Aihe: Tekijän ja kuluttajan kultainen keskitie
1 2 3 4 5 6
Feggy
07.06.2006 11:24:08

Meneekö tämä samalla tavoin kuin jenkkilässä muutkin "poliittiset" ratkaisut? Oikeutetaan sota terrorismia vastaan tekaistuilla väitteillä ja sitten aletaan itse terrorisoimaan hyökkäyksen kohdetta.

No eikös noin just käynyt Ruotsissa Piratebayn tapauksessa?
Hakki
07.06.2006 12:02:34
Ja tekijällähän on tässäkin edelleen täysi oikeus päättää teoksensa käytöstä. Jos jollekin on liikaa se, että hän joutuu hakemaan esim. musiikkinsa radiosoitosta kertyviä korvauksia Teostolta, niin jättäköön biisinsä lähettämättä radioon. Eivät ne sieltä tule sitä väkisin hakemaan.

Eli jos et tykkää nykytsydeemistä ja pidät sitä epäoikeudenmukaisena niin ei tarvii tehdä sitten musaa levitykseen asti vaan kantsii jäädä himaan rämpyttämään.

Ihailtavaa ajattelun säkenöintiä. Toisaalta ymmärtäähän sen, että uudella tavalla ajattelevia ei haluta mukaan muutenkin ylikilpailulle alalle. Nehän vois vaikka, hitto vie, tehdä hommat paremmin kuin meidän nykyinen dinosaurusajan koneisto kun niille vähän antaa aikaa ja mahdollisuuden.

Tiedostan kyllä, että yhteiskunnallinen vaikuttaminen lähtee politiikasta ja sitä kautta tämäkin homma pitää muuttaa, mutta on surullista huomata tuollaista klikkiytynyttä asennetta alan ammattilaisissa. Whatever.
while(true) {play(metal);}
Feggy
07.06.2006 12:10:04

Eli jos et tykkää nykytsydeemistä ja pidät sitä epäoikeudenmukaisena niin ei tarvii tehdä sitten musaa levitykseen asti vaan kantsii jäädä himaan rämpyttämään.

Ei tuossa noin sanottu. Pikemminkin niin, että Teostoon ei ole pakko liittyä jos ei halua. Mutta silloin on turha odottaa saavansa korvauksia biisiensä soittamisesta radiossa.
jäykkis
07.06.2006 12:11:39
Hei tota, tässä on otsikko balanssin etsiminen, niin jos, sikäli kun aihetta ilmenee, niin voitaisiin jotenkin sivuta sitä ja jatkaa näissä muissa ketjuissa tätä muuta filosofointia.

Tosin, tästä aiheesta taisi kaikki tarpeellinen tulla sanottuakin jo. Lyhyestä virsi kaunis.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Feggy
07.06.2006 12:13:37

Jatketaan tästä:

Emi pyrkii ratkaisemaan asiaa tällä tavoin (Tietokone-lehti):

EMI tulee p2p-jakeluun, mainoksilla

Katso mainoksia, saat musiikkia ilmaiseksi p2p-verkosta

Musiikkialan suuriin nimiin kuuluva EMI Group kertoo ryhtyvänsä käyttämään vertaisverkkoja lailliseen musiikkijakeluun, mutta hyvin yllättävällä formaatilla. Qtrax-vertaisverkossa käyttäjät saavat laillista musiikkia todellakin aivan ilmaiseksi, ja tuotot otetaan mainoksista.

Musiikkiteollisuus yrittää kääntää nyt nopeasti kelkkaansa ja eri yhtiöt kokeilevat yllättävän innokkaasti uusia jakelumalleja. Vertaisverkot ovat perinteisesti olleet musiikki- ja elokuvayhtiöiden pahin murheenkryyni, koska niiden välityksellä on levitetty laittomasti kopioitua musiikkia. EMI yrittää kääntää vertaisverkon lailliseksi kanavaksi Qtrax-palvelulla, jota laajennetaan pikku hiljaa tämän vuoden aikana. EMI on ensimmäinen yhtiö, joka siirtyy palvelussaan sekä musiikin että mainosten myyjäksi myyjäksi.

