Aihe: Viimeksi katsomasi elokuva ja sen arvosana
1 2 3 4 5110 111 112 113 114122 123 124 125 126
Bonesaw
05.06.2006 13:46:49
Blow ****½

Toimii edelleen. Ekalla katselukerralla oli todella mahtava. Yksi suosikeista.
"Wahia pitää polkee sellai et mitkä fiilikset on nii sitä rataa... toimii ainakin mulla... se luo hyvin tunnelmaa... suosittelen."
ltg
05.06.2006 15:02:21
Järjestyksessä ensinnä katsotusta viime viikolta alkaen:

Roman Polanskin Pianisti

9 1/2

Huippu, en jaksa vuodattaa kehuja tässä.

Trainspotting

Toisen katsomiskerran jälkeen huonompi kuin muistin, mutta erittäin hyvä kuitenkin.

9-

Dolores Claiborne

Ks.edellinen

Tunnit

Pidin, muttei mikään elämys kuitenkaan, 8 1/2.
Oranki eats my bananas
THV-klubi #5
Romantikkoitkijät #39
Antsa
05.06.2006 16:31:37
Open Range - Armoton maa

Kaksi tuntia hukkaan heitettyä aikaa. Kevin Costneri teki huonon ohjauksen vieläkin luokattomampaan käsikirjoitukseen. Kaksi karjapaimenta ottaa omankäden oikeuden käyttöön pienen preeriakaupungin pahaa johtoa vastaan. Robert Duvallin jäykkä roolisuolitus sai minut pyörimään myötähäpeässä, ja Costnerin & Annette Beningin kemia jäätäisi helvetinkin. Tahmeaa dialogia ja käsittämättömän kornia tarinaa. Hienosta kuvasta muutama piste.

5½
We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold...
arancia
05.06.2006 19:50:54
Koti-ikävä ***
Aluksi elokuva vaikutti melko tylsältä ja ennalta-arvattavalta. Vaikkei loppu kauheasti eronnutkaan siitä, mitä odotin, oli elokuvan loppu kuitenkin aika koskettava.

Olemisen sietämätön keveys ****
Aloitin elokuvan katsomisen pienin varauksin, sillä kirja on yksi parhaista koskaan lukemistani ja pelkäsin, ettei elokuva yllä lähellekään samaa tasoa. Onneksi pelkoni oli kuitenkin turha. Yksinkertaisesti mahtava elokuva.
Tiedän liikaa ollakseni tietämätön mutta liian vähän tietääkseni tarpeeksi.
Tempura
05.06.2006 19:51:48
Open Range - Armoton maa

Kaksi tuntia hukkaan heitettyä aikaa. Kevin Costneri teki huonon ohjauksen vieläkin luokattomampaan käsikirjoitukseen. Kaksi karjapaimenta ottaa omankäden oikeuden käyttöön pienen preeriakaupungin pahaa johtoa vastaan. Robert Duvallin jäykkä roolisuolitus sai minut pyörimään myötähäpeässä, ja Costnerin & Annette Beningin kemia jäätäisi helvetinkin. Tahmeaa dialogia ja käsittämättömän kornia tarinaa. Hienosta kuvasta muutama piste.

5½

Heh, itse antaisin ysin. Koin elokuvan intensiivisenä, ja tulitaistelu oli minusta oikeasti jännä ja adrenaliinia nostattava.
THV-Klubi #7 Romantikkoitkijät #12
Antsa
05.06.2006 20:15:04
Heh, itse antaisin ysin. Koin elokuvan intensiivisenä, ja tulitaistelu oli minusta oikeasti jännä ja adrenaliinia nostattava.

Elokuva oli kaukana intensiivisestä. Tapahtumat sekä hahmot olivat etäisiä, ja tulitaistelu sai minut vilkuilemaan kelloa ja haukottelemaan.
We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold...
Tempura
06.06.2006 05:31:46
Elokuva oli kaukana intensiivisestä. Tapahtumat sekä hahmot olivat etäisiä, ja tulitaistelu sai minut vilkuilemaan kelloa ja haukottelemaan.

Niin, kuten sanoin, koin asian vastoinpäin. Tulitaistelussa oli jotain mikä viehätti minua enemmän kuin vastaavanlaisissa leffoissa on tapana. Ehkä se, että se yksi vatipää sai heti kuulan otsaansa. Lisäksi olin väsynyt fyysisen rakkaudenosoituksen jälkeen, ja jaksoin silti innokkaana katsoa. Jompikumpi meistä on väärässä, todennäköisesti sinä, koska minä olen asiastani varma.
THV-Klubi #7 Romantikkoitkijät #12
Pieni rumpalipoika
06.06.2006 06:36:52

FC Venus - kouluarvosana 4+. Toiseksi paskin näkemäni elokuva ikinä.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
taikakameli
06.06.2006 19:02:23
Sin City: 7

