Aihe: PirateBay on loppu!
1 2 3 4 58 9 10 11 1215 16 17 18 19
Neljä Ruuvia
07.06.2006 14:19:54
Oman määritelmäni mukaan olen. Soitan bändeissä, sävellän ja sanoitan sekä teen satunnaisesti keikkaa. Ymmärtääkseni olen muusikko. En vain tee sitä päivätyökseni. Kuten jo johonkin aikaisempaan threadiin kirjoitin, minun nykyisellä kuukausipalkalla ei kannata edes pyrkiä ammattimuusikoksi tässä maassa. Jos minulle jää nyt joku 2500e/kk käteen (ei sisällä kilometrikorvauksia jotka ovat verottomia) niin siitä voi jokainen laskea mitä se tarkottaisi sinun keikkaliksoilla.

Mä en tiedä onko se siitä sun kuukausipalkasta kiinni.Mä luulen että ennemminkin loppuu tyylitaju,taito ja tieto kesken.Mullakin on niitten kans vähän nihkeetä silloin tällöin. Miten sun palkkas kävis jos datalangoilla liikkuis pelkkä Excelia ja .doc:eja? Eiks tuo trafiikki oo kuitenkin aika olennaista tos tietoyhteiskuntapuolella. Jos ei data kulje ni ei tarvittais mitään konsulttejakaan. Harrasta hartaasti :-)
Janus
07.06.2006 14:20:28
Siis oikeasti?
Luuletko että ENGELin tai Lassila-Tikanojan koneet, laitteet, roska-autot yms. ovat olleet ilmaisia? Joku henkilö tai jotkut henkilöt ovat nuokin firmat tyhjästä luoneet. Parempi että olet ihan hiljaa kun et mistään mitään tiedä.

Uskaltaisin väittää että yksi jätekuormuri maksaa enemmän kuin sinun ja kaveriesi soittovermeet.

Hoho. Ja taas meni analogia perseelleen. Firma joka tarjoaa laitteet työntekijöidensä käyttöön keikoilla ei ole sama kuin yksittäisen työntekijän henkilökohtainen panostus omaan ammattivälineistöönsä. Keikkailevat ammattimuusikot ovat lähes yksinomaan freelancereita, eipä oo mitään "mesenoivia" firmoja tukena. Parempi että olet ihan hiljaa kun et mistään mitään tiedä.

Esim. Eastwayn koko kalusto rekkoineen, busseineen, backlineineen, PA-laitteineen, prosessoreineen jne. on hinnallisesti vähän vertailukelpoisempi noiden sun mainitsemien firmojen suhteen - tai ainakin analogia on helvetisti osuvampi. Muusikoiden käytössä on toikin kalusto, kun tehdään keikka itäväylän poikien kanssa.

Muusikon ammattia voisi verrata palvelualaan myös. Jotta saa nimeään ihmisten huulille, on aluksi myytävä persnahkansa, kenties jopa maksaa siitä että pääsee jonnekin. Ei nämä hommat pyöri siten että kultainen lusikka lyödään suuhun.

Totta helvetissä. Sitä varten tätä ammattia varten kouluttaudutaan se 10-20v ja oppirahoja maksetaan käytännössä koko ajan.

Välillä joutuu ITSEKIN UHRAUTUMAAN... ja muusikot näyttävät olevan helvetin huonoja tässä asiassa. Kaikki pitää saada ja mistään ei voida tinkiä... ainakin asenteet ovat hyvin pitkälle tuota rataa. Todellisuus voikin olla erilainen.

Tohon ei viitsi edes vastata. Sä et edelleenkään kommentoinut sitä, mistä se liksa, "tuntipalkka", muodostuu kun lähdetään keikalle parinsadan kilometrin päähän?

Ja edelliseen vastaukseen viitaten - kuvitteletko oikeasti, että 4R tekee bändinsä kanssa keikkoja niin että myyntihinta koko bändille on ~200e? Eiköhän se liksa ole /nuppi. Normaalin keikan myyntihinnaksi tulisi tollaisessa hypoteettisessa tilanteessa telleineen ja lelleineen +provikoineen varmaan lähemmäs 1400-1500e.

Ja hyväntekeväisyyskeikkoja tulee tehtyä, totta kai. Ja soitettua välillä ilmaiseksikin. Mutta ei sillä ole muusikon ammatin kanssa mun mielestä mitään tekemistä, eikä polkuhintaan pidä lähteä soittamaan. Ts. kilpailla hinnalla tarpeettomasti muiden ammattilaisten kanssa.
Jokunen
07.06.2006 14:20:48
Viime keikasta tuli 970€ palkkio (duo), siitä vähennetään verot (46% eli n. 450€) ja äänentoisto (366€). Paljonko jää?