Suosituinta musiikkia ilmaiseksi

Qtrax on kehitetty yhteistyössä New Yorkissa toimivan Ltdnetwork-yhtiön kanssa, kertoo uutistoimisto Reuters. Tarjolla on kaksi erilaista sovellusta. Perusmallissa kulut katetaan mainoksilla, joita esitetään ohjelmassa. Käyttäjät saavat EMI:n mukaan musiikkia ilmaiseksi. Toinen vaihtoehto on Premium-ohjelma, jossa ei näytetä mainoksia. Silloin palvelusta pitää maksaa kuukausimaksua.

Palveluun tuodaan heti kaikkein suosituinta musiikkia. Tarjolla on esimerkiksi Coldplayn, Madonnan ja Norah Jonesin tuotantoa. Ltdnetwork-yhtiön mukaan tarkoitus on houkutella myös muut suuret levy-yhtiöt samaan malliin.

Samuli Kotilainen
McNulty
07.06.2006 12:27:12

Jotenkin tuntuu kurjalta, että henkilön, joka haluaa kuunnella ja ladata musiikkia verkosta, PITÄÄ (siis on PAKKO) katsoa jotain mainoksia. Eikös tämä ole sellaista pakkosyöttöä?
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
http://www.myspace.com/dimeshred
Feggy
07.06.2006 12:31:09 (muokattu 07.06.2006 13:55:47)

Jotenkin tuntuu kurjalta, että henkilön, joka haluaa kuunnella ja ladata musiikkia verkosta, PITÄÄ (siis on PAKKO) katsoa jotain mainoksia. Eikös tämä ole sellaista pakkosyöttöä?

Kiva kun ihmiset lukee näitä juttuja.

"Tarjolla on kaksi erilaista sovellusta. Perusmallissa kulut katetaan mainoksilla, joita esitetään ohjelmassa. Käyttäjät saavat EMI:n mukaan musiikkia ilmaiseksi. Toinen vaihtoehto on Premium-ohjelma, jossa ei näytetä mainoksia. Silloin palvelusta pitää maksaa kuukausimaksua."
Hakki
07.06.2006 12:53:40
Tossa EMI:n hommassa alkaa olemaan jo pikkuisen järkeä. Tuohon suuntaan kulkevaa kehitystä en katso mitenkään karsaasti.

Ja edellisen postaukseni ymmärsin vähän kärjistäen. Silti väitän että kyseinen asenne vanhan koneiston puolustajilla elää ja voi hyvin. Mutts siitä joskus toiste.
while(true) {play(metal);}
McNulty
07.06.2006 13:09:55
"Tarjolla on kaksi erilaista sovellusta. Perusmallissa kulut katetaan mainoksilla, joita esitetään ohjelmassa. Käyttäjät saavat EMI:n mukaan musiikkia ilmaiseksi. Toinen vaihtoehto on Premium-ohjelma, jossa ei näytetä mainoksia. Silloin palvelusta pitää maksaa kuukausimaksua."

Niin, olet pakotettu katsomaan mainoksia TAI maksat!
Missä on vaihtoehto "lataa ilmaiseksi ilman että on pakko katsoa mainoksia". Mitä ilmaista latailua se on, että latailusta joutuu maksamaan? Mikseivät ne mainokset voi sijaita lataussivun reunoilla, eli samoin kuin monella muulla sivustolla on javalla tai flashilla toteutettu mainosbanneri?
JCM
07.06.2006 13:15:50

Näin varmaankin on. Periaatteesta on mielestäni melko älytöntä, että lupaa oman teoksen käyttöön tulee hakea Teostolta.

Olen soittanut aiheesta Teostoon ja kysynyt.