Jätti aika ristiriitaiset fiilikset. Alussa varsinkin tuntu siltä ku olis pitänyt nauraa, muttei naurattanut yhtään. Pitäisi varmaan katsoa uudestaan
Any time is a good time for pie.
tigrushka
06.06.2006 20:21:43
Marcel Carné: Le quai de brumes *****/10

Aivan ihana vanha ranskalainen elokuva, pääosissa suurenmoiset Jean Gabin, Michèle Morgan, Michel Simon ja Pierre Brasseur sekä joukko tuntemattomampia luonnenäyttelijöitä. Tapahtumapaikkana satamakaupunki Le Havre.
"Wovon man nicht lesen kann, darüber muss man schreiben."
Mechanizm
06.06.2006 21:52:34 (muokattu 06.06.2006 22:17:39)
American Splendor

Harvey Pekar on poikamies joka työskentelee tylsässä työssä arkistonhoitajana Clevelandin sairaalassa. Peruspessimistinen Harvey ei ole liialla ulkonäöllä pilattu ja sosiaaliset taidotkin ovat lievästi sanottuna rajoittuneet. Miehen elämä pyörii kirjojen, jazz-levyjen, sarjakuvien, pessimismin ja itsesäälin ympärillä harmaassa 60-luvun amerikkalaisessa arjessa.
Harveylla on Robert Crumb niminen sarjakuvia piirtävä ystävä, joka on jo ehtinyt saamaan jonkinlaista mainetta underground-piireissä. Harveykin tahtoisi kertoa tarinoita sarjakuvien kautta, mutta kuten mies itse sanoo, on hän kyvytön piirtämään edes suoraa viivaa. Eräänä päivänä hän kuitenkin päättää yrittää, ja piirtää paperille karkeita tikku-ukkoja sarjakuvan muotoon, hahmotellen tarinoita omasta tylsästä elämästään. Myöhemmin hän näyttää luonnoksiaan Crumbille, joka innostuu piirtämään nuo tarinat puhtaaksi. Sarjakuvista syntyy lehti American Splendor, josta lopulta kasvaa menestys (Crumbista tuli myöhemmin amerikkalaisen undergroundin tärkein sarjakuvataiteilija ja hän loi mm. Fritz-kissan, sekä piirsi useiden levyjen kansia, mm. Janis Joplinille).
American Splendor on siis omaelämänkerrallinen tarina sarjakuvataiteilijasta, joka ei itse osaa piirtää. Pekaria esittää jälleen kerran aivan loistava Paul Giamatti, mutta myös itse Pekar pääsee näyttelemään itseään.
Elokuvan kerronta on varsin erikoinen, se etenee välillä jopa sarjakuvaruutuina kerrottuna, välillä Giamatin esittämä Pekar katselee teatterissa näytelmää, joka perustuu sarjakuvaan johon elokuva perustuu. Erikoisesta kerronnastaan huolimatta elokuva kulkee todella hyvin ja on viihdyttävää, joskin todella intiimiä seurattavaa. On mukava seurata välillä leffaa jonka päähenkilö on elokuvien antisankari, eli oikean elämän ihan tavallinen ihminen.
Olen nähnyt leffan aikaisemmin muutama vuosi sitten, mutta tämä veti puoleensa edelleen yhtä hyvin kuin ensimmäisellä kerralla.
****½
Opi englantia akun ja mikin kanssa - Learn english with a battery and a microphone
MrHands
07.06.2006 02:23:11
FC Venus - kouluarvosana 4+. Toiseksi paskin näkemäni elokuva ikinä.

Mikä on 'paskin'?
Pieni rumpalipoika
07.06.2006 08:00:56

Mikä on 'paskin'?

Se oli nimeltään joku Versacen murha tai vastaava homoeroottisvivahteinen pätkä. Toisaalta se on lähtökohtasesta b-luokan ja -budjetin leffa. Eli FC Venus siihen suhteutettuna on paskin. Hoho.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
jannu
08.06.2006 00:53:47
Sin City: 7

Jätti aika ristiriitaiset fiilikset. Alussa varsinkin tuntu siltä ku olis pitänyt nauraa, muttei naurattanut yhtään. Pitäisi varmaan katsoa uudestaan

Ennen kuin katsot uudelleen, niin suosittelen tutustumaan Millerin sarjakuviin tai "graafisiin novelleihin", kuten nykyään on niin hienosti tapana sanoa.
"Stay in school. Lie to your teachers, but stay in school."- Billy Corgan
NHR
08.06.2006 01:34:47

Elokuva: Hyytävä syleily (Body of Evidence)
Arvosana: Kakka miinus
There's nothing you can do that can't be done.
Mechanizm
08.06.2006 23:13:40
Wolf Creek
Kolme nuorta lähtee retkelle Australian takamaille ja törmää erikoiseen kulkijaan.
Pätevää jahtauskauhua, joka lämmittää vanhaa kauhufriikkiä mukavasti. Ohjaajana tuntematon aussi Greg McLean, joka tämän leffan ja haastattelujen perusteella tuntuu omaavan hyvän tajun kauhun päälle. Tältä miehelta odotan innolla seuraavaa leffaa.

