Aihe: vasuri vai oikea vasurille
1 2 3 4
Groovelover
07.06.2006 09:23:00
Tämä mua vähän ihmetyttää.....

Sanotaan, että otteiden otto on ainoa, mihin pystytään. Kuitenkin varsinkin alussa mulle ainakin oli huomattavasti ongelmallisempi juttu kokonaisuudessaan tuo otelautakäden toiminta. Sillä oli niin paljon tekemistä.... Mä en halua edes kuvitella, miten vaikeata sen klaaraaminen olis ollut motorisesti huonommalla kädellä. Oikealla kädellä ei kuitenkaan tarvinnut kuin plärää heilutella alkuvaikeuksien jälkeen.

Nämä siis mun mielipiteenä. Mun mielestä kaikkien pitäisi aloittaa soittaminen "väärin päin".

Loogisesti se menisi juuri näin. Oikeakätisellä kitaristilla kun se motorisesti heikompi käsi hoitaa homman otelaudalla, enkä ole siitä yhdenkään kitaristin kuullut valittavan. Samaten vasuri joka soittaa vasenkätisesti, heikompi handu (=oikea) on otelaudalla. Jotkut vasurit pystyy opettelemaan soittamaan oikeakätisesti, toisille se taas on mahdotonta. Itse kun aloitin basson soittamisen 24 vuotta sitten niin kokeilin oikeakätisesti, mutta se tuntui aivan oudolta. Vasenkätisesti homma tuntui heti paljon luontevammalta ja vasenkätisesti olen soittanut siitä lähtien. Vasenkätisten bassojen ja skittojen saatavuus on tietty heikompi, mutta mikään ylitsepääsemätön este se ei ole. Bonuksena vasenkätisissä soittimissa on se että jossain jameissa tai muissakaan tilanteissa kukaan ei ikinä tule ruinaamaan soitinta lainaksi.

Ja ketjun aloittajalle: "vääräkätinen" on terminä kertakaikkiaan, öh, väärä koska se sisältää virheellisen arvostelman että oikeakätisyys olisi jotenkin parempi taikka oikeaoppisempi tapa toimia.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Tasapaino
07.06.2006 09:40:49
Jotkut vasurit pystyy opettelemaan soittamaan oikeakätisesti, toisille se taas on mahdotonta. Itse kun aloitin basson soittamisen 24 vuotta sitten niin kokeilin oikeakätisesti, mutta se tuntui aivan oudolta.

Kyllä mä luulen, että se on kaikille mahdollista opetella soittamaan väärinpäin, siis vasenkätinen oikeakätisesti jne. Ainakaan mun pikkuveljelle ei tuottanut ongelmia opetella soittamaan bassoa vasenkätisesti, vaikka onkin oikeakätinen. Näin siis pakottavien syiden takia, ei muuten vain. Mutta kuitenkin, tottumista se vaatii, mutta kaikki siihen pystyy jos jaksaa vain yrittää.
Ora et labora.
oiva tumpeloinen
07.06.2006 09:45:08
Kyllä mä luulen, että se on kaikille mahdollista opetella soittamaan väärinpäin, siis vasenkätinen oikeakätisesti jne. Ainakaan mun pikkuveljelle ei tuottanut ongelmia opetella soittamaan bassoa vasenkätisesti, vaikka onkin oikeakätinen. Näin siis pakottavien syiden takia, ei muuten vain. Mutta kuitenkin, tottumista se vaatii, mutta kaikki siihen pystyy jos jaksaa vain yrittää.

Mä näkisin sen homman kanssa näin. Loppupeleissä jos sitä aloitusta miettii tarkkaan, niin siinä hommassa on kuitenkin ihan pihalla joka tapauksessa. Ei siinä tiedä miten päin se kitara parhaiten sylissä viihtyy. Sen takia mä laittaisin alussa motorisemman käden vaativampaan hommaan.
Squirrel2
07.06.2006 10:23:21
Mä näkisin sen homman kanssa näin. Loppupeleissä jos sitä aloitusta miettii tarkkaan, niin siinä hommassa on kuitenkin ihan pihalla joka tapauksessa. Ei siinä tiedä miten päin se kitara parhaiten sylissä viihtyy. Sen takia mä laittaisin alussa motorisemman käden vaativampaan hommaan.

