kivi 09.06.2006 20:26:59 (muokattu 09.06.2006 20:28:56) | |
---|
Jos joku tietää, pitääkö tarina paikkansa, niin valistakaa kysyjää, pyydän. Entä onko ideassa järjen hitunen ? Comments ?? Varmasti pitää paikkansa, eikä siihen tarvita amerikkalaisia tai marginaalimusaa. C-kasettikopion tekeminen miksauspäivän saldosta, ja sen kuunteleminen kahvihuoneen ghettoblasterilla, samoin kuin CD-R:n kuunteleminen studion pihalla autossa, kuuluvat mun kokemukseni mukaan ennemmin sääntöinä kuin poikkeuksina siihen, kun levyjä tehdään "oikeasti". Koko miksausta ei autostereoilla tai muropaketeilla tietenkään tehdä, mutta kyllä niillä kuunnellaan vähän väliä. Tällä on nimikin: referenssikuuntelu. Nyt tiedätte mitä se studion listassa merkitsee :-D |
Tällä on nimikin: referenssikuuntelu. Nyt tiedätte mitä se studion listassa merkitsee :-D Tee se miksaus studion pikku referenssi kajareilla. |
kivi 09.06.2006 20:40:00 | |
---|
Tee se miksaus studion pikku referenssi kajareilla. Näin usein teen:-) Muistan kun pienenäpoikana ekaa kertaa huomasin, että käyttämässäni studiossa oli niiden isojen pääkaiuttimien välissä sellaiset pahviset kuplavolkkarin Blaupunktit, joilla tarkistettiin että homma todellakin toimi. |
northern 09.06.2006 21:29:47 | |
---|
|
Pieni rumpalipoika 09.06.2006 23:13:19 | |
---|
Musta on ihan turha jotain paskakamoja pitää referenssinä. Se osa populasta, joita soundi kiinnostaa, kuuntelee vähintään keskitason vehkeillä. Ne, jotka kuuntelee kurkkupurkeilla, eivät välitä. Miksi siis tehdä isolla rahalla soundia olemattomalle kohderyhmälle? Mä haluan että soundi on hyvä a) musta b) bändistä c) miksaajasta ja tuottajasta d) soundia arvostavasta kuuntelijasta. Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. |
Pieni rumpalipoika 09.06.2006 23:20:08 | |
---|
Lisäänpä vielä, et "kuplan blaupunkteja", mitä ikinä ovatkaan, ei voi paljon referenssinä pitää, kun viimisen 10 vuoden aikana monet autovalmistajat on alkanu oikeesti satsaan ees pikkasen niihin stesseihin. Sitäpaitsi aika typerää niputtaa yhteen kaikki autostesset ja matkaradiot, joilla melkein koko kansa kuuntelee kaiken. Ihan niinku "autostesse" ois joku tasalaatusen soundin määritelmä. Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. |
varakeef 09.06.2006 23:29:27 | |
---|
Musta on ihan turha jotain paskakamoja pitää referenssinä. Ei se ole turhaa, koska miksauksen olennaisten piirteiden tulee välittyä kohtuullisesti myös huonoissa olosuhteissa. Miksei sitä sitten testaisi myös tyypillisissä huonoissa olosuhteissa, kuten autossaan? Se on vähän niinkuin viimeinen varmistus siitä, että voi nukkua yönsä rauhassa. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
rintapek 09.06.2006 23:31:27 | |
---|
Miksi siis tehdä isolla rahalla soundia olemattomalle kohderyhmälle? Maailman pari miljardia musiikinkuluttajaa... One kind of music only - the good kind |
kivi 09.06.2006 23:35:06 | |
---|
Musta on ihan turha jotain paskakamoja pitää referenssinä. Se osa populasta, joita soundi kiinnostaa, kuuntelee vähintään keskitason vehkeillä. Ne, jotka kuuntelee kurkkupurkeilla, eivät välitä. Miksi siis tehdä isolla rahalla soundia olemattomalle kohderyhmälle? Mä haluan että soundi on hyvä a) musta b) bändistä c) miksaajasta ja tuottajasta d) soundia arvostavasta kuuntelijasta. Mua taas ei vois vähempää hifistit kiinnostaa :-D Sen sijaan ne ihmiset, jotka sun nähdäksesi "eivät välitä" so. joilta puuttuu tarvittava tieto ja sanavarasto kuulemansa erittelyyn, ovat aivan ratkaisevia sen soundin suhteen, koska he eivät tiedä mitä kuulevat, vaan tulkitsevat kulemansa parhaan ymmärryksensä mukaan. Ja se kuplan kajari -juttu oli 1970-luvulla. Mutta vaikka jengi on niinsanotusti panostanut tuohon autohifiin, niin ei auto oo mikään paikka kuunnella