Aihe: Analogi delay
1 2
MadMatt
02.06.2006 20:03:39

Pitäisi saada mahdollisimman simppeli delay spedu. saakohan noita analogi härpäkkeitä enään mistään. Mitä käytännön eroa noissa digitaalisissa vermeissä on säätöihin ja soundeihin verrattuna analogi delayhin. omistin aikoinaan bossin analog spedun joka oli enemmän kuin hjyvä.
McNulty
02.06.2006 20:08:08
Analogi delayssa on vähemmän sellaista kliinistä "hifiä" ja enempi brownia, eli dirtiä, eli kuraisuutta. Analogi delayt toimivat yleensä lyhyillä viiveajoilla, eli jostain 10-250ms tai 10-400ms. Digitaalisilla päästään aina useisiin kymmeniin sekunteihin asti... jos vaikka kaipaa jotain looper-tyyppistä meininkiä.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
biibob
02.06.2006 20:09:56
Erityisen paljon suosiota saanut analogi delay on ainakin EH:n deluxe memory man. Itselläni ei kuitenkaan ole tuosta efektilaatikosta sen suurempia kokemuksia, joten jätän arvioinnin siitä joillekkin enemmän laitteeseen tutustuneille. Mutta sitten digitaalisten ja analogisten eroista. Ihan yleisesti analogisten soundi on yleensä lämpimämpi, jollakin tapaa pehmeämpi ja omasta mielestäni se on luonnollisempi, kun taas digitaalisten soundi on enemmän konemainen ja delay efektit ovat jotenkin "terävämpiä". Digitaaliefekteissä kuitenkin on yleensä huomattavasti enemmän säätövaraa kuin analogisissa esimerkiksi toiston pituudessa. Digitaalisista laitteista löytyy myös joskus jotain erikoisempia tehosteita kuten backwads echo jne... jotka saattavat joissain tilanteissa ratkasita päätöksen kumman valitsee.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
McNulty
02.06.2006 20:16:38
Mie metsästäisin suosiolla jotain vanhempaa... tuo EHX on hyvä mutta vie ainakin laudassa liikaa tilaa. Saa*anan iso molo :)

Joku Ibanez AD9 tai AD10 Analog Delay vois olla kova luu!
MadMatt
02.06.2006 20:23:51

Suht lyhyellä ja miedolla delayllä mennään. Lähinnä on kysymys kevyestä maustamisesta. Nykyinen vanha paska multiefekti tuntuu syövän soundia ja sisältää muutenkin turhia parametreja ja haen sieltä kuitenkin pelkästään sitä delaytä. periaatteessa digitaalinenkin kävis, löytyiskö siltä puolelta jotain asiallista, ainakin olisivat varmaan halvempia.
McNulty
02.06.2006 22:10:22 (muokattu 02.06.2006 22:11:05)
Suht lyhyellä ja miedolla delayllä mennään. Lähinnä on kysymys kevyestä maustamisesta. Nykyinen vanha paska multiefekti tuntuu syövän soundia ja sisältää muutenkin turhia parametreja ja haen sieltä kuitenkin pelkästään sitä delaytä. periaatteessa digitaalinenkin kävis, löytyiskö siltä puolelta jotain asiallista, ainakin olisivat varmaan halvempia.

Tarvitsetko Tap Tempoa?
No, T-Rex Replica ois ainakin kova laite... tyyrishän se on mutta on se kyllä hyväkin.
http://www.custom-sounds.com/epages … 3a2741d94dcd01067d+FI/products/1342

edith: tuolla brown-kytkimellä pääset käsiksi todella hyvään analog delay-tyyppiseen soundiin.
MadMatt
02.06.2006 22:18:49

Tarvitsetko Tap Tempoa?
No, T-Rex Replica ois ainakin kova laite... tyyrishän se on mutta on se kyllä hyväkin.
http://www.custom-sounds.com/epages … 3a2741d94dcd01067d+FI/products/1342

edith: tuolla brown-kytkimellä pääset käsiksi todella hyvään analog delay-tyyppiseen soundiin.

