PekkaM 05.06.2006 15:12:00 | |
---|
Tämä on kyllä oikeastaan tekijänoikeusasioista keskusteluun melkein yhtä huono paikka kuin joku piraattifoorumi tai kuvitteellinen levy-yhtiöiden foorumi. Täällä on tuolta "tekijäin puolelta" edustettuna se jyrkin äärilaita, joka tekee keskustelusta yhtä olkiukkojen väsäämistä. Kuvaava on nimimekki Kivi:n tuolla softafoorumilla (toivottavasti ei niin tosissaan) esitämä GWB väännös: "Olet joko luovan työn tekijöiden puolella tai meitä vastaan". Kasa efektipedaaleita myynnissä. Ilmoitus profiilissa. |
Valokaari 05.06.2006 16:30:32 | |
---|
Pirate Bay-ratsiasta kuvattu video kerännyt yli sata tuhatta katsojaa Pirate Bay -ratsiaan liittyvä filmi ilmestyi verkkoon kolme päivää sitten. Kuvanauha on peräisin turvakameran kuvista. Videon on laittanut YouTube.com-sivulle köttbulle-niminen käyttäjä. Idg.se-sivujen mukaan kuvat ovat turvakameroista, jotka sijaitsevat Rix Telecomin palvelinhallissa Tukholman Globenissa. Hieman alle kuuden minuutin videota on katseltu jo 116 000 kertaa. Siinä näkyy, kuinka siviiliasuiset poliisit kävelevät palvelintornien keskellä. Lähde: http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=56797 Itse video: http://www.youtube.com/watch?v=30HF-m_I6yYRok rok. |
jäykkis 05.06.2006 17:15:40 | |
---|
Tämä on kyllä oikeastaan tekijänoikeusasioista keskusteluun melkein yhtä huono paikka kuin joku piraattifoorumi tai kuvitteellinen levy-yhtiöiden foorumi. Täällä on tuolta "tekijäin puolelta" edustettuna se jyrkin äärilaita, joka tekee keskustelusta yhtä olkiukkojen väsäämistä. Olet oikeassa. Kannattaa kuitenkin ehkä noteerata myös se, että täällä, kumma kyllä, vierailee aina silloin tällöin myös niitä jotka ihan oikeesti yrittävät hankkia leipänsä tällä hommalla ja kun meille monille muille tämä on enemmän tai vähemmän harrastus, niin näiden kohdalla kyse toimeentulosta. Omalta kohdalta en ainakaan uskalla mennä vannomaan että omakaan suhtautuminen vastaavassa tilanteessa olisi paljon muuta kun "hyökkäsy on paras puolustuskeino". On eletty vuosikymmenet suljetussa monopolitilanteessa ja he ovat perinteisesti nauttineet sen tuomasta suojasta ja meno on ollut suhteellisen rauhallista. Nyt yhtäkkiä kaikki kellahtaakin päälaelleen, monopolin säilymisestä ei ole mitään takeita ja kaiken lisäksi orastaa todellinen kilpailutilanne myös itse tekijäpuolella. Hirveä tilanne. Valoisimpina hetkinäni yritän itse muistaa tämän seikan ja yritän olla valitsematta sanojani turhan kärjistävästi. Jollain muulla foorumilla voisin lasketella hiukan suorempaa tekstiä. Esimerkiksi nimimerkki Feggy, jonka kanssa olen jatkuvasti tukkanuottasilla, niin mulla on se käsitys että hän on pohjimmiltaa kyllä niitä kaikkein fiksuimpia ja älykkäimpiä ihmisiä jotka tähän keskusteluun ylipäätään osallistuu. Sama koskee mainitsemaasi Kiveä, jota häntäkään mulla ei ole henkilökohtaisesti kunnia tuntea (paitsi töittensä kautta), mutta jota fiksumpaa kaveria saa tältä saitilta hetken etsiä. Musta tuntuu, että linjat on valittu tästä asiasta ei täällä julkisuudessa keskustella, jos siitä on tarvetta ylipäätäänkään keskustella, vaan asia pidetään tietoisesti "mut ku se varastaiminen on väärin"-tasolla. Siinä suhteessa olet siis oikeassa, että keskustelua täältä on turha hakea, mutta se ei estä sitä, etteikö täällä voi omalta osaltaan levittää omaa ilosamaansa. Henkilökohtaisesti tykkään lukea sun tekstejä ja ajatuksia ja älä missään nimessä heitä pyyhettä kehään, mutta älä odota saavasi vastakaikuna turhan syvällisä pohdintoja. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
anzabar 05.06.2006 21:34:12 | |
---|
Esim. olen jo vuoden odottanut milloin vaikka Free Record Shopissa olis sellainen "download jukebox" mistä jengi vois paria euron latia vastaan ladata vaikka 10 biisiä omaan iPODiin tai muuhun MP3-soittimeen. Missä vika kun kehitys ei kehity? No juurikin jotain tällaisia ideoita pitäisi hautoa sen sijaan että junnataan paikoillaan tässä perinteisessä musiikin kulutusmallissa. Miksei musiikin siirtymistä tietokoneille ja verkkoon voida nähdä vavuutena ja ottaa siitä hyöty irti? Itse ainakin voisin mielelläni päivitellä mp3:sia soittimeeni kun olen reissun päällä esim. jossain rautatieasemalla. Yleensä alkaa tehdä mieli kuunnella juuri jotain sellaista biisiä/levyä, joka ei satu olemaan mukana. Kyllä ne ihmiset yllättävän hyvin ottaa uusia asioita ja palveluja vastaan jos ne vaan tuodaan riittävän hyvin ulottuville ja tehdään helpoksi käyttää. |
Marlowe 05.06.2006 22:00:23 | |
---|
Helsingin Sanomien NYT-liitteessä taisi olla joku viikko sitten kirjoitus, jossa käsiteltiin musiikkikappaleiden netistä lataamista ja CD-levyjen korkeaksi katsottua hintaa. Musiikin nettijakelusta tuli mieleen myös Jukka Pojan taannoinen (edelleen voimassa oleva) tempaus, jossa artistin kotisivulta saattoi ladata kappaleen ilmaiseksi tai sitten näennäistä euron korvausta vastaan. Euron oli tainnut pulittaa noin 20 % kappaleen imuroineista käyttäjistä. Voisi kuvitella, että melko moni tulee jatkossakin lataamaan tiedostonsa merirosvo-palvelimilta, vaikka tarjolla olisikin maksullisia ja laillisia keinoja. The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby) |
anttipi 05.06.2006 22:14:18 (muokattu 05.06.2006 22:14:34) | |
---|
Helsingin Sanomien NYT-liitteessä taisi olla joku viikko sitten kirjoitus, jossa käsiteltiin musiikkikappaleiden netistä lataamista ja CD-levyjen korkeaksi katsottua hintaa. Ja oli ihan hyvä juttu, piristävän provokatiiviseen sävyyn kirjoitettu. Tosin jutussa yritettiin muistaakseni väittää mp3-ääntä CD:n tasoiseksi, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Kymppi on sikäli aika kova hinta mp3-formaatissa ladatusta levystä - kansitaidekin jää saamatta. "Oh, it's so neat to beat your meat while sitting on the toilet seat - Isn't life divine,
Funiculì, funiculà. |
McNulty 05.06.2006 22:31:28 (muokattu 05.06.2006 22:32:28) | |
---|
