Aihe: Rasistusvammojen ilo
1 2 3
the_anaster
01.06.2006 16:27:44
Mulla on ongelmia kans vasurin peukalo-etusormi-akselilla. Tuntuu pari kk sitten kans vihlontaa aina aika ajoin ja nyt tuntuu etttä noi välillä ikäänkuin kevyesti kramppais. Oon koittanu kattela tekniikka vikaa ja korjaillu soittoasentoo, mutta en oikeen oo saanu selville mikä sen on aiheuttanu. Sellainen hermorata juttu ois hyvä tutkia.
K.Suninen
01.06.2006 16:38:13
Ongelmaan voi liittyä mm. Dennis Chambersin "koulukunnan" käsitys siitä, että käsivarsi ei saa liikkua lyönnin aikana, vaan ainoastaan ranteen pitää heilua. Paljon ergonomisempaa on jakaa liikettä ja lyönnin aiheuttamaa tärinää muille käsivarren nivelille ja lihaksille. Kannattaa keskustella rumpuopettajan kanssa mm. Risto Skrikbergin opettamasta kapulatekniikasta, jossa kyynärpäätä viedään kehosta pois päin lyöntihetkellä, ja palautetaan kyljen viereen heti lyönnin jälkeen. Kirjastosta kannattaa etsiä R.S.:n kirja "Rudimentaalisen rummunsoiton neljä peruslyöntiä".

Ite oon kans aikoinani alottanu Skrigbergillä.. Hirveesti oon soittanu jo yli 10 vuotta mutta silti ei oo ikinä tullu kädet edes kipeiks, kiitos varmasti juuri R.S:n opetusten. Silti pop/jazziin siirrytyäni myös kädenasennot ovat muuttuneet, ja erityisesti jazzin soiton lisäännyttyä. Ei Denniskään ihan ranteellaan lyö kyllä.. Mutta ehdottomasti tärkeintä on, käytti sitten mitä tekniikkaa hyvänsä, että liike on vaivaton ja rento, eikä syö energiaa. Aina pitää reenata tekniikkansa niin että sitä yhtä kuviota voi jauhaa koko päivän putkeen rasittamatta kättään. Tietysti siinä myös käden lihakset kehittyvät.
K.Suninen
01.06.2006 16:42:51
Niin ja just tietysti myös tuo setin asettelu on kaikki kaikessa.
Magiz
01.06.2006 16:49:23
mulla lähinnä kipeytyy oikea solisluu. tai siis tuosta ihan kaulan alapuolelta, mihin solisluu kiinnittyy. tai siis sen pitäisi kiinnittyä, mulla kun solisluu on vähän irti, kannikkeet löysät. siksi kipeytyy. lääkäri totesi, ettei sille oikein voi mitään tehdä. aion kyl kuitenkin mennä tän kanssa leikkaukseen, koska sen verran haittaa normaaliakin elämää.
Whatever happens, happens.
Keppikeksi
01.06.2006 23:58:41
Ei ole oikeastaan mitään ollut. Kämmeniin tulee tuohon vähän sormen kolmannen (sormenpäästä katsottuna) alapuolelle kipeitä kohtia. Jonkin asteen kovettumia ne on, jotka on tullut rumpaloinnin yhteydessä. Äitini tuossa yksipäivä niitä katsoi kun olivat kipeät, että olisivat olleet sisältäneet vähän nestettäkin mutta kun ei. Siinä neulan kanssa se tökki varmaan 20 min eikä mitään. En edes tuntenut neulaa ollenkaan.

Joskus vasenranne tulee yhtäkkiä aivan h*lvetin kipeäksi ja sen käyttö ilman tukea on lähes mahdotonta. Varmaan puoleen vuoteen tälläistä ei ole kuitenkaan ollut ja se on lähtenyt muutamassa päivässä.
Alienation, elimination, chaos, no exoneration, No believers, all deceivers, no illusion, executions
akute
02.06.2006 00:21:57
Kyynärvarren ja kämmenen väliin jäävä ranne muodostuu 8 pikkuluusta ja niiden välisistä nivelliitoksista. Mikäli kyseisissä rakenteissa ilmenee toimintahäiriöitä (esim. liikkuvuuden rajoitus/yliliikkuvuus), aiheuttaa se kuormituksen muuttumisen alueen rakenteissa. Tämä yhdistettynä aktiiviseen rumpujen soittoon voi johtaa jännetulehduksiin yms. Tarvittaessa yhteys esim. pätevään OMT-fysioterapeuttiin.
joel
02.06.2006 07:22:36
- venyttelyjä: vater.com ja sieltä health beat (toimii)

- myös ranteen rauhallinen pyörittely 360-astetta molempiin suuntiin auttaa
Demonium
02.06.2006 11:20:23

Mulla alkaa yleensä jossain vaiheessa soittoa särkemään oikean jalan nilkkaa aika pahasti, tuolta takapuolelta eli akillesjänteen lähistöltä.
Epäilisin että tämä kyllä johtuu siitä että ei muka ikinä ole aikaa lämmitellä ja sitten kun kylmiltään alkaa naputtaa melkoisia tahteja niin vahinkoa tulee.

