Aihe: Kielien räminä
1 2
MKH90
08.06.2006 20:54:18 (muokattu 08.06.2006 21:05:43)
Juuh, elikkä otsikko selittää ongelman. Hankin tässä juuri Thomannin kautta B.C. Richin Bronze-Warlockin(bassomalli, of course, muutenhan tämä olisi kitarapuolella tai ei ollenkaan :P), ja huomasin, että kielet rämisevät aika pahasti.

Nooh, kokeilin ensin olisivatko kielet vieläkin liian löysällä(olin jo ennaltaan jonkin verran kiristänyt niitä). Kiristämisen lopetin, kun homma meni överiksi, ja ylin kieli katkesi(hyvä minä)..

Osaako joku veikata/tietääkö joku mikä voisi olla vikana? Häiriö esiintyy soittaessa löysällä kielellä tai painamalla frettien 1-14 kohdalla ja soittamalla, sitä alhaisemmat kuuluvat suht koht räminättä. Mitä alempaa painaa, sitä lievemmin räminä kuuluu.

Pahoittelen mikäli tällainen aihe jo löytyy.

Edit: Pitkästä aikaa semmoinen foorumi jossa minä en ole se joka pitää muita newb:eina... piristävää.
Aloitteleva basisti-vokalisti metallibändissä
Karlsson
08.06.2006 20:58:45
Kaksi asiaa:

A) Opettele käsite "vire", ja sen jälkeen viritä bassosi, mittarin kanssa.

B) Tämän jälkeen tutustu tähän artikkeliin:

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=610
Skividöveinau
Nieby
08.06.2006 21:02:00 (muokattu 08.06.2006 21:02:25)
jätkä ihmettelee miks kielet rämisee, eikä ilmeilsesti oo ollenkan ymmärtänyt tuota käsitettä "vire"...

sen mittarin ois sit tarkotus näyttää E,A.D.G jos kyse on neljäkielisestä bassosta.

hmm, löytyipä uusi kaveri tänne pyörimään, joka on ehkä vielä aloittelevampi kuin minä!

ja tuo vuosiluku -90 tuossa nimimerkin lopussa on ROCK! varaudu kuulemaan siitä pari kertaa! kiitos.
iron10
08.06.2006 21:22:15
Juuh, elikkä otsikko selittää ongelman. Hankin tässä juuri Thomannin kautta B.C. Richin Bronze-Warlockin(bassomalli, of course, muutenhan tämä olisi kitarapuolella tai ei ollenkaan :P), ja huomasin, että kielet rämisevät aika pahasti.

Nooh, kokeilin ensin olisivatko kielet vieläkin liian löysällä(olin jo ennaltaan jonkin verran kiristänyt niitä). Kiristämisen lopetin, kun homma meni överiksi, ja ylin kieli katkesi(hyvä minä)..

Osaako joku veikata/tietääkö joku mikä voisi olla vikana? Häiriö esiintyy soittaessa löysällä kielellä tai painamalla frettien 1-14 kohdalla ja soittamalla, sitä alhaisemmat kuuluvat suht koht räminättä. Mitä alempaa painaa, sitä lievemmin räminä kuuluu.

Pahoittelen mikäli tällainen aihe jo löytyy.

Edit: Pitkästä aikaa semmoinen foorumi jossa minä en ole se joka pitää muita newb:eina... piristävää.

nosta kieliä.
pardy
08.06.2006 22:22:15

nosta kieliä.

Kyllä. Tässä vuoden tyhjentävin vastaus.

Not.

Suosittelen Sam Otherin ehdottamaa metodia.
sunder
08.06.2006 22:43:05
Fretti on elukka.
DVD
08.06.2006 23:23:34 (muokattu 08.06.2006 23:24:00)
...Nooh, kokeilin ensin olisivatko kielet vieläkin liian löysällä(olin jo ennaltaan jonkin verran kiristänyt niitä). Kiristämisen lopetin, kun homma meni överiksi, ja ylin kieli katkesi...

Tämä oli kyllä päivän paras. Tämä ei voi olla totta. Tästä saa kyllä basistivitsien kertojat uutta vettä myllyyn. "Onko kielet tarpeeks kireällä? Hyvä, sitten ruvetaan soittamaan".
Nieby
08.06.2006 23:25:05
Tämä oli kyllä päivän paras. Tämä ei voi olla totta. Tästä saa kyllä basistivitsien kortojat uutta vettä myllyyn. "Onko kielet tarpeeks kireällä? Hyvä, sitten ruvetaan soittamaan".

haha, parhautta.. ei pitäs tollasii mennä tänne kirjottelee, saadaan vielä kuulla niistä..

"onks kielet tarpeeks kireellä?" hahahahahha.. ei perkele.
hemmo
08.06.2006 23:28:59

haha, parhautta.. ei pitäs tollasii mennä tänne kirjottelee, saadaan vielä kuulla niistä..

"onks kielet tarpeeks kireellä?" hahahahahha.. ei perkele.

Ja höpsistä. Kyllä paras lohkaisu on: "tämän on ammattisoittaja pari viikkoa sitten virittänyt, ei se voi olla epävireessä *pändi on studiossa, ekaa kertaa*"
Sedaps.
Nieby
08.06.2006 23:33:30
"no mites se ois voinu mennä epävireesee, jos sil ei oo soitettu?" kysyy kohta joku... hehaha.. hyviä juttuja...
pardy
08.06.2006 23:34:36

"no mites se ois voinu mennä epävireesee, jos sil ei oo soitettu?" kysyy kohta joku... hehaha.. hyviä juttuja...

