Aihe: sopiva kone pro toolsille?
1
darknath
05.06.2006 01:55:21
elikkäs minkäslaista värkkiä sitä kannattais hommata, että pro tools toimisi moitteettomasti..? niin vai kannattaako hommata jokin muu softa musan nauhottamiseen ja kikkailuun?
Mikael
05.06.2006 09:19:07

Nykyään lähes kaikki uudet tietokoneet ovat tehonsa puolesta riittäivä pyörittämään Pro Tools -softaa moitteetta. Kannattaa kuitenkin ennen ostopäätöstä tarkistaa koneen yhteensopivuus digidesignin kotisivulta:

http://www.digidesign.com/products/compat/le/
Siitä mistä aita on matalin...
lindo
05.06.2006 09:58:37
Vähän asian sivuun: onko tuo M-Powered ProTools yhteensopiva sen ihan "oikean" ProToolsin kanssa? Meinaan siis että jos studiolla on ProTools HD niin pystyykö raidat aukasemaan sellasenaan kotikoneella jos on tuo M-Powered ProTools?
kivi
05.06.2006 10:02:35 (muokattu 05.06.2006 10:35:04)
Vähän asian sivuun: onko tuo M-Powered ProTools yhteensopiva sen ihan "oikean" ProToolsin kanssa? Meinaan siis että jos studiolla on ProTools HD niin pystyykö raidat aukasemaan sellasenaan kotikoneella jos on tuo M-Powered ProTools?

EDIT: Poistan, olin väärässä.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Mikael
05.06.2006 10:24:54

korjatkaa jos olen väärässä, mutta mun mielestäni noi on yhteensopivia vain ylöspäin, eli oman koneesi raidat kyllä aukeavat studion koneessa, mutta sieltäpä et tuokaan ainakaan sessioita takaisin.

Yksittäisiä raitoja .waveina tai .aiffeina kyllä voi siirrellä joka suuntaan.

Kyllä ne on ihan yhteensopivia. HD:n sessiot aukeavat ihan ok LE:ssä ja päinvastoin. Tietty LE:n soittama raitamäärä on pienempi ja mikäli raitoja on enempi kun LE pystyy soittamaan niin ylimenevät äänet näkyvät passiivisina harmaina raitoina. Myöskään kaikki plugarit eivät välttämättä toimi vaan muuttuvat myöskin passiivisiksi.

Versioiden välillä taas saattaa olla jotain toimimattomuuksia. Esim uusimmalla seiskaveriolla tallennetut sessioit eivät suoraa aukene vanhemmilla versioilla, elle niitä nimenomaan tallenna vanhemman version tiedostomuotona.
lindo
05.06.2006 10:27:11
Just. Tuota epäilinkin >:(
Tuossa ei ole taas mitään järkeä, muuta kun että säästin just 270 Euroa kun en laittanut M-Poweredia tilaukseen. Kuka voitti? Ei ainakaan DigiDesign, eikä M-Audiokaan joka just menetti 300 Euroa kun en tilannut niiltä rautaa. :P

Pelkkien wav failien siirtäminen on sitten taas jo ihan sama onko koneella ProTools vai ei, ja sitä tässä jo kokeiltiinkin, mutta turhauttavaahan se oli kun saa aloittaa kaiken nollasta.

Kiitos kuitenkin tiedosta :)
kivi
05.06.2006 10:37:04
Just. Tuota epäilinkin >:(
Tuossa ei ole taas mitään järkeä, muuta kun että säästin just 270 Euroa kun en laittanut M-Poweredia tilaukseen. Kuka voitti? Ei ainakaan DigiDesign, eikä M-Audiokaan joka just menetti 300 Euroa kun en tilannut niiltä rautaa. :P

Pelkkien wav failien siirtäminen on sitten taas jo ihan sama onko koneella ProTools vai ei, ja sitä tässä jo kokeiltiinkin, mutta turhauttavaahan se oli kun saa aloittaa kaiken nollasta.

Kiitos kuitenkin tiedosta :)

Mitä? Usko ennemmin Mikaelia, ilmeisesti ne siis toimii, kunhan versionumero on sama ja raitoja alle 32.

Mulla on ollut ongelmia lähinnä eri ikäisten versioden välillä ilmeisesti.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
lindo
05.06.2006 10:41:44
Kyllä ne on ihan yhteensopivia. HD:n sessiot aukeavat ihan ok LE:ssä ja päinvastoin. Tietty LE:n soittama raitamäärä on pienempi ja mikäli raitoja on enempi kun LE pystyy soittamaan niin ylimenevät äänet näkyvät passiivisina harmaina raitoina. Myöskään kaikki plugarit eivät välttämättä toimi vaan muuttuvat myöskin passiivisiksi.