Alle kaksi sataa. Ai niin, se sisälsi matkakulut. Eli käteen jäi 0 kun omalla autolla oltiin liikkeellä.

Jeah. Eli se mitä nimellisesti keikoista jengi saa, ei todellakaan näy kukkarossa ellei se ole päätoimista ja keikkaa pitää olla myös tarpeeksi paljon.

Divariurheilijoilla tilanne on vielä huonompi. Vähintään sen saman ajan on opetellut lajiaan, mitä muusikko, eikä palkkaa tule lainkaan. Jokaisesta harjoituskerrasta, pelistä, varusteesta, loukkaantumisesta, voitosta ja tappiosta tulee persnettoa! Kokopäivätöissä on käytävä vääjäämättä.

Jossain menee kai se harrastuksen ja ammatin raja. Jos teet keikkaa persnetolla, älä edes kuvittele musiikkia ammatiksesi. Harrastuksen taas ei ole yleensäkään tarkoitus elättää ihmistä. Harrastus on se, mitä tehdään oman kiinnostuksen vuoksi vapaa-ajalla.
"If vomit were a movie, this would be the soundtrack."
McNulty
07.06.2006 14:22:08 (muokattu 07.06.2006 14:31:59)
Ei ku mun pointti oli että monet soittajat (niinku itsekin totesit) tekevät ilmaiseksi duunia vaikka kuinka pitkään. Eli ne korvaukset mitä nyt saa on nyt, ei 10vuotta sitten eikä välttämättä 10vuoden jälkeen eli kaikkien on taottava silloin ku rauta....

Tottakai.

Edelleen minua vain ihmetyttää, että jos tienaa keikoista huonosti niin kukaan taho ei tietääkseni pakota tekemään keikkoja tai työskentelemään huonolla palkalla ammattimuusikkona. Ymmärrän että se on monelle intohimo, mutta jollei se elätä niin eihän sitä silloin voi ammatikseen tehdä. Pitää kehittää jotain muuta. Enkä edelleenkään usko että PirateBay tai muut waretukseen liittyvät sivustot söisivät artistien keikkoja.

Toisaalla sä oot sitä mieltä, että musaa pitäisi jakaa ilmaiseksi, mutta silti sä sanot ettei sun kannata alkaa musisoimaan ammatiksesi koska siinä ei tienaa tarpeeksi?

Minä olen aina ollut sitä mieltä, että työstä tulee maksaa korvaus sen tekijälle. Minusta se ei kauheasti artistin leipää syö jos hänen uusimmalta levyltään on netissä levityksessä vaikka joku neljän biisin promo. Jengi pääsee kuunteleen uuden levyn materiaalia ja tekemään päätöksen ostosta. Tuolla konstilla netissä liikkuisi laillisia ladattavia biisejä jotka voisivat olla "ilmaisia". Oliko sulla muita ongelmia?

Miksi kenenkään sitten pitäisi tai kannattaisi musisoida? Tähän varmaan tulee jotain tekopyhää siitä, että soittaa vaan omaksi iloksi jne. Sun taitaa olla vaikea käsittää sitä, että se on joillekin ihan "päivätyö". Eikä kaikki voi sitä tehdä niin, että kävisivät päivätöissä ja illat olisivat kiertueilla.

Ei minulla ole mitään vaikeuksia käsittää, mutta jos työmarkkinat on muusikolle huonot niin vittuako mulle vikistään siitä että palkat on huonot? Jollei se muusikon päivätyö elätä niin VAIHDA ALAA! Jos yhtiöllä jossa olet töissä menee huonosti ja sinut irtisanotaan, niin alatko siitä marisemaan että "mulle kuuluu tuo palkka, mä olen aina ennenkin tehnyt tätä hommaa..."? Tuskin, silloin lähdetään etsimään uutta työpaikkaa. Kukaan ei pakota tekemään musiikkia ja musisoimaan persnetolla, mutta jollei se touhu lyö leiväksi niin on parempi kehitellä jotain muuta.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
http://www.myspace.com/dimeshred
Fuzzy Boner
07.06.2006 14:22:49
Tottakai.

