Friedman 07.06.2006 21:37:24 | |
---|
Typerä kysymys, mut on taas se aika millon ei tuu mistään mitään. Tuntuu siltä kuin kaikki melodiani olisi jo käytetty ja kyl ne varmaan onkin.Kysynpä nyt minä sinulta, että miten sinä rakennat omia melodioita?Miten lähdet liikkeelle? |
No en koskaan ole edes yrittänyt ns. sävellysmielessä melodiaa vääntää, mutta improvisoidessa aina välillä lähden soittelemaan jotain vähän melodisempaa kamaa. Minä pistäisin varmaan sointukierron taustalle ja improvisoisin päälle pitäen mielessä sen että nyt olisi tarkoitus melodiaa vääntää. Pikkuhiljaa siitä sitten nappaat ne parhaat jutut ja kasaat ne ehjäksi melodiaksi. Mulle saa tehdä melkein mitä vaan. Eiku siis aivan mitä vaan. |
Friedman 07.06.2006 21:55:59 | |
---|
Joo totahan vois tietenkin kokeilla. |
Friedman 07.06.2006 22:00:37 | |
---|
Kaverit yleensä sanoo et ku jotain tulee mieleen nii pitäs sit heti koittaa ettii se kitaral. Et kuulemma mielikuvitus korvaa ettimisen.En sit tiä... |
Joees 07.06.2006 22:05:28 | |
---|
Kaverit yleensä sanoo et ku jotain tulee mieleen nii pitäs sit heti koittaa ettii se kitaral. Et kuulemma mielikuvitus korvaa ettimisen.En sit tiä... Korvaamisesta en tiedä. Mutta tottakai jos jotain tulee mieleen niin se kannattaa yrittää soittaa kitaralla. Yrität ekaks vaikka hymistä sitä melodiaa tai jotain ja sit hakea sitä kitaralla. Kehitää korvaakin ihan kiitettävästi. Loafers Nurmi = Viikset Play that damn thing! |
Disposable 07.06.2006 22:07:40 | |
---|
Kovaksi kitaristiksi Friedman on näemmä myös aika kova kyselemään. Ja vielä m.netissä. Olkaamme siis kaikki syvästi imarreltuja. Thrash on rässiä. |
Petrukki 07.06.2006 22:14:13 (muokattu 07.06.2006 22:14:31) | |
---|
Kovaksi kitaristiksi Friedman on näemmä myös aika kova kyselemään. Ja vielä m.netissä. Olkaamme siis kaikki syvästi imarreltuja. Ei, se on kuiteski sen pikkuveli. Harmi. :( Lordi:"Lol, we won the Eurovision", O RLY OWL: "O RLY?" |
Bonesaw 07.06.2006 22:34:31 | |
---|
Kovaksi kitaristiksi Friedman on näemmä myös aika kova kyselemään. Ja vielä m.netissä. Olkaamme siis kaikki syvästi imarreltuja. No eikös tämä sitä varten täällä ole,että voi kysellä? "Wahia pitää polkee sellai et mitkä fiilikset on nii sitä rataa... toimii ainakin mulla... se luo hyvin tunnelmaa... suosittelen." |
Jake.e 07.06.2006 22:47:37 | |
---|
Käyn kävelyllä, mietin soittamista, melodia tulee mieleen, hyräilen sen mp3 soittimen mikkiin, siirrän kotona sen koneelle, sovitan kitaralle. I keep the bible in a pool of blood
So that none of its lies can affect me |
StoRBa 08.06.2006 08:48:19 | |
---|
No eikös tämä sitä varten täällä ole,että voi kysellä? Tais olla vitsikäs niinko... ko Friedman on vissiin kai joku kitaristi niinko oikeestiki... :) Nojoo asiaan. Tuo yläpuolella mainittu taustan päälle improvisointi toimii ittellä ainakin ihan hyvin. Myös pohjasointujen arpeggioita laajentamalla saa hauskoja ja hienon kuuloisia melodioita. Usein hyvässä melodiassa on aina joku koukku joka erottaas sen "tusinamelodiasta". Koukku voi olla usein yllättävä, jota ei tule ajatelleeksi: kromaattinen sävel tai tauko keskellä kaikkea. Heittäydy luovaksi ja kokeile KAIKKEA! Jos ei muuten niin tuurilla :D |
-Prokitaristi- 08.06.2006 09:25:12 (muokattu 08.06.2006 09:26:47) | |
---|
Miten opin soittamaan Tornado Of Soulsin yhtä hyvin ku sä Friedman??!! Vaikka mä oon Prokitaristi, niin silti mä en vieläkään oo oppinu sitä!!!!!!! No joo... Itse ainakin soittelen melodiaa esim. 1. Haen rautsikkabiisin Guitar Prolle, pistän soolokitaran ja laulun hiljaiseksi ja soitan melodiaa siihen päälle. Rautsikkaan saa improilla hyvin melodioita kitaralla. 2. Soitan vain improvisoitua sooloa johonkin biisiin. Comfortably Numbin jälkimmäinen soolo on erinomainen siihen. 3. Soitan vain jotain mitä mieleen tulee Mutta otsikon kysymykseen sopisi varmaankin vastaukseksi improvisoiminen. Opettelet mahdollisimman monta skaalaa ulkoa. Skaaloistahan se kaikki on peräisin, vai kuinka? |
