ma ana 05.06.2006 12:39:22 | |
---|
Eli siis otteesta. Vasurista. You knou, se käpälä joka painelee niitä kieliä sitä otelautaa vasten, nii, se missä on niitä metallisia poikkinauhoja. Haluaisin kuulla että miten pidät kätöstäsi, mikä on mielestäsi oikein, ja voisit lisätä soittotyylisi ja kokemuksesi jos jaksat? Yritän keksiä että miten minun kannattaisi kätöstä pidellä bassotellessa. Käteni on pieni ku pojalla, ei taida ikuna venyä E kielen Gstä yli korotetun A:n niinkuin joillain Vooteneilla näyttäisi venyvän.. |
Karlsson 05.06.2006 12:50:04 | |
---|
Käytännössä mallia "nyrkki". Pesismailaote kaulasta, sormet melko sumpussa yleensä. Skividöveinau |
el_hefe 05.06.2006 12:52:52 | |
---|
Kannattaa energian säästämiseksi ja yleisen sujuvuuden kannalta vähentää käden liike minimiin. Eli sormet erilleen, niin vaan isoissa hypyissä joutuu liikuttamaan raivokkaasti kättään. Ja jos bassoa kauhean alhaalla riiputat, niin sitten tuleevi ranne kipeäksi, joten ylös hop hop. Mutta jätä pientä tukehtumisvaraa. Eikun älä liian korkeallekaan nosta, kun sitten on vaikea yltää ensimmäisille nauhoille. Äh.. Soita silleen ku tuntuu kivoimmalta. |
Karlsson 05.06.2006 12:56:01 | |
---|
Kannattaa energian säästämiseksi ja yleisen sujuvuuden kannalta vähentää käden liike minimiin. Eli sormet erilleen, niin vaan isoissa hypyissä joutuu liikuttamaan raivokkaasti kättään. Ja jos bassoa kauhean alhaalla riiputat, niin sitten tuleevi ranne kipeäksi, joten ylös hop hop. Mutta jätä pientä tukehtumisvaraa. Eikun älä liian korkeallekaan nosta, kun sitten on vaikea yltää ensimmäisille nauhoille. Äh.. Soita silleen ku tuntuu kivoimmalta. Ranteeseen kohdistuu vähemmän rasitusta, jos ei tee kaikkea liikettä sormilla vaan koko käsivarrella. Skividöveinau |
el_hefe 05.06.2006 12:59:44 | |
---|
Oletin tietenkin, että kysyjällä on hulk-ranne.. |
Sarko 05.06.2006 12:59:49 | |
---|
Optimikorkeus bassolle on meitsin mielestä siinä sukukalleuksien kohdilla, ei tarvi turhia kurotella jos haluaa soittaa rullaavia bassolinjoja. Mutta siitä käden asennosta, itse pyrin mahdollisimman pienillä liikkeillä soittamaan ja koko käsivartta käyttäen. Ei mene koura kipeäksi ja notkeus riittää kuolemaa uhmaaviin, otelautaa hiveleviin bassokuvioihin/filleihin. Stakes are high, but so am i. |
Karlsson 05.06.2006 13:01:23 | |
---|
Oletin tietenkin, että kysyjällä on hulk-ranne.. Kellään ei ole. Vaikka just nyt siltä tuntuiskin. Noi ainaiset jutut soittajien ranneongelmista ei ole tuulesta temmattuja. Jossain vaiheessa soittoasennon kriteeri voi muuttua "milllä käsitekniikalla voin soittaa nopeiten"-mallisesta muotoon "Millä käsitekniikalla voin soittaa niin ettei satu kokoajan". Skividöveinau |
Kellään ei ole. Vaikka just nyt siltä tuntuiskin. Noi ainaiset jutut soittajien ranneongelmista ei ole tuulesta temmattuja. Jossain vaiheessa soittoasennon kriteeri voi muuttua "milllä käsitekniikalla voin soittaa nopeiten"-mallisesta muotoon "Millä käsitekniikalla voin soittaa niin ettei satu kokoajan". Ne on niitä vanhuuden vaivoja. Sitten näytetään kavereille kuvia jotta katsos kuinka nopea olin 5 vuotta sitten. Eikä valokuvissa edes näy sormia... Ei mutta hyväksyn vastauksesi tällä kertaa. Koska minulla ei ole kokemusta. |
Karlsson 05.06.2006 13:09:02 | |
---|
Ne on niitä vanhuuden vaivoja. Sitten näytetään kavereille kuvia jotta katsos kuinka nopea olin 5 vuotta sitten. Eikä valokuvissa edes näy sormia... Ei mutta hyväksyn vastauksesi tällä kertaa. Koska minulla ei ole kokemusta. Kun nuorena oppii ergonomisen tekniikan, niin vanhana sitä vetää siinä missä nuorenakin. Ja nopeesti, tarvittaessa. Skividöveinau |
Johnny Buzz 05.06.2006 13:13:43 (muokattu 05.06.2006 13:14:10) | |
---|
Käytännössä mallia "nyrkki". Pesismailaote kaulasta, sormet melko sumpussa yleensä. Mullakin on osittain noin. Sitten mitä lähemmäs mennään headstockia, niin sitä enemmän muuttuu perinteisempään suuntaan. Nyrkkimeiningillä, kun ei enää yllä 1.:ltä nauhalta 4.:lle meikäläisen nakkisormilla. Ja sopivasti aika monet biisit menee meillä just tuosta asemasta. |
J.Hollström 05.06.2006 14:05:34 (muokattu 05.06.2006 14:21:29) | |
---|
|
GhettoBasso 05.06.2006 14:28:56 | |
---|
Rakkautta oppimaan. |
