan vaihto olisi ajankohtainen ja äänirasian kuoressa on säröä, mutta se on silti just "se" soundi, ja tää jukebox-juttu on kyllä ihan nostalgiadiggailua.

Sen sijaan nostalgiadiggailua ei oo Studerin masternauhurit tai Adolfsenin Matin Ylen olympia-äänipöytä tai tää pöydälläni jyhkeänä patsasteleva Braunin stereo-putkiradio, puhumattakaan 50-lukulaisista Philipsin putkiasteistani. Ne on kaikki laitteita joita valmistetaan jossain muodossa edelleen, tosin pienemmissä erissä ja boutique-tuotteina. Ne on vaan ihan hemmetin hyvin tehtyjä laitteita, joilla on annettavaa tänäkin päivänä.

Mä olen edelleen ensisijaisesti vinyylinkuuntelija. Vaikka mulla alkaa olla CD-levyjä jo enemmän kuin vinyylejä, kiitos bändien ahkeran promottamisen, vain ehkä joka viides tai kuudes levy stereoissani on laserlevy.

Käy muuten, Timo JM, hakemassa uusin Sue. Siinä oleva vinyylitekniikka-artikkeli kiinnostaa varmaan suakin. Mulle itselleni oli yllätys sekin, kuinka paljon laserlevyä laajempi toistoala ja dynamiikka on vinyylikaiverruksessa mahdollista saavuttaa.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Raimo
12.06.2006 17:24:04

Saa kuulua, mutta pointti oli siinä, ettei siinä oo mitään ongelmaa vaikkei kuuluiskaan. Kun joku oli ehtinyt sanoa päinvastaista.

Juu toki. Tän päivän pannusessioissa pitikin sit taas paipassaa kaik kivat dynamiikanrajoittimet, paitsi bassoon hyvä lyimä jätettiin.

Kuten sanottu. tapauskohtaista. Ja tosi hyvien soittajien dynamiikkaanhan ei tarvitse paljoa koskea, vaan just sitä kuuluvaa saundiapua enempi haetaan jos halutaan jotain "lisää" kömpyröistä... ;)
Blah.
Timo JM
12.06.2006 17:54:20

No, luvalla sanoen Rock-Olani soundi on vähintäänkin karu, neulan vaihto olisi ajankohtainen ja äänirasian kuoressa on säröä, mutta se on silti just "se" soundi, ja tää jukebox-juttu on kyllä ihan nostalgiadiggailua.

Nostalgiadiggailu on ihan jees, ei siinä mitään. Mäkin soitan edelleen joitakin skittaosuuksia ton vanhan Rockmanin läpi. En silti mielelläni lähde vertailemaan vanhan ja uuden tekniikan paremmuutta keskenään koska se menee yleensä hyödyttömäksi väittelyksi.

Olen silti sitä mieltä, että harva laite kokonaisuutena pärjää nykyajan vehkeille. Kuten vaikkapa just nuo putkiradiot. Itselläkin on niistä sen verran kokemuksia, että luulisin tietäväni mistä puhun. Vaikka vahvistin puoli olisikin kondiksessa niin ei se kaiuttimesta ulostuleva taajuusvaste ole yleensä kovin kummoinen, varsinkaan yläpään osalta.

Mulle itselleni oli yllätys sekin, kuinka paljon laserlevyä laajempi toistoala ja dynamiikka on vinyylikaiverruksessa mahdollista saavuttaa.

Mulle ei oikeastaan ole uutinen se kuinka hyvän soundin saa vinyylistä ulos parhaimmillaan. Se vaan maksaa niin paljon, ettei se kannata. Tuotanto on kallista ja samoin hyvät levysoittimet. Kun puhutaan siitä miten hyvältä vinyyli voi kuulostaa niin täytyy aina myös muistaa, että kyseessä on silloin kaikkien osatekijöiden paras optimaalinen suorituskyky - ja sen saavuttaminen ei ole ihan vaivatonta.
...siis mun mielestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)