Ondine 01.06.2006 23:24:40 | |
---|
Kielipoliisista päivää! Rassaa tuo tempo-sanan suomalaistunut taivuttaminen. Kyse on lainasanasta eli tempo ei taivu samalla tavalla kuin sampo sammon vaan tempo tempon. |
baron 01.06.2006 23:27:12 (muokattu 01.06.2006 23:28:58) | |
---|
Kielipoliisista päivää! Rassaa tuo tempo-sanan suomalaistunut taivuttaminen. Kyse on lainasanasta eli tempo ei taivu samalla tavalla kuin sampo sammon vaan tempo tempon. Jostain lähdeteoksesta, jota en nyt jaksa/viitsi kaivaa esiin luin, että molemmat mahdollisia/sallittuja, mutta kyllä mun kielikorvaa siitä huolimatta riipoo "temmon". BTW: Miksi muuten kaikki ääntävät Lordin loordiksi???? There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
etnopoju 01.06.2006 23:32:59 | |
---|
mä sanon sitä vaan Laardiksi. |
Hulicaster 01.06.2006 23:33:38 | |
---|
BTW: Miksi muuten kaikki ääntävät Lordin loordiksi???? Ei tuo vielä pahemmin ärsytä, mutta se ottaa aina päähän kun joku venyttää muka hienosti median meeeediaksi. |
baron 01.06.2006 23:35:05 | |
---|
Ei tuo vielä pahemmin ärsytä, mutta se ottaa aina päähän kun joku venyttää muka hienosti median meeeediaksi. No off-topicia: Laser hienostellaan laaser, virus viirus, mutta ne jotka sanovat peniksen peenikseksi varmaan toivovat, että se myös konkreettisesti pitenisi. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
toxic 02.06.2006 02:10:00 | |
---|
No off-topicia: Laser hienostellaan laaser, virus viirus, mutta ne jotka sanovat peniksen peenikseksi varmaan toivovat, että se myös konkreettisesti pitenisi. Oot ihana. + |
t-termiitti 02.06.2006 10:59:32 | |
---|
median meeeedia, Laser laaser, virus viirus, penis peenis Hienoa, että joku tarttui tähän vakavaan aiheeseen. Muut kielivirheet ei mua juurikaan ärsytä paitsi tämä vokaalien venyttely vierasperäisten sanojen ääntämisessä ja jos joku erehtyy kirjoittamaan ne vielä pitkällä vokaalilla, niin oon jo melkein valmis aloittamaan nyyrkkitaappelun. Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle. |
Olen miettinyt tämän kaltaisia sanoja : Sadetakki Jauheliha Tervetuloa Pystyttekö "löytämään" sen eron mikä on ääntämisellä ja suoraan noiden sanojen lukemisella? Onko siihen joku äidinkielellinen sääntö? Pohdittiin tämänkaltasta sanaa/muotoa (sanasta katiska) Katiskoita vai katiskoja? Kumpi on oikein? Yksi äijä myy "Katiskoita", olen aika vahvasti sitä mieltä että se on katiskoja. En mene takuuseen... |
baron 02.06.2006 13:13:41 (muokattu 02.06.2006 13:19:59) | |
---|
Olen miettinyt tämän kaltaisia sanoja : Sadetakki Jauheliha Tervetuloa Pystyttekö "löytämään" sen eron mikä on ääntämisellä ja suoraan noiden sanojen lukemisella? Onko siihen joku äidinkielellinen sääntö? Pohdittiin tämänkaltasta sanaa/muotoa (sanasta katiska) Katiskoita vai katiskoja? Kumpi on oikein? Yksi äijä myy "Katiskoita", olen aika vahvasti sitä mieltä että se on katiskoja. En mene takuuseen... Meillähän on monista sijamuodoista vaihtoehtoisia muotoja: Esim perunien, perunoiden, perunoitten, perunain. Eli sun katiskamuodot on molemmat oikein. Mä löysin kerran netistä kivan sivun, jossa pohdittiin suomen kielen kirjoituksen ja ääntämisen välisiä eroja, se on koulun doktrinoima harhaluulo, että suomenkieltä luettaisiin kuten kirjoitetaan. Mulle se valkeni suomalais-italialaisen sanakirjan ääntämisohjeista italialaiselle. Jos satun löytämään sen sivun, pistän esille. Edit: Löytyi http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/orto.html There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Janus 02.06.2006 15:51:23 | |
