Aihe: Tekijän ja kuluttajan kultainen keskitie
1 2 3 4 5 6
Feggy
07.06.2006 15:27:17 (muokattu 07.06.2006 15:28:55)

Saahan esim. zineä pyörittävät hemmotkin sen promo-CD:n "omaksi". Miksei siis samaa voisi soveltaa sähköisessä muodossa?

Toimittaja ei ole sama kuin kuluttaja.
jäykkis
07.06.2006 15:27:29
Haluammeko todellakin laittaa kaiken musiikista saatavan tulon noin suoraviivaisesti valtion päätösvallan alaiseksi?

Henk.koht. tämä on mun mielestä tämän ajatuksen heikko lenkki. Käytännössähän se tarkoittaisi että yhteiskunta asettaa taloudelliset raamit kultuurin tuottamiselle, ts. tarkoittaisi valtion suoraa ohjausta. Sitä harrasteltiin jossain päin maailmaa jossain historian vaiheessa...

Kuitenkin, kuten täälläkin aina silloin tällöin tunnutaan ajattelevan, niin kuluttaja ei ole "vapaehtoisesti valmis maksamaan mistään", niin paha yhtälö. Jotenkin äkkinäisestä tuntuisi, että silloin ainoa vaihtoehto on pakko ja siinä tilanteessa ainoa oikea taho sen pakon toteuttajaksi on valtio.

Toisaalta, jonkunlainen keskitie saattaisi löytyä sitten jonkunlaisen hyvitysmaksun muodossa, mutta siinä tilanteessa maksupohja kaventuu huomattavasti ja saman suuruisen rahasumman kerryttäminen tietää suurempaa osuutta per maksaja. Itse en esimerkiksi olisi valmis hyväkysemään viittä euroa per kuukausi suurempaa veroa vaikkapa laajakaistan kylkeen, vrt. Feggyn toteamus että eihän mulla ole edes ajokorttia.

Kolmas huono puoli on tietenkin sen staattisuus eli maksukertymä ei syntyisi suoraan kulutuksen mukaan, vaan tasoittuisi mahdollisesti hyvinkin pitkällä ajalla.

Hyviä puoliakin olisi, joista tärkeimpiä minun mielestä olisi se, että vasta se todella demokratisoisi taiteen tekemisen kaikille kuuluvaksi oikeudeksi (korvausta myöden) ja tietenkin erityisesti se, että se lakaisisi sivuun (lähes tulkoon) koko tämän ympärillämme vellovan hulluuden.

Hypoteettisesti voisi miettiä olisiko sitten tuo valtion välitön ohjaus liian suuri hinta siitä mitä sillä saavutettaisiin.

Itse voisin hyvissä olosuhteissa harkita vakavasti, mutta... Paha sanoa.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Feggy
07.06.2006 15:30:42 (muokattu 07.06.2006 15:31:20)

Toiset vetoaa, toiset ei. Minä en, sillä täällä ainakin saa levyä kuunnella kaupassa ennenkö päättää ostaa sen. Jopa divarissa! Henkilökohtaisesti tutustun uusiin artisteihin Pandoran, MySpacen ja ShoutCast nettiradioiden avulla. Poimin notepadilla talteen ostettavien artistien/bändien nimet ja sitten tilausta Swampille tai CDoniin. Toimii!!

Aivan, näin mäkin teen, tosin asioin levykaupoissa fyysisesti. Myspace on tuohon tosi näpsä systeemi.
McNulty
07.06.2006 15:33:05 (muokattu 07.06.2006 15:33:19)
Aivan, näin mäkin teen, tosin asioin levykaupoissa fyysisesti. Myspace on tuohon tosi näpsä systeemi.

Meiltä täältä HML:stä loppui Levy & Kasetti ja ainoat levykaupat ovat Free Rec. Shop ja Anttilan TopTen osasto. Anttilasta kyllä ostan usein DVD:t, mutta kun tuo meikäläisen kuuntelema musiikki on sen verran "marginaalisempaa" niin Free Rec. ja Anttila eivät ole kovin hyviä paikkoja löytää haluamaansa.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
http://www.myspace.com/dimeshred
Thomy
07.06.2006 16:02:07
Eli jos et tykkää nykytsydeemistä ja pidät sitä epäoikeudenmukaisena niin ei tarvii tehdä sitten musaa levitykseen asti vaan kantsii jäädä himaan rämpyttämään.

Ihailtavaa ajattelun säkenöintiä. Toisaalta ymmärtäähän sen, että uudella tavalla ajattelevia ei haluta mukaan muutenkin ylikilpailulle alalle.

