Aihe: Hughes&Kettner Trilogya ostamassa..ehkä
1
BigOrange
01.06.2006 09:59:06
Tere!

Uutta vahvaria ostamassa ja lainasin kokeiltavaksi Hughes Kettnerin Trilogy nupin.

Hyvältä kuulosti etenkin kun cleanista aloitin. Helvetin hyvänkuuloinen cleani. No siitä jatkoin sitten cruch kanavaan, sekin hyvä vaikka musassa mitä soitetaan niin en hirveesti tarvii sitä.

Viimeisenä sitten Lead ja Ultra Lead kanavat. Ne oli sillee hyvät tai ihan jees kuuloisia mutta jotain puuttui silti. Laitoin sitten MXR eq:n fx looppiin ja johan sieltä löytyi ne kunnon mättösoundit.

Ainut asia mikä jäi mun pientä päätä vaivaamaan oli se että Leadissä tuli soitettua gainit täysillä, ja ainahan sitä pitäis saada vähän lisää.. ;) Emme soita mitään übernuclearblast mättöä mutta rankkoihin soundeiihn kuitenkin tykästynyt.

Kyselisin kuitenkin nyt kun olen luultavimmin ostamassa kyseisen laitteen vähän kokemuksia Trilogy omistajilta/tuttavilta.

Kiitoooos!
"I am not your enemy so no apologies, please"
McNulty
01.06.2006 10:09:01
Minulla on nyt ollut Trilogy kuukauden verran... enkä ymmärrä kyllä tuota että gainistä jäisi homma kiinni. Mitkä putket siellä on sisällä?

Meikäläisellä on TADin putket ja voi jessus että potkii. Gainia on oikeasti Lead-kanavalla todella rajusti. Soitankin paljon crunch-kanavalla boostin kera, sillä se on jo itsessään rankka.

Minulla on myös MXR:n 6-band EQ (se bluebox) FX Loopissa ja sillä tarvittaessa leikkaan ja boostaan taajuuksia. Clean kanavasta diggailen kanssa suuresti, se Sparkle-kytkin tekee siitä aivan helv**in loistavan. Ensimmäistä kertaa saan yhdestä putkivermeestä kaikki ne soundit jotka bändien kanssa tarvitsen. Clean kanavalta lähtee niin lämpimät ja pyöreät kuin myös fender-tyyppiset "sparkling cleans" soundit. Crunch-osasto ilman boostia toimii aina bluesista kingston wallin kautta iron maideniin ja boostin kera olen tosiaan soitellut ihan Sepultura-meininkejä.

Lead kanavalla mennäänkin sitten dödis-osastolle ja ultralead vielä modernimmaksi... jo lähes recto-tyyppiseksi missä on reilusti alakertaa. Itselläni on tuon Trilogyn alla Framuksen 2x12" celen v30 elementein varustettu rasia ja se kyllä jyrää!! Middleä on reilusti, soundi on avoin ja iso (vaikka onkin vain 2x12") ja alapäätä siinä oli myöskin. Kyllä meinaan tuntui kasseilla asti kun lead-kanavalta junttas menemään. Eli paljon tuon nupin soundista on myös kiinni alla olevasta kaapista.

Hyväkin nuppi kuulostaa huonolta huonon kaapin läpi soiteltuna.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
JuSu
01.06.2006 10:17:12
Viimeisenä sitten Lead ja Ultra Lead kanavat. Ne oli sillee hyvät tai ihan jees kuuloisia mutta jotain puuttui silti. Laitoin sitten MXR eq:n fx looppiin ja johan sieltä löytyi ne kunnon mättösoundit.

Ainut asia mikä jäi mun pientä päätä vaivaamaan oli se että Leadissä tuli soitettua gainit täysillä, ja ainahan sitä pitäis saada vähän lisää.. ;) Emme soita mitään übernuclearblast mättöä mutta rankkoihin soundeiihn kuitenkin tykästynyt.

Ko. vahvaimesta ei ole kokemusta, mutta muuten vähän jäi tuosta tekstistä mietityttämään...

Tiesit varmaan, että soundi ei ollenkaan välttämättä tule rankemmaksi vain gainia lisäämällä? Mutta jos gainia tarvitset lisää, niin laita vehkeen eteen vaikka eq buustaamaan. Jos et halua polkea sitä päälle ja pois, säädä siten, että se on koko ajan päällä. Sitten vain säädät puhtaan kanavan niin, että se pysyy puhtaana vaikka eq onkin päällä.

Toisaalta, jos tuon hintaluokan vehkeessä joutuu heti tekemään kikkakolmosia ja kompromissejä, niin mieti vielä, että onko se todella sun laite.

