Aihe: Hyvää metallisäröä irti vanhasta putkinupista
1 2
Antti1
08.06.2006 20:03:16
Kysymys: miksi ihmeessä ihmiset olettaa aina keinokuormasta puhuttaessa, että sillä vedetään vaimennus tappiin asti ja pyritään ottamaan kaikki särö mahdollisimman pitkälle päätteestä? Älytöntä...

Oletteko koskaan koittaneet edes niitä metallisäröjänne säätää keinokuormien avustuksella? Mä en ainakaan koittaisi saada hirveästi päätteestä säröä, mutta käyttäisin kuormaa mahdollisuuksien mukaan silti, aina. Sillä saa kompressoitua hieman vähempigainista pärinää huomattavasti rankemman ja mehukkaamman kuuloiseksi. Jos ei siis tarvitse niin paljon säröä soundiin, soundi selkenee ja pysyy rouheampana. Tätä mieltä mä ainakin oon.

Mun mielestä metallisoundissa pitää olla reilusti sellaista melko puhdasta rokkirähinää mukana, että sitä on miellyttävää kuunnella. Liian moni levyttäväkin bändi käyttää semmoista tavallista surinaa, siihen kyllästyy nopeasti.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
N33m0
08.06.2006 20:11:28 (muokattu 08.06.2006 20:12:35)

e: tuplat
slow music for slow people
N33m0
08.06.2006 20:11:42

Kuten jo mainittiin, päätesärö aiheuttaa pientä puuroutumista ja kompressointia, jos joku luulee että murinasärö tulee päätesäröstä niin se on kyllä ihan pelkkä etusta se...
slow music for slow people
askomiko
08.06.2006 20:15:30 (muokattu 08.06.2006 20:18:36)
Metallisärö ja päätesärö ei saa olla samassa lauseessa... edes samassa threadissa.

Tsekkaa mun musanäyte, t: Marshall JMP 1975, ja H&K Tube factor (jota suosittelen vahvasti ja josta löytyy artikkelikin täältä jostain) ja Koch Load box. Ja ihan niinkun tuolla sanoinkin niin ei keinokuorma meinaa että vahvari on täysillä ja vaimennus 99.9%. Tuossa oli vahvari puolivälillä. E: mitvit, eihän mulla oo musanäytettä. No, korjataan se tilanne joskus.
Juustonaksu
08.06.2006 20:15:54
Mun mielestä metallisoundissa pitää olla reilusti sellaista melko puhdasta rokkirähinää mukana, että sitä on miellyttävää kuunnella. Liian moni levyttäväkin bändi käyttää semmoista tavallista surinaa, siihen kyllästyy nopeasti.

Komp! Rokkimöyrintä ja asenne ovat se tärkein tanakan ja jytkeän hevisoundin pohja. Ei se ylisärötetty surina. Toisaalta, aina kaikista laitteista ei vain saa sellaista mureaa heviä ilman reilua määrää säröä. Itse en ainakaan saa, mutta soittelenkin toistaiseksi kuulokkeiden läpi niin asia onkin jo melko toinen. :)

Suosittelisin topicin aloittajalle ensin testailemaan pelkästään sillä Tube Screamerillä volume tapissa, mutta gain 0-3 (1-10 asteikolla) välillä ihan maun mukaan. Gaini nollissa overdrivet kompressoivat mukavasti ja tuovat laitteesta riippuen jo sillä asetuksella säröä lisää. Jos ei riitä niin kokeile lievästi särön lisäämistä.

Jos ei irtoa sellainen murea hevi vielä tuolla pelkällä TS:llä niin sitten se Distortion siihen eteen, volume klo 12 asentoon ja gain sopivasti. Tuota voi sitten vielä kompressoida em. menetelmällä sillä Tube Screamerilla.

Paljon on tullut hyviä neuvoja, kun näitä lukee, että eiköhän se ole sinusta itsestäsi nyt kiinni. :) Kokeile vaan rohkeasti eri asetuksia. Aikaa se vie, mutta tulos on vaivan väärti!
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
saamaton123
08.06.2006 21:03:58
Toi kuvaus sopii mun mielestä hyvin hard rockiin, mutta jos melodista metallia, tai muuta rankempaa vedetään, niin se kaipaa pörinää. Sitä ei millään OD:lla aikaan saada.

Juu siltä se varmaan kuulostaa näin kerrottuna, mutta koitappa joskus, niin kyllä se murina on jotain ihan muuta ku hard rockia. En tarkoita, että säröt ihan minimiin, vaan niin, että sä todella joudut vähän antamaan kyytiä sille kitaralle, että se kuulostaa joltain. Kyllä ne studiossakin aika pikaiseen vääntää sulta säröjä pois, kun menee sinne jotain pörinää esittelemään. Makuasia silti..
Saddamize!
juini
08.06.2006 21:28:26
...Makuasia silti..