Alalle ovat kaikki aivan yhtä tervetulleita. Mutta jos joku ihan "uudella ajattelutavallaan" rupeaa esittämään vaatimuksia että "nyt tehdään näin", niin saattaapa olla, että joku vähän painoarvoltaan merkittävämpi taho sanoo, että eipä muuten tehdäkään. Mutta aina voi tietysti yrittää. Sovitaanko muuten, että ensi vaaleissa äänestetään kaikki sosiaalidemokraatteja ?
McNulty
07.06.2006 16:04:11
Alalle ovat kaikki aivan yhtä tervetulleita. Mutta jos joku ihan "uudella ajattelutavallaan" rupeaa esittämään vaatimuksia että "nyt tehdään näin", niin saattaapa olla, että joku vähän painoarvoltaan merkittävämpi taho sanoo, että eipä muuten tehdäkään. Mutta aina voi tietysti yrittää. Sovitaanko muuten, että ensi vaaleissa äänestetään kaikki sosiaalidemokraatteja ?

No just noinhan se on varmaan tämä musabisnes lähtenyt pyöriin alunalkaen :)
"Nyt mä päätän että sä kuulut mun talliin ja mä otan teidän keikoista tän ja tän verran provikkaa. Sitten te menette tuonne soittaan singlen ja mä otan sen myyntivoitoista tän ja tän verran itelleni. Go, Fetch!"

Eli joku esittää radikaalin näkemyksen tai toimintamallin ja sitten sitä lähdetään puskemaan eteenpäin. Kehitys kehittyy, vaikka välillä kehitys onkin kovin takapajuista.
Thomy
07.06.2006 16:13:57
No just noinhan se on varmaan tämä musabisnes lähtenyt pyöriin alunalkaen :)
"Nyt mä päätän että sä kuulut mun talliin ja mä otan teidän keikoista tän ja tän verran provikkaa. Sitten te menette tuonne soittaan singlen ja mä otan sen myyntivoitoista tän ja tän verran itelleni. Go, Fetch!"

Eli joku esittää radikaalin näkemyksen tai toimintamallin ja sitten sitä lähdetään puskemaan eteenpäin. Kehitys kehittyy, vaikka välillä kehitys onkin kovin takapajuista.

Nimenomaan. Usein nuo "radikaalit" näkemyksetkin vaan tuppaavat lopulta osoittautumaan vain hienoiseksi variaatioksi tuosta "Go, Fetch!" -hommasta.
Feggy
07.06.2006 20:09:58

Meiltä täältä HML:stä loppui Levy & Kasetti ja ainoat levykaupat ovat Free Rec. Shop ja Anttilan TopTen osasto. Anttilasta kyllä ostan usein DVD:t, mutta kun tuo meikäläisen kuuntelema musiikki on sen verran "marginaalisempaa" niin Free Rec. ja Anttila eivät ole kovin hyviä paikkoja löytää haluamaansa.

No sieltä ei tosiaan paljon löydä. Mulla taas on vähän eri tilanne, kun asun Helsingissä. Tosin joskus tulee tilattua myös netin kautta, yleensä ulkomailta erikoiskaupasta, jos jotain vaikeampaa etsii. En tiedä millaista musiikkia kuuntelet, mutta www.stupido.fi on aika hyvä ja halpa kotimainen nettikauppa vähän vaihtoehtoisemmalle musalle.
jäykkis
07.06.2006 21:49:27
Eli tuo "lukuisia tietyn alan Suomessa käytettyjä teoksia edustava järjestö" on musakuvioissa tietysti Teosto, johon kaikki alan ammattilaiset edelleenkin vaan kuuluvat. Ja tuon samaisen lainkohdan nojalla myös kaikki harrastelijat, aloittelevat tekijät ja muut Teostoon kuulumattomatkin voivat periaatteessa saada Teostolta korvauksia, mikäli sattuu käymään sellainen onnenpotku, että heidän musiikkinsa jollain lailla menestyy ja siitä kertyy jotain tilitettävää.

Mentiin sivuraitelle, mutta hiukan on väännettävä.

Olen taiteilija joka tekee juttuaan CC-lisenssillä ja mun filosofia on, että haluan että tekeleeni leviää mahdollisimman laajalle, sitä käytetään ja muokataan ja lisäksi ja erityisesti se, että sen pitää olla käyttäjälleen (siirtokuluja lukuunottamatta) täysin ilmaista. Se on vaatimukseni kun lasken tuotoksen CC-lisenssille.