Ja vielä, käytitkö testaukseen kamalistassasi olevaa Behkun kaappia? Jos mahdollista, niin koitapa jotain muuta kaappia. Kaappi kun vaikuttaa soundiin oleellisesti, ja vaikkei se gainia lisääkään, niin saattapi sitä kautta löytyä kaipaamaasi rankkuuta.

Jotenkin mua vaan häiritsee ajatus ~1500 euron nupista parin sadan kaapin kaverina. Ei siinä mitään, jos tuo kaappi on huolella testattu ja korvakuulolla parhaaksi valittu, mutta kun ketju on just niin vahva kuin sen heikoin lenkki.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
BigOrange
01.06.2006 10:21:04
Minulla on nyt ollut Trilogy kuukauden verran... enkä ymmärrä kyllä tuota että gainistä jäisi homma kiinni. Mitkä putket siellä on sisällä?

Sisällä ihan tehtaan putket, EL34 ja 12AX7. Taitaa olla mulla vaan tällaista viime hetken hermoilua ennen ostamista. ;)

Koska kyllähän se hyvältä kuulosti, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Ja jokun aikaa tietenkin kestää ennen kun oppii tuntemaan ja saa säädettyä just sen oma korvaa hivelevän soundin.

Kaupassa kokeilin H&K:n 4x12 kaappia V30 elementeillä aika kovalla volalla ja treeniksellä sit omalla Behku 4x12 kaapilla eikä sitä eroa paljon ollut. Ei oo varaa ostaa kaappia nyt samalla niin soittelen sen behkun läpi kunnes rahaa löytyy taas, ehkä sit saa iloita soundin paranemisesta kun ostaa kunnollisen kaapin vielä!
BigOrange
01.06.2006 10:27:55
Tiesit varmaan, että soundi ei ollenkaan välttämättä tule rankemmaksi vain gainia lisäämällä?

Ju tiedossa on. EIlen illal oli parin tunni kokeilusessio treeniksellä ja siitä gainistä, niin se kun oli ainut epäkohta mitä rupesin mietimään niin kiinnyin sit siihen... Ja tosiaan kun laitoin sen MXR 10band eqn looppiin niin teki ihmeitä juuri sille rankalle särölle.

Ja vielä, käytitkö testaukseen kamalistassasi olevaa Behkun kaappia?

Kylläkyllä, se roikkuu vielä mukana... Juuri kun tuli vähän aikaa sitten hankittua uus kitara (Gibson LP Menace) ja nyt vielä tämä nuppi niin täytyy vähän säästää rahaa syömiseenkin! Ja se kyllä kuulostaa hyvältä eli kuten sanoin niin kaikki aikanaan ja luultavasti saa iloita soundin paranemisesta sit kun on kaapin aika.
McNulty
01.06.2006 10:41:19 (muokattu 01.06.2006 10:43:13)
Sisällä ihan tehtaan putket, EL34 ja 12AX7. Taitaa olla mulla vaan tällaista viime hetken hermoilua ennen ostamista. ;)

Minun on vaikea keksiä mitään huonoa tuosta Trilogystä :)
Yksinkertaisesti se on ensimmäinen putkivahvistin johon olen täysin tyytyväinen. Mulla oli JCM800 50W, DSL100, Peacemaker 40, Classic 30, 5150 (se ihan eka versio) ja pari muuta lainavermestä. Noissa kaikissa oli jotain hyvää, mutta jotain jäi myös puuttumaan. Siksi en koskaan ihastunut niihin ja mietin tässä välissä jo että teen idolini temput ja otan solidstate-nupin seuraavaksi. Toisin kuitenkin kävi, kun käväsin Trilogyä testaamassa.

Nyt en enää tarvitse mitään tubescreamer-tyyppisiä speduja boostaan säröjä kuten Peacemakerin, Classicin ja Marshallien kanssa. Nyt en myöskään tarvi toista hyvä-soundista vahvistinta cleanin tuottamiseen, kuten kävi 5150:n kanssa.

Koska kyllähän se hyvältä kuulosti, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Ja jokun aikaa tietenkin kestää ennen kun oppii tuntemaan ja saa säädettyä just sen oma korvaa hivelevän soundin.

Kai muistit säätää presenceä ja kokeilit muitakin kuin sitä "scooped" soundia? :)

Kaupassa kokeilin H&K:n 4x12 kaappia V30 elementeillä aika kovalla volalla ja treeniksellä sit omalla Behku 4x12 kaapilla eikä sitä eroa paljon ollut. Ei oo varaa ostaa kaappia nyt samalla niin soittelen sen behkun läpi kunnes rahaa löytyy taas, ehkä sit saa iloita soundin paranemisesta kun ostaa kunnollisen kaapin vielä!