Edelleen minua vain ihmetyttää, että jos tienaa keikoista huonosti niin kukaan taho ei tietääkseni pakota tekemään keikkoja tai työskentelemään huonolla palkalla ammattimuusikkona. Ymmärrän että se on monelle intohimo, mutta jollei se elätä niin eihän sitä silloin voi ammatikseen tehdä. Pitää kehittää jotain muuta. Enkä edelleenkään usko että PirateBay tai muut waretukseen liittyvät sivustot söisivät artistien keikkoja.

Eiks ne vaan lisää. Ne syö levynmyyntiä kylläkin.
MÖLLISTY
McNulty
07.06.2006 14:29:50

Tuo on vain hypoteesi. Henkilö joka lataa mp3-formaatissa olevan levyn ja toteaa sen huonoksi, ei ostaisi sitä levyä muutenkaan. Mutta jos hän lataa levyn mistä hän pitää, niin todennäköisyys on suuri että hän ostaa ko. artistin aikaisempia tekeleitä (joita ei ole niin suurella frekvenssillä jaossa kuin ihan uusimpia julkaisuja) tai ostaa sen saman tekeleen minkä latasi. Ok, myönnän että moni vain lataa ja jättää ostamatta, mutta jos vanhentuneen CD-formaatin hinta olisi hieman alhaisempi, esim 12e/levy niin uskoisin levymyynnin parantuvan. Liian korkea hinta useasti pelottelee asiakkaat pois.

Elokuvissa on se hankaluus, että itse kannet eivät sisällä juurikaan mitään. CD-levyissä niissä on sentään usein lyriikat tms. Leffojen kohdalla se ladattu leffa subtitles-tiedoston kanssa DVD-kiekolle poltettuna riittää monelle. Toisaalta taas, leffabisnes pyörii paljon elokuvateattereiden varassa ja myyntikiekot ja nauhat on "oheismateriaalia". Musiikissa taas tuo painettu media on se päätuote (ainakin ulkomailla).
Mesa/Boogie
07.06.2006 14:34:12
Tuo on vain hypoteesi. Henkilö joka lataa mp3-formaatissa olevan levyn ja toteaa sen huonoksi, ei ostaisi sitä levyä muutenkaan. Mutta jos hän lataa levyn mistä hän pitää, niin todennäköisyys on suuri että hän ostaa ko. artistin aikaisempia tekeleitä (joita ei ole niin suurella frekvenssillä jaossa kuin ihan uusimpia julkaisuja) tai ostaa sen saman tekeleen minkä latasi.

Vielä suuremmalla todennäköisyydellä kyseinen henkilö lataa saman artistin aikaisempia tekeleitä netistä. Kaupassa niistä joutuu maksamaan.
McNulty
07.06.2006 14:39:49 (muokattu 07.06.2006 14:47:23)
Hoho. Ja taas meni analogia perseelleen. Firma joka tarjoaa laitteet työntekijöidensä käyttöön keikoilla ei ole sama kuin yksittäisen työntekijän henkilökohtainen panostus omaan ammattivälineistöönsä. Keikkailevat ammattimuusikot ovat lähes yksinomaan freelancereita, eipä oo mitään "mesenoivia" firmoja tukena. Parempi että olet ihan hiljaa kun et mistään mitään tiedä.

Ok, kun kerran pitää vääntää rautalangasta sinulle niin tässä tulee:
Raksa Rane, yhden miehen rakennussiivousfirma.
Rane ostaa itselleen pakettiauton, 40000e.
Rane ostaa itselleen työkaluja ja siivouslaitteita, 25000e
Rane hankkii itselleen toiminimen ja tappelee papereiden kanssa, kuluja vaikea arvioida.
Rane alkaa markkinoimaan itseään ja painattaa flaijereita, 5000e
Rane saa ensimmäisen asiakkaan ja tekee duunia kovasti, josta korvauksena on vaikka 20e/tunti.

Tuosta voidaan laskea kuinka paljon Rane on UHRANNUT omaa panostaan ja voit samalla laskea kuinka monta työtuntia Rane saa tehdä hommia että kaluston ja muut kulut on katettu ja lainojen lyhennykset maksettu pois (muista vähentää verot ja ottaa tosiaan lainojen korot huomioon).

Siivousalalla on TODELLA PALJON yksityisyrittäjiä jotka hankkivat työvälineensä ITSE!