musiikkia. Kuten ei työpaikkakaan missä pitää tehdä muita asioita. Eikä liikenne muutenkaan. Eikä luonto. Eikä matkaradiokaan ole musiikille sopiva kuunteluväline, kuten eivät kuulokkeetkaan. Silti noi on just ne ainoat paikat missä useimmat kuulee musaa; autossa työmatkalla, duunissa radiosta tai tietokoneesta kuulokkeilla, korvanapeista lenkillä. Sitä mukaa kuin laitteiden taso on parantunut, on kuunteluympäristö muuttunut häiritsevämmäksi. Ja paljonko se nyt on oikeesti soundi parantunut - jos otat vanhan putkiradion, Saloran matkaradion tai vaikka sen Blaupunktin kaiuttimen, soundi on usein aika miellyttävä. Ei ollenkaan niin muovinen (koska kotelointi ei oo muovia) eikä niin bassobuustattu koska kukaan ei ajatellutkaan että pitäisi saada amisbassot esiin. Hm. Ja muuten, taksi laskuttaa joko ajetusta matkasta, tai ajasta, tai yleensä näiden yhdistelmänä. Jos matkamittari ei näytä liikettä ja nopeusmittari on nollassa, kuten esim ruuhkassa helposti käy, siirrytään aikalaskutukseen. Näin oon antanut kertoa itselleni. |
milcoin 09.06.2006 23:46:04 (muokattu 09.06.2006 23:46:15) | |
---|
Mun Fordissa on orkkis-michiganin kaiuttimet ja ovissa tarpeeks tilaa botnelle puhallella, hyvä musa kuulostaa erittäinkin hyvältä, huono taas ei (olipa ylläri). Ostin just uuden auton ja huomasin takana Altec-Lansingin kajarit (myyjän mukaan "mitkälie kottaraispöntöt"). Kuullostavat muuten niin hyvälle että jos olis tarvetta passiivimonitoreille, siirtäisin ne studioon. Joskus näinkin. Sit toinen juttu: Voisko joku rakentaa sellasen Genelecifier:in. Siis laitteen jonka voi kytkeä masterinputtiin jotta sais sen legendaarisen 1031 soundin? "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
milcoin 09.06.2006 23:50:37 | |
---|
Ja vielä: Tässä keskustelussa olis hyvä ottaa esiin englanninkielen termi translation. Eli miksaus ei voi kuullostaa samalta autossa ja studion isoilla mutta sen luonne täytyis pysyä samana. Eli miksaus tavallaan kääntyy eri kuuntelulle mutta asiasisältö on sama. Tän Lord-Alget ja muut isot hemmot näyttäisivät osaavan aika hyvin. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
loosah 09.06.2006 23:50:47 | |
---|
Musta on ihan turha jotain paskakamoja pitää referenssinä. Se osa populasta, joita soundi kiinnostaa, kuuntelee vähintään keskitason vehkeillä. Ne, jotka kuuntelee kurkkupurkeilla, eivät välitä. Ei tolleen voi sanoa... Musiikkiäänite on kuitenkin niin kokonaisvaltainen juttu, että vaikka "tavallinen" kuulija ei osaa eritellä tai analysoida kuulemaansa, vaikuttaa saundi kuitenkin myös olennaisesti hänen kuulemaansa kokonaisuuteen ja fiilikseen. Siinä on ihan tarpeeks syytä käyttää refeinä monitorien lisäks myös ihan tavallisia purnukoita autosta valtaviin subbarihifimaxistereo-setteihin. GIGO |
Roberto 10.06.2006 00:06:17 | |
---|
Ostin just uuden auton ja huomasin takana Altec-Lansingin kajarit (myyjän mukaan "mitkälie kottaraispöntöt"). Kuullostavat muuten niin hyvälle että jos olis tarvetta passiivimonitoreille, siirtäisin ne studioon. Joskus näinkin. Sun pitää siirtää sit koko takakontti, muuten menee viritystaajuus reisille... ja ootko tsekannu et vaikuttaako soundiin se paljonko on bensaa tankissa?:P Sit toinen juttu: Voisko joku rakentaa sellasen Genelecifier:in. Siis laitteen jonka voi kytkeä masterinputtiin jotta sais sen legendaarisen 1031 soundin? "No vittu heh heh!" - J. Wahlsten |
varakeef 10.06.2006 00:09:19 | |
---|
Hm. Ja muuten, taksi laskuttaa joko ajetusta matkasta, tai ajasta, tai yleensä näiden yhdistelmänä. Jos matkamittari ei näytä liikettä ja nopeusmittari on nollassa, kuten esim ruuhkassa helposti käy, siirrytään aikalaskutukseen. Näin oon antanut kertoa itselleni. Tuo on kyllä täysin totta, mutta mistäs moinen oivallus tänne päätyi? Se on kolmisen kymppiä tunti. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