Kerrohan nyt tarkasti mitä se soundi jäi "vajaaksi". Eli eikö siinä ollut riittävästi punchia? Toivoitko sen olevan enempi sellainen laiska recto-tyyppinen? Oliko liian middlekäs/honottava? Oliko liian kapea, eli ei ollut riittävästi alakertaa? Millä kitaralla soitit? Millaista säröä haluat sen olevan jne jne.

Eli määrittele ongelmasi niin tarkasti kuin mahdollista, voisin koittaa etsiä ratkaisua oman Trilogyni kera...

PS. toivottavasti H&K:n arvostus tässäkin maassa nousee. Ovat meinaan todella aliarvostettuja vermeitä ja ainakin minulle nämä kolahtivat enemmän kuin uudet Marsut, ENGLit ja Peaveyt. Olenkin jo parille kaverille täällä HML:ssä mainostanut tuota vermestä ja yks jamppa kävikin kokeilemassa ja tykästyi myös. Pitää selkeästi kysyä H&K:lta endorsement-diiliä :)
BigOrange
01.06.2006 10:45:22
Eli määrittele ongelmasi niin tarkasti kuin mahdollista, voisin koittaa etsiä ratkaisua oman Trilogyni kera...

Tehdäänpäs näin että kun nyt kuitenkin olin hyvin tyytyväinen vaikka mä nyt tässä jotain valitinkin.... että käyn tänään ostamassa sen nupin itelleni ja ruuvailen potikoita vähän ja jos SIT tulee jotain vastaan niin tulen sulle kitisemään... ;)
BigOrange
01.06.2006 10:55:08
aaaaasia selevä :)
Uskallan väittää että saat itsellesi kerrassaan mahtavan nupin ja kyllä sieltä se rankempikin osasto löytyy ilman vempuloita kun vain perehtyy tarkemmin. Mie istuin pari viikonloppua tuon nupin edessä ruuvailemassa potikoita ja nyt mulla on jossain listassa omat asetukset merkattuna ylös. Vielä kun vain löytäis sen listan :)

joo mullakin on kyllä sellaiset aavistukset!

Ja tosiaan se eq scoopattuna looppiin niin toi aika hyvin sitä kaivattua rankkuutta, kanavan omat eq säädot oli enemmän tai vähämmän 12 o'clockissa.

Se kyllä tosiaan vie oman aikansa tutustua kunnolla uuteen vahvariin, mutta eiköhän se aika pikaisesti avaudu kun pääsee kunnolla käyttämään!

Listat on kyllä hyviä mutta niillä on tosiaan ihme taipumus olla jossain muualla kun niitä tarvittais/yksinkertaisesti kadota... :)

Niin sellaista asiaa vielä että millä rahalla ostit oman trilogiasi ja mistä?
Spike
01.06.2006 11:04:48
Loistava vahvistin kyllä... heikoimmillaan ehkä lead ja ultra lead kanavilla, jotka nekin ovat hyvät, ehkä enemmän tiukkuutta olisi kaivannut, ei muista enää. Helppo vehje säätää, kaikki eq-potikat kello 12:sta, ja hyvältä saundaa.
Clearly motivated by an unholy alliance.
BigOrange
01.06.2006 11:08:26
Loistava vahvistin kyllä... heikoimmillaan ehkä lead ja ultra lead kanavilla, jotka nekin ovat hyvät, ehkä enemmän tiukkuutta olisi kaivannut, ei muista enää. Helppo vehje säätää, kaikki eq-potikat kello 12:sta, ja hyvältä saundaa.

Juuri sitä tiukkuutta sain kun laitoin eq:n fx looppiin... Aina kun säröistä puhutaan on tietenkin niin monta eri makua että ei oo mitään määrää.

Mikä kaappi sulla on?
McNulty
01.06.2006 11:11:24
Niin sellaista asiaa vielä että millä rahalla ostit oman trilogiasi ja mistä?

Käytettynä ostin... summa oli sopiva :)
Sanotaanko että kilossa pyörittiin...
Spike
01.06.2006 11:14:30
Juuri sitä tiukkuutta sain kun laitoin eq:n fx looppiin... Aina kun säröistä puhutaan on tietenkin niin monta eri makua että ei oo mitään määrää.

Mikä kaappi sulla on?

Testasin hookoon omalla 4x12 kaapilla, jossa oli celestionin rockdriverit. Melkein ostin, mutta tuli ehkä vielä houkuttelevampi modailtu vehjes vastaan. Tässä jossain vaiheessa olisi ehkä tarkoitus ostaa trilogykin.
Clearly motivated by an unholy alliance.
last command
01.06.2006 18:00:42
Aikaisemmin jonneki jo kirjoittelin...

Ei kyllä minua vakuuttanut kyseinen laite, aluksi olin ihan täpinöissä kun testalin (vaikuttiko ulkonäko osittain sitä en osaa sanoa)nuppia ja myyjä antoi vielä viikonlopuksi koekäyttöön. Kaupