Aihe: Hommasin agathisbodisen skitan - mitkä mikit siihen
1 2
Juzzu
10.10.2003 07:18:11
EMG:t pitää pistää melkein kieliin kiinni jos haluaa parhaimman soundin niistä. Poimii paremmin ja pitempään kielen värähtelyn ja aktiivina vahvistaa. Tästä seurauksena äänentoistolaitteistomme toistaa nuottimme pitempään. Näin minä sen luulen ymmärtäväni. Viisaammat korjaa.

En tiedä EMG:stä, mutta ainakin tavallisilla mikeillä liian lähelle kieliä laitettu magneetti pistää kielen niin voimakkaaseen magneettikenttään, että kielen normaali värinä muuttuu epämääräiseksi huojunnaksi - ei siinä ainakaan sustain parana. En kyllä musita humppareilla tätä ongelmaa kovin vakavana koskaan huomanneeni, onhan niissä magneeti periaatteessa "aina" melko kaukana kielistä, mutta viimeksi eilen Teleä säätäessä sai kyllä melkoiset e-bow -äänet, kun laittoi mikin melkein kiinnin kieleen ;o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Lonesome
10.10.2003 11:02:29
Ehkä palstan wanhan liiton miehet voisivat valistaa nuoria mikkihysterian parissa säheltäviä heppuja, mm. allekirjoittanutta, miten asiat ennen oli ja kuinka kuitenkin tehtiin hyvää musaa hienoilla soundeilla.

Tiedä noista hienoista soundeista tai hyvästä musasta, mutta kyllä sitä ennenkin kamoista ja myös mikeistä osattiin säheltää. 80-luvulla oli jo aika paljon tarjontaa ja kauppiaat tietysti halusivat myydä. Oli DiMarziota, S. Duncania, Bartolinia, EMG:t yms. Toisaalta oli paljon ainakin Suomessa uusia kitaramerkkejä, kuten Jackson/Charvel, Tokai, Carvin, Fernandes, Washburn sun muut Kramerit & Hamerit. Eikä niihin heti ensimmäisenä mikkejä ehdotettu vaihdettavaksi. Ehkä ennemmän valittiin kalliimpi/parempi malli, jos erilaista soundia haettiin.

Gibson Les Paul ihan vakiomikeillä + Marshall oli se varma valinta ainakin raskaampaan soittoon, jos rahat riitti. Marsun hinnatkin oli pudonneet kohtuullisiksi tämän jcm800-sarjan myötä. Ainakin omat bändikaverit osti lisää tai vaihtoi lähinnä siis kitaroita ei mikkejä. Silloin ei vaihtokitara vielä ollutkaan kirosana, paitsi ehkä (Tampereen) Fazerilla...

Itse hommasin kakkoskitaraan eli Tokain "hinnat alkaen"-stratoon Bartolinin takamikiksi, kun alkuperäiset oli aika ponnettomat. No, ei sillä ihmeitä saavuttanut, vaihdoin Tokain Custom Editioniin(hevi-strato). Mutta tulihan kokeiltua. En kyllä ollut Straton sielunelämää vielä sisäistänytkään. Onneksi tuli myöhemmin käytettynä vastaan tuo vuoden -83 Squier '62 Vintage Strato. Siinä oli vastinetta 1700 mk:n hinnalle, eikä ole mikkien vaihto tullut mieleenkään.

Itse asiassa ei noita elektroniikan yksityiskohtia hirveästi pohdittu. Oli hyviä ja huonoja kitaroita. Liittyikö tähän muutenkin ainakin silloin vielä vallalla olleeseen stailiin, että "rokkarit skulaa eikä kelaa tekniikkaa ja taloutta". Taisi sananakin "muusikko" viitata enemmän noihin humppa-jamppoihin. Siis soitinhan mäkin rumpuja joskus hanuripartiossa. Tosi rock.

Jaha. Olen taas ihan off-topic...
"Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC)
M-Juhana
10.10.2003 11:20:32

Ja olen huomannut että kuulostan "itseltäni" melkein kepillä kuin kepillä.

Tässä on kaikille kitaristeille PERKELEEN tärkeä pointti, hyvin sanottu ! Isoin osa saundista lähtee soittajasta. Annan plussaa +++
Koskaan ei ole myöhäistä......soittaa rokkia ...
trih
10.10.2003 11:30:14
EMG:ssä heikommat magneetit ja tästä johtuen soundi jää heikoksi jos ei tarpeeksi lähellä kieliä.
Oh,been out rolling On the Blessed Hellride...
wilo
10.10.2003 11:39:33
EMG:ssä heikommat magneetit ja tästä johtuen soundi jää heikoksi jos ei tarpeeksi lähellä kieliä.

Mutta juuri sen takiahan EMG on aktiivimikki. Eli mikissä on vahvistin, millä voimistetaan sitä signaalia 20-kertaiseksi tavallaan jo mikin sisällä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)