makoskela 09.10.2003 14:09:07 | |
---|
Vanhoja juttuja, mutta ajattelin kysellä viisaampien neuvoja tälläkin osastolla. Eli, olen vaihtanut lattiapedaaleita räkkimallisiksi efekteiksi. Räkkini koostuu seuraavista laitteista -kompressori/limiitteri -kaikulaite -eq -hush -ja on siellä viritinkin koristeena lattialla vielä pedaaleina chorus ja octaver, niin ja volume- pedaali. Ja kysymykseni.. Olen käsittänyt, että chorus/delay -osaston efektit kannattaa kytkeä vahvarin looppiin. Näin olen tehnytkin. Oikeastaan mulla on ollutkin kaikki laitteet loopissa, pl. kompura. Säröt saan vahvarista. Volume-pedaalikin on loopissa. Mutta järjestyksestä.. En oikein tiedä, miten kaiku/eq/kompura -akseli kannattaisi laittaa. Olen päätellyt, että hush saa toimia linjan viimeisenä tukkeena. Mutta eritoten toi kompura kiinnostaa. Jos manipuloin signaalia voimakkaasti, niin missä vaiheessa kompressio? Kannattaisiko kompura laittaa linjaan jo ennen vahvarin inputtia? Kuullostaako 'kompuroitu' signaali tyhmältä kaikulaitteessa? Mikä efekti tarvitsisi sisäänsä mahdollisimman puhdasta (=alkuperäistä) signaalia? Ei oo helppoo ei. Liikaa leluja, liian vähän tietämystä. Lisäkysymyksenä vielä: kannattaako räkkiin jättää tyhjiä unitteja laitteiden väliin? Mulla ainakin hush kuumenee treeneissä pelottavan paljon! Suoritan pienimuotoista soitinkorjausta Tampereella. Kysy lisää. |
Roberto 09.10.2003 14:41:09 | |
---|
Pitäisköhän tää siirtää tonne guitarakama-puolelle... |
Fortune 09.10.2003 15:45:25 (muokattu 09.10.2003 15:45:31) | |
---|
Lisäkysymyksenä vielä: kannattaako räkkiin jättää tyhjiä unitteja laitteiden väliin? Mulla ainakin hush kuumenee treeneissä pelottavan paljon! Eivät kai ne toki haittaakaan, jos tilaa löytyy, mutta itse olen pitänyt nyrkkisääntönä sitä, että jos laite on räkkivehkeeksi suunniteltu, niin kyllä sen täytyy lämpenemisen suhteen kestää tiivis sijoittelukin. Kuumimpana käyvä laite (pääte) on minulla ylimpänä, mutta liekö tuollakaan kuitenkaan sitten loppujen lopuksi mitään väliä.
|
makoskela 09.10.2003 16:10:25 | |
---|
Pitäisköhän tää siirtää tonne guitarakama-puolelle... Tarkoituksella olen tämän kirjoituksen tänne laittanut. Täällä käy selvästi tietävämpää harrastelijakuntaa. Suoritan pienimuotoista soitinkorjausta Tampereella. Kysy lisää. |
Tarkoituksella olen tämän kirjoituksen tänne laittanut. Täällä käy selvästi tietävämpää harrastelijakuntaa. Just. Eiköhän se paras järjestys ole se sun mielestä parhaimman kuuloinen ja tarkoituksemukainen. |
makoskela 10.10.2003 13:33:45 | |
---|
Just. Eiköhän se paras järjestys ole se sun mielestä parhaimman kuuloinen ja tarkoituksemukainen. Olisin olettanut kommenttia joltain kotistudion omaavalta. Tää kuuntelemalla paras tulos toimii noitten spedujen kanssa, mutta otaksuisin, että äänitykselle ja masteroinnille on vakiintuneet kokoonpanot. Suoritan pienimuotoista soitinkorjausta Tampereella. Kysy lisää. |
Chemo 10.10.2003 13:41:17 | |
---|
äänitykselle ja masteroinnille on vakiintuneet kokoonpanot. No, sikäli on että usein on hyvä käyttää äänittäessä mahdollisimman vähän efektejä. Niitä voi sitten lisätä jälkeenpäin, mutta koetapa ottaa pois... :-| Kompuran voit sijoittaa myös ennen vahvistinta. Tai sitten sinne efektilenkkiin. Kumpi nyt on omasta mielestä parempi. Itse olen eri aikoina tehnyt molemmilla tavoilla. Ramalamadingdong. |
askomiko 10.10.2003 14:09:49 | |
---|
Olisin olettanut kommenttia joltain kotistudion omaavalta. Tää kuuntelemalla paras tulos toimii noitten spedujen kanssa, mutta otaksuisin, että äänitykselle ja masteroinnille on vakiintuneet kokoonpanot. Häh, kitaravahvistimessa? |