Mistäköhän minun pitäisi olla hiljaa? Minusta vain tuntuu että m.net on täynnä henkilöitä jotka eivät osaa muodostaa itsenäisesti päätelmiä, vaan kaikki on väännettävä rautalangasta. Samoin jos joku kirjoittaa hieman väärin, on siihen puututtava ja heti vähintänä vinoiltava. Omien aivojen käyttö suositeltavaa tällä foorumilla.
Zammy
07.06.2006 14:40:37
Minä olen aina ollut sitä mieltä, että työstä tulee maksaa korvaus sen tekijälle. Minusta se ei kauheasti artistin leipää syö jos hänen uusimmalta levyltään on netissä levityksessä vaikka joku neljän biisin promo. Jengi pääsee kuunteleen uuden levyn materiaalia ja tekemään päätöksen ostosta. Tuolla konstilla netissä liikkuisi laillisia ladattavia biisejä jotka voisivat olla "ilmaisia". Oliko sulla muita ongelmia?

Ja sullehan ei kelvannu esimerkiksi ilmainen musiikki jota saisi kuunnella jos sietäisi myös hieman mainoksia. Ei kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja jos vaan sattuisi huvittamaan niin voisi maksaa.

Ei minulla ole mitään vaikeuksia käsittää, mutta jos työmarkkinat on muusikolle huonot niin vittuako mulle vikistään siitä että palkat on huonot? Jollei se muusikon päivätyö elätä niin VAIHDA ALAA!

No sille musiikille kuitenkin on kokoajan kysyntää, halukkuus maksamiseen tuntuu olevan vaihteleva. Jos ei kukaan haluaisi musaa kuunnella, niin varmaan ei kukaan soittaja urputtaisi siitäkään etteikö siitä maksettaisi. Yleensähän se asia on niin, että jos jollakulla on jotain myydä, niin kysytään hinta jolla asian voi ostaa ja sitten punnitaan että onko siihen varaa. Nythän asiakkaat vaan neuvovat, että mikä osa pitäisi saada ilmaiseksi.
Susikoira Roi Orbison
McNulty
07.06.2006 14:40:47 (muokattu 07.06.2006 14:42:11)
Vielä suuremmalla todennäköisyydellä kyseinen henkilö lataa saman artistin aikaisempia tekeleitä netistä. Kaupassa niistä joutuu maksamaan.

Näillä torrentsivustoilla mistä piratebayssakin on kyse, tapa on se että uusimmat torrentit elävät, eli se kaikista uusin materiaali on saatavissa. Vanhat torrentit kuolevat ja vanhoja julkaisuja on vaikeampi saada.

Yleensä tässä vaiheessa turvaudutaan sitten DC++ palveluihin, missä voidaan ladata biisi kerrallaan vanhempiakin julkaisuja jos jollain henkilöllä on ko. julkaisu jaettavana.
McNulty
07.06.2006 14:45:03
Ja sullehan ei kelvannu esimerkiksi ilmainen musiikki jota saisi kuunnella jos sietäisi myös hieman mainoksia. Ei kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja jos vaan sattuisi huvittamaan niin voisi maksaa.

Ilmeisesti sinä et oikein ymmärtänyt pointtiani tuossa kirjoituksessa feggyn threadiin. Kyseessä oli lähinnä vastaväite sille, että asiakas PAKOTETAAN katselemaan tai kuuntelemaan mainoksia ja ainoa vaihtoehto tälle on maksaa, jotta saa mainokset häviämään. Samalla vaivalla sitä jo sitten ostaa sen levyn, jolloni tuo palvelu ei tule toimimaan.

Itse käytän nettiradiota ja myspace.com sivuston avulla etsin uusia bändejä. Siellä kun bändit voivat laittaa omaa musiikkiaan kuunneltavaksi ihan ilmaiseksi. Niitä ei voi ladata, mutta kuunnella niitä voi.

Olen myös aktiivinen Pandora.com sivuston tukija ja käyttäjä. Sen avulla olen löytänyt USEITA bändejä joiden levyjä olen ostanut. Mainitsen nyt esim. Trivium, Jacknife, Seether jne jne.
Zammy
07.06.2006 14:49:19
asiakas PAKOTETAAN katselemaan tai kuuntelemaan mainoksia ja ainoa vaihtoehto tälle on maksaa, jotta saa mainokset häviämään.