Teostolle on syytä ilmoittaa mikäli jakaa omilla nettisivuillaan omia biisejään, se kuulemma riittää. Mikseri.net- tyyppisillä sivustoilla ei saa jakaa vaikka siellä oma käyttäjäprofiili olisikin.
"Äh, ei sillä mitään väliä ole, Aattelen aina, että jos Dylan sai laulaa, niin kyllä meikäkin voi!" -aijommi
Murhaliiga on startannut, olet pian uhri.. VARO!
Grazy Mama & the Sidekicks going strong
Feggy
07.06.2006 13:18:52

Niin, olet pakotettu katsomaan mainoksia TAI maksat!
Missä on vaihtoehto "lataa ilmaiseksi ilman että on pakko katsoa mainoksia". Mitä ilmaista latailua se on, että latailusta joutuu maksamaan? Mikseivät ne mainokset voi sijaita lataussivun reunoilla, eli samoin kuin monella muulla sivustolla on javalla tai flashilla toteutettu mainosbanneri?

Jos levy-yhtiöillä olisi varaa jaella musiikkia aivan ilmaiseksi, ne olisivat tehneet niin jo ajat sitten. Mitä sä oikein kuvittelet?
Ostinaatio
07.06.2006 13:52:38 (muokattu 07.06.2006 13:53:01)
No tämähän vain järjestyy. Alla temppu ja miten se tehdään.

Siitä ei ehkä saa miljoonabisnestä aikaan jos periaate on "kaikki rahat mulle heti", mutta kyllä sillä tekijöille kohtuu korvaus saadaan:

... Musiikin ja muun sisällön tuottajien korvaukset perustuisivat kuluttajilta kannettavaan mediaveroon, joka jaettaisiin tuottajille sisällön kulutuksen eli esimerkiksi kuuntelukertojen perusteella. ...

http://www.mintc.fi/oliver/upl212-Raportti.pdf

On näitä kaikkia täälläkin ehdotettuja temppuja jo tullu varmaan useaan kertaan mietittyä. Tässä mediaverossa minua pelottaa se, että vastuu kulttuurin rahoittamisesta siirrettäisiin kuitenkin loppupeleissä valtion päätösvaltaan. Tilanne on jo nyt sellainen, että kulttuurivaroista leikataan kunhan voidaan.

Ja oikeutus saadaan resurssipulassa helposti: Mielumminko hyödyttömille hippimuusikonretkuille rahaa vaiko stressaantuneille sairaanhoitajille? Pelkään varojen hupenevan tällä hommalla hyvin nopeasti. Vielä kun verojakin pitäisi kansan mieliksi alentaa, niin homma alkaa olla siinä.

Haluammeko todellakin laittaa kaiken musiikista saatavan tulon noin suoraviivaisesti valtion päätösvallan alaiseksi?

EMI tulee p2p-jakeluun, mainoksilla

Tuota mainossysteemiäkin on povailtu jo pitkään, nyt se toteutuukin. Periaatteessahan homman rahoitusperiaate ei nyt eroa juurikaan radion kuuntelusta, mutta nyt sen musiikin saa vaan itselleen helpommin ladattua (ei tarvitse härpäköidä niiden c-kasettien kanssa). Luulen että suurimmalle osalle "tusinakuluttajista" tällainen systeemi voi olla ihan toimiva. Eri asia on siinä, että ollaanko mainosrahoista valmiita lohkaisemaan marginaalisempaan musiikkiin, vai käykö aivan samalla tavalla kuin radioille soittolistojen kera. Eli mainostulot lentäisivät suoraan MTV:n top 5 artisteille, eikä muuhun oikeastaan vaivauduttaisi panostamaan.

Tärkeää on myös huomata se, että mainoksista saatavat rahat ovat suoraan suhteessa tarjoilevan median tunnettavuuteen. Eli isoimmat lafkat voittavat tällä huomattavasti jyrkemmin kun taas pienten julkaisijoiden voi olla vaikea löytää maksavia sponsoreita ollenkaan.

Jonkinlaisia uusia rahoitusmuotojahan tässä välttämättä tulee, mutta en mitään optimiratkaisua ole kuullut. Toivottavasti jollain on vielä jotain muuta hihassa..
"... yudoan o yunnustan dem yguduh ged ... LISN bud LISN ... tuds weer goin duhSIVILEYEzum " -e.e.cummings
Feggy
07.06.2006 13:56:14

Tuota mainossysteemiäkin on povailtu jo pitkään, nyt se toteutuukin. Periaatteessahan homman rahoitusperiaate ei nyt eroa juurikaan radion kuuntelusta, mutta nyt sen musiikin saa vaan itselleen helpommin ladattua (ei tarvitse härpäköidä niiden c-kasettien kanssa). Luulen että suurimmalle osalle "tusinakuluttajista" tällainen systeemi voi olla ihan toimiva. Eri asia on siinä, että ollaanko mainosrahoista valmiita lohkaisemaan marginaalisempaan musiikkiin, vai käykö aivan samalla tavalla kuin radioille soittolistojen kera. Eli mainostulot lentäisivät suoraan MTV:n top 5 artisteille, eikä muuhun oikeastaan vaivauduttaisi panostamaan.