Hyvä, jengi ottaa jutun omakseen ja ensitöikseen tallentaa sen jonnekkin, luultavasti DVD:lle ja josta ostohetkellä on maksettu hyvitysmaksu.

Vasten tahtoani minun teoksella on siis kolmas, täysin asiaan kuulumaton taho tehnyt bisnestä (kerännyt rahaa) ja minulla ei ole mitään

a) mahdollisuutta estää sitä (ensisijainen haluni)
b) periä rahoja takaisin (toissijainen tahtoni)

Väite: Tekijänoikeuden perusperiaatteen vastaisesti (tekijällä on yksinomainen oikeus…) tuotostani on käytetty vastoin nimenomaista tahtoani ja tämä on asia jota tehdään tekijänoikeuden nimissä.

Ikävä aspkenti on lisäksi se, että tällainen omaehtoisen sisällöntuoton määrä (omat rainat, musiikit, valokuvat jne.) kasvaa hetki hetkeltä.

Laissa on siis sisänen (ja vanha) ristiriita.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Thomy
07.06.2006 22:22:10
Olen taiteilija joka tekee juttuaan CC-lisenssillä ja mun filosofia on, että haluan että tekeleeni leviää mahdollisimman laajalle, sitä käytetään ja muokataan ja lisäksi ja erityisesti se, että sen pitää olla käyttäjälleen (siirtokuluja lukuunottamatta) täysin ilmaista. Se on vaatimukseni kun lasken tuotoksen CC-lisenssille.

Jeah. Se on sun vaatimuksesi. Vaadi vaan. Siinä vaiheessa kun sun kaltaisiasi on tarpeeksi, niin vaatimuksesi varmaankin alkaa näkyä myös lainsäädännössä ja vallitsevissa käytännöissä. That's demokratiaa, you know. Toistaiseksihan toi CC-homma on liikehdintää, jota kaiketi ideoidaan jostain Amerikan yliopistomaailmasta käsin. Eikä siinä mitään, antaa mennä vaan. Kymmenen vuoden päästä CC saattaa hyvinkin olla meidän kaikkien paras kaveri. Sillä välin meidän muusikoiden ja musantekijöiden täytyy vaan yrittää jotenkin klaarata hommat, kun ei osata juuri muutakaan. Esa Pulliiasta mukaillen; ainahan nää soittohommat ojankaivuun voittaa.
McNulty
07.06.2006 22:33:08
jäykkiksen meininki kuulostaa ihan General Public Licence-hommalta.
Moni bisnes voisi ottaa mallia esim. Moodlesta tai Firefoxista. Hyvin pyörii bisnes ja tuotos on ilmainen käyttäjälle.
M-Juhana
07.06.2006 22:38:16

No täällä mettässä ei ole edes noita. Ei yhtään levykauppaa. Vain S-Marketin laari....

Netti on pelastus !

Siis netti-kaupat. DCON, AMAZON, FREEREC ect...näistä tulee 90 % mun levyistä.
jäykkis
07.06.2006 22:45:24
Jeah. Se on sun vaatimuksesi. Vaadi vaan. Siinä vaiheessa kun sun kaltaisiasi on tarpeeksi, niin vaatimuksesi varmaankin alkaa näkyä myös lainsäädännössä ja vallitsevissa käytännöissä.

Se onkin mukavaa että sulla on aihetta ylimielisyyteen. Mihin se muuten kaikkoaa silloin kun aletaan puhua kännytv:stä ja siitä miten muut tekee bisnestä "sun rahoilla"?
jäykkis
08.06.2006 07:12:39
Että niinku mitä ? Sulla on vissiin nyt jääny jotain hampaankoloon...

Ei sentään. Tulit ammutuksi osittain vain siksi, että satuit olemaan sopivasti tulilinjalla.

Tarkoitus oli sanoa ensisijaisesti se, että kun joku (tässä tapuaksessa minä) nostaa esiin selvän epäkohdan, niin se kuitataan ylimalkaisilla viittauksilla demokratiaan, mutta kun sama asia kääntyy toisinpäin (kännytv), niin ollaan hyvinkin virkkuina.

Sinuun se kohdistui kylläkin siinä mielessä, että et edes ymmärtänyt tekstini pointtia (oletin, ylimielisyydestä johtuen), vaan täysin irrelevantisti otit keskusteluun mukaan massan-käsitteen.