Elä ny kuluta heti hyvää vitsiä puhki.
hollstro
09.06.2006 00:25:35

Itse kun sain ekan basson käsiini aikaan ennen internettiä (v. 1978) niin en tiennyt mihin vireeseen basso viritetään. Internet-lukutaidottomuus onkin sitten toinen juttu.
Keny
09.06.2006 08:07:18 (muokattu 09.06.2006 08:19:22)
Niin siis turha heti vittuilla ja nauraa.Toi minkä Sam heitti alkuun on hyvä tai käynti jonkun osaavan öuonna joka säätää sen basson kaula,kielten korkeuden ynnä muut.Ite säädin kielten korkeutta kaks ekaa vuotta niistä ruuveista mistä intonaatio säädetään....joskus 70 luvun lopulla.Ei ollu nettiä mistä kysellä eli vittuilut pois täältä.

E.Niin vois lisätä viellä et pitkään ihmettelin nauhattomissa bassoissa et miks en saa puhtaasti soimaan vaikka painoin siitä nauhamerkkien välistä tai ite tekemässä niiden pallukoiden kohdalta.Sitte hiffasin et pitää painaa niistä nauhojen kohdalta.Kukaan ei kertonu eikä opettanu.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
MikkiHiiri
09.06.2006 08:12:03
Yksi paljastus omalta osaltani:

Ihmettelin joskus, miksi kielet yllättäen rämisee kovasti; olin vaihtanut hiljattain uuden setin. En keksinyt syytä ja vein basson pajalle. Syy selvisi aika nopeasti: olin kiertänyt kielet tappien ympärille niin, että kierre jäi kielen alapuolelle eikä yläpuolelle painamaan kieltä niin kuin on tarkoitus. Jonkun verran hävetti silloin, mutta ei enää.
Teijo K.
09.06.2006 08:44:43

Niin siis turha heti vittuilla ja nauraa.Toi minkä Sam heitti alkuun on hyvä tai käynti jonkun osaavan öuonna joka säätää sen basson kaula,kielten korkeuden ynnä muut.Ite säädin kielten korkeutta kaks ekaa vuotta niistä ruuveista mistä intonaatio säädetään....joskus 70 luvun lopulla.Ei ollu nettiä mistä kysellä eli vittuilut pois täältä.

E.Niin vois lisätä viellä et pitkään ihmettelin nauhattomissa bassoissa et miks en saa puhtaasti soimaan vaikka painoin siitä nauhamerkkien välistä tai ite tekemässä niiden pallukoiden kohdalta.Sitte hiffasin et pitää painaa niistä nauhojen kohdalta.Kukaan ei kertonu eikä opettanu.

Sama, olkaahan kiltisti siellä. Minulle oli kova oivallus ekaa bassoa tehdessä sekin, että kun oktaavissa on 12 säveltä, niin otelaudassa pitäisi olla myös 12 nauhaa oktaavia kohtaan. Mut mut. Monessa aloittelijalle tarkoitetussa opaskirjassakin on viritysohjeet. Ja virityskone on kiva keksintö. Suosittelen.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
fh
09.06.2006 09:21:00
Sanoakko vai ei, mutta sanon kuitenkin...

Onko se typerää kysellä asioista joista ei tiedä? Mielestäni ei ole!
Eikö meidän pitäisi tyytyväisenä antaa tietoa tietämättömille, jos kerran meillä tietoa on. Jokainen meistä on joskus ollut aloitteleva basisti. :)

En tarkoita kirjoituksessa "meillä", että kuuluisin itse ko. porukkaan.

Tottahan se on, että tältäkin foorumilta vastaus tuohon aloittajan kysymykseen löytyy, mutta kannattaako vääntää vielä vitsiä kun nimimerkin perässä on -90... -90 Elämänkatsomus on vielä aika huteralla pohjalla, joten vitsien murjominen tuon ikäiselle basistille voi olla aika musertava kokemus ;)
Karlsson
09.06.2006 09:22:25
Sanoakko vai ei, mutta sanon kuitenkin...

Onko se typerää kysellä asioista joista ei tiedä? Mielestäni ei ole!
Eikö meidän pitäisi tyytyväisenä antaa tietoa tietämättömille, jos kerran meillä tietoa on. Jokainen meistä on joskus ollut aloitteleva basisti. :)

En tarkoita kirjoituksessa "meillä", että kuuluisin itse ko. porukkaan.

Tottahan se on, että tältäkin foorumilta vastaus tuohon aloittajan kysymykseen löytyy, mutta kannattaako vääntää vielä vitsiä kun nimimerkin perässä on -90... -90 Elämänkatsomus on vielä aika huteralla pohjalla, joten vitsien murjominen tuon ikäiselle basistille voi olla aika musertava kokemus ;)

Itseasiassahan Mnetissä on tämän sorttisten tilanteiden välttämiseksi Aloittelijat-palsta. Mutta eiköhän vastauksensa täältäkin saa.
Skividöveinau
Karlsson
09.06.2006 09:30:01
Oli palsta mikä hyvänsä niin aina voi antaa kiltin ja asiallisen vastauksen ja jeesaa.Mä kun oon pyörinny nyt tuolla off-road autojen palstoilla niin ei mullakaan hajuu et mistä mitäkin kysytää.

Totta, mutta jollainhan ihmisten pitää omaa itsetuntoaan pönkittää. "Haaha! Toi ei osaa!"
Skividöveinau
Nieby
09.06.2006 10:09:23
ja kun mainitsin siitä -90-vuosiluvusta niin siinä oli tiettyä itseironiaa, huomatkaa oma nimimerkkini..

itse veisin samassa tilanteessa basson johonkin säädettäväksi enkä ilman hyviä ohjeita itse rupeaisi säätelemään..

toki sam otherin ohjeet tuntuvat erittäin tarkoilta, pitääpä perehtyä tarkemmin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)