Voisi kuvitella, että melko moni tulee jatkossakin lataamaan tiedostonsa merirosvo-palvelimilta, vaikka tarjolla olisikin maksullisia ja laillisia keinoja. Jep, sillä MP3-formaatti on jyrännyt jo viimeiset 15 vuotta. Bisnes on 15 vuotta myöhässä herännyt. Sekö on kuluttajien vika? Pitää nyt todeta, että Suomessa netistä LATAAMINEN on ollut laillista touhua 80-luvulta lähtien. 1200baud modeemeilla jengi piti purkkeja pystyssä ja vaihtelivat sovelluksia keskenään ja sitä rataa. Nyt on takana hieman reilu 5kk aikaa jolloin nettilatailut ovat laittomia. 20 vuoden aikana opitut ja totutellut metkut eivät muovaudu uusiksi parissa yössä, parin "fake no more"-kampanjan ja piratebay-ratsian ansiosta. Muutos vie aikaa ja sen eteen pitää tehdä kehitystyötä, ei pelkästään maata tiellä poikkiteloin. Äärimmäisyyksissään näen jo otsikoita, missä ranskalaiset polttavat levy-yhtiöiden toimitiloja ja ääriryhmittymät boikotoivat kaikkia äänitteitä taaten "nollamyynnin" artisteille. Asioita voi hoitaa niin monella tavalla ja mielestäni nyt on menty aikas kovaa metsään. Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher |
Feggy 05.06.2006 22:42:09 (muokattu 05.06.2006 22:43:05) | |
---|
Ja oli ihan hyvä juttu, piristävän provokatiiviseen sävyyn kirjoitettu. Tosin jutussa yritettiin muistaakseni väittää mp3-ääntä CD:n tasoiseksi, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Kymppi on sikäli aika kova hinta mp3-formaatissa ladatusta levystä - kansitaidekin jää saamatta. Kannattaa lukea myös yleisönosaston kirjoitukset sitä seuraavasta NYTistä. Siinä selviää esim. se, että kirjoittaja ei ottanut huomioon ALV:tä eli laskelmat olivat vähän pielessä. Musta 10-13 euroa ladatusta cd-levystä on sopuhinta suhteessa materiaaliseen levyyn, jos kyseessä on uusi levy eikä esim. niceprice-levy. Se on kuitenkin vain vähän yli puolet normaalihintaisesta. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että sopuhinta uudelle levylle voisi olla jotain 15e ja ladatusta semmoiset 8e. Tää tietenkin vaatii katteiden leikkaamista vähän sieltä sun täältä ja valtion vastaantuloa eli ALVin poistamista. Toki myös Teosto voisi tulla vähän vastaan asiassa jos muutkin tulevat. Aina parempi on tekijällekin pienempi korvaus kuin se, ettei sitä tule ollenkaan. |
jäykkis 05.06.2006 22:48:29 | |
---|
Voisi kuvitella, että melko moni tulee jatkossakin lataamaan tiedostonsa merirosvo-palvelimilta, vaikka tarjolla olisikin maksullisia ja laillisia keinoja. Mahdollisesti, mutta "kuinka moni" voikin olla mielenkiintoisempi kysymys. Mulle yllättävää oli tämä Vaatimukset allofmp3.com-verkkokaupan sulkemiseksi ovat kiihtyneet sen jälkeen, kun XTN Data -tutkimusyhtiö julkaisi raportin, jonka mukaan kauppa olisi toiseksi suosituin online-musiikin ostopaikka Isossa-Britanniassa heti Apple Itunesin jälkeen. http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=27091 Mistä tuo sitten kertoo? Minun nähdäkseni se kertoo siitä että JOS lähdetään siitä, että allofmp3 on piraatti ja laiton, tai vähintään epälyttävä, niin ihmiset ovat siitä huolimatta valmiita ostamaan musiikkinsa sen sijaan että imuroisivat sen. Avainkysymys lienee laatu ja hinta. Jos hinta on kohdallaan ja laatu on sitä, että ei saa konettaan täyteen rootkit-paskaa ja muuta rajoitetta, niin melkoinen osa ihmisiä on näköjään kuitenkin valmiit myös ostamaan tuotetta. Tämä voisi olla hyvä ja tuottoisa havainto tehdä myös tuolla korporaatin puolella. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