Pakotetaan.. Siis asiakkaalle annetaan ilmaiseksi jotain ja mainokset kuuluvat tuohon ilmaispakettiin. Ei huono diili. Tai sinusta henkilökohtaisesti en tiedä.
Susikoira Roi Orbison
McNulty
07.06.2006 14:53:54
Pakotetaan.. Siis asiakkaalle annetaan ilmaiseksi jotain ja mainokset kuuluvat tuohon ilmaispakettiin. Ei huono diili. Tai sinusta henkilökohtaisesti en tiedä.

Se riippuu ihan mainoksista. Jos se mainos on ladattavassa tiedostossa, niin se on väärin. Jos se on lataussivulla, niin se on ok.
kivi
07.06.2006 14:55:59
Hei jätkät,

Piis nyt vaan kaikille.

Mä olen joskus vääntänyt jostain asiasta bonecrusherin kanssa nenää, ja siinä on kyllä sellainen pässi, ettei sitä päätä noin vain käännetäkään. :-) Hän muuttaa kantaansa sitten kun itselle sopii, ei painostuksesta koskaan. Ihan turha latoa faktoja pöytään, tän keskustelun puitteissa ei kuvio muutu...

Mutta joo, 4 Ruuvia on ammattilainen. Pussy on ammattilainen. Note on ammattilainen. Bonecrusher ei oo ammattilainen, enkä mä ole ammattimuusikko vaikka olenkin luovan työn ammattilainen osin myös musiikin saralla. Se on nähkääs, veljet ja siskot, identiteettikysymys.

Luovassa työssä ammattilaisiksi valmistutaan kuten Napoleon keisariksi - pistetään ite se hattu päähän, ja sen jälkeen yritetään parhaansa ettei muut joudu häpeämään.

Jos valitusta kuuluu, se on syystä. Syystä että meillä ei oo lakkoasetta ja ammattiliittomme ovat heikkoja. Jos Pussy nyt päättäis lakata soittamasta sitä pianoo tai 4 ruuvia pistäis kitaran naulaan vastalauseeksi huonoja liksoja ja epävarmaa työn jatkuvuutta vastaan, yleisönosastolla kuohuisi viikon ja siinä se sitten olisi. Maailma ei pysähtyisi, eikä kukaan huomaisi mitään.

Jos sulla, Bonecrusher, on 2500 euron kuukausipalkka ja sulle jää sen lisäksi aikaa harrastaa soittamista ja käydä keikoillakin, ole onnellinen. Useimmat joutuvat tuossa tilanteessa tinkimään jommasta kummasta. Mee peilin eteen, taputa itseäsi selkään ja sano kovalla äänellä: "Olet onnenpoika, Bonecrusher!"

Olet sen ansainnut. Mutta älä hiero sitä muiden naamaan.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Mesa/Boogie
07.06.2006 14:56:05
Näillä torrentsivustoilla mistä piratebayssakin on kyse, tapa on se että uusimmat torrentit elävät, eli se kaikista uusin materiaali on saatavissa. Vanhat torrentit kuolevat ja vanhoja julkaisuja on vaikeampi saada.

Yleensä tässä vaiheessa turvaudutaan sitten DC++ palveluihin, missä voidaan ladata biisi kerrallaan vanhempiakin julkaisuja jos jollain henkilöllä on ko. julkaisu jaettavana.

Tekeekö se nettilatailusta jollain tavalla hyväksyttävämpää? Vertaisverkon varassahan toi torrentti hommakin pyörii.
kivi
07.06.2006 14:59:02 (muokattu 07.06.2006 15:00:31)
>>Enkä edelleenkään usko että PirateBay tai muut waretukseen liittyvät sivustot söisivät artistien keikkoja.

Just näin. Kuinka monta kertaa pitää vääntää rautalangasta, ettei se piratismista kärsijä oo artisti vaan se biisinikkari, joka saa liksansa vain ja ainoastaan laillisesta soitosta; ei maineesta ja kunniasta eikä yleisön suosiosta.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Feggy
07.06.2006 14:59:31

Eipä niin. Tuo onkin nykyään varsin yleistä esim. MySpacessa. Toisinaan bändeillä on koko levy kuultavissa rajoitetun aikaa, nyt tällä hetkellä esim. Sonic Youthilla. Ja melkein bändillä kuin bändillä on lyhyempiä näytteitä nettisivuillaan.

Ei minulla ole mitään vaikeuksia käsittää, mutta jos työmarkkinat on muusikolle huonot niin vittuako mulle vikistään siitä että palkat on huonot?

