Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5 6 7 8421 422 423 424 425
Jaristoteles
03.06.2006 16:27:25
Eikös askelmoottorilla ja kytkimellä onnistu tuommonen? Koskaan en ole mitään väkertäny moisesta, mutta mutulla näin luulisin. Fiksummat kommentoikoon. Noita moottoreita ainakin saa varmasti kaikista elektroniikkaliikkeistä

Ja taas Elektroniikan jelppikerholle pongot kotiin. Just nimittäin eilen kikkailin SP-Elektroniikan sivuilla ja mietiskelin että mitäköhän noilla oikein tehdään yleensä. Askelmoottoreilla siis.

+
[v a l t a v a], Ylistyslaulu Jaakko Pesola, Hunajaa
gasser
03.06.2006 16:29:54
Päivää!!
Eli kysymys olisi että voisiko kukaan neuvoa minulle siitä kyseisestä systeemistä että mitä osia siihen tulee ja että miten ne pitää kytkeä ja että onko se yleensä mahdollista itse valmistaa.Kiitän ja kumarran etukäteen !

Hyvää päivää ja teretulemast.
Kerropa hieman mikkikonfiguraatiosta. Aiotko tehdä homman niin, että käytät kaulamikkiä pelkästään driverina, vai pitääkö se saada tarvittaessa toimimaan myös ihan mikkinäkin? Pysyykö kolvi kätösissä, osaatko lukea kytkentäkaavioita? Mä voin piirrellä scheman myöhemmin, jos tarttee. Periaatteessa tarttet kourallisen komponentteja, piuhaa, vähintään kaksi mikkiä kitaraan, aikaa ja... Toi linkissä ollut piezosysteemi on musta vähän -ööh, saako sanoa- "huono". Mulla on omassa skebassa kummallekin mikille omat output-jakit. Sustainer-elektroniikka on kitaran ulkopuolinen. Ideana, että talla poimii ääntä, se vahvistetaan ja ajetaan oikeassa vaiheessa kaulamikille.
Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta
jukko1
03.06.2006 18:59:30
siitä sustainerista jatkoa ...

No siis kaulamikkiä ajattelin käyttää driverina kun kuitenkin käytän sitä talla mikkiä enemmän . Kyllähän nyt kolvi aina kädessä pysyy ja niitä shemojakin ymärrän jos ne ei ole piiretty niin että ne sisältää niitä electrofysikaalisia merkintöjä esim kolmioita ja sun muita ihmeen juttuja että sen puolesta en ymärrä ihan täysin mutta jos siitä näkee että mikä komponentti tulee mihinkin niin sitten kyllä .
Mutta tarkoitatko että se piezosysteemi tulis sitten tallaan vai ? ja aij niin , miksi sulla on molemille mikeille outputjackit ?
kyllä johtoa ja kourallisen komponenteja tarvitsen ja tiedän että mistä niitä saa , mutta minkälaisia,sitä en tiedä.

Kiitän ja kumarran jälleen.
jukko1
03.06.2006 19:00:12

No siis kaulamikkiä ajattelin käyttää driverina kun kuitenkin käytän sitä talla mikkiä enemmän . Kyllähän nyt kolvi aina kädessä pysyy ja niitä shemojakin ymärrän jos ne ei ole piiretty niin että ne sisältää niitä electrofysikaalisia merkintöjä esim kolmioita ja sun muita ihmeen juttuja että sen puolesta en ymärrä ihan täysin mutta jos siitä näkee että mikä komponentti tulee mihinkin niin sitten kyllä .
Mutta tarkoitatko että se piezosysteemi tulis sitten tallaan vai ? ja aij niin , miksi sulla on molemille mikeille outputjackit ?
kyllä johtoa ja kourallisen komponenteja tarvitsen ja tiedän että mistä niitä saa , mutta minkälaisia,sitä en tiedä.

Kiitän ja kumarran jälleen avustasi !
gasser
03.06.2006 19:22:37
ja aij niin , miksi sulla on molemille mikeille outputjackit ?

No, nää mun skemat kyllä sisältää niitä mystisiä symboleja. Eivät ole siis osasijoittelu-piirustuksia.
Katsopa mun omakuva - tommosia tykkään väännellä.
Mä en lähtis piezoilemaan ollenkaan, vaan nappaat sen sijaan signaalin suoraan tallamikiltä - paljon iisimpi tapa.
Taitaa olla homma toteutettu näin ihan aidonkin sustainerin osalta.
Kaksi outputtia on siksi, että voin ajaa signaalia toisesta kolosta ulos ja toisesta sisään. Tai sitten vaikkapa siksi,
että voin kikkailla parin vahvarin kanssa samaan aikaan. Tämä skeba on melkoinen frankenstain muutenkin.
Mulla on tapana toimia vähän poikkeavasti joskus. :)
Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta
jukko1
03.06.2006 20:02:00
jaaa että frankenstein :D . Näppärää varmaan sinänsä mutta taidan jättää väliin sen 2 outputtia , heh . mut sellasta mikä sulla oli siinä oma kuvana niin en kyllä tajunnu . sorry bob mutta kiitos avusta kuitenkin !
jukko1
03.06.2006 21:43:31
Sustainerista edelleen :D