jäykkis 05.06.2006 22:50:59 | |
---|
Tää tietenkin vaatii katteiden leikkaamista vähän sieltä sun täältä ja valtion vastaantuloa eli ALVin poistamista. Jaaha, tätä en o kuullukka. Mitä muuta saisi olla? Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
Feggy 06.06.2006 09:56:24 | |
---|
Jaaha, tätä en o kuullukka. Mitä muuta saisi olla? En ymmärrä. |
En ymmärrä. Jaa-a... Minusta sä sanot tuossa ihan selvästi mielipiteenäsi, että sun mielestä pitäsi kehittää selviytymissuunnitelma jonka yksi tekijä CD-levyn vapauttaminen ALV:ista. Vai teinkö nyt, Pekkaa siteeraten, olkinuken? Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
Feggy 06.06.2006 10:40:04 | |
---|
Jaa-a... Minusta sä sanot tuossa ihan selvästi mielipiteenäsi, että sun mielestä pitäsi kehittää selviytymissuunnitelma jonka yksi tekijä CD-levyn vapauttaminen ALV:ista. Vai teinkö nyt, Pekkaa siteeraten, olkinuken? Niin sanoin, mutta en ymmärtänyt kysymystäsi. |
Bee-äf 06.06.2006 11:05:30 | |
---|
"Viisisataa nörttiä on tullut ulos raikkaaseen ulkoilmaan. Kansaterveydelliseltä kannalta katsoen se on loistava juttu." - Antipiratbyrånin lakimies Henrik Porten piraattimielenosoituksista Tehkää tekin samoin. Ilma on mitä mainioin. With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. |
ekikoo 06.06.2006 11:08:31 | |
---|
"Viisisataa nörttiä on tullut ulos raikkaaseen ulkoilmaan. Kansaterveydelliseltä kannalta katsoen se on loistava juttu." - Antipiratbyrånin lakimies Henrik Porten piraattimielenosoituksista Huh. Kun ymmärtävät ettei heillä ole keinoja, ainahan voi kutsua nörtiksi. No, sota on julmaa. ...ja kyllä, luet juuri allekirjoitustani. |
jäykkis 06.06.2006 12:05:57 | |
---|
Niin sanoin, mutta en ymmärtänyt kysymystäsi. Taisi olla vähän ytimekkäästi sanottu. Tarkoitus oli sanoa, että en ymmärrä minkä tähden valtion verovaroja, joita ei riitä tähdellisempäänkään, tulisi käyttää tämmösen teollisuudenalan terminaalihoitoon. Jos teollisuudenala sinällään olisi yhteiskuntakelpoinen ja yhteistyökykyinen, niin voisin olla valmis miettimään jonkunlaista selkeän määräaikaista tukipakettia, mutta ei avointa valtakirjaa eikä varsinkaan tässä tapauksessa. En myöskään tiedä olisiko se edes teoriassa mahdollista... Tässähän olisi kyllä kyseessä verokäytännön muuttaminen ja mahdollisesti se olisi mahdollista, mutta onhan esimerkiksi telakkatukia (jotka luonteeltaan on aivan muuta) puitu monessa asteessa. Yhtä kaikki, siitä ei olisi muuta iloa, kun että se vain tarpeettomasti pitkittäisi tätä muutenkin kivuliasta vaihetta. Äänestän vastaan. Jos sen sijaan halutaan ajatella inhimillistä puolta ja selviytymistä, niin voisin kyllä hyväksyä, jopa ehdottaa, siirtymävaiheen tukea itse luovantyön tekijöille. Voisin helposti painaa vihreää esimerkiksi sellaisen ehdotuksen kohdalla jolla vapautetaan (vaikkapa) ennen 1980 syntyneet muusikot tuloverosta ja sotu-maksuista. Äänestän puolesta. Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ- |
leka 06.06.2006 12:16:04 | |
