Aihe: Bändikaverit ei oikeen keskity.
1 2
jarkk0-
27.04.2006 18:09:16
Mulla tämmönen tapaus, että aina treeneis kaikki soittaa jotain omaansa, vaikka 3 tuntia jos ei sano et hei treenattaisko omia biisejä. Itse olen soittanut bändissä kauiten ja sävellän kaikki viisut ja sitten toinen kitaristi valittaa aina että on liia helppoja ja kumminki soittaa aina vähän väärin ja rumpali pistää fillejä kokoajan ja en oikee viittis alkaa kokoajan puuttumaan toisten virheisiin. Apuja tarvisin että miten vois opettaa muita ilman että saa potkut bändistä että on mukava olevinaan itse niin osaava
Rock'n Roll
Sijuk
27.04.2006 18:23:21 (muokattu 27.04.2006 18:33:04)

Tuttu tilanne. Tuohon fillien päälle tilutteluun kannattaa puuttua. Pidä järjestystä yllä vaan. Ja mitä enemmän aikaa omille biiseille-> joku voi jopa oppia niitä. Kohteliaasti kannattaa huomauttaa että "niitä fillejä ei tarvitse koko aikaa viljellä" ja "voisit opetella tuon vielä vähän tarkemmin. Hyvältä se toki kuulostaa mutta viiminen silaus" Tai jotain tommosta. Vihamielisesti ei kannata huomautella koska sitten ilmapiiri heikkenee rajusti ja saat kusipään leiman. Täällä on pari muuta tämmöistä keskustelua muistaakseni jossain, kannattaa niitäkin selailla.

E: Ei niitä ketjuja niin paljoa ollutkaan.
You call yourself a Christian, I think that you're a hypocrite, You say you are a patriot, I think that you're a crock of shit
Lapsi_ajassa
27.04.2006 18:26:27
Taitavat olla bändisi jätkät vähän epäkypsiä kun eivät yhteistyötä osaa? Omassa bändissäni oli joskus tuo tilanne. Ratkaisimme tilanteen niin että kaikki pistettiin omalta osalta osallistumaan biisin sovittamiseen vaikka sävellys oli jo valmiina. Jos teillä on joku turha tilukeisari kitarassa joka vaan tiluttaa eikä soita mitä pitäisi, sanokaan hänelle että tuo on ... no tyhmää.

Ilmeinen ongelma on motivaation puute. Motivointi on niin yksilökohtaista etten oikeen osaa antaa neuvoja.

Viimeinen vaihtehto on sitten bändistä ulos potkiminen, joka on aina yhtä epämieluisaa, mutta toisinaan välttämätöntä.
Mursupiiras!
juici
27.04.2006 18:59:23

Mulla tämmönen tapaus, että aina treeneis kaikki soittaa jotain omaansa, vaikka 3 tuntia jos ei sano et hei treenattaisko omia biisejä. Itse olen soittanut bändissä kauiten ja sävellän kaikki viisut ja sitten toinen kitaristi valittaa aina että on liia helppoja ja kumminki soittaa aina vähän väärin ja rumpali pistää fillejä kokoajan ja en oikee viittis alkaa kokoajan puuttumaan toisten virheisiin. Apuja tarvisin että miten vois opettaa muita ilman että saa potkut bändistä että on mukava olevinaan itse niin osaava

Tää kuulostaa ihan meidän bändin treeneiltä.
"Luulin olevani ainoa sekopää tässä joukossa. Olin väärässä..."
Guitar Hero
27.04.2006 20:26:11 (muokattu 27.04.2006 20:29:05)
no jonkunhan pitää ottaa homma hanskaan. eli ihan alusta alkaen on musiikillinen bändin johtaja ja sitten yleinen kurinpitäjä ja asioita eteenpäin vievä moottori: "lopeta toi turha tiluttaminen biisien välissä".. "mun mielestä tähän biisiin ei sovi noin paljon fillejä". kauheinta on, jos olet vain hiljaa ja touhu jatkuu samanlaisena, se ei palvele ketään..

jos kuitenkin itse teet biisit, niin kyllä sulla pitäisi yleiset linjaukset olla lupa ainakin sanoa ja voitte sitten vaikka bändin kanssa (joku taisi tämän jo mainitakkin) tsekata sovituspuolen kuosiin. elikkäs et kerro kavereille, kuinka heidän pitäisi jossain kohdassa soittaa, ellei kyseessä sitten ole joku kappaleelle todella olennainen osa tai koukku, josta sulla on tajuton visio, vaan näytät, missä rajoissa sen soiton pitää kulkea.. ja jos bändi ei tuollaista rakentavaa kritiikkiä kestä ja lennät ulos, niin ei bändi alun perinkään taida kovin vakaalla pohjalla olla; se on riski, mikä pitää vain ottaa. asioista pitää puhua.