Tosi harvoin kuulostaa tosi paljon säröä tosi hyvältä muuten kuin yksin soitellessa. Vintage fuzz pörinät huomioimatta.
msormune
08.06.2006 21:35:32
Kysymys: miksi ihmeessä ihmiset olettaa aina keinokuormasta puhuttaessa, että sillä vedetään vaimennus tappiin asti ja pyritään ottamaan kaikki särö mahdollisimman pitkälle päätteestä? Älytöntä...

Oletteko koskaan koittaneet edes niitä metallisäröjänne säätää keinokuormien avustuksella?

Mutta jos laitat 100W putkivahvistimen (jossa ei master volaa) edes vähän päätesärölle ja sitä siihen perinteisellä keinokuormalla hiljennät, miten kovalla se vielä silti on? Olettaisin että aika kovalla. Alkuperäinen kysyjä ei tosin maininnut, että haluaako makuuhuonevoimakkuudella sitä ääntä vai treenikämppävoimakkuudella...
Wezzer
11.06.2006 13:29:17
Enpä olisi arvannut että kysymys jakaa näin paljon mielipiteitä :)

No mutta onhan se selvää että "hyviä metallisäröjä" on lähestulkoon yhtä paljon kuin soittajia. Makuasioistahan tässä puhutaan. Toinen voi hakea Iron Maiden -tyyppistä perinteisempää soundia ja toinen übergain- siritystä... Kiitoksia jälleen tähän asti tulleista vinkeistä joka tapauksessa. Näiden pohjalta on jo hyvä lähteä testailemaan.

Alkuperäinen kysyjä ei tosin maininnut, että haluaako makuuhuonevoimakkuudella sitä ääntä vai treenikämppävoimakkuudella...

Rivitalossa kun asun niin makuuhuoneessa soittelen lähinnä v-ampilla stereoiden läpi. Kaipailisin nyt lähinnä juuri treeni/keikkakäyttöön soveltuvia ratkaisuja.

Lisään tähän vielä sellaisen kysymyksen, että mitenkäs asialliset kitaraesivahvistimet sitten? Jotkut (ja tästäkin syntyy luultavimmin väittely) ovat maininneet että näillä pääsisi tukevampaan ja "isompaan" soundiin kuin perussäröpedaaleilla. Nauhoituskin sujuisi samalla. En puhu nyt niinkään digitaalisista podeista ja vampeista, vaan mielessä pyörivät esim. Tech21 sansamp-sarja ja Rocktronin etuset. Mielipiteitä? Näitä eri vaihtoehtoja kun tuntuu olevan loputtomiin eikä tyhmä osaa päättää...
Semmoosta... www.ankkuriklubi.com
Juustonaksu
11.06.2006 16:03:49 (muokattu 11.06.2006 16:07:38)
Tech21 sansamp-sarja ja Rocktronin etuset. Mielipiteitä?

SansAmppi on kyllä oiva peli päätteen ja/tai combon/nupin läpi soitettuna sekä suoraan linjaan vaikka hätänauhoituksena. Mutta mikään särölaitehan tuo ei ole vaan täysiverin analogietunen. Soundia löytyy aikalailla laidasta laitaan, mutta tuollaiset Iron Maidenia raskaammat soundit ovat kyllä se ehdoton sektori, missä tämä etunen näyttää kyntensä. Särö on raaka, agressiivinen ja repivä. Muistan jonkun joskus kuvailleen: "Kuin pureskelisi kiviä rautaisilla hampailla". Tuo vastaa aika hyvin. Päätteen merkitys on myös melko suuri.

Rocktronin etusesta minulla on kokemuksia vain Voodu Valvesta, mikä oli lähinnä ärsyttävä kokemus sen säätöhelvetin kanssa, mutta siitä taas löytyi soundia laidasta laitaan säätämisellä. Voodu ei tosin "loistanut" missään soundissa sen suuremmin. Tasapaksua laatua yhtä kaikki. :) Näistä kahdesta etusesta oli erillinen topikki muutama viikko takaperin, haulla varmaan löydät. Siellä käytiin kyllä läpi melko tyhjentävästi.

Edit: Puhuin siis SansAmp PSA 1.1 -vehkeestä. Niistä GT vai mitä onkaan, ei ole kokemuksia juurikaan. Ei sellaisenaan yltänyt ihan mättöön, mutta jonkinasteisia overdriven ja etusen sekoituksia olivat. Varmaan saman ajaisi Jekyll & Hyde.

Edit 2: Wezzer: Kuvauksestasi päätellen voin sanoa, että tuo PSA ei taida olla sinua varten. Sen GT:n ottaisin kyllä sinuna testiin ja samoin Jekyll & Hyden. Rocktron VooDu Valve toimii nauhoituksissa, mutta siinä ne isommat särösoundit ei olleet meikän mieleen. Liian digitaalinen fiilis. :)
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)