Miksi tehdä vaikeasti, kun voi tehdä hommat luontevasti? Hyvä niille vasureille, jotka pystyvät soittamaan kaula vasemallapuolen. Mutta niille, jotka ei pysty, niin hyvä on että niillekkin olisi omat kitaransa.
oiva tumpeloinen
07.06.2006 10:39:50
Miksi tehdä vaikeasti, kun voi tehdä hommat luontevasti? Hyvä niille vasureille, jotka pystyvät soittamaan kaula vasemallapuolen. Mutta niille, jotka ei pysty, niin hyvä on että niillekkin olisi omat kitaransa.

Mä en nyt tiedä täysin aloittelijan näkökulmasta, mikä sitten olisi helppoa. Tietenkin kaikki tekee niin kuin tykkää, mutta jos tuota soittamista arpoo järkevyyden kannalta, niin tuo mun tapa olisi järkevämpi_IMO (kuka nyt omia teorioitaan p*askoiksi sanoisikaan ;)).
cr4b
07.06.2006 17:55:42
Minä olen vasenkätinen ja soitan oikeakätisesti. Toistaiseksi ei ole ollut MITÄÄN ongelmia. Alku on kaikille vaikeaa, ja kun sen yli pääsee, on varmasti ihan sama kummin päin sitä kitaraa pitää. Oikeakätisetkin varmasti voisivat oppia soittamaan vasenkätisesti.
Antero--
07.06.2006 21:59:32
Vasenkätisenä pohdin pitkään kummanpuoleista kitaraa alkaisin soittamaan. Opettelin soittamaan hiukan molemmin päin, mutta oikeakätisesti homma ei kertakaikkiaan toiminut. Vasenkätisesti homma tuntui luontevammalta ja helpommalta, joten päädyin siihen. Hetkeäkään en ole katunut. Kunnolliset vasuriskittatkin on löytyny suhteellisen pienellä könyämisellä.
Mielestäni varmin merkki älyllisen elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, ettei kukaan ole ottanut meihin yhteyttä.
UKKOMIES
08.06.2006 00:19:38
mun veli onn oppinu ainaki ihan hyvin "vääräkätisenä" oikea kätistä kitaraa.
Ziggy Bubba
08.06.2006 02:56:04

En oikein tajua miksi meidaän vasureiden oikeestaan tarttee opetella skulaamaan "väärinpäin", jos se tosiaan tuntuu väärältä. Vasurikitaroita on varmasti saatavilla. Tai sitten vaan lainaa kaverin halpiskapulaa ja kääntää härskisti kielet ympäri :)

Tämä ei kyllä vastannut siihen ketjun aloittajan kovin kinkkiseen kysymykseen, sori.
www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet!
Marshallga
08.06.2006 04:17:18
Ite oon vasenkätinen, mutta soittelen silti "oikein päin".
Hevi on paskimmillaankin parasta.
Tasapaino
08.06.2006 09:47:01
En oikein tajua miksi meidaän vasureiden oikeestaan tarttee opetella skulaamaan "väärinpäin", jos se tosiaan tuntuu väärältä. Vasurikitaroita on varmasti saatavilla. Tai sitten vaan lainaa kaverin halpiskapulaa ja kääntää härskisti kielet ympäri :)

Tämä ei kyllä vastannut siihen ketjun aloittajan kovin kinkkiseen kysymykseen, sori.

Pikkuveljellä puuttuu sormia vasemmasta kädestä, se on aika hyvä tekosyy. Tosin ilman syytä en kyllä ymmärrä miksi väkisin yrittäisi vaihtaa kätisyyttä kitaran soitossa.
Ora et labora.
oiva tumpeloinen
08.06.2006 11:11:23
Asiassa on myös se, kuinka vasenkätinen on. Eräät pystyy kirjoittaa oikealla kädellä, eräät ei pysty tekemään mitään oikealla kädellä jne.

Se ei ole mikään automaatio, että vasenkätinen pystyisi opettelemaan oikeankätistä kitaraa soittaa, vaikka eräät siihen pystyvätkin.

Mun mielestä tällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Mä olen aivan "umpivasuri". Välillä tuntuu, että oikean käden ja jalan voisi leikata pois, kun niillä ei mitään tee.
Squirrel2
08.06.2006 13:08:35
Mun mielestä tällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Mä olen aivan "umpivasuri". Välillä tuntuu, että oikean käden ja jalan voisi leikata pois, kun niillä ei mitään tee.

Sillä on itseasiassa etrittäin paljon tekemistä asian kanssa, poikkeuksethan nimenomaan vahvistaa säännön.
oiva tumpeloinen
08.06.2006 13:56:06
Sillä on itseasiassa etrittäin paljon tekemistä asian kanssa, poikkeuksethan nimenomaan vahvistaa säännön.