makoskela 10.10.2003 14:12:24 (muokattu 10.10.2003 14:13:13) | |
---|
Häh, kitaravahvistimessa? Kyllä. EDIT: olen nähtävästi onnistunut kysymään periaatteessa yksinkertaista asiaa vaikeasti. Suoritan pienimuotoista soitinkorjausta Tampereella. Kysy lisää. |
makoskela 10.10.2003 14:15:33 | |
---|
No, sikäli on että usein on hyvä käyttää äänittäessä mahdollisimman vähän efektejä. Niitä voi sitten lisätä jälkeenpäin, mutta koetapa ottaa pois... :-| Yksinkertainen totuus on sitten niin kaunista =) Suoritan pienimuotoista soitinkorjausta Tampereella. Kysy lisää. |
Roberto 10.10.2003 16:25:26 | |
---|
otaksuisin, että äänitykselle ja masteroinnille on vakiintuneet kokoonpanot. Juu ei todellakaan. Sama meininki pätee, toimii jos toimii jne. |
makoskela 10.10.2003 17:34:36 | |
---|
Juu ei todellakaan. Sama meininki pätee, toimii jos toimii jne. ok Suoritan pienimuotoista soitinkorjausta Tampereella. Kysy lisää. |
Hanok 14.10.2003 14:40:30 | |
---|
Veikkaisin että Hush kannattaa laittaa ennen kaikua/delayta, ettei se katko noiden häntiä ruman kuuloisesti. |
kunnasja 03.11.2003 11:48:58 | |
---|
Kompura signaaliketjun alkuun, mieluiten ennen vahvaria/säröjä. Veikkaisin että Hush kannattaa laittaa ennen kaikua/delayta, ettei se katko noiden häntiä ruman kuuloisesti. ...kyllä: hush ajaa parhaiten asiansa heti kompuran ja säröjen perässä - syö kohinat, muttei vaikuta kaikuihin. Chorus ja delay loopissa = hyvä. EQ:n laittaisin myös säröjen, jopa kompuran eteen. Olisikohan päivän tiivistelmä tämmöinen: - KITARA - viritin (puhdas, muokkaamaton signaali on virittimelle paras) - wah / EQ / talk box (äänen väriä muokkaavat) - KompuraLimitterSustainer (signaalin voimakkuus) (- whammy-pedaali ... arvelisin toimivan tässä välissä, jos moinen on) - erilliset säröt - ETUASTE / KOMBOVAHVARI / sen omat säröt - hush (heti kohinat veks, eikä häiritse kaikuja/muita efektejä) - etuaste FX-LOOP: - chorus / flanger / phaser / leslie - tremolo / reverb / delay (kaikkia loopissa olevia kannattaa kokeilla myös rinnakkain, eikä välttämättä peräkkäin) (- fx-loop takaisin) - PÄÄTE ...että semmosta. Visit http://www.helionprog.com |
BenGlenton 04.11.2003 15:40:36 | |
---|
EQ:ta kannattaa kokeilla myös säröjen jälkeen.. luulisi että vaikuttaa soundiin eri tavalla kuin ennen etuastetta.. Wah:llakin voi saada mielenkiintoisia soundeja jos lykkää sen säröjen jälkeen.. Oma korva on kuitenkin loppupeleissä tuomarina ;) http://www.supremecourtband.fi |
makoskela 05.11.2003 14:18:40 | |
---|
Kompura signaaliketjun alkuun, mieluiten ennen vahvaria/säröjä.
...kyllä: hush ajaa parhaiten asiansa heti kompuran ja säröjen perässä - syö kohinat, muttei vaikuta kaikuihin. Chorus ja delay loopissa = hyvä. EQ:n laittaisin myös säröjen, jopa kompuran eteen. Olisikohan päivän tiivistelmä tämmöinen: - KITARA - viritin (puhdas, muokkaamaton signaali on virittimelle paras) - wah / EQ / talk box (äänen väriä muokkaavat) - KompuraLimitterSustainer (signaalin voimakkuus) (- whammy-pedaali ... arvelisin toimivan tässä välissä, jos moinen on) - erilliset säröt - ETUASTE / KOMBOVAHVARI / sen omat säröt - hush (heti kohinat veks, eikä häiritse kaikuja/muita efektejä) - etuaste FX-LOOP: - chorus / flanger / phaser / leslie - tremolo / reverb / delay (kaikkia loopissa olevia kannattaa kokeilla myös rinnakkain, eikä välttämättä peräkkäin) (- fx-loop takaisin) - PÄÄTE ...että semmosta. Vihdoinkin tyhjentävä vastaus. Kiitos siitä. Olenkin reitittänyt omani vastaavalla tavalla. Korjailen sähkökitaroita Tampereella. Uusia potilaita otetaan aina vastaan! |