Vai oletko aidosti sitä mieltä, että tekijänoikeus kuuluu vain henkilölle joka edustaa massaa?
Thomy
08.06.2006 09:04:11
Vai oletko aidosti sitä mieltä, että tekijänoikeus kuuluu vain henkilölle joka edustaa massaa?

Eihän toki. Mutta massalla on kuitenkin enemmän painoarvoa, kun säädetään lakeja jne. Ja nähdäkseni tuo CC-homma vielä toistaiseksi on pienen ja harrastuspohjaisen vähemmistön harjoittamaa yksityisajattelua, jonka perusteella ei ole varaa esittää suuria vaatimuksia olemassa olevalle järjestelmälle.
McNulty
08.06.2006 11:03:41
Mutta massalla on kuitenkin enemmän painoarvoa, kun säädetään lakeja jne.

Tiedätkö ketkä valmistelevat lakiehdotuksen, ketkä äänestävät siitä ja kuka sen hyväksyy? Kyseessä ei ole "massat".

Ja nähdäkseni tuo CC-homma vielä toistaiseksi on pienen ja harrastuspohjaisen vähemmistön harjoittamaa yksityisajattelua, jonka perusteella ei ole varaa esittää suuria vaatimuksia olemassa olevalle järjestelmälle.

Kyllähän vähemmistöt voivat esittää yhtä suuria vaatimuksia kuin se "massa". Ranskassakin opiskelijat saivat tahtonsa läpi, piti vain mellakoida ja poltella autoja. Opin sen jo pienenä Ritari Ässän tunnarista että "one man can make a difference" :)

Ei siis pidä aliarvioida pienten voimaa ja iskukykyä. Monesti pienistä puroista syntyy Niilin kokoisia jokia.
Feggy
08.06.2006 11:08:36

Kyllähän vähemmistöt voivat esittää yhtä suuria vaatimuksia kuin se "massa". Ranskassakin opiskelijat saivat tahtonsa läpi, piti vain mellakoida ja poltella autoja. Opin sen jo pienenä Ritari Ässän tunnarista että "one man can make a difference" :)

Ei siis pidä aliarvioida pienten voimaa ja iskukykyä. Monesti pienistä puroista syntyy Niilin kokoisia jokia.

Tota, niitä opiskelijoita oli hyvinkin massan verran ja niillä oli tukijoita myös politiikassa. Eikä ne kaikkia vaatimuksiaan saaneet läpi, vaan kompromissi tuo ratkaisu oli.
McNulty
08.06.2006 11:18:20
Tota, niitä opiskelijoita oli hyvinkin massan verran ja niillä oli tukijoita myös politiikassa. Eikä ne kaikkia vaatimuksiaan saaneet läpi, vaan kompromissi tuo ratkaisu oli.

Vähemmistö se oli silti jos suhteutetaan se ranskan väkilukuun :)
Ketuttaa kun jokainen m.nettiläinen tökkii tikulla pas*aa eikä osaa ajatella asioita sen pidemmälle kuin tasan siihen mitä on kirjoitettu. Ilmeisesti ihmisillä on vain he**etin kova tarve päteä ja näyttää muille "olevansa parempi". Pointti jälleen kerran tuossa tekstissäni missattiin. Pienetkin vaikuttajat voivat saada suuria asioita aikaan... ja jos jonkun pitää jostain esimerkistä ruveta mariseen niin voi jeesus sentään.
Feggy
08.06.2006 11:32:47

Vähemmistö se oli silti jos suhteutetaan se ranskan väkilukuun :)
Ketuttaa kun jokainen m.nettiläinen tökkii tikulla pas*aa eikä osaa ajatella asioita sen pidemmälle kuin tasan siihen mitä on kirjoitettu. Ilmeisesti ihmisillä on vain he**etin kova tarve päteä ja näyttää muille "olevansa parempi". Pointti jälleen kerran tuossa tekstissäni missattiin. Pienetkin vaikuttajat voivat saada suuria asioita aikaan... ja jos jonkun pitää jostain esimerkistä ruveta mariseen niin voi jeesus sentään.

Juujuu, mutta jos osaat lukea rivien välistä, mun pointti oli se, että jos vähemmistö (oli sen nyt vaikka EFFI) haluaa saada aikaan jotakin muutoksia, sen on saatava puolelleen myös päättäjiä. Jos EFFI jatkaa linjalla "kuluttajan oikeus on ladata levyjä ilmaiseksi verkosta", niin voi olla vähän vaikeaa. Päättäjät ovat sitoutuneet noudattamaan lakia tai sitten muuttamaan sitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)