edit: tää kuulosti ihan meidän bändin treeneiltä 3 vuotta sitten..
Come to the dark side. We have cookies
joelr
27.04.2006 23:15:05
Meidänkin bändien treeneistä suurin osa ajasta menee jammailuun, eikä biisien treenaamiseen.. No, eipä se haittaa sillä jammailu ja improvisointi on ihan mukavaa ja kehittää yhteissoittoa. Oikeastaan sävelletyt biisimmekin ovat vain kehyksiä improvisoinnille :)

Mutta tosiaan, kannattaa ottaa komento haltuun ja ehkäpä suunnitella jonkinlainen treeniohjelma etukäteen valmiiksi.
apenaattori
28.04.2006 20:17:06 (muokattu 28.04.2006 21:50:18)
Meillä oli sama tilanne (paitsi että soitimme covereita) kunnes puolitoista viikkoa ennen suunniteltua "keikkaa" (pari biisiä koulun vappurölöilyssä) pidettiin kriisipalaveri. Joka päivä reenit eikä käytänössä yhtään turhaa älämölöä. Ja vedettiin helvetin kova shöy! ;-)
"The harder you try the dumber you look."
speech
29.05.2006 10:58:05

Ehkä kannattaa luoda jonkinlaisia suunnitelmia tulevaisuuden suhteen. Keikkaa, demoa jne. Ehkä se motivoisi bändin soittamaan ja treenaamaan omia biisejä hieman paremmin. Voin helposti kuvitella, että treenit menee joutaviksi rämpyttelyiksi jos ei tiedetä minne ollaan menossa vai ollaanko minnekään. Onko sitten kyseessä "soitellaan vaan ihan huvin vuoksi ja tapetaan aikaa näin" vai sellainen projekti, jolla on tarkoitus tehdä jotain konkreettista.
There he goes --- one of God's own prototypes --- a high powered mutant of some kind never even considered for mass production.
Zaphod
30.05.2006 12:59:46
Ehkä kannattaa luoda jonkinlaisia suunnitelmia tulevaisuuden suhteen. Keikkaa, demoa jne. Ehkä se motivoisi bändin soittamaan ja treenaamaan omia biisejä hieman paremmin. Voin helposti kuvitella, että treenit menee joutaviksi rämpyttelyiksi jos ei tiedetä minne ollaan menossa vai ollaanko minnekään. Onko sitten kyseessä "soitellaan vaan ihan huvin vuoksi ja tapetaan aikaa näin" vai sellainen projekti, jolla on tarkoitus tehdä jotain konkreettista.

Komppaan, meillä aikanaan toimi loistavasti, treenit oli yleensä kuvatunlaista sekoilua, mutta kun oltiin sovittu studioon meno reilun kuukauden päähän, niin käytiin kolme kertaa viikossa treenaamassa demolle tulevat biisit ihan ajatuksen kanssa ja ennenkaikkea ilman yksiäkään sekoilutreenejä.
Hornanturska
30.05.2006 19:26:07
Mulla toimi varsin loistavasti tilanne jossa otin laulajalta mikrofonin, heitin sen seinään ja huusin naamapunaisena vittua ja saatanaa 5min. Alkoivat yhtäkkiä ihmiset soittamaan oikeita asioita ja loppui turha pelleily. En nyt suosittele, mutta jos huudat tarpeeksi punaisena niin kyllä ne tottelee ;)
Johann Onn
30.05.2006 22:20:57 (muokattu 30.05.2006 22:31:57)
Lyhennettynä: ...otin mikrofonin, heitin sen seinään ja huusin naama punaisena - kyllä ne tottelee...

Niin aikoinaan eräs "meidänkin" laulaja kuvitteli. Lopulta jäi yksin huutamaan. Joillekin meinaan oli liikaa, kun sille tuppas jäämään se huutamis- / johtajarooli päälle, myös treenikämpän ulkopuolelle, jos "bändi" oli koolla.

Mutt se keskittyminen, tai sen puute, se on koettu myös.

Yks konsti on siirtyä siitä "mää teen biisit, kun muut ei osaa tai viitti" siihen "annetaan muillekin mahdollisuus osallistua biisien tekoon" suuntaan.

Eli revitään vaikka tongeilla niiltä niitä riffejä ja sointukulkuja.

