Pähkäilyketju. Itse tulevana bigsbyn omaavan kitaran omistajana olen kovasti painiskellut tuon kielisetin paksuuden kanssa. Käytän soittelussani pääasiassa ysisettiä, tykkään sen soittokeveydestä ja venytysmahdollisuuksista. Täällä on kuitenkin tullut vastaan ilmiö, joka ihmetyttää minua kovin, kovin paljon.. Bigsbyn kanssa jopa kakstoistanen kielisatsi, perusvireessä? Minä olen ollut harhaluulossa, että kymppiä paksummat kielet kuuluvat lähinnä alaviremetallijyystöön..=) (huomio hymiö!) Tiettyhän se kielten paksuus on jokaisen oma asia, mutta kaipaisin nyt perusteluja ja puheenvuoroja paksumman kielisetin puolesta, nimenomaan bigsbyihin.. Kuinka bendit sujuvat? Onko kielteen paksuuden mukanaantuoma aggressiivisuus ja rähinä juuri ne asiat, joista bigsbyrokettirollirevittely muodostuu? |
Tiettyhän se kielten paksuus on jokaisen oma asia, mutta kaipaisin nyt perusteluja ja puheenvuoroja paksumman kielisetin puolesta, nimenomaan bigsbyihin.. Kuinka bendit sujuvat? Onko kielteen paksuuden mukanaantuoma aggressiivisuus ja rähinä juuri ne asiat, joista bigsbyrokettirollirevittely muodostuu? Itsellä on viihtynyt Danossa ja telessä kymppi- ka yksitoistasetit. Hyvin sujuu. Kakstoistasia en ole käyttänyt kuin stratossa, joten bigsbyn kanssa toimimisesta en osaa sanoa. Mutta sen jousen jäykkyydestähän se riippuu, miten se käyttäytyy. Todennäköisesti joutuu jousen alle jotain laittamaan, ettei kampi mene liian lähelle runkoa. Ja kyllä kymppi- ja ykstoistasetit toimivat Bigsbyn kanssa mainiosti. Jos et kaksitoistasista tykkää, en näe mitään syytä vaihtaa niihin Bigsbyn takia. "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37 |
Ja kyllä kymppi- ja ykstoistasetit toimivat Bigsbyn kanssa mainiosti. Jos et kaksitoistasista tykkää, en näe mitään syytä vaihtaa niihin Bigsbyn takia. Itse asiassa jossain jatsilootassa on optimi joku ykstoistanen.. muutenkin, ettei pelkästään Bigsbyn kanssa. Kovin paksuja kielisettejä käytettäessä saattaa tuo jousi olla liikaa kasassa, mutta esim. jotku venttiilin nostajan jouset tms. on jäykempiä.. Toisaalta taas ei siihen Bigsbyyn ihan hirmu jäykkää jousta auttais laittaa, voi tulla metallin väsyminen ja kauhia kaputti.. valua se on, eikä terästä.. |