Siksi, että sun mielestä musiikista ei tarvitse maksaa mitään.
McNulty
07.06.2006 15:01:44 (muokattu 07.06.2006 15:08:07)
Tekeekö se nettilatailusta jollain tavalla hyväksyttävämpää? Vertaisverkon varassahan toi torrentti hommakin pyörii.

En minä niin ole sanonut. Taas koitetaan syöttää sanoja suuhun...
Toki torrenteillakin voidaan vanhoja julkaisuja levittää, mutta pääasiallisesti ne hengissä olevat torrentit koskevat uusinta materiaalia. Tuo oli se pointti, ei mitään muuta. Se että onko se oikein vai väärin, vai jotain tältä väliltä... en ota sen enempää tässä yhteydessä kantaa sillä näissä keskusteluissa tiedetään lopputulos. Jokaisen on saatava sanottua viimeinen sana ja mielipiteet ovat niin äärimmäisiä ettei niiden ulkopuolelle enää nähdä lainkaan. Nahisteluahan siinä seuraa kahden eriävän mielipiteen välillä. Yksinkertaisesti mahdotonta yrittää saada kahdesta eriävästä mielipiteestä sikiämään ratkaisuja tai jotain hyvää.

Ilmeisesti on vain ihmisille liian suuri kynnys todeta että: "Hei, vaikka en olekaan samaa mieltä niin tuossa ideassa voisi olla vinha perä. Mitä jos sitä rakennettaisiin tämän palikan kanssa näin" tai "sori, juu minä olin väärässä."

Kurjaa sinänsä kun tässäkin threadissa on varmasti henkilöitä jotka pystyisivät brainstorm-tyyliseen meininkiin mutta se tukahtuu aina tuon ränttäämisen alle. Myönnän että olen itsekin osallistunut useasti ränttäämään mutta se ei ole sitä mitä todellisuudessa haluaisin.

Siksi, että sun mielestä musiikista ei tarvitse maksaa mitään.

Kirjoitukseni ensimmäinen rivi sopii tähänkin. Fiksuinta tässäkin on se että arvostelija ei tiedä minusta oikeastaan mitään, sillä levyhyllystä löytyy reilu 800 alkuperäistä CD-levyä, yli 1000 alkuperäistä LP-levyä, sadoittain alkuperäisiä kasetteja yms. Olen maksanut ja tulen aina maksamaan musiikista. Se että esitän eriäviä näkemyksiä ja mielipiteitä ei tarkoita sitä että tukisin 100-prosenttisesti laittomuuksia. Päin vastoin, olen töissä yrityksessä jossa ohjelmoijat valmistavat räätälöityjä sovelluksia erilaisten asiakkaiden käyttöön. Sovelluksista vain saa demoversiot ladattua itselleen, ilmaiseksi. Haluaisin saman käytännön musiikkiin, eli se 3-4 biisiä ilmaiseksi levyltä nettiin jakeluun.

ps. käy feggy lukemassa tuolta "kultainen keskitie" threadista minun viimeisin postaus.
Leikari
07.06.2006 15:20:25 (muokattu 07.06.2006 15:36:06)
Viime keikasta tuli 970€ palkkio (duo), siitä vähennetään verot (46% eli n. 450€) ja äänentoisto (366€). Paljonko jää?

Alle kaksi sataa. Ai niin, se sisälsi matkakulut. Eli käteen jäi 0 kun omalla autolla oltiin liikkeellä.

... mitenkä tämä tähän ketjuun liittyy??

ja tuolla matikalla ei tietystikään ole ihme jos homma ei kannata - ensin pitää vähentää kulut pois palkkiosta ja maksaa verot vasta jäännöksestä

kävitte keikalla reilun 200 km kotoa?

äänentoiston vuokran (vaikuttaa duolle melko isolta) jälkeen joka tapauksessa jäljellä nelisensataa so. 200,-/hlö bruttopalkkaa illasta/päivästä - jos matkoineen 8 h niin 25,-/ tunti!! - ei paha - kuukausipalkkana melkein neljätonnia 40 h työajalta laskettuna - - matkan pituudesta riippuen varsinaisen palkan määrä tietysti riippuu

jos pistätte duonne yritykseksi ja hoidatte palkan lisäksi eläke- yms. maksut niin ei vertailukelpoinen palkka senkään jälkeen mitenkään huono ole

joku raja väärinlaskunesittämiselläkin täällä vaikka matikan ei tarvitsekaan kuulua rokkarin avuihin - ei mene läpi

... eli tuo edellinen siitä, että jos valitettiin kuinka surkeasti menee
Soitetaan jamia!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)