![]() 02.06.2006 11:37:42 | |
---|---|
Tuossa korttelissa on jo kohta siis ainakin kolme studiota (Cosmic siinä Yliopistonkadun puolella B-rapun kellarissa, niilläkin oli pieni remontti kuukausi-pari sitten), Fantom viereisessä korttelissa, ja joillakin treenikämpillä myös jotain samansuuntaista toimintaa. Kannattaisi melkein jo ryhtyä jonkinlaiseen yhteistyöhön. No mikkejä ainakin tarvittaisiin lainaan testaamista varten :) Huhujen mukaan tosin Cosmic ja Fantom olisivat siirtymässä vuoden sisällä valmistuvaan Rock-leipomoon. Tullin alueellehan on suunnitteilla jonkinlaista media-keskusmeininkiä, tiedä sitten miten se meitä auttaa :) Wo ist der direktör uber diezen Hotell? | |
![]() 02.06.2006 11:40:58 | |
Hehee. Tuttua puuhaa. Tänään oli rumpusessiot, huomenna taas studioraksalla 12+ tuntia... Parin viikon päästä pitäis äänittää. :D Rankkaa menoa, juurikin tuosta syystä ajateltiin ensin tehdä studio täysin valmiiksi ennenkuin otetaan bändejä sisään, muuten ne viimiset listat jäisi varmasti kiinnittämättä :) Wo ist der direktör uber diezen Hotell? | |
![]() 02.06.2006 12:06:33 | |
Rankkaa menoa, juurikin tuosta syystä ajateltiin ensin tehdä studio täysin valmiiksi ennenkuin otetaan bändejä sisään, muuten ne viimiset listat jäisi varmasti kiinnittämättä :) Joo, ja sit jos paja tulee valmiiks, pitää laskee 2 viikkoo sille et makaa vaan lattialla ja juo punaviiniä ja miettii "vttu mä oon laittanu tonkin ruuvin tohon". ... "Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002. | |
![]() 02.06.2006 12:25:49 | |
Joo, ja sit jos paja tulee valmiiks, pitää laskee 2 viikkoo sille et makaa vaan lattialla ja juo punaviiniä ja miettii "vttu mä oon laittanu tonkin ruuvin tohon". ... Mitenniin jos? Alkaako usko horjua? :) 2 viikkoa, nii.. Eikös tää firma perustettu sitä varten että ekan vuoden jälkeen olis rahaa vetää ne puolenvuoden kännit? ;) Wo ist der direktör uber diezen Hotell? | |
![]() 02.06.2006 14:02:06 | |
Mitenniin jos? Alkaako usko horjua? :) 2 viikkoa, nii.. Eikös tää firma perustettu sitä varten että ekan vuoden jälkeen olis rahaa vetää ne puolenvuoden kännit? ;) Hoho.. Todellisuudessa kai vuoden päästä kaikki vaan näyttää alipalkattuna työtä tekeviltä studiozombieilta jotka ei oo nähneetkään päivänvaloa viimeiseen 5 kuukauteen. ... "Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002. | |
![]() 02.06.2006 22:24:34 | |
Kuinkaspäin se Pinninkadun numerointi nyt menikään,tänään viimeksi sitä kyllä ajoin,mä kun operoin kaks kertaa viikossa Tampereella jakaen vihanneksia ja kukkia kauppoihin ja reitti kulkee mm.Erkkilänkatu,Peltokatu,Vellamonkatu,Pinninkatu,Tammelankatu,Tammelan puistokatu,Kullervonkatu ja Ilmarinkatu akselilla ja ajattelin,että jos sais poiketa joskus kattomas,kun itselläkin on studioprojekti päällä. Ei tosin mitään noin upeata ja ammattimaista,mutta samoin kait ne fysiikan lait toimii pienemmässäkin pajassa. Se mikä tulee eroamaan teitin projektista,niin flipperi ja jukeboxi tulee kuulumaan varustukseen,mä kun keräilen niitä muutenkin ja wanha limu-automaatti myös,tosin tulee sinne vähän soittimia ja äänityskamojakin kait;-) | |
![]() 02.06.2006 23:26:29 | |
Kuinkaspäin se Pinninkadun numerointi nyt menikään Tullintorilta päin tullessa isonee. Tervetuloa. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty | |
![]() 03.06.2006 13:05:06 | |
