Aihe: Langattomassa verkossa samoilu
1
Silvertown
03.06.2006 20:04:44
Terve!

Mulla on mahdollisuus käyttää erästä isommassa talossa olevaa langatonta internet-yhteyttä. Mitä jekkuja minun pitää tehdä, ettei tuon verkon kautta päästäisi helposti koneeni tiedostoihin käsiksi. Minä en noista suojausjutuista juuri ymmärrä. Avustanne kiittäen.
Voittajat eivät luovuta, luovuttajat eivät voita.
Canttori
03.06.2006 21:23:38
Siinä, että joku pääsee koneellesi ei ole suurempaa riskiä kuin langallisessa verkossa. Sen sijaan jos yhteys ei ole salattu voi joku saada selville mitä selaat.
Kassu
04.06.2006 14:05:50
Palomuuri.
pwc
04.06.2006 14:12:02
Suosittelen lukemaan manuaalista, miten yhteys salataan ja verkko suljetaan ulkopuolisilta, ettei kukaan pääse käyttämään maksamaasi internet-yhteyttä ilmaiseksi. Nimim. joskus tätäkin kokeillut ;)
Silvertown
04.06.2006 18:25:08
Siinä, että joku pääsee koneellesi ei ole suurempaa riskiä kuin langallisessa verkossa. Sen sijaan jos yhteys ei ole salattu voi joku saada selville mitä selaat.

Okei. Kiitos tiedosta. Jos yhteys ei ole salattu, niin voinko vaikuttaa siihen, että saako joku selville selaamani jutut vai ei?
Silvertown
04.06.2006 20:47:51
Ymmärsin tuosta, että käyttäisit jonkun toisen internetyhteyttä tämän langattoman verkon kautta (oletettavasti luvallisesti). Tällöin tietoturvamielessä on ainakin seuraavat asiat otettava huomioon:

1. Langaton yhteys kannattaa aina salata, ja mielellään WPA(-PSK):lla. Muuten ulkopuolisen on mahdollista päästä yhteyttä seuraamaan.

2. Langattoman yhteyden kautta olet (mahdollisesti) kiinni jonkun toisen lähiverkossa. Samassa lähiverkossa olevilta koneilta voi päästä koneesi tiedostoihin käsiksi. Tämän voi estää palomuurilla.

3. Jos olit huolissasi myös siitä, voiko joku seurata mitä selaat, niin jos internet-yhteytesi kytkeytyy jonkun toisen henkilön kautta, niin sieltä käsin pääsee kyllä seuraamaan jos haluaa. Jos tuo on ongelma, niin hanki oma yhteys.

Kiitos tiedoista. Yhteys jota käytän on siis asuntolassa oleva WLAN, jota saa käyttää. Nyt olen viisaampi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)