Factotum
Norjalainen Bent Hamer on tehnyt upean sovituksen Charles Bukowskin Factotumista. Matt Dillon Henry Chinaskina on loistava ja elokuvan tunnelma on käsin kosketeltava. Jopa siinä määrin, että kun ensimmäisen kerran tämän katsoin teatterissa, niin leffan jälkeen kävelin suoraan baariin ja vedin kännit. Seuraavana päivänä sitten krapulassa katsomaan uudelleen. Kolmas kerta kotona katsottuna toimi edelleen hienosti. Tämä elokuva on ottanut paikan sydämessäni.

Near Dark
Kathryn Bigelow kuuluu Hollywoodin harvalukuisiin naisohjaajiin. Vielä harvemmassa ovat naiset jotka tekevät toimintaa, Bigelow kuuluu myös heihin. Vaikka hänen uransa onkin ollut varsin ailahtelevainen, niin joukkoon mahtuu hienoja elokuvia, mm. Point Break ja Strange Days. Aika miehisiä ja synkkiä tekeleitä.
Near Dark on hänen ensimmäinen yksin tehty pitkä elokuva ja onkin niin onnistunut, että paikka Hollywoodissa lienee löytynyt helposti.
Pikkukaupunkiin saapuu nätti tyttö, johon paikallinen maalaispoika Caleb iskee silmänsä. Caleb yrittää päästä tytön pöksyihin, mutta tyttö puolestaan iskee Calebin kaulaan hampaansa, ja Calebista tulee vampyyri. Tyttö kuuluu vampyyrijoukkoon joka kulkee autoilla kaupungista toiseen ravintoa etsien, ja poika liittyy seurueeseen.
80-lukuinen tunnelma on vahva ja se näkyy myös sekä musiikissa, että kuvastossa. Itselleni se on vain positiivinen juttu, ja on yllättävää kuinka hyvin leffa on kestänyt aikaa. Muistan katsoneeni tämän joskus 80-luvulla ja useita kohtausia on jäänyt mieleen, vaikkaan leffa ei enään niin jännä olekaan kuin silloin. Yksi parhaita moderneja vampyyrileffoja.
Opi englantia akun ja mikin kanssa - Learn english with a battery and a microphone
jussiohman
09.06.2006 04:12:23
Bad Taste. *****

Helevetin tiukka.
tytön haarukasta löydettiin pakkohyvän merkkejä
juuso a
09.06.2006 13:20:00

Mean Creek

Onkos tämä nyt sitten nuorten elokuva vai? No ainakin melkein. Elokuva kertoo nuorista jotka päättävät antaa koulukiusaajalle opetuksen. Tekaistulla syyllä he houkuttelevat tämän veneilemään joelle muka jossa sitten tapahtuu tietysti kauheita. Kaikki ei siis mene ihan niinkuin oli suunniteltu. Nuoret näyttelijät tekevät tarpeeksi hyvää työtä mutta itse tarina jää jotenkin onton ja teennäisen oloiseksi ja hieman jopa epäuskottavaksi. Seiskaa enempää arvosanaksi en anna, mutta totean että ihan katsottava.
7
"The only thing Columbus discovered was that he was lost! " -Windom Earle
bedlam
10.06.2006 13:05:29 (muokattu 10.06.2006 13:06:37)

MIRRORMASK *****

VISUAALISESTI UPEIN ELOKUVA, JONKA OLEN KOSKAAN NÄHNYT. PISTE!

Dave McKean on minulle visuaalisen taiteen puolella kuten Tool on musiikissa. Olen odottanut tätä miehen ensimmäistä ohjaustyötä varmaan enemmän kuin mitään muuta elokuvaa koskaan ja minua hieman pelotti ottaa leffa katsantoon kuten myös pelotti kuunnella uusin Toolin levykin.

Neil Gaiman/McKean-kombo on varmaan enemmistölle tuttu nimenomaan Sandman-sarjakuvista, joita en valitettavasti ole koskaan lukenut. Mutta Sandmanin kansista kootun taidekirjan omistan kyllä. Ja maailman hienoimpia levynkansiahan mies on ehdottomasti suunnitellut.

En leffan satujuoneen edes oikeastaan kauheasti osannut kiinnittää huomiota, kun melkein jokainen kuva elokuvasta kelpaisi ripustettavaksi seinälle. Olin kaiken lisäksi hieman huppelissakin, joka vain lisäsi hurmosta.

Katson leffan vielä vähintäänkin pariin kertaan tässä viikon sisällä ja palaan varmaan aiheeseen. Nuo viisi tähteä lähinnä siis kuvallisesta annista.

Tuollapa pari kuvakaappausta elokuvasta: http://www.dreamline.nu/mirrormask/?view=14
http://www.mikseri.net/kiasma
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)