En tap tempoa tarvii. ätäkki, repeat, level riittää, ei mitään muuta ylimääräistä. Samoilla asetuksila hoidan keikkasetit alusta loppuun asti
McNulty
02.06.2006 22:24:29
En tap tempoa tarvii. ätäkki, repeat, level riittää, ei mitään muuta ylimääräistä. Samoilla asetuksila hoidan keikkasetit alusta loppuun asti

randy rhoads -nimimerkillä varustetulla kaverilla on Ibanez DL-10 Delay myynnissä johonkin 60e hintaan.

http://filters.muziq.be/model/ibanez/10/dl10

Tuollanen peli kyseessä... pistä hälle pikaviestiä ja osta 80-luvun delay itsellesi. Soundiltaan tuo 10-sarja on mielestäni kerrassaan mainio. Sellainen aito soundi, ei mitään modernia überhifi-osastoa.
MadMatt
02.06.2006 22:30:12

Uu-uu Jee-e Katellaan
fox
02.06.2006 23:16:53

randy rhoads -nimimerkillä varustetulla kaverilla on Ibanez DL-10 Delay myynnissä johonkin 60e hintaan.

http://filters.muziq.be/model/ibanez/10/dl10

Tuollanen peli kyseessä... pistä hälle pikaviestiä ja osta 80-luvun delay itsellesi. Soundiltaan tuo 10-sarja on mielestäni kerrassaan mainio. Sellainen aito soundi, ei mitään modernia überhifi-osastoa.

Eiköpä se oo kuitenkin digi? No, kumminkin. 10-sarjalaiset polkusimet on aika "pomminkestäviä", käyttihän SRV:kin TS10-tuubihuutajaa, toisin kuin hypetys kertoo.
Meilt muuten löytyy DML-20.. se se vasta onkin vekkuli vehje.. 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
cruel_destiny
03.06.2006 01:34:16
analogi: hyvä saundi, lyhyt viiveaika
digitaali: ok saundi, pitkä viive aika...

(antakaa anteeksi, olen humalassa...)

ite diggaan enemmän analogi vehkeistä, koska en tarvitse pitempiä delayta, jos tarvisin pitempää, niin se olisi jo loopboksin ostamisen paikka... :D 300-400ms on minulle ihan tarpeeksi, olen huomannut sen käyttäessäni DE7 ja seuraavaksi hommaankin analogidelayn... :)
myykääs mulle Hiwatt Custom 50 vahvistin tai ibanezin UE-405 multiefekti
Pnctocn
03.06.2006 08:53:13
ot:

Eiköpä se oo kuitenkin digi? No, kumminkin. 10-sarjalaiset polkusimet on aika "pomminkestäviä", käyttihän SRV:kin TS10-tuubihuutajaa, toisin kuin hypetys kertoo.

Oman tiedon mukaan käytti ts-808, ts-9 ja ts-10. Olisi varmaan käyttänyt ts-7 ja ts-5:ttäkin jos ei olisi aika jättänyt?

omaan korvaan kympillä ja ysillä ei maailmansuurinta eroa ole. kasia en ole testannut, vitonen on ok - paitsi kuoret.
"kun on isot pussit, on kiva pussailla"
Jungleman
03.06.2006 13:30:55 (muokattu 03.06.2006 13:54:22)

Tuohon hommaan kannattaa ehkä katsastaa Carl Martin Red Repeat. Digitaalinen, mutta analogista mallintava soundi, tone-säätö jolla voi vaimentaa yläpäätä sopivasti. Hinta 80 e tienoilla kaupasta ostettuna. Selviytyy hyvin olennaisimmista analogidelayn tehtävistä: slapback, pidemmät kaiut, oskillointi ja spaceship take-off irtoavat pätevästi. Ainoa miinus tulee kookkaammanpuoleisesta (ja epäkäytännöllisen muotoisesta) kotelosta, vaikka ei tuo tosin mikään mahdoton järkäle ole.

Testasin ko. pedaalia erittäin matalin odotuksin, omistin joskus hetken aikaa saman valmistajan DeLayla -pedaalin joka oli täysin p*ska (tai viallinen yksilö). Tuotekehitystä on ilmeisesti harjoitettu Tanskanmaalla...

Rocktron Short Timer tuli myös testattua, ihan ok sekin, mutta Red Repeat antoi paremmat vibat.

EDIT: Vanhemmista vehkeistä oikein käypiä ovat esim. juuri Bossin DM-2 (harmittaa, kun menin myymään pois), Ibanezin AD9, ADL ja CD10 sekä AD190 Time Machine, jotka kaikki ovat jossain vaiheessa olleet minulla käytössä (ja vaihtaneet omistajaa, viimeistä lukuunottamatta). Käytettyjen hintoihin on tullut melkoisesti ilmaa, merkkilisää... Siksi ei kannattaisi unohtaa muidenkaan valmistajien polkimia.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
McNulty
03.06.2006 15:15:38
DL10 on tosiaan digitaalinen, mutta se on soundiltaan kuitenkin huomattavasti "aidompi" kuin esim. Boss DD-3. Ei siis ole ihan niin hifi ja kliininen toistorasia.