---|
Mikäs olisi sitten vaihtoehtona näille piraattilevittäjien sakottamisille? Kyllähän pummilla matkustamisestakin lätkäistään tarkastusmaksua. Jos kukaan ei tarkastaisi lippuja, niin luuletteko että tilanne paranisi? "Kyllä mä olen huomannut kuinka mun pummilla matkustaminen on lisännyt mun matkalippujen ostamista. En mä olisi ikinä tiennyt miten mukava M-juna Vantaankoskelle on, jos mä en olisi saanut sitä ilmaiseksi kokeilla. Vai pitäiskö mun lähteä ihan sokkona matkustamaan johonkin Kirkkonummelle, ilman että mä saisin tietää mitä mä ostan? Ahneet liikennöitsijät vaan rahastaa ihmisiä, vaikka kulkeehan se juna sinne kumminkin..." Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt allekirjoitus! |
PekkaM 06.06.2006 12:40:18 | |
---|
Mikäs olisi sitten vaihtoehtona näille piraattilevittäjien sakottamisille? Kyllähän pummilla matkustamisestakin lätkäistään tarkastusmaksua. Jos kukaan ei tarkastaisi lippuja, niin luuletteko että tilanne paranisi? "Kyllä mä olen huomannut kuinka mun pummilla matkustaminen on lisännyt mun matkalippujen ostamista. En mä olisi ikinä tiennyt miten mukava M-juna Vantaankoskelle on, jos mä en olisi saanut sitä ilmaiseksi kokeilla. Vai pitäiskö mun lähteä ihan sokkona matkustamaan johonkin Kirkkonummelle, ilman että mä saisin tietää mitä mä ostan? Ahneet liikennöitsijät vaan rahastaa ihmisiä, vaikka kulkeehan se juna sinne kumminkin..." Analogiasi ontuu. Kun matkustat pummilla, olet hyödykkeesi saanut täysin samanveroisena kuin sen ostanut ja sen käyttöarvo on jo historiaa. Jos olen warettanut joskus jonkun progelevyn tai kaksi, olen jokaisen pitämäni sittemmin alkuperäisenä ostanut. Pidän nimittäin levyistä, haluan ne koteloineen ja kansineen hyllyyni. Lisäksi saan CD-tasoisen äänitteen sen koekäytössä olleen ämppärin tilalle. Kasa efektipedaaleita myynnissä. Ilmoitus profiilissa. |
mr_b 06.06.2006 12:52:13 (muokattu 06.06.2006 12:52:58) | |
---|
Miksiköhän muuten ihmisten pitää käyttää kaikenlaisia hienoja kiertoilmaisuja ja yleviä perusteluja toiminnalleen, sen sijaan että yksinkertaisesti katsoisivat peiliin ja toteaisivat: "minä nyt vaan haluan saada kaikkea kivaa ilmaiseksi, ei vaan kerta kaikkiaan huvita maksaa siitä". Näin me joskus pienenä teimme ja kopiomme hulluna kasetteja ja Commondore 64:n pelejä... :-) There it was just like Old Faithful, the eternal Fountain of Filth |
PekkaM 06.06.2006 12:58:51 | |
---|
Miksiköhän muuten ihmisten pitää käyttää kaikenlaisia hienoja kiertoilmaisuja ja yleviä perusteluja toiminnalleen, sen sijaan että yksinkertaisesti katsoisivat peiliin ja toteaisivat: "minä nyt vaan haluan saada kaikkea kivaa ilmaiseksi, ei vaan kerta kaikkiaan huvita maksaa siitä". Näin me joskus pienenä teimme ja kopiomme hulluna kasetteja ja Commondore 64:n pelejä... :-) Ainakaan itse en ole keksinyt mitään kiertoilmaisuja, enkä myöskään enää varasta, wareta, tai miksi sitä nyt halutaankaan kutsua. Tässä PirateBayn tapauksessa on nähdäkseni kyse pikemminkin vastareaktiosta eikä niinkään varkaiden puolustamisesta. Kasa efektipedaaleita myynnissä. Ilmoitus profiilissa. |