Sellainen ongelma on myös että sormet alkaavat kramppaamaan sillointällöin, eli kapulaa ei meinaa kädestä irti saada :D siinä vaiheessa soittoa ei voi kovin rennoksi enää kutsua.
-Rumpukuolema-
sotasorsa
02.06.2006 11:36:23

Joo-pa.Oli myös vasuri kämmenen ulkosyrjä todella kipeä,ettei soitosta tullut mitään.Lääkäri sanoi,et lepäät vaan vähän aikaa.Kyllä se siitä....
Eipä se siitä sitten ollenkaan.Ajatuksiin tuli,että vois olla niska/hartia seudun jumitusta työstä/huonosta soitto asennosta johtuen,joten eipä muuta,kun varaamaan fysioterapiaan aikaa.Nyt fysio kertoja neljä takana ja vamma taakse jäänyttä elämää.Kyllä se soitto asento on se mihin kannattaa satsata ja lämmittely myös.Niinkuin tuolla jo joku totesikin....
iä!iä!Shub-Niggurath!Metsän Musta Pukki,jolla on tuhat lasta
Aegis
02.06.2006 13:59:09
Omat ranteet eivät ole enää aikoihin ryttyilleet, mitä nyt kerran alkoi vihjailla, mutta laitoin Zon-geeliä viikon ajan eikä enää ole vaivannut. Sen sijaan vasen jalka päätti alkaa hajoilla. Vanha rasitusvamma kantapään ja akillesjänteen liitoskohdassa näyttää jälleen tulehtuneen. Luultavasti heel-toe tekniikkatreenit on tullut suoritettua väärin. Älkää missään nimessä hommatko itsellenne tätä vaivaa, ranne kyllä paranee hyvinkin nopeasti, mutta edellinen tulehdus hävisi itseltäni vasta kahden vuoden kuluttua. Toivotaan nyt että selviäisin vähemmällä.
Joka virtsaa säästää se lastaan vihaa.
Magiz
02.06.2006 19:15:54
Älkää missään nimessä hommatko itsellenne tätä vaivaa, ranne kyllä paranee hyvinkin nopeasti, mutta edellinen tulehdus hävisi itseltäni vasta kahden vuoden kuluttua. Toivotaan nyt että selviäisin vähemmällä.

mulla oli tuo sama vielä vuosi sitten. onko sulla kenties lättäjalka? jos näin on, ni hommaa ihmeessä popoihin tukipohjalliset.
Whatever happens, happens.
Shitmanek
02.06.2006 19:17:40
mulla oli tuo sama vielä vuosi sitten. onko sulla kenties lättäjalka? jos näin on, ni hommaa ihmeessä popoihin tukipohjalliset.

Minulle sanoivat etteivät ne enää auta tehokkaasti kun on täyttänyt 18.
"By the surly beard of Mrifk, Grignr kneels to no man!" -Grignr (The Eye of Argon)
eleeton
03.06.2006 18:09:58
Viime syksynä olin työssä jonka johdosta n. kuukauden työn jälkeen iski helvetilliset kivut ranteisiin ja käsiin yleensä. Vähän tukia ja muita otti avuksi niin sai työt tehdyksi mutta öistä ei tullut mitään--> töissä ei sattunut mutta öisin heräsi siihen että kädet puutui ja särki, siis koko käsivarsi olkapäähän asti niin ettei saanut kunnolla nukuttua. Työtehtävät sisälsi paljon toistuvaa ranneliikettä. Eipä tullut kunnolla soiteltuakaan silloin. Kipeytyivät myös bänditreenien jälkeisinä päivinä enemmän.

Ne työt onneksi loppui.. vaivaksi jäi lähinnä että hiirikäsi puutuu todella helposti minuuteissa jos vaan on väärässä asennossa. Tod. näk. tulee vaivaamaan nämä kädet vielä myöhemminkin elämässä.. ei hyvä.

Myös ryhti ja istuma-asento on huono, joten selkä kipeytyy helposti. Kannattaa siihen kiinnittää huomiota rumpalit!
ja takaisin sorvin ääreen... Lähdön Aika
GroundZero
03.06.2006 21:20:39
Viime syksynä olin työssä jonka johdosta n. kuukauden työn jälkeen iski helvetilliset kivut ranteisiin ja käsiin yleensä. Vähän tukia ja muita otti avuksi niin sai työt tehdyksi mutta öistä ei tullut mitään--> töissä ei sattunut mutta öisin heräsi siihen että kädet puutui ja särki, siis koko käsivarsi olkapäähän asti niin ettei saanut kunnolla nukuttua. Työtehtävät sisälsi paljon toistuvaa ranneliikettä. Eipä tullut kunnolla soiteltuakaan silloin. Kipeytyivät myös bänditreenien jälkeisinä päivinä enemmän.

Ne työt onneksi loppui.. vaivaksi jäi lähinnä että hiirikäsi puutuu todella helposti minuuteissa jos vaan on väärässä asennossa. Tod. näk. tulee vaivaamaan nämä kädet vielä myöhemminkin elämässä.. ei hyvä.

Myös ryhti ja istuma-asento on huono, joten selkä kipeytyy helposti. Kannattaa siihen kiinnittää huomiota rumpalit!

Mulla hieman vastaavia oireita ollut syyskuusta-05 lähtien. Välillä puutuu molemmat kädet nukkuessa, samoin soiton jälkeen turtana. Diagnoosi oli...Rannekanavaoireyhtymä eli Carpal Tunnel syndrome Lontooksi...molemmissa ranteissa. Voi johtua myös yleempää, eli ns. TOS oireyhtymä=thoracic outlet syndrome. Kannattaa mennä ajoissa lääkäriin, sillä molemmat ovat hyvin/helposti hoidettavissa. Itse olen parantanut ergonomiaa, tekniikkaa ja lisäksi olen kiinnittänyt enemmän huomiota ruokavalioihin, vitaamiineihin jne. Näillä olen vielä pärjäillyt. Omat keinot rasitusvammoihin on: Tekniikka, ryhti, B-vitamiinit+monipuolinen ruokavalio, Ice-power/mobilat, Powerball (www.powerballs.com), riittävä lepo ja JÄRKEVÄ TREENAMINEN.
NKVD
05.06.2006 10:41:56 (muokattu 05.06.2006 14:47:12)
Pari viikkoa sitten aloin tuntemaan ihmeellistä kipua vasemmassa ranteessa (olen vasenkätinen). Jatkoin kuitenkin treenaamista tavallisesti, noin kolmesti viikossa + bänditreenit. Nyt olen kuitenkin viikon verran pitänyt lepoa soittamisesta sillä ranne on hieman turvonnut ja jäykistynyt. Kipua ei tunnu kuin jossain ihme asennoissa, esim syödessä tai kaukosäädintä pidellessä. Soittamista se ei kuitenkaan ole vielä estänyt, mutta ajattelin pitää siihen asti taukoa kunnes tiedän mikä sitä vaivaa. Pahasti pelkään että se on jännetuppitulehdus, no tänään ajattelin käydä näyttämässä sitä työterveyshoitajalle. Saa nähä millainen diagnoosi tuloo... taitaa olla amputaatio ainoa vaihtoehto.

EDIT: Terkkari määräsi Mobilaattia ja tulehduslääkkeitä (burana yms.) Öisin pitäis laittaa mobilaattia ja joku kelmu käteen että se liukenee paremmin. Siihen päälle vielä side niin pysyy setti (ei rumpusetti ;)) paremmin kasassa.
Youni
05.06.2006 17:26:09
Powerball (www.powerballs.com)

Onko tästä ihan kondiksessa olevalle rumpalille hyötyä? Parantaako staminaa tai jotain?
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabr
Aimo
05.06.2006 17:56:39
Noh, olen ollut maaliskuun puolivälistä asti vammaisena, ja pääsykokeet vedin melko huonokuntoisella kädellä.
Ensimmäinen diagnoosi oli jännetulehdus, toinen hermokanavan ahtauma, mutta hermoratatutkimuksissa ei löytynyt mitään oiretta, niin neljäs lääkäri totesi, että kädessä on penikkatauti. Venyttelyllä jne. piti hoitua, mutta vieläkin tuntuu aika huonolta.
Suosittelen lämmöllä ahkeraa venyttelyä ja muutakin lihaskunnon ylläpitoa. Käsipainot kannattaa ottaa käteen.
Selling coal!!! Lowest prizes!! Press 4678 to buy!!!!!
drumm
05.06.2006 21:21:34
Onko tästä ihan kondiksessa olevalle rumpalille hyötyä? Parantaako staminaa tai jotain?

Tuplien polkemiseen tulee lisää nopeutta.
Magiz
05.06.2006 21:28:53
ai perhana, nyrjäytin ranteeni tänään duunissa, kun kannoin 50kg naulaboxia paikasta a paikkaan b. onnistui muuten ihan hyvin, mutta boxia maahan laskiessa ranne sanoi "poks". ja nyt sattuu. auh. olen ihan ylpeä, että sain sen kannettua sen boxin, 5kg lisää, ni se on mun oma paino. :D
Virallinen muusikoiden.netin hita-arvioija
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)