Muistaakseni SRV:n laudassa oli kaksin kappalein TS10 pedaaleita. Itsekin totesin omassa käytössä TS10:n parhaimmaksi... miulla on 80-luvulta TS9 myöskin, mutta TS10 vaan soundaa paremmalta. TS808RI ei vakuuttanut kyllä juurikaan ja myinkin sen pois. Vanhemmista TS808 en osaa sen kummempia sanoa, kuin että ovat hyviä mitä testannut olen, mutta jos 4-6x halvempaan hintaan saa TS10 joka ei häpeä vanhaa TS808 ollenkaan, niin TS10 it shall be :)

Tuolta Ibanezin 10 ja L-sarjasta löytyy TODELLA vekkuleita pedaaleita. Esim. joku Modulation Delay tai nuo Bi-Mode Chorukset ja Phaserit. Ei tuollaisia vaan enää valmistella... :(
Wahi
03.06.2006 16:20:11
Mihis hintaan noita Iban delay pedaaleita liikkuu? Tekisi mieli jossain vaiheessa hommata.
"Sori vaan mut pikkuveljeni kirjoitti sen ku käytämme tätä yhteisesti, joten.." -Friedman, kohta 16v.
cruel_destiny
03.06.2006 18:38:14
Mihis hintaan noita Iban delay pedaaleita liikkuu? Tekisi mieli jossain vaiheessa hommata.

kyllähän noi re-issuet on yleensä 150-180e hintaan käytettynäkin ja vanhemmat (alkuperäiset 80-luvulta) on yleensä ainakin satasen kalliimpia...
myykääs mulle Hiwatt Custom 50 vahvistin tai ibanezin UE-405 multiefekti
Dr. Muff
03.06.2006 18:43:20

Ostin DL-10 käytettynä liikkestä 420mk. Ehkä vähän kova hinta näin jälkeenpäin ajatellen. Tosin sillon tarjonta oli täysin olematonta. Ei mielestäni mikään erityisen tavoiteltava delay. Ihan perus ja sellaisenaan ok. Lisäsi kohinaa viivytettyyn signaaliin. Ihan ok laatuisen tuntuinen muistaakseni. Kytkin toimi moitteetta eikä potikat rahisseet tms.
I read the internet, I know what's going on. - Axl
texjazz
03.06.2006 19:15:41

Erityisen paljon suosiota saanut analogi delay on ainakin EH:n deluxe memory man. Itselläni ei kuitenkaan ole tuosta efektilaatikosta sen suurempia kokemuksia, joten jätän arvioinnin siitä joillekkin enemmän laitteeseen tutustuneille.

Mielestäni oiva laite, mutta ei ole mikään simppeli käyttää. Säätöjen kanssa on ainaista sähläämistä. Myydään hienossa vanerilaatikossa ja itse memory man ei ole siroimpia ja pienempiä laitteita.
Surullisilla talonmiehillä on melankolia. Ja kohta on syksy.
Fortune
03.06.2006 19:20:52 (muokattu 03.06.2006 19:21:52)
Mielestäni oiva laite, mutta ei ole mikään simppeli käyttää. Säätöjen kanssa on ainaista sähläämistä. Myydään hienossa vanerilaatikossa ja itse memory man ei ole siroimpia ja pienempiä laitteita.

Memory Manissa parasta on juuri tuo koko, sillä se mahdollistaa säätöjen tekemisen jalalla soittaessa (!) Ihan kiva ominaisuus, kun säätönamiska on sen verran suuri, että kengänkärjellä voi muuttaa lennossa parametreja.

Ja kyllähän se tosiaan elää ihan omaa elämäänsä, mutta sehän on EHX ja se kuuluu asiaan, että koko ajan eletään kaaoksen veitsenterällä soundillisesti, mitä tahansa voi tapahtua ja samat namiskojen asennot voivat tuottaa erilaisia soundeja eri päivinä. EHX:t ovat eläviä olentoja :)

Soundit ovat todellakin kohdallaan ja Deluxe MM:ssa (joka itselläni on) chorus- ja vibrato-efektit ovat nekin varsin käyttökelpoisia.

Tap tempoa kaipaava etsinee muutenkin ihan erilaista delayta, luulen ma.
Look behind you, a three-necked guitar!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)