Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran kauloista..
1 2
Demus
08.06.2006 22:45:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jollain on varmaan hajua että missä sähkökitara malleissa olisi leveämpi kaula? Olen nähkäät tottunut soittamaan akustisella jossa leveämpi kaula niin tuntuupi perus sähkiksen kaula aika vaivaiselta..
 
darknet777
08.06.2006 23:29:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä meinaat perussähkiksellä ?
 
-I like to eat food-
ReBeat
08.06.2006 23:39:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monissa Carvineissa on leveys satulan kohdalla 1.71" & 22/24 nauhan kohdalla 2.22", mikä on varmaankin keskivertoa enemmän.
 
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
LaXu
09.06.2006 00:08:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PRS kepukoiden kaulat ovat aika leveitä.
 
"Walking the fine line between bacon and Christian."

Ostetaan Fender Deluxe Wide nahkahihna.
Juustonaksu
09.06.2006 00:11:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schecterit ja ESP:t ovat ainakin minun käteeni melko leveitä. Samoin Ibanezit, mutta ne ovat taas todella ohuita.
 
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Demus
09.06.2006 00:20:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tällä hetkellä mulla on käytössä Ibanezin ergodyne (paska muutenkin). sen kaula on ainakin mun makuun liian kaponen.. yleensäkin mitä jätkillä on aina jotain heavy-keihäitä niin niissä on sama homma...
 
Mustikkamuffinssi
09.06.2006 00:28:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanezin puoliakustisissa on aikas leveä kaula. Tai ainakin tuossa AM:ssä.
 
"Onni on kuin jazzia. Jos joudut kysymään mitä se on, et luultavasti saa koskaan tietää." kalamies#45 >-)))>
Aki
09.06.2006 01:54:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanez SZ:ssa on parhaiten tilaa isoilla sormille kielten välissä (levein kaula) mihin olen sähkiksissä törmännyt.
 
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
Ze Kink
09.06.2006 02:07:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tällä hetkellä mulla on käytössä Ibanezin ergodyne (paska muutenkin). sen kaula on ainakin mun makuun liian kaponen.. yleensäkin mitä jätkillä on aina jotain heavy-keihäitä niin niissä on sama homma...
 
Musta taas tuntuu että näissä tilukepeissä on yleensä juuri vähän leveämpi kaula, tosin yleensä myös ohuempi.
 
"Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa
Werde
09.06.2006 09:22:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanez SZ:ssa on parhaiten tilaa isoilla sormille kielten välissä (levein kaula) mihin olen sähkiksissä törmännyt.
 
Itseasiassa se on yhtä leveä kuin tikku-Wizardeissa.
 
"My Lifestyle Determines My Deathstyle"
Aki
09.06.2006 10:27:47 (muokattu 09.06.2006 10:30:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseasiassa se on yhtä leveä kuin tikku-Wizardeissa.
 
Tiedän, mutta ton SZ:n kaula jostain syystä (radius + satulan urien sijainti + kaulan profiili + yms) tuntuu leveämmältä. 194-senttisen miehen sormet mahtui soittamaan ala-asteella opitun A-duurin!
 
edit: Kun radius on tiukempi (12" vs 16"), nauhallehan tulee periaatteessa ihan vähän enemmän pituutta, mikä saattaa jopa hieman vaikuttaa kaulan leveydentuntuun.
 
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
flattopguitar
09.06.2006 11:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opettele vaan soittamaan sillä ohuempi kaulaisella kitaralla. Tästä taidosta on tulevaisuudessa hyötyä. Opettelin itse kitaran soiton aikanaan soittamalla klassista kitaraa ja ohut kaulaista Squieria samanaikaisesti. Alussa oli vaikeaa, mutta tästä on jäänyt sellainen hyvä puoli, että pystyn soittamaan millätahansa kaulamallilla nykyisin. Joskin käsikrappaa jos soitan liian ohutkaulaisella pitkään, mutta kuitenkin siihen pystyn. Sun aivot ja käsikordinaatio oppii nopeasti siihen, että kämmenen ote jo kertoo missä kielien pitäisi suurinpiirtein olla...
 
Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/
moses malone
09.06.2006 11:12:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon on "aika leveä" tai "vähän leveämpi". Mikä taas on "kapea" tai "ohut". Siis antakaa jotain tuuma tai mm lukemia.Tarkoitan, että minkä te koette leveäksi tai kapeaksi. Tietysti itse kokeilemalla jokainen löytää itselle sopivan. Ja vertailun vuoksi mikä on esim. Fender Stratocasterin kaulan leveys satulan kohdalla? Itsellä on Epin Dot ja se on 1,68" (= 42,7 mm) satulan kohdalla. Minusta se on sopiva. ;-)
 
zzy
09.06.2006 12:36:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla näyttäs jacksonin kaulan leveys 44mm.. ibanez rg2020x hitusen alle 44mm..ja rg320(joku vanhempi malli) näyttäisi 43mm..nämä siis satulan "otelauta puolelta" siitä reunasta mitattuna.
 
leveys 17. nauhan kohdalta: rg320, 54mm. rg2020x lähemmäs 55mm ja jackson hiukan reilu 55mm :) paksuudessa onki sitten jo enemmän eroja.
 
Kumiankka
09.06.2006 13:32:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tratocasteria ja yleensä Fenderiä saa tai on valmistettu A B ja C sekä D levyisenä, sekä erilaisella kaulan takapuolen profiililla. Erot ovat pieniä mutta tuntumassa on iso ero. Se ohuin ei aina ole paras.
 
Albert Järvinen kommentoi tätä kaulan radius- ja leveysasiaa kerran mulle jotenkin että "...se on vähän mihin tottuu..."
 
Hanok
09.06.2006 14:18:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satulan leveys ei vielä kerro ihan kaikkea. Lisäksi satula voi olla uritettu eri tavalla. Joissain kitaroissa E-kielet ovat lähempänä otelaudan reunoja, eli kielten väliin jää hieman enemmän tilaa. Tämä voi vaikuttaa soittotuntumaan paljonkin.
 
Pnctocn
09.06.2006 18:18:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tratocasteria ja yleensä Fenderiä saa tai on valmistettu A B ja C sekä D levyisenä, sekä erilaisella kaulan takapuolen profiililla. Erot ovat pieniä mutta tuntumassa on iso ero. Se ohuin ei aina ole paras.
 
???
 
En ole aikaisemmin tuohon lihavuus-asteikkoon törmännyt. Itelle tutumpia C,D,U ja V mutta profiileina.
 
"kun on isot pussit, on kiva pussailla"
Kumiankka
09.06.2006 18:23:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.fender.com/support/faq.php#q14
 
Pnctocn
09.06.2006 19:33:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.fender.com/support/faq.php#q14
 
Vaikuttaisi järkevältä, muttei kuitenkaan sitten tullut yleiseksi käytännöksi. Harmi, olisi mukava jos kaulan ominaisuudet voisi helposti kuvailla edes jotenkuten kattavasti.
 
"kun on isot pussit, on kiva pussailla"
Tatuo
09.06.2006 23:53:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sanosin että metallin soittoon tarkoitetuissa kitaroissa on leveämpi ja ohut kaula (esim. bc.rich ironbird pl) ja sitten kevyempäään tarkoitetuissa on kapeampi ja paksumpi kaula
 
don't worry i wont hurt you
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «