Aihe: Rock, taide, viihde ja verot
1 2 3
t-termiitti
06.06.2006 15:23:58

Eroaako tuo jotenkin sisällöllisesti julkikaupallisesta popista?? Molemmat pelkkää pintaa ja keino ansaita rahaa = bisnestä. Sinänsä bisneksessä ei ole mitään pahaa, mutta miksi jonkun elinkeinon pitäisi olla vapautettu veroista/nauttia pienestä alv:sta jne. usein vaadittua.

Alan vähitellen ymmärtää niitä entisiä aikoja, jolloin taide oli jaloa ja viihteestä piti maksaa huviveroa. Taide tarvitsee tukea - elinkeinoelämä (siis myös viihdeteollisuus) maksakoot verot.

Onhan urheilussakin amatöörit ja ammattilaiset erikseen - tavallaan. Homma toimii taiteissa vähän samalla tapaa. Homman rahoittajat ja markkinat määräävät yhdessä mikä on taidetta ja mikä ei - ainakin mutkan kautta. Sekä sen, kenen ansioituminen on riittävää palkinnon, tuen, tms. antamiseen.

Niinkuin joku täällä jo kirjoitti:
"Rock on taidetta silloin, kun jaetaan rahaa taiteilijoille tai satsataan muulla tavoin taiteeseen, kuten rakennetaan musiikkitaloja."
On siis olemassa jo tapaja, jolla viihteen/taiteen asema määräytyy. Se tapahtuu osittain itsestään, osittain subjektiivisesti toimivissa instansseissa, joille on tosin annettu valta joko poliittisella demokratialla tai "kukkaroäänestysdemokratialla".

Ilmoittaudun taksoituslautakuntaan, joka arvioi artistit taiteeksi tai viihteeksi. Populaarikulttuurin laaja tuntemukseni ja näkemyksellisyyteni antavat pitävän pohjan leimojen lätkimiseen.

Jep. Minä ilmoittaudun myös, se olisi hauskaa. Saakos siitä millaista palkkaa vielä? Hoidettaisiinko leimojen lätkiminen artistin itsensä ollessa paikalla? Suorassa tv-lähetyksessä? Siinähän valtio pääsisi mukavasti mukaan julkiseen nöyryyttämiseen perustuvaan (suolen)sisällöntuottobisnekseen, kun myytäis kuvausoikeus kaupalliselle tv-kanavalla!! :) Nerokasta! Tekstiviestiäänestys???!! Vielä nerokkaampaa! Ei tarvii maksaa palkkaa muuta kuin yhdelle jaanapelkoselle!
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
Teijo K.
06.06.2006 15:24:05

Tai jalkapallo. Sanoin eilen futishullulle kaverille, joka tietää lajista aivan älyttömästi ja pelaa itsekin, että kannatan näissäkin kisoissa Brasiliaa. Koska niiden peli on niin leikkisää, taiturimaista ja hauskaa katsottavaa.

Vastaus oli ilmeisesti aika tyypillinen futiksesta paljon tietävän mielipide: brasseja kannatetaan siksi, että joukkue on niin vahva ennakkosuosikki. Ja sen kannattajat ovat paljolti ns. gloryhuntereita, eli jotka eivät muuten seuraa jalkapalloa, mutta ovat voittajan vieressä hehkuttamassa maajoukkuetta (vrt. Lordi viisuvoiton jälkeen). Ja koska brasseilla on vaan se maine, että niiden peli on leikkisää.

Keskisuomalaisen urheilusivuillakin oli viikonloppuna koko sivun juttu aiheesta, jossa toinen toimittaja kehui brassien maajoukkuetta ja toinen haukkui, aika paljon samoilla argumenteilla.

Minä tykkään kovasti brassien pelityylistä koska se on mielestäni eniten leikittelevää ja taiturointia, en väitäkään tietäväni kovin paljoa futiksesta, ja on ihan sama onko Brasilia vai Englanti vai Argentiina kisojen ennakkosuosikki.

Eli minussakin saattaa olla pienenpientä musiikkipoliisin vikaa, koska musiikki on elämäntapa, mutta maailmasta löytyy myös esimerkiksi jalkapallopoliiseja. Ugh.

Minä kannatan Argentiinaa kun Eputkin lauloivat niistä. "On yllämme raitapaidat Argentiinan, on pelimme nopeata kihkoisaa". Jalkapallosta en tiedä muuta kuin että se on pyöreä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Feggy
06.06.2006 15:24:52

Ilmoittaudun taksoituslautakuntaan, joka arvioi artistit taiteeksi tai viihteeksi. Populaarikulttuurin laaja tuntemukseni ja näkemyksellisyyteni antavat pitävän pohjan leimojen lätkimiseen.

Mä voisin kanssa ottaa tän jobin. Itse asiassa olen ollut yhden kesän töissä Tarkastuslautakunnassa, joten työkokemusta löytyy.
Mika Antero
06.06.2006 15:26:47
Tai jalkapallo. Sanoin eilen futishullulle kaverille, joka tietää lajista aivan älyttömästi ja pelaa itsekin, että kannatan näissäkin kisoissa Brasiliaa.

Min'oon kanssa gloryhunter ja kannatan Brasiliaa. Olen tehnyt niin siitä asti kun pienenä poikana luin Pelén elämäkerran. Oikeat jalkapallon ystävät jaksavat yllättävän usein kuittailla asiasta.
Fuzzy Boner
06.06.2006 15:29:38
Min'oon kanssa gloryhunter ja kannatan Brasiliaa. Olen tehnyt niin siitä asti kun pienenä poikana luin Pelén elämäkerran. Oikeat jalkapallon ystävät jaksavat yllättävän usein kuittailla asiasta.

Mä kannatan brasseja ja enklantia. Ronaldinho ja Beckham!!
MÖLLISTY
Mika Antero
06.06.2006 15:31:21
Mä kannatan brasseja ja enklantia. Ronaldinho ja Beckham!!

Englanti on kakkossuosikkini. En tiedä miksi. Niiden peli oli kuitenkin silloin kun aloin jalkapalloa seuraamaan brassien pelin täydellinen vastakohta.
Fuzzy Boner
06.06.2006 15:34:33
Englanti on kakkossuosikkini. En tiedä miksi. Niiden peli oli kuitenkin silloin kun aloin jalkapalloa seuraamaan brassien pelin täydellinen vastakohta.

Totta. Mua kiehtoo ehkä eniten noi persoonat joita seuraan. Oikeeastaan melkein kaikissa jengeissä on aina joku tyyppi jota seuraa; sen takia mua kiinnostaa nää kisat paljon... Yksilöitä ja loistavia kokonaisuuksia jeah!

Rock, taide, viihde ja verot. (piti sanoa noi ettei mee offtopic)
MÖLLISTY
Feggy
06.06.2006 16:25:33

Viihteellä on tietysti muitakin, käytännöllisempiä arvoja:

Sydney. Australian Sydneyn viranomaiset uskovat, että Barry Manilow'n musiikki on tehokas häirikkönuorten karkotin. Niinpä Manilow'n sävelmiä aletaan soittaa kovaäänisistä seudulla, jossa nuorten kaahailu ja autostereoista huudattama musiikki häiritsee asukkaita.

Ideaa on kokeiltu kengurumaassa menestyksellä jo aiemmin. Eräs ostoskeskus pääsi eroon teinivandaaleista, kun se alkoi soittaa kovaäänisistä Bing Crosbya.

"Epämuodikas musiikki on eräs keino häätää huligaanit. Manilow'n hempeily on niin tyylitöntä, että se voisi hyvinkin toimia", tietää kaupunginvaltuutettu Bill Saravinovski. (HS 6. 6. 2006)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)