Johnny Buzz 05.06.2006 15:10:15 (muokattu 05.06.2006 15:11:24) | |
---|
|
Jalmus 05.06.2006 16:13:31 | |
---|
Oikea basson korkeus on sellainen, että kun hihnan kanssa soitat ensin istualtaan, lepää basso sylissä eikä hihna ole silti löysällä. Kun nouset siitä sitten seisomaan, basson korkeus pysyy samana. Oikea vasemman käden ote on sellainen, että peukalo on suurin piirtein keskellä kaulaa ja linjassa keskisormen kanssa, vrt. asettamalla peukalo ja keskisormi vastakkain. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
absqua 05.06.2006 16:15:23 | |
---|
Oikea basson korkeus on sellainen, että kun hihnan kanssa soitat ensin istualtaan, lepää basso sylissä eikä hihna ole silti löysällä. Kun nouset siitä sitten seisomaan, basson korkeus pysyy samana. Oikea vasemman käden ote on sellainen, että peukalo on suurin piirtein keskellä kaulaa ja linjassa keskisormen kanssa, vrt. asettamalla peukalo ja keskisormi vastakkain. "Oikea" basson korkeus ...hmm. Vähän nyt särähtää korvaan, sori. Millä perusteella tuo on oikea? Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
jahuh0 05.06.2006 16:30:43 (muokattu 05.06.2006 16:31:18) | |
---|
"Oikea" basson korkeus ...hmm. Vähän nyt särähtää korvaan, sori. Millä perusteella tuo on oikea? Niin ei kait tuo mikään absoluuttinen totuus ole. Mulla on juurikin noin säädettynä hihna, kun tulee enimmäkseen tällä hetkellä soiteltua istualteen, ja luonnollisesti seisaaltaankin sitten tuo korkeus tuntuu oikealta. Jos alempana roikottaa niin vasen ranne tuppaa väkisin menemään liikaa mutkalle, vähä niinku: http://www.adamnitti.com/images/lessons/bassplayer_03/fig7.jpg |
Oan 05.06.2006 16:33:12 | |
---|
"Oikea" basson korkeus ...hmm. Vähän nyt särähtää korvaan, sori. Millä perusteella tuo on oikea? Kyllä tilugurut tietää! Sanoisin että kannattaa opetella tuo klassisen kitaran sormi-per-nauha -tekniikka sekä ns. nyrkkikyllikki ja soveltaa molempia tilanteen mukaan. Tärkeintä että soittaa mahdollisimman rennosti, niin välttyy niiltä pahimmilta rasitusvammoilta. "Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä."
- Armo Pohjavirta |
Pirkka 05.06.2006 16:45:00 (muokattu 05.06.2006 16:46:49) | |
---|
"Oikea" basson korkeus ...hmm. Vähän nyt särähtää korvaan, sori. Joo särähti aika pahasti. Mulla tää menee silleen että silloin kun soitetaan fuusioo tms. vaikeeta kamaa jazzbassolla on basso about samalla korkeudella kuin Jacolla oli. Korkealla siis. Se riippuu paljon bassosta ja musatyylistä. Reggaeta tai esim. konekamaa presarilla; basso on erittäin alhaalla. Silloin on helpompi soittaa otelaudan päästä(ja näyttää paremmalta). 5-kielisellä lippukomppia soitettaessa se taas on jossain siinä välillä, mikä nyt tuntuu hyvältä. Otelautakäden asennon hakemiseen oli hyvä neuvo: Kuvittele pitäväsi tennispalloa kädessäsi ja siirrä se käden asento otelaudalle. |
absqua 05.06.2006 16:50:00 (muokattu 05.06.2006 16:50:15) | |
---|
Joo särähti aika pahasti. Mulla tää menee silleen että silloin kun soitetaan fuusioo tms. vaikeeta kamaa jazzbassolla on basso about samalla korkeudella kuin Jacolla oli. Korkealla siis. Se riippuu paljon bassosta ja musatyylistä. Reggaeta tai esim. konekamaa presarilla; basso on erittäin alhaalla. Silloin on helpompi soittaa otelaudan päästä. 5-kielisellä lippukomppia soitettaessa se taas on jossain siinä välillä, mikä nyt tuntuu hyvältä. Juurikin näin. Toinen vähän enemmän henkimaailman pointti jonka olen omalta kohdaltani huomannut basson korkeuteen liittyen on se että mitä alempana basso roikkuu, sen rennompi fiilis on soittaa ja touhuta lavalla, vaikkei über-tilut ylänauhoilta lähdekään yhtä näppärästi kuin lyhyemmällä hihnalla. Jotenkin se korkealle ripustettu basso tuntuu muurilta mun ja yleisön välissä. Otelautakäden asennon hakemiseen oli hyvä neuvo: Kuvittele pitäväsi tennispalloa kädessäsi ja siirrä se käden asento otelaudalle. Hienosti verbalisoitu. Här får du en pluss. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
ma ana 05.06.2006 17:46:38 | |
---|
Jeah! Juuri toi ergonaamio oli mielessä tätä kirjoitellessä. Ettei tuu runk*köh* rannejännetulehdusta. Onko toi 'nyrkki' nyt sitten sama kuin 'the claw' josta näkee puhuttavan suuren maailma voorumeilla? |