mindsnare 08.06.2006 09:39:45 | |
---|
Typerä kysymys, mut on taas se aika millon ei tuu mistään mitään. Tuntuu siltä kuin kaikki melodiani olisi jo käytetty ja kyl ne varmaan onkin.Kysynpä nyt minä sinulta, että miten sinä rakennat omia melodioita?Miten lähdet liikkeelle? Älä kelaile liikoja. Pistä recki päälle ja annat kitaran laulaa, mitä mieleen vaan juolahtaa. Tovin kuluttua painat sitten stoppia, laitat kitaran syrjään, haet kaljan ja kuuntelet sen, mitä äsken nauhoitit. Sitten sieltä kaiken seasta poimit sen, mikä kuulostaa hyvältä. |
StoRBa 08.06.2006 10:13:21 | |
---|
Mutta otsikon kysymykseen sopisi varmaankin vastaukseksi improvisoiminen. Opettelet mahdollisimman monta skaalaa ulkoa. Skaaloistahan se kaikki on peräisin, vai kuinka? Ei saa kuitenkaan jumittua yhteen tai kahteen skaalaan, vaan niitä pitää osaa käyttää monipuolisesti ja niitä välillä rikkoen. Skaalat kannattaa opetella soittamaan toki otelaudalta ja tunnistamaan kuulon perusteella. Opetele vaikka mollipentatoninen ja kun alkaa sujua niin alat hyräilemään samaan aikaan tai jopa hieman etuajassa mitä soitat. Tai paremminkin soitat mitä hyräilet. Yhtäkkiä ei tarvitsekaan hyräillä melodioita vaan voit soittaa melodian suoraan päästä juuri sellaisena kuin sen ajattelit. |
bluesteel 08.06.2006 10:30:46 | |
---|
Asteikot, ei skaalat. AAARGH! |
Friedman 08.06.2006 10:54:22 | |
---|
Mulla tulee usein sellasta perus kirk hammett sooloilua et oon jo alkanu kyllästyyn siihen ku ei oo paljoo tullu harjoiteltuu muuta. No... pitäs varmaan alkaa kuunteleen eri musatyylejä nii vois enemmän ideoita tullakin. |
Tasapaino 08.06.2006 10:57:45 | |
---|
Mulla tulee usein sellasta perus kirk hammett sooloilua et oon jo alkanu kyllästyyn siihen ku ei oo paljoo tullu harjoiteltuu muuta. No... pitäs varmaan alkaa kuunteleen eri musatyylejä nii vois enemmän ideoita tullakin. Sinä sen sanoit. Ora et labora. |
apenaattori 08.06.2006 10:57:55 (muokattu 08.06.2006 10:58:19) | |
---|
No... pitäs varmaan alkaa kuunteleen eri musatyylejä nii vois enemmän ideoita tullakin. Melkoisen hyvä idea. Pelkästään Kirkkiä apinoimalla ei loppujen lopuksi pääse kovin pitkälle. Mulle saa tehdä melkein mitä vaan. Eiku siis aivan mitä vaan. |
Wahi 08.06.2006 10:58:13 (muokattu 08.06.2006 10:59:50) | |
---|
Mulla tulee usein sellasta perus kirk hammett sooloilua et oon jo alkanu kyllästyyn siihen ku ei oo paljoo tullu harjoiteltuu muuta. No... pitäs varmaan alkaa kuunteleen eri musatyylejä nii vois enemmän ideoita tullakin. No todellakin! Käy hakemassa kirjastosta joku B.B. King kokoelma. Eiköhän se siitä lähe. Ja heitä se säröpedaali mäkeen! hoho E: En tiedä millä vahvistimella soitat, mutta itseäini ainakin motivoi hyvä clean soundi soittamaan cleanilla. Ennen (0.5-1v sitten) tuli soiteltua paljon enemmän säröillä. "Sori vaan mut pikkuveljeni kirjoitti sen ku käytämme tätä yhteisesti, joten.." -Friedman, kohta 16v. |
Tasapaino 08.06.2006 10:59:12 | |
---|
No todellakin! Käy hakemassa kirjastosta joku B.B. King kokoelma. Eiköhän se siitä lähe. Ja heitä se säröpedaali mäkeen! hoho Ja osta wahi tilalle, just niinku B. B.:llä. Hoho! ;) Ora et labora. |
Wahi 08.06.2006 11:00:30 | |
---|
Ja osta wahi tilalle, just niinku B. B.:llä. Hoho! ;) Touché
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! "Sori vaan mut pikkuveljeni kirjoitti sen ku käytämme tätä yhteisesti, joten.." -Friedman, kohta 16v. |