Kyll se mulla (/ "meillä") toimi monissa bändeissä. Joskus jotkut ei edes tajunnu, kuinka hyviä juttuja niillä oli "takataskussa", jonkun vaan (= mun) täytyi saada ne sieltä "ulos". (Tosta tulikin hieno lause, köh köh...)

...treeneis kaikki soittaa jotain omaansa, vaikka 3 tuntia jos ei sano et hei treenattaisko omia biisejä. Itse sävellän kaikki viisut.

Eli niille se lause "soitetaanko omia biisejä välillä ?" tarkoittaa lähinnä "soitetaanko mun biisejä välillä". Ei siis niitten omia tai yhteisiä.
tony.wirtanen
02.06.2006 15:45:38

Tee parempia biisejä? Siis jos kaikki muut bändissä sanovat ... *ummm* ..sori, tee vaikeampia biisejä. Ja jos ei muiden meno miellytä; eroa bändistä. Perusta uusi bändi, jossa parempi on vetovoimakkuus!

Mulla tietysti on hyvä tuuri siinä, että ympärillä kaverit ovat vähintään yhtä motivoituneita, mutta myös kykeneviä suoriutumaan, antamaan kritiikkiä ja ottamaan sitä vastaan.
Ei keikkailu oikeesti oo niin vakavaa. Ei tehdä kivistä tiedettä. Ehkä mokaat, ehkä et. So not. Tsänssit on kuitenki fifti-sixti. ;)
Zealot
02.06.2006 18:56:24
...kannattaa luoda jonkinlaisia suunnitelmia tulevaisuuden suhteen. Keikkaa, demoa jne. Ehkä se motivoisi bändin soittamaan ja treenaamaan omia biisejä...

Olen täysin samaa mieltä tästä. Oli meilläkin joskus alkuaikoina kovastikin ongelmia kun ketään ei osannut mitään jne. Mutta vähän yllättäen tullut keikkatarjous pisti vakavaksi. Oli pakko opetella vähän muutakin kuin se Eino Enkeli mikä oli ainoa niin helppo biisi että kaikki osas sen. Ja hyvinhän se keikka sitten kyllä menikin, monista vastoinkäymisistä huolimatta.

Eli selkeä tavoite johonkin parin kuukauden päähän. Keikka toimii siinä mielessä hyvin, että sitä ei oikein helposti pääse enää peruuttamaan (tai pääsee mutta kovin mukavaa se ei ole. Turha yrittää samaan paikkaan soittamaan toiste!). Keikkaa hommatessa kannattaa sopia asiasta jonkun selkeästi bändin ulkopuolisen, esim. paikallisen nuokkarin, koulun, klubin kanssa. Tällöin keikan peruminen pelkästään jännäkakkailmiön takia ei ole niin helppoa kuin esimerkiksi jonkun soittajan sukulaisen kanssa.
They let it rock, I let it roll!
Bändin kotisivut
Tietokone
02.06.2006 21:08:22
...ja en oikee viittis alkaa kokoajan puuttumaan toisten virheisiin...

Puutu rohkeasti jokaikiseen virheeseen, ette muuten opi kunnolla.
Dimebag Darrell - 1966-2004
simon cykkeli
03.06.2006 11:33:25
Puutu rohkeasti jokaikiseen virheeseen, ette muuten opi kunnolla.

=Kusipää komentajan maine.
Playing guitar rocks!! :)
IommI
03.06.2006 12:00:20
Tiedän tunteen
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt muna!
IommI
03.06.2006 17:43:57
Meillä on taas semmonen juttu että toinen kitaristi haluaa soittaa/treenata covereita ja mua ei kiinnosta niitä soittaa enää saatana ollenkaan... Mihinkäs tässä kehitytään jos ei omia biisejä hiota?!?
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt muna!
propaganda
05.06.2006 04:21:38
Kyllä sitä ajanmittaan muuttuu asiat parempaan.
Bändillämme kesti puoli vuotta saada edes yksi biisi aikaan.
Kun vaan käy treeneillä niin lopulta porukka alkaa ymmärtämään mikä on turhaa ja mikä vie asioita eteenpäin.
Moimies
05.06.2006 22:23:55
Se on muuten ärsyttävää kun toisen kitaristin jotkut jutut kuulostaa vähän haparoivilta, ja ehdotan, että voisi vähän harjoitella lisää, niin tämä vaan suuttuu ja sanoo, että on harjoitellut biisiä jo ihan helvetisti.

No eikös tämä sitä sillon tarkottais et pitäs nimenomaan harjotella lisää, eihän ne biisit suuttumalla lähde sen paremmin menemään.
Paskan möivät.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)