Tärkeää on myös huomata se, että mainoksista saatavat rahat ovat suoraan suhteessa tarjoilevan median tunnettavuuteen. Eli isoimmat lafkat voittavat tällä huomattavasti jyrkemmin kun taas pienten julkaisijoiden voi olla vaikea löytää maksavia sponsoreita ollenkaan.

Jonkinlaisia uusia rahoitusmuotojahan tässä välttämättä tulee, mutta en mitään optimiratkaisua ole kuullut. Toivottavasti jollain on vielä jotain muuta hihassa..

Voisinpa ehkä yhtyä tässä asiassa eräällä toisella foorumilla tarinoivaan tunnettuun suomalaiseen pienkustantajaan, joka näkee hittimusiikissa tälläisen kuuntele ilmaiseksi ja siedä mainoksia tai maksa parikybää kuussa ja kuuntele ilmaiseksi-ajattelun yleistyvän. Marginaalisimmissa piireissä saattaa hyvinkin yleistyä tämä Jukka pojan-staili, jossa musiikki pannaan verkkoon ja siitä saa maksaa jos haluaa. Olisko tää nyt sitten ns. kuluttajien toiveratkaisu?

http://www.jenkkarekka.fi/musiikki_uusi.htm

Tällä hetkellä 20% biisin lataajista on maksanut siitä.
Ostinaatio
07.06.2006 14:01:50
Olisko tää nyt sitten ns. kuluttajien toiveratkaisu?

http://www.jenkkarekka.fi/musiikki_uusi.htm

Tällä hetkellä 20% biisin lataajista on maksanut siitä.

Eiköhän kuluttajien toiveratkaisu ole se, että mistään ei makseta mitään, eikä edes siedetä mainoksia ;-). Oon aikaisemminkin tutustunu tuohon Jukka Pojan ideaan, mua vähän vaan epäilyttää, että toi 20%:kin laskisi vielä, jos tollasta vastaavaa olisi enemmän.

Mutta ehkä tää menee tähän mainossuuntaan, ja sitten vaan oikeat musadiggarit vaivautuu ostamaan sen ihan oikean fyysisen cd:nkin - jos musiikkikauppoja on sen jälkeen enää olemassa.
"... yudoan o yunnustan dem yguduh ged ... LISN bud LISN ... tuds weer goin duhSIVILEYEzum " -e.e.cummings
McNulty
07.06.2006 14:52:58
Minä kannatan edelleen sitä ideaa, että artistit/lailliset tahot alkaisivat itse levittää ilmaiseksi torrent-sivustoilla ja muualla artistien vanhempien julkaisujen kokoelmia (eli esim. sillä tavalla että yhdessä torrentissa olisi vaikka Led Zeppelinin biisejä joku 20 kappaletta... ei siis yhtään kokonaista albumia vaan vähän kuin "best of" tyyppinen ratkaisu) ja uusista levyistä tulisi joku promo missä olisi 2-5 kokonaista biisiä ja muutamia samplereita.

Ja nuo kun toisi torrenteiksi valtavalla volyymillä, ihan vaikka omia torrent-palvelimia per lafka niin uskoisin niiden saavuttavan suosiota myöskin. Samoin lafkojen pienemmät bändit saisivat samalle areenalle omia kipaleitaan näkyviin ja kuuluviin. Tarkoittaisi siis sitä että Penan Kamariorkesteri olisi tuolla torrentsivustolla samalla viivalla kuin Celine Dion.

Rahoituksen voisi hoitaa vaikka sponsoroinnilla. Eli sivun ylä, ala ja sivulaitoihin muutama mainos.

