Aihe: "teoriakitaristi"
1 2 3 4 5 6
arvid70
02.06.2006 13:15:37
?? Lahjattomat Reenaa!!

anteeksi, olen päissään.
KAUPPIAANPUHETTA!!
Bertrand
02.06.2006 13:31:48
Joo, vähän sama kuin sellainen joka ei osaa säveltää oopperaa ei missään tapauksessa osaa sanoa onko ooppera huonoa vai hyvää. Paskapuhetta. Jokainen osaa jonkin verran teoriaa.

Niin. Pärjäähän sitä paskallakin, vaikka ei ymmärtäisi vessapaperista mitään.
arvid70
02.06.2006 13:34:40

=O) LOL niin, näin se menee
KAUPPIAANPUHETTA!!
Kampela77
02.06.2006 17:08:21

Pärjää varmasti, mutta pärjää varmaan myös vaikka tuntisi vessapaperin valmistuksen teorian. Eikä homma mene siitä huolimatta turhaksi kikkailuksi. Teorian tunteva tietää ehkä myös paremmin, mitkä ovat takamukselle miellyttäviä vessapapereita. Vessapapereista ymmärtämätön kokeilee eri merkkejä ja fiiliksen perusteella löytää aikanaan sopivan.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Friedman
04.06.2006 10:02:16
Paras kuulemani vertaus ikinä. Hah hah
passe
04.06.2006 11:42:09 (muokattu 04.06.2006 11:42:41)
Lähtemättä sen kummemmin yleistelemään teoria vs. itseoppineisuus akselilla (täysin mahdoton tehtävä), yksi asia on vuosien varrella hypännyt korville aina silloin tällöin. Kun sitä musiikkikoulua sitten käydään, niin pahimmassa tapauksessa siitä tulee sellainen melkein uskontoa muistuttava "näin ne hommat tehdään" ajatus oppilaalle. Unohtuu se, että silloin kun biisi kuulostaa hyvältä niin se on hyvä. Kaikelle ei tarvitse olla elämää suurempia selityksiä ja motiiveja, eikä Klasun hyväksyntää. Joskus se vaan tulee sieltä perseen pohjasta, vai miten se Pate lauloikaan...

Toisaalta, yhtä paljon on surullisia "v***u mä vihaan teoriaa..." miehiä, joille mielellään soisi pientä kurssitusta ja tönäisyä edes johonkin suuntaan. Mutta jälleen kerran, se oma naatiskeluhan se on kaikkein tärkeintä, ei se totuus tähän asiaan ainakaan täältä M.netistä löytyne.
"Good is in the details..."
Friedman
12.06.2006 11:48:04
Sori siis meinasin vaan sitä et kaikkia tuntemiani "teoriakitaristeja".
Humu
12.06.2006 18:46:11
Toisaalta, yhtä paljon on surullisia "v***u mä vihaan teoriaa..." miehiä, joille mielellään soisi pientä kurssitusta ja tönäisyä edes johonkin suuntaan.

Niin varmaan, mutta toisaalta on paljon soittajia, jotka eivät vaan ole innostuneita lukemisesta tai opiskelusta ja nimenomaan "paenneet" näitä teoreettisiä asioita juurikin musiikin "syöveriin".
Siis jos esim. rokkaamisen oppisi vain ja ainoastaan kirjoista opettelemalla, niin maailmassa ois huomattava paljon vähemmän loistavia bändejä/artisteja...
Magic Bullet
12.06.2006 19:54:35
Paul Gilbert kertoi Guitar Playerissa aikoinaan mahtavan tarinan, jonka pistän tänne kohta, kuhan jaksan
Heikki
13.06.2006 00:02:33

Kertokaahan mulle mitä kaikkea tähän teoria käsitteeseen tässä sisältyy? bliis
Torniojaws
13.06.2006 00:23:11

Kertokaahan mulle mitä kaikkea tähän teoria käsitteeseen tässä sisältyy? bliis

Skaalat, moodit, tilutukset :P
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Bonesaw
13.06.2006 12:10:15
Skaalat, moodit, tilutukset :P

Damn,nuo moodit on aivan hepreaa. Siis jotenkin sen teoriassa ymmärrän,mutta ei ole pienintäkään hajua,miten noita voisi käytännössä hyödyntää.
"Wahia pitää polkee sellai et mitkä fiilikset on nii sitä rataa... toimii ainakin mulla... se luo hyvin tunnelmaa... suosittelen."
Humu
13.06.2006 14:47:48
Siis jotenkin sen teoriassa ymmärrän,mutta ei ole pienintäkään hajua,miten noita voisi käytännössä hyödyntää.