---|
Olen miettinyt tämän kaltaisia sanoja : Sadetakki Jauheliha Tervetuloa Pystyttekö "löytämään" sen eron mikä on ääntämisellä ja suoraan noiden sanojen lukemisella? Onko siihen joku äidinkielellinen sääntö? Aspiraatio on nimeltään tuo ilmiö. |
Ondine 02.06.2006 22:54:51 | |
---|
Aspiraatio, tuo mainio jäännöslopuke. Eikös aspiraatio ole myös se juttu esim englannissa ja saksassa että p, k ja t saavat peräänsä ilmaa eli kaamea kapula lausuttaisiin saksaksi khaamea khaapulaa. Jos suomalaiset formulakuskit käyttäisivät aspiraatiota, kuulostaisivat paljon coolimmalta lehdistötilaisuudessa, jos sinne asti pääsisivät. Hyvä sivu tuo baronin mainitsema. Sen kyllä haluan nähdä missä lähteessä sallitaan tempon temmo-taivutus. |
baron 02.06.2006 23:47:42 | |
---|
. Sen kyllä haluan nähdä missä lähteessä sallitaan tempon temmo-taivutus. En onnistunut löytämään. Muistelen kuitenkin jossain nähneeni ja sen jälkeen lopettaneeni siitä nipottamisen vaikka se mielestäni on nipottamisen paikka. Ehkä olen nähnyt vain pahaa unta ja alan valittaa siitä, aina kun näen. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
DVD 03.06.2006 12:30:27 | |
---|
Olen miettinyt tämän kaltaisia sanoja : Sadetakki Jauheliha Tervetuloa... En tiedä mitä se on hienosti ilmaistuna mutta yksi "h" puuttuu sieltä välistä. Toisia samantapaisia on "hernekeitto" ja "hame päällä". |
Lux 03.06.2006 13:39:14 (muokattu 03.06.2006 13:40:04) | |
---|
Kieli on ihmeellinen asia, etenkin äidinkieli. Joku on valmis jopa "aloittamaan nyrkkitappelun" mielestään virheellisen muodon käytöstä. Jokaisella tuntuu olevan kiihkeä mielipide aiheesta, vaikka välillä liikutaan vahvasti mutu-tuntumalla. Tässäkin ketjussa on suloisesti puuroja ja vellejä sekaisin. 1. Aspiratio on aivan eri asia, kuin ns. loppukahdennus tai jäännöslopuke. Aspiraatiossa konsonantti saa pienen henkäyksen (h). 2. Noissa aiemmin esitetyissä esimerkeissä sen sijaan yhdyssanan väliin tulee konsonantin "kahdennus". Se on ääntäessä suomalaiselle itsestään selvä ja joskus aiheuttaa jopa merkityseron. 3. Useilla sanoilla on monta taivutusmuotoa. Lainasanatkin (uudemmat) voivat noudattaa astevaihtelua. Lukekaa tuo Korpelan sivusto kokonaan jos jaksatte. Se on erinomainen! PS. voisiko joku vastata ylimpänä olevan ketjun kysymykseeni? vapaus veljeys vandalismi |
Nieby 03.06.2006 18:26:37 | |
---|
penis peenis kerran mainitsin tuon pidennetyn version täällä ja johan pukkas jäähyä!! |
baron 03.06.2006 18:31:57 | |
---|
kerran mainitsin tuon pidennetyn version täällä ja johan pukkas jäähyä!! Ei kannata liioitella. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Nieby 03.06.2006 18:36:10 | |
---|
näin kävi..ehkä se verbi sitä sanaa ennen oli ratkaiseva... |
passe 05.06.2006 14:12:04 | |
---|
Kielipoliisista päivää! Rassaa tuo tempo-sanan suomalaistunut taivuttaminen. Kyse on lainasanasta eli tempo ei taivu samalla tavalla kuin sampo sammon vaan tempo tempon. Noinhan se virallisesti menee, mutta henkilökohtaisesti kannan oman korteni kekoon temmon puolesta. Suomen kieli on kyllä jo vanhastaan ihan tarpeeksi täynnä näitä rautakanki "Suomennoksia". Ei ole lainkaan vaarallista jos kieli kuulostaa aina välillä juoksevalta ja sujuvalta. "Good is in the details..." |
Flow 06.06.2006 09:02:25 | |
---|
Minä ainakin temmon kaljaa... “When you reach the end of your rope, tie a knot in it and hang on.”
-Thomas Jefferson |
Nieby 08.06.2006 23:54:51 | |
---|
ja se on nimenomaan niin että kengä-kenkän ja lanka-lankan. niin se on parempi. |