milcoin 10.06.2006 00:10:06 | |
---|
Sun pitää siirtää sit koko takakontti, muuten menee viritystaajuus reisille... ja ootko tsekannu et vaikuttaako soundiin se paljonko on bensaa tankissa?:P Noh, sen ainakin tiedän et sit kun bensa loppuu niin musa kuuluu suhteessa vähän paremmin. :) "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Raimo 10.06.2006 01:16:02 (muokattu 10.06.2006 01:17:26) | |
---|
Musta on ihan turha jotain paskakamoja pitää referenssinä. Se osa populasta, joita soundi kiinnostaa, kuuntelee vähintään keskitason vehkeillä. Ne, jotka kuuntelee kurkkupurkeilla, eivät välitä. Miksi siis tehdä isolla rahalla soundia olemattomalle kohderyhmälle? Mä haluan että soundi on hyvä a) musta b) bändistä c) miksaajasta ja tuottajasta d) soundia arvostavasta kuuntelijasta. Sä kun et vaan tiedä sitä että kaikkien maailman kovimpien poppismiksuttajien ja masteroitsijoiden elämäntehtävä on saada se matsku jytäämään samalla pieteetillä oli purkki mikä tahansa... Niinkuin jo todettiin, ideana on että miksaus "transloituu" mahdollisimman hyvin mahdollisimman monissa erilaisissa reproduktioissa, niin eri tiloissa kuin vermeissä. Ton saavuttaminen ei muuten yleensä tarkoita että miksauksen täytyy kuulostaa erityisen paskalta hyvissä kamoissa. Joskus kyl vähän... :P Pointtihan on, että *ketään* ei kiinnosta mitä hifistit saundista sanoo vaan mitä ne pari miljardia muuta sanovat... Tietty sit joskus miksaaja voi saada sekä hifistin että Teppo Tallaajan diggailemaan, silloin voi juhlistaa vaik palvomalla high endin jumalia legopalikat polvitaipeissa ja opettelemalla kurkkulaulua ugrilaisittain... Blah. |
Leikari 10.06.2006 07:58:32 | |
---|
taisi olla joskus 70-80- lukujen vaihteessa yleisesti käytetty vähemmän mainitteleva määre "amerikkalainen autoradiorokki" , jossa ei muuta hyvää/sisältöä ollut kuin hyvät soundit - - sinänsä ymmärrettävä musiikinlaji: kun 8+8 kaistaisen tien ruuhkissa viettää päivittäin pari tuntia sekä aamuin että illoin pelkästään radio ja kahvimuki seurana niin jotain turruttavaa ja samoilla mainosaalloilla pitävää tarvitaan ;-) Soitetaan jamia! |
Timo JM 10.06.2006 10:42:45 | |
---|
Dead Letters (The Rasmus) on kyllä varmasti sellainen levy jota on työstettäessä testattu kaiken maailman boom boxeissa. Autossa se soundaa todella tanakalle mutta stereoissa tilanne onkin sitten toinen. Koko levy kuulostaa hyvillä kamoilla yllättävän tumpulle ja on kaiken lisäksi masteroitu aivan ruvelle. Ei ihme jos CD:n ostaneelle asiakkaalle tulee petetty fiilis! ...siis mun mielestä. |
Pieni rumpalipoika 10.06.2006 11:14:07 | |
---|
Tarkotin lähinnä sitä, et kun käytännössä budjetit on aika pieniä, ei ehkä montaa päivää kantsi uhrata miksauksessa siihen, et saadaan paskavehkeissä kuulostaan rahtusen paremmalta. Toki mä tiedän miks noita referenssejä on haettu kaikissa sessioissa joissa mäkin oon ollu. Btw. Auto on helvetin hyvä tilana musan kuunteluun. Kajareiden sijottelu sen sijaan on vähän haasteellista. Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. |
Raimo 10.06.2006 13:32:24 | |
---|
Tarkotin lähinnä sitä, et kun käytännössä budjetit on aika pieniä, ei ehkä montaa päivää kantsi uhrata miksauksessa siihen, et saadaan paskavehkeissä kuulostaan rahtusen paremmalta. Toki mä tiedän miks noita referenssejä on haettu kaikissa sessioissa joissa mäkin oon ollu. Btw. Auto on helvetin hyvä tilana musan kuunteluun. Kajareiden sijottelu sen sijaan on vähän haasteellista. Ei siinä aikaa uhrata vaan valitaan miksausestetiikka proggiksen lähtömetreillä. Autohan on tilana aivan paska, se on vaan se auton käyttötarkoitus eli pitkät istumis-sessiot joka sopii siihen että musa pauhaa oheistoimintana... Blah. |