Tai jos sinulla on aikaa ja jaksavuutta niin voithan sinä sen kaavion vääntää . vien sen sitte yhelle mun tutulle joka säätää putkivahvareiden kanssa , se ei ite tienny että miten se tehtäis mutta se varmaankin voi neuvoa minua siinä kaavion lukemisessa .

tackar och bockar mycket och länge
aatu24
05.06.2006 14:53:26
Apuja pyydetään!

Minulla on joitakin elementtejä, joissa ei lue mitään minkä ohminen se olisi. Nyt kysymys kuuluukin, onko mahdollista elementtien ohmit jollain tavalla mitata? Entäs watit? Yksi elementti on Celestipnin K12H 100TC, josta etiketti on revennyt ja näin ollen tästäkin puuttuu ohmi luku. Jos joku tietää, niin kiitokseksi nostan huoahattuani ja pokkaan.
oiva tumpeloinen
05.06.2006 15:13:25
Apuja pyydetään!

Minulla on joitakin elementtejä, joissa ei lue mitään minkä ohminen se olisi. Nyt kysymys kuuluukin, onko mahdollista elementtien ohmit jollain tavalla mitata? Entäs watit? Yksi elementti on Celestipnin K12H 100TC, josta etiketti on revennyt ja näin ollen tästäkin puuttuu ohmi luku. Jos joku tietää, niin kiitokseksi nostan huoahattuani ja pokkaan.

Kysyin tuota samaa sivulla 4. En jaksa alkaa sitä kopipaskomaan, mutta sieltä se löytyy.
32788
05.06.2006 21:41:29
Jos putkimarsuun asentaa Power-Scalingin, tarvitseeko bias-kytkentään tehdä jotain muutoksia? Pitääkö sitä säätää uudestaan aina kun säädät skaalauspotikkaa? Ei kai sentään... Eikö bias-jännite muutu aina kun anodijännitekin? Vai muuttuuko virta samalla?
maza
06.06.2006 10:32:19

Jos putkimarsuun asentaa Power-Scalingin, tarvitseeko bias-kytkentään tehdä jotain muutoksia? Pitääkö sitä säätää uudestaan aina kun säädät skaalauspotikkaa? Ei kai sentään... Eikö bias-jännite muutu aina kun anodijännitekin? Vai muuttuuko virta samalla?

PS:n idea on juurikin se että sekä bias- että anodijännite muuttuvat sopivassa suhteessa. Eli ei tarvitse biasoida uudelleen.
aatu24
06.06.2006 14:58:38
Terve!

Kiittelen ensiksi tuosta viestistä joka koski elementtien ohmi mittausta. Asia on harvinaisen kirkas ja selvä. Kuten nyt myös elementtien kytkeminenkin josta kaunis kiitos elektroniikan jelppikerholle. Nyt vielä heräsi kysymys mieleeni että millaista piuhaa noihin kitarakaapin elementtien toisiinsa kytkemiseen käytetään? Käykö siihen normaali kaiutinpiuha vai mikä. Ymmärärn sen että liian paksut piuhat syö singaalia ja niin edelleen. Onko olemassa samanlaiset säännöt kuin esimerkiksi sähköjohdoille, eli isompi amppeerisille isomman leikkauspinta-alan piuhat jne...
Aki
06.06.2006 17:08:07

millaista piuhaa noihin kitarakaapin elementtien toisiinsa kytkemiseen käytetään?
Kaiutinpiuhallahan ne sinne tulee, samanpaksuisella on hyvä jatkaa. Kytkennöistä johtuen siellä sisällä ei yleensä käytetä parikaapelia, vaan yksittäistä johtoa jonka paksuus vastaa kaiutinkaapelin yhtä kaistaa.

liian paksut piuhat syö singaalia
Tästä ei varmastikaan ole vaaraa tuossa käytössä.

Onko olemassa samanlaiset säännöt kuin esimerkiksi sähköjohdoille, eli isompi amppeerisille isomman leikkauspinta-alan piuhat jne...
Näinhän se menee, sähköä se on se äänikin tuossa tilanteessa. Tupakanpaksuinen on jo liioittelua, mutta se johtava osuus olisi hyvä olla vähintäänkin Snöreniä.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
Manicci
07.06.2006 12:58:07
Kysympäs ongelmaa liittyen volapotikkaan stratossa.

Olen tuskaillut jo hetken seuraavanlaisen ongelman kanssa: Eräässä stratossani kun kääntää kaikki nappulat tappiin, niin soundi muuttuu lähes epäinhimillisen kirkkaaksi, ja vaikka vahvistimesta ruuvvaisi treblet nollille, tuo sama kirkas sävy tunkee siltikin esiiin.