Versioiden välillä taas saattaa olla jotain toimimattomuuksia. Esim uusimmalla seiskaveriolla tallennetut sessioit eivät suoraa aukene vanhemmilla versioilla, elle niitä nimenomaan tallenna vanhemman version tiedostomuotona.

OHO, tuli toinen totuus samalla kun vastailin edelliseen.

Onko toi M-Powered siis sama ku LE? Thomannin sivu sanoo että:
Session Compatibility to DigidesignTDM-Systems
Mitä tuo tarkoittaa?
Mikael
05.06.2006 10:43:00 (muokattu 05.06.2006 10:46:37)

kunhan versionumero on sama ja raitoja alle 32.

Jep ja ton uuden Music Production Toolkitin kanssa raitamäärä LE-toollsissakin nousee 48:aan ja vieläpä siten että on ihan sama onko kyseessä stereo- vai monoraita. Ääniä voi siis olla jopa 96 mikäli sessossa on 48 stereoraitaa...

Mulla on ollut ongelmia lähinnä eri ikäisten versioden välillä ilmeisesti.

Toi on juu ihan yleistä missä tahansa softassa.
Mikael
05.06.2006 10:45:07 (muokattu 05.06.2006 10:46:01)

Thomannin sivu sanoo että...

Kandee tutkia suoraan tota Digidesignin omaa sivua:

www.digidesign.com

jossa kerrotaan M-poweredista mm. seuraavaa:
Session compatibility with Pro Tools|HD and Pro Tools LE systems
lindo
05.06.2006 10:56:40 (muokattu 05.06.2006 11:02:15)
Mitä? Usko ennemmin Mikaelia, ilmeisesti ne siis toimii, kunhan versionumero on sama ja raitoja alle 32.

Mitä? Nytkö järkkyi usko Kiveen???

Hehee.

ööö... entäs jos studiolla onkin raitoja enemmän kun 32??? Perkele, on tää vähän kuin jos autoihin ois kaikkiin olemassa eri bensat, Mersun bensaa, Toyotan bensaa, jne.

EDIT: Meikä on vähän hidas tänään näköjään.
Eli kiitos tiedoista :)
Mikael
05.06.2006 11:00:38

ööö... entäs jos studiolla onkin raitoja enemmän kun 32???

Kuten tuossa edellä jo selitin... sessio aukeaa ok, mut osa raidoista on passiivisia. Aktiiviset raidat voi tietty itse valita ja jos on pakko vaikkapa miksata sillä LE:llä tai muuten vaan haluaa kaikki kuuluviin niin vaikkapa taustalaulujen ja rumpujen välimiksaaminen stereo-raidaksi auttaa.
lindo
05.06.2006 11:05:56
Aktiiviset raidat voi tietty itse valita

Kiitos, tää oli just se mitä mietin. Ajattelin että jos tuo antaa valita vain 32 ensimmäistä raitaa ja sitten sattuu just olemaan joku tärkeä raita raidalla 33, niin se kyllä viduttais.

No niin, taas ollaan viisaampia :)
kivi
05.06.2006 11:08:15
Mitä? Nytkö järkkyi usko Kiveen???

No, mähän en oo mikään propellihattu, eikä mua oikeasti kiinnosta tietokoneet, mä olen kiinnostunut vain siitä audiosta ja miten se tulee. Samoin mulle on ohjelmien erityispiirteet aika hämäriä - mä käytän ihan mikä ohjelma kulloinkin tarjolla on, ja sen aikaa yritän keksiä miten haluamani asiat juuri siinä käyttöliittymässä tehdään. Lopulta kaikki ohjelmat ovat päässäni yhtenä suloisena puurona, ja hakkaan sormeni verille väärän ohjelman näppäinkomentoja...

PT on mulle niin vieras, että Milcoin sai eilen valistaa mua Audiosuiten toiminnoista, ja mä vain harmittelin ettei kukaan kertonut niistä viimeksi kun PT:llä levyä miksasin. Ihmettelin vaan, että onpas PT:llä hankalaa kun ei saa maalattua raitaan freeze-efektiä... että taitaa olla ihan ylimainostettu koko juttu...
:-)

Hoho!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)