Poikkeukset vahvistaa tietenkin ja sitä rataa, mutta tuohon erittäin paljon vaikuttamiseen mä olisin vieläkin vähän eri mieltä. Itseasiassa paljonkin.

Mietitäänpä pikkaisen aloittamista. Sulle annetaan kitara ja sanotaan, että ala skulaa siitä. Kumpikaan käsihän sulla ei tottele yhtään, eiksje?

Kumpaan sitten aluksi tarvitaan enemmän panostusta? Mun vastaus tähän olisi otelautaa hipelöivä käsi. Aluksi pitää jo kuitenkin keskittyä pelkästään kielen painamiseen, jotta kitarasta tulisi ääni eikä vain pelkkä *thumps*-ääni.

Otetaan sitten vielä esimerkki ihan elävästä elämästä. Miten itse aloitit soittamisen? Mä veikkaan sen menneen seuraavasti: Aluksi katsoit pitkään otelautaa miettien, mikä noista väleistä oli se oikea. Sen jälkeen laitoit siihen kohtaan etusormen ja painoit kieltä niin lujasti, että sulla oli sormi ja käsi rannetta myöten valkoisena? Tämän jälkeen sä käänsit pääsi toiseen päähän kieltä ja näppäsit kieltä peukalolla samalla toivoen, että ääni tulisi puhtaana ulos. Jos ei onnistunut, niin taas sä käännät pään otelautaan päin ja aloitat homman alusta.

Näin ainakin suurin osa (jos ei kaikki) näkemistäni aloittelijoista aloittaa ensimmäisenä soittamisen. Ei siihen näppäilyyn keskitytä sen enempää, kuin että se tulee oikealta kieleltä. Kaikki loppu keskittyminen menee sinne otelaudan puolelle. Tällä perusteella mä miettisin sitä puolen valintaa.
Squirrel2
08.06.2006 15:20:42
Mietitäänpä pikkaisen aloittamista. Sulle annetaan kitara ja sanotaan, että ala skulaa siitä. Kumpikaan käsihän sulla ei tottele yhtään, eiksje?

Kumpaan sitten aluksi tarvitaan enemmän panostusta? Mun vastaus tähän olisi otelautaa hipelöivä käsi. Aluksi pitää jo kuitenkin keskittyä pelkästään kielen painamiseen, jotta kitarasta tulisi ääni eikä vain pelkkä *thumps*-ääni.

Otetaan sitten vielä esimerkki ihan elävästä elämästä. Miten itse aloitit soittamisen? Mä veikkaan sen menneen seuraavasti: Aluksi katsoit pitkään otelautaa miettien, mikä noista väleistä oli se oikea. Sen jälkeen laitoit siihen kohtaan etusormen ja painoit kieltä niin lujasti, että sulla oli sormi ja käsi rannetta myöten valkoisena? Tämän jälkeen sä käänsit pääsi toiseen päähän kieltä ja näppäsit kieltä peukalolla samalla toivoen, että ääni tulisi puhtaana ulos. Jos ei onnistunut, niin taas sä käännät pään otelautaan päin ja aloitat homman alusta.

Näin ainakin suurin osa (jos ei kaikki) näkemistäni aloittelijoista aloittaa ensimmäisenä soittamisen. Ei siihen näppäilyyn keskitytä sen enempää, kuin että se tulee oikealta kieleltä. Kaikki loppu keskittyminen menee sinne otelaudan puolelle. Tällä perusteella mä miettisin sitä puolen valintaa.

Tuolla logiikalla oikeakätisten pitäisi soittaa kaula oikealla puolen.

Itse en tarvitse mitää panostusta kaulaan, otteen ku oppii, sen saa silmät ummessa vaikka nukkuessa.

Mutta summa summarun: kaikki vasenkätiset ei pysty soittamaan oikeakätisten kitaraa, vaikka kuinka opettelisi ja niille suotakoon omat kitaransa.
oiva tumpeloinen
08.06.2006 15:26:32
Tuolla logiikalla oikeakätisten pitäisi soittaa kaula oikealla puolen.

Niinhän mä tuolla aiemmassa postissa jo sanoinkin....

Itse en tarvitse mitää panostusta kaulaan, otteen ku oppii, sen saa silmät ummessa vaikka nukkuessa.