No todennäköisesti olet niitä hyödyntänytkin, mutta ett sitten varmaankaan tietoisesti?!

Minusta tästä tässä jutussa on nimenomaan kyse...
Jake.e
14.06.2006 01:54:26 (muokattu 14.06.2006 01:54:37)
Mulla alkaa olemaan duuriskaalat, luonnolliset molliskaalat ja pentatooniset (major ja minor) hanskassa. Soinnunrakennusta en ole vain vielä sisäistänyt. No kyllä sen vielä kerkeää kun soittoa vasta 1.5v takana. Pitää tutkiskella huomenissa tuota suurta kitarakirjaa ja päntätä päähän asiat, kuten miten sus4 sointu rakennetaan, sitten vielä vähennetyt soinnut ja monia muita.
I keep the bible in a pool of blood So that none of its lies can affect me
passe
14.06.2006 10:48:22 (muokattu 14.06.2006 10:49:05)
Mulla alkaa olemaan duuriskaalat, luonnolliset molliskaalat ja pentatooniset (major ja minor) hanskassa. Soinnunrakennusta en ole vain vielä sisäistänyt. No kyllä sen vielä kerkeää kun soittoa vasta 1.5v takana. Pitää tutkiskella huomenissa tuota suurta kitarakirjaa ja päntätä päähän asiat, kuten miten sus4 sointu rakennetaan, sitten vielä vähennetyt soinnut ja monia muita.

Opettele 2 asiaa, intervallit ja se kuinka niillä rakennetaan sointuja (tämä ei ole mikään iso urakka), niin et tämän jälkeen tarvitse kirjan kirjaa sointujen opetteluun.
"Good is in the details..."
Tasapaino
14.06.2006 10:57:37
Opettele 2 asiaa, intervallit ja se kuinka niillä rakennetaan sointuja (tämä ei ole mikään iso urakka), niin et tämän jälkeen tarvitse kirjan kirjaa sointujen opetteluun.

Ja jos sooloilijaksi haluaa, niin vielä asteikkoja ja moodeja niin paljon paljon kuin jaksaa harjoitella. Sen lisäksi, että osaa asteikkoja, täytyy myös tietää minkälaisen sointukierron päälle niitä voidaan hyödyntää, se lienee kaikkein vaikeinta.
Ora et labora.
Jake.e
14.06.2006 13:25:56 (muokattu 14.06.2006 19:03:28)
Ja jos sooloilijaksi haluaa, niin vielä asteikkoja ja moodeja niin paljon paljon kuin jaksaa harjoitella. Sen lisäksi, että osaa asteikkoja, täytyy myös tietää minkälaisen sointukierron päälle niitä voidaan hyödyntää, se lienee kaikkein vaikeinta.

Tasapaino kyllä oon aika hyvin selvillä niistä, mutta aina välillä tulee semmosia katkoksia että "meneeköhän tää juttu nyt varmasti näin", mutta sitä vartenhan mnet on. Haluan kitaristiksi.
I keep the bible in a pool of blood So that none of its lies can affect me
Veli Hopea
18.06.2006 01:38:15 (muokattu 18.06.2006 01:39:24)
Miks ne nimet pitäs tietää? Musiikista on todennäköisempi helpompi keskustella ja ajatuksia jäsentää jos asioilla on nimet. Ja oishan se ihan jees jos ne tunteikkaat soolot olisivat vielä sävellajissa.
Chuck Norris has two speeds: Walk and Kill.
Humu
18.06.2006 11:13:51
Teorian osaaminen on ihan jees...mutta kyllä silti oleellisempaa on oppia kuuntelemaan!

Muutaman kerran oon yhden erittäin taitavankin kitaristin kanssa väitelly, kun oon kuullu sen soittavan ja huomauttanu, että soitti ihan vääriä sointuja. Sitt se on vaan naama punaisena inttäny, että näin se luki nuoteissa...ja uskonut soittavansa väärin vasta siinä vaikeessa, kun on etitty kunnolliset nuotit tohon biisiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)