Tekis mieli purkautua nyt oikein kunnolla uuden pajamme rakennuksista, jotka ovat viivästyneet (rakennus kestänyt 9kk tähän mennessä suunnitellun 4kk sijaan). Homma on maksanu yli 4x mitä piti ( lähdettiin alle sadasta rakennuksen suhteen ja nyt liikutaan useissa sadoissa.) .. Asialla ovat kuitenkin hmmm... ----- suunnittelijana ja sitten ammattimiehet rakennuttajina. Voi ***un ammattimiehet. Jos itse hoitaisin asiani niin kuin ykskään rakennuttaja tässä maassa, olisin työtön viikossa! Ihan uskomatonta säätöä. Sentti muuttuu euroks, päivä viikoks ja kuukausi vuodeks... Uskomattomia räpeltäjiä. . - ammattitaitoisen suunnittelijan pitää pystyä antamaan myös suhteellisen pitävä kustannusarvio - - onko projektia tehty suunnitelmien mukaan vai onko suunnitelmia muutettu? Oliko suunnittelijalla riittävät lähtötiedot mm. rakenteiden, ilmastoinnin, vesi- ja viemäriputkien, lämmityksen, sähköjen suhteen? Virheellisestä kustannusarviosta (jos vika suunnittelijan) voi vaatia korvausta. - onko ko. rakennusprojektin kohdetta (valmiiseen tilaan studio/tarkkaamorakenteet - - ei kait uutta rakennusta tuolla rahalla vielä sentään...) oikeasti kunnolla suunniteltu? - onko rakennuttaja rakennuttamisen ammattilainen?? jos homma ei ole pysynyt hanskassa on rakennuttaja siitä vastuussa - rakenuttaja pitää rakentajat ruodussa. Mitä isompi projekti niin sitä selvemmin vastuut määritellään ja niitä seurataan. Ellei itse osaa (harva osaa) niin siihen tehtävään palkataan projektin kulkua junailemaan sekä teettäjän etua vahtimaan rakennuttaja/työmaavalvoja (niitäkin on valitettavan moneen lähtöön - aikanaan annoin kahdelle parin viikon välein potkut oman talon työmaalla kunnes löytyi se oikea osaava - jälkimmäinen maksoi vielä yli kymppintonnin FIM korvauksia). - jos hommaa on suunniteltu klubiaskin kanteen ja annettu se sanallisesti sopimalla jollekin urakoitsijalle/timpuriporukalle niin onnistuminen on onnenkauppaa itse tekemisessä on ainakin se hyvä puoli, että ei tarvitse muita syytellä, mikäli jokin menee pieleen ;-) Soitetaan jamia! | |
![]() 03.06.2006 13:10:15 | |
Rankkaa menoa, juurikin tuosta syystä ajateltiin ensin tehdä studio täysin valmiiksi ennenkuin otetaan bändejä sisään, muuten ne viimiset listat jäisi varmasti kiinnittämättä :) Juuenmä siellä raksalla äänitä viel, freekkuelämän on vaan jatkuttava vaikka on työmaakin työn alla. Harmi sinänsä... Blah. | |
![]() 03.06.2006 13:11:43 | |
itse tekemisessä on ainakin se hyvä puoli, että ei tarvitse muita syytellä, mikäli jokin menee pieleen ;-) Ja toi on muuten totta. Se vähä mitä meillä on ammattireiskoja käynyt niin paljon on saanut olla hädissään et vittu tiivistivätkö ne nyt ikkunat kunnolla tahi onkohan kelluvuus viel kunnossa... Kele! :P Blah. | |
![]() 03.06.2006 13:16:01 | |
JSe vähä mitä meillä on ammattireiskoja käynyt niin paljon on saanut olla hädissään et vittu tiivistivätkö ne nyt ikkunat kunnolla tahi onkohan kelluvuus viel kunnossa... Kele! :P tavallinen timpuri ei todennäköisesti ymmärrä "kummallisten" ratkaisujen tarkoitusta ja oikaisee nopeammalla tavalla "kun näin on aina ennenkin tehty" - ammattireiskalla voi teettää, mutta onnistuakseen sekä laadullisesti että kustannusten puolesta edellyttää kunnolliset suunnitelmat ja tarkan valvojan, joka hoitaa katselmukset aina kriittisissä vaiheissa eikä löysäile ja hyväksy selittelyjä. Soitetaan jamia! | |
![]() 03.06.2006 13:23:09 | |
tavallinen timpuri ei todennäköisesti ymmärrä "kummallisten" ratkaisujen tarkoitusta ja oikaisee nopeammalla tavalla "kun näin on aina ennenkin tehty" - ammattireiskalla voi teettää, mutta onnistuakseen sekä laadullisesti että kustannusten puolesta edellyttää kunnolliset suunnitelmat ja tarkan valvojan, joka hoitaa katselmukset aina kriittisissä vaiheissa eikä löysäile ja hyväksy selittelyjä. Aivan totta. Blah. | |
![]() 04.06.2006 15:32:11 | |
http://www.lumme-tuotanto.com/studio/kiinnostaa.jpg Äh. :) Eikö teillä oo semmosta kuvaa, missä ois vähemmän kypsä meininki? "Hei, tyttö aikoo sahata, pakko saada kuva!" "I'm old enough to be calm, calm enough to be dead, not smart enough to be scared of getting nowhere" | |
![]() 04.06.2006 21:07:11 | |
- ammattitaitoisen suunnittelijan pitää pystyä antamaan myös suhteellisen pitävä kustannusarvio - - onko projektia tehty suunnitelmien mukaan vai onko suunnitelmia muutettu? Oliko suunnittelijalla riittävät lähtötiedot mm. rakenteiden, ilmastoinnin, vesi- ja viemäriputkien, lämmityksen, sähköjen suhteen? Virheellisestä kustannusarviosta (jos vika suunnittelijan) voi vaatia korvausta. - onko ko. rakennusprojektin kohdetta (valmiiseen tilaan studio/tarkkaamorakenteet - - ei kait uutta rakennusta tuolla rahalla vielä sentään...) oikeasti kunnolla suunniteltu? - onko rakennuttaja rakennuttamisen ammattilainen?? jos homma ei ole pysynyt hanskassa on rakennuttaja siitä vastuussa - rakenuttaja pitää rakentajat ruodussa. Mitä isompi projekti niin sitä selvemmin vastuut määritellään ja niitä seurataan. Ellei itse osaa (harva osaa) niin siihen tehtävään palkataan projektin kulkua junailemaan sekä teettäjän etua vahtimaan rakennuttaja/työmaavalvoja (niitäkin on valitettavan moneen lähtöön - aikanaan annoin kahdelle parin viikon välein potkut oman talon työmaalla kunnes löytyi se oikea osaava - jälkimmäinen maksoi vielä yli kymppintonnin FIM korvauksia). - jos hommaa on suunniteltu klubiaskin kanteen ja annettu se sanallisesti sopimalla jollekin urakoitsijalle/timpuriporukalle niin onnistuminen on onnenkauppaa itse tekemisessä on ainakin se hyvä puoli, että ei tarvitse muita syytellä, mikäli jokin menee pieleen ;-) Kaikkeen tuohon edelliseen lyhyest... Suunnittelija on ammattitaitoinen ( sunnitellut varmaankin joka toisen suomalaisen ammatipajan). Kaikki heidän puoleltaan on mennyt hyvin. Mutta rakennuttajat.... Niitä on joutunut vaihtamaan 3 kertaa projektin aikana. Ja sehän tässä eniten **tuttaakin. Eikö Suomesta todellakaan löydy ammattitaitoista rakennusporukkaa, vai onko meillä käynyt aivan törkeen huono tuuri?!? Aikataulut ja kustannusarviot kusee kaikilla pahasti ja itse rakennustyökin on yleisesti ottaen aivan paskalaatuista. Nyt mestaa on viimeistelemässä ja mokia korjaamassa onneksi hyvä jengi. Mutta kyllä hävittiin aikaa, rahaa ja ennen kaikkea mielenterveyttä niin paljon, että kestää hetki toipua...= ( GIGO | |
![]() 04.06.2006 22:52:07 | |
Mutta rakennuttajat.... Onkohan rakennuttaja-sanan merkitys tässä kohtaa ihan täysin auennut kirjoittajalle? Jotenkin olin ymmärtämässä, että kirjoittaja itse nimenomaan rakennuttaa studiotaan ulkopuolisella rakentajalla... | |
![]() 05.06.2006 10:32:51 | |
Onkohan rakennuttaja-sanan merkitys tässä kohtaa ihan täysin auennut kirjoittajalle? Jotenkin olin ymmärtämässä, että kirjoittaja itse nimenomaan rakennuttaa studiotaan ulkopuolisella rakentajalla... Tuo onpi ihan totta. Pyydän armollisesti anteeksi, jos joku ei ymmärtänyt, mitä tarkoitin. GIGO | |
![]() 05.06.2006 10:39:37 (muokattu 05.06.2006 13:03:42) | |
hehe... väännetäänkös vähän sanoista välillä kuten tapana on? Njoo. Meilläpä tämä vähän pienimuotoisempi hanke hoidettiin lähes omin voimin ja onneksemme löysimme hyvän ammattimiehen auttamaan savotassa. Alitimme budjetin ja pysyimme aikataulussa vaikka itse teimmekin. Hyvää onnea oli kyllä mukana ja muutamat materiaalihankinnat osuivat hyvin yhteen muutaman ammattirakentajan ylijäämien kanssa... : ) Siitä mistä aita on matalin... | |
![]() 05.06.2006 10:46:45 (muokattu 05.06.2006 10:46:56) | |