Onkos tässä paljoakaan järkeä asian kannalta. Luonnollisesti opittuasi jonkin jutun osaat sen. Ei se enään sen jälkeen kysy, miten päin sen soitat.

Mutta summa summarun: kaikki vasenkätiset ei pysty soittamaan oikeakätisten kitaraa, vaikka kuinka opettelisi ja niille suotakoon omat kitaransa.

Tää lienee asiaa, josta pystyy vääntämään peistä aikojen loppuun asti. Toiset sanoo, että se on mahdotonta, ja toiset taas sitten mahdottomuuden tarkoittavan treenin puutetta. Mutta eipä tästä sen enempää vänkäystä mun puolesta.
IommI
08.06.2006 21:04:08
Soita niinkuin hyvältä tuntuu.. Eräs erinomainen kitaristi tienasi rahaa hyvin vaikka kitara oli "väärinpäin" kädessä... Ei nyt vain nimi tule mieleen:)
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt muna!
Mr T
08.06.2006 22:29:37
Itse olen vasuri ja soitan myös vasurikitaraa. Tosin välillä tulee rämplättyä broidin kitaraa oikeakätisesti, kyllä se niinkin päin alkaa hiljalleen luonnistua. Luontevavammalta se kuitenkin tuntuu soittaa vasurikitaraa. Näiden hankkiminen on vaan hankalampaa, kun valikoimat on paljon suppeammat. Pitäisi varmaan tehdä niinkuin Jimi Hendrix ja hommata joku oikeakätisen strato ja pistää kielet vaan uuteen järjestykseen.
'I hate your music and you hair is too long But I'll sign you up because I'd hate to be wrong'
villeh
09.06.2006 10:06:17 (muokattu 09.06.2006 10:14:03)

Ei hitto täälä porukka kirjoittelee että soita niin kuin se tai se tai vedä niinkuin henkka, kumminkaan kirjoittajalla ei ole kokemusta kuin oikeakätisenä oikeakätisestä kirasta, ei kovin paljon faktaa voi olla taskussa, vai?

miksei kaikki oikeakätiset vedä sitte vasurilla kun se on noin helppoa? tai kirjoita vasurilla.

tottakai aluksi kummatkin kädet takkuaa ja pää käännetään sinne otelaudan puolelle mistä "ääni tulee", ja ehkä teorissa on mahdollista opetella soittamaan kuinka päin vaan, niinhän se angelokin vetää. mutta se on aika huono peruste kertoa 15 vuotiaalle soitto-oppilaalle joka kamppailee femmasointujen kanssa mutta haluas vetää kuin laiho.

Kumminkin loppujen lopuksi on kyse yksilöistä ja sen ns anatomiasta, eli kuinka nopasti lihakset oppii ns uutta. ei siihen auta yhtään se että joku guru vetää kuinka vaan, se on vaan niin helppo todeta sieltä poydän toiselta puolelta. että hei vedä niikuin toi, no mikset sä vedä niinkuin VAI jos se on niin helppoa?

itsellä on kokemusta soittamisesta oikeenkätisellä kitaralla oikeekätisenä, sitten kään sin sen toisinpäin eli vasurina ja kielet väärinpäin ja sitten vasuna vasurilla. ja noista LUONNOLLISIMMALTA tuntuu vasuri. aika hyvä referenssi on toi ilmakitara, eli jos vedät ilmakitaraa kuin vasuri niin suosittelen edes koittamaan vasuria.

ja alkuperäiseen kysymykseen: lainaa joltakin kitaraa, treenaa sillä hetken tai osta joku kohtuulinen. jos se ei sitten tunnu hyvältä niin sitten keskitytään käsien tekniikkaan erikseen.

kun lähdetäään soittamaan niin on aina ensiksi otettava tarkasteluun kätisyys, kun se on hoidettu päästään käsiksi, asestoon olkapäihin ja käsien tekniikkaan sitten siitä aina sormiin. AINA isoista asiosta pienempiin ei toisinpäin.

ja vielä siitä kätisyydestä, mun mielestä siitä on turha painia voiko oppia soittamaan kuinka päin vaan, tottakai voi. mutta se on sama esim kirjoitamisessa. miksei oikeakätiset kirjoita vasemmalla, koska se tuntuu luonnollisemmalta oikealla. mutta jos oikea käsi menisi paskaksi tai katki, niin kyllä sitä vasurilla kirjoitettaisiin vuosien päästä. Kyse on siis luonnollisuudesta, ja ihminen käyttää aina pääasiassa vahvinta ominaisuuttaan, selviämis refleksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)