Olisiko tuo sopiva kultainen keskitie? Levityksessä ei olisi kokonaista levyä, näkyvyys useille artisteille, helppo saatavuus kuluttajille jne.?
Feggy
07.06.2006 15:09:25

Minä kannatan edelleen sitä ideaa, että artistit/lailliset tahot alkaisivat itse levittää ilmaiseksi torrent-sivustoilla ja muualla artistien vanhempien julkaisujen kokoelmia (eli esim. sillä tavalla että yhdessä torrentissa olisi vaikka Led Zeppelinin biisejä joku 20 kappaletta... ei siis yhtään kokonaista albumia vaan vähän kuin "best of" tyyppinen ratkaisu) ja uusista levyistä tulisi joku promo missä olisi 2-5 kokonaista biisiä ja muutamia samplereita.

Ja nuo kun toisi torrenteiksi valtavalla volyymillä, ihan vaikka omia torrent-palvelimia per lafka niin uskoisin niiden saavuttavan suosiota myöskin. Samoin lafkojen pienemmät bändit saisivat samalle areenalle omia kipaleitaan näkyviin ja kuuluviin. Tarkoittaisi siis sitä että Penan Kamariorkesteri olisi tuolla torrentsivustolla samalla viivalla kuin Celine Dion.

Rahoituksen voisi hoitaa vaikka sponsoroinnilla. Eli sivun ylä, ala ja sivulaitoihin muutama mainos.

Olisiko tuo sopiva kultainen keskitie? Levityksessä ei olisi kokonaista levyä, näkyvyys useille artisteille, helppo saatavuus kuluttajille jne.?

Eikös tuo Myspace aja saman asian?

Tää Qtrax on muuten näköjään jo olemassa. Jos oikein ymmärrän, mainokset ovat itse latausohjelmassa, ei tiedostoissa.

http://www.qtrax.com/
McNulty
07.06.2006 15:10:53 (muokattu 07.06.2006 15:11:02)
Eikös tuo Myspace aja saman asian?

Niitä vain ei saa ladattua itselleen, vai saako?

Tää Qtrax on muuten näköjään jo olemassa. Jos oikein ymmärrän, mainokset ovat itse latausohjelmassa, ei tiedostoissa.

http://www.qtrax.com/

Tuossa on mainostaminen tehty oikein. Pitääpä tutustua tuohon palveluun.
Feggy
07.06.2006 15:25:24 (muokattu 07.06.2006 15:26:28)

Niitä vain ei saa ladattua itselleen, vai saako?

Osan saa, osan ei, riippuu sivun haltijasta. Mutta jos kyse on promootiosta, ei siihen mun mielestä liity se, että kuluttaja saa musiikin itselleen, vaan se, että hän kuulee sen musiikin ja tekee sen perusteella päätöksensä, haluaako ostaa levyn vai ei. Eikös tähän aina vedota, kun puolustetaan vertaisverkkoja? "En halua ostaa sikaa säkissä."
McNulty
07.06.2006 15:26:29 (muokattu 07.06.2006 15:28:21)
Osan saa, osan ei, riippuu sivun haltijasta. Mutta jos kyse on promootiosta, ei siihen mun mielestä liity se, että kuluttaja saa musiikin itselleen, vaan se, että hän kuulee sen musiikin ja tekee sen perusteella päätöksensä, haluaako ostaa levyn vai ei.

Saahan esim. zineä pyörittävät hemmotkin sen promo-CD:n "omaksi". Miksei siis samaa voisi soveltaa sähköisessä muodossa?

Eikös tähän aina vedota, kun puolustetaan vertaisverkkoja? "En halua ostaa sikaa säkissä."

Toiset vetoaa, toiset ei. Minä en, sillä täällä ainakin saa levyä kuunnella kaupassa ennenkö päättää ostaa sen. Jopa divarissa! Henkilökohtaisesti tutustun uusiin artisteihin Pandoran, MySpacen ja ShoutCast nettiradioiden avulla. Poimin notepadilla talteen ostettavien artistien/bändien nimet ja sitten tilausta Swampille tai CDoniin. Toimii!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)