"Ongelma" on ilmennyt ainakin 4:llä erilaisella mikkisetillä ja vähintäänkin yhtämonella vahvistimella, eli kaikilla joilla olen kokeillut.

Ongelman saa poistettua niinkin yksinkertaisella operaatiolla, että ruuvvaa volume- potikan ensin tappiin, ja sen jälkeen ihan inansa kiinnipäin. Silloin soundi muuttuu tasapainoiseksi, ja muutenkin miellyttäväksi.

Eli mitenkäs nuo volume potikoiden vastus arvot nyt meni? 250k, 500k, 1M.. Mikä noista oletettavasti voisi olla tuo "kirkas" vaihtoehto? Entä mikä kannattaisi laittaa tilalle?

Pleksin alle katsoessani mielestäni ainakaan potikassa ei ollut merkittynä mitään numeroita.

Muu kitara on: Strato jossa vaahterakaula ja otelauta, body ilmeisesti leppää, mikkeinä Lace Sensor Gold ja Hardware jotain perus-tarvike tasoa.
Strato, Marsu. Niillä edetään.
Aksu89
07.06.2006 15:53:36 (muokattu 07.06.2006 21:34:59)
........
Manicci
08.06.2006 00:09:01
Onko olemassa jotain estettä, miksi en voisi kytkeä stratocasteriini kolmen sinkun tilalle 2x humbuckeria niin, että tallahumppari tulee tallamikin johtoihin ja kaulahumppari kaulamikin johtoihin? Switsin 3 asentoa jäänee vissiin tyhjiksi, mutta sillä ei nyt ole väliä.

Olettaen että kitarassa on tilat mikeille jne...

vai vaatiiko jotai erikois toimenpiteitä?
Aki
08.06.2006 00:42:23

"Ongelma" on ilmennyt ainakin 4:llä erilaisella mikkisetillä ja vähintäänkin yhtämonella vahvistimella, eli kaikilla joilla olen kokeillut.
Ilmeneekö sama ongelma kenties kaikilla kokeilemillasi sähkökitaroilla? Etenkin Stratocaster-tyylisillä? Jos itse kaipaan "vintagea", käytän kitarassani olevaa potikkaa jossa lukee (ylläripylläri) TONE. Se nimittäin säätää sitä "äänenväriä", joka on englanniksi "tone".

Onko olemassa jotain estettä, miksi en voisi kytkeä stratocasteriini kolmen sinkun tilalle 2x humbuckeria niin, että tallahumppari tulee tallamikin johtoihin ja kaulahumppari kaulamikin johtoihin? Switsin 3 asentoa jäänee vissiin tyhjiksi
Kahdella humpparilla saa oikein kivasti 5-asentoisen kytkimen loput asennot käytettyä puolituksin. Mikäli siis mikeistä puolituspiuhat löytyy. Eli ei estettä. Ainahan voit tietysti myös vaihtaa tilalle 3-asentoisen kytkimen.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
Manicci
08.06.2006 01:10:03
Ilmeneekö sama ongelma kenties kaikilla kokeilemillasi sähkökitaroilla? Etenkin Stratocaster-tyylisillä? Jos itse kaipaan "vintagea", käytän kitarassani olevaa potikkaa jossa lukee (ylläripylläri) TONE. Se nimittäin säätää sitä "äänenväriä", joka on englanniksi "tone".

Kahdella humpparilla saa oikein kivasti 5-asentoisen kytkimen loput asennot käytettyä puolituksin. Mikäli siis mikeistä puolituspiuhat löytyy. Eli ei estettä. Ainahan voit tietysti myös vaihtaa tilalle 3-asentoisen kytkimen.

2:ssa stratossa neljästäni ilmenee tuo ylikirkkaus ongelma. Ainoastaan yhdessä se kiipeää lähes sietämättömälle tasolle. Tone potikan ruuvvaaminen aiheuttaa tässä tapauksessa suunnilleen saman efektin kuin volume potikan ruuvvaaminen inansa kiinnipäin.

Hmm, mistä näkee että humppareissa on puolituskytkimet?

Sorry tyhmät kysymykset :D
jukko1
08.06.2006 12:32:32
Hmm, mistä näkee että humppareissa on puolituskytkimet?

siis humparissa ei ole mitään " puolituskytkintä" vaan jos humpparista lähtee 4 eri johtoa plus mahdollinen häiriösuoja joka kytketään mahan ( luulen että se on näin) niin sillon puolitus on mahdolista. koska humparissahan on kaksi eri kelaa ja jos nämä molemmat kelat ovar erillisiä eli ei kytketty valmiiksi yhteen niin sillon yhden humpan voi kytkeä vastaamaan 2 singelcoilia
jaa että tomiiko?hienoa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)