hehe... väännetäänkös vähän sanoista välillä kuten tapana on? Njoo. Meilläpä tämä vähän pienimuotoisempi hanke hoidettiin lähes omin voimin ja onneksemme löysimme hyvän ammattimiehen auttamaan savotassa. Alitimme budjetin ja pysyimme aikataulussa vaikka itse teimmekin. Hyvää onnea oli kyllä mukana ja muutaman materiaalihankinnat osuivat hyvin yhteen muutaman ammattirakentajan ylijäämien kanssa... : ) Edullista materiaalinhankintaa: "Mulla on hyvää kipsilevyä ja vuorivillaa, tarviitko?? Löysin ne tuolta naapuritalon pihamaalta, olivat jättäneet sinne isot kasat lojumaan. Kaatopaikalle varmasti olivat menossa, joten otin talteen." | |
![]() 05.06.2006 12:44:37 | |
Juu, mekin saimme mm. kipsilevyä, hieman villaa, maalia, vaneria sekä 5 pakettia akustolevyä kun naapurifirma tyhjensi varastonsa. Wo ist der direktör uber diezen Hotell? | |
![]() 05.06.2006 12:57:02 (muokattu 05.06.2006 13:04:30) | |
Tuo onpi ihan totta. Pyydän armollisesti anteeksi, jos joku ei ymmärtänyt, mitä tarkoitin. Tilanne on kannaltasi varmaan harmittava ja tässä vaiheessa voi olla vaikeaa yrittää saada mitään rahoistakaan takaisin jos työt kerran on maksettu. Ylempänä olevan kirjoitin lähinnä tuodakseni esille, että isompi rakennusprojekti on monivaiheinen hanke. Ellei itsellä ole kunnollista tietoa ja kokemusta niin ulkopuolista tekemistä ohjaamaan ja valvomaan kannattaa ottaa _pätevä_ rakennusalan ammattilainen (minä en ole ;-) enkä omaa häntää sillä nosta). Mitä isommasta hommasta ja rahoista kyse niin sitä aikaisemmassa vaiheessa olisi syytä hommata rakennuttaja, joka vastaa ko. hankkeen läpiviennistä. Rakennuttaminenkaan ei ole halpaa, mutta ammattimaisesti tehtynä toimii "vakuutuksena" pahempia kämmejä estämässä. Lyhyesti osviittaa millaisia vaiheita studiohankkeeseen voi sisältyä kun työ teetetään ulkopuolisella. Rakennuttajalle voisi helposti keksiä isompiin projekteihin ryhtyessä sijansa mm. näissä vaiheissa: - hankesuunnittelu: esim. studiolle sopivan kiinteistön etsimisessä - asiantuntijuus mm. vaadittavien muutostöiden yms. alustavien kustannusarvioiden, teknisten vaatimusten yms. suhteen - suunnittelu: tarkastaa rakennesuunnitelmat, työselitykset yms. että ne ovat kattavasti ja yksiselitteisesti laadittu ja rakentamismääräysten mukaiset (esim. vesi, sähkö, ilmastointi, palovaatimukset) - tarpeen urakoittamisvaiheessa kun tarjouksia pyydetään ja tekemistä valvotaan. Urakoitsijat tietävät, että mitä pyydetään - tilaaja tietää mitä saa ja mihin voi vedota. - urakkatarjouskilpailun järjestäminen: yleensä tietää mahdolliset rakennusfirmat/-porukat, joilta voi saada tarjouksen ja ovat luotettavia yhteistyökumppaneita. Laatii asiakkaan puolesta sopimukset, joissa työ, kustannukset, veloitusperusteet, noudatettavat määräykset jne., aikataulut, takuukorjausvakuudet yms. sopimusehdot... - tarpeen seuraavassa vaiheessa. - työn aikainen ohjaus ja valvonta: seurataan työn laatua, pidetään edellisessä vaiheessa sovitut katselmukset, seurataan aikataulua ja kustannuksia, korjautetaan tarvittaessa, sovitaan muutostöistä ja laskutuksista jne. vaiheittain kunnes työ on tehty. - vastaanotto: kun työ on valmis niin vastaanottokatselmus - tuon jälkeen maksetaan loppuerät sopimussummasta. - takuuajan valvonnan: viimeistään takuutarkastus 1 vuoden jälkeen - rakennuttaja teettää korjaukset jne. - ellei urakoitsija niitä hoida niin rakennuttaja korjauttaa urakoitsijan laskuun edit: okei... mikäli on aikaa, intoa ja taitoa niin itse tekemällä säästää tekopalkat ja teettämiskustannukset - vasara käteen ja kaverit jeesaamaan vaan eihän se aina kaikille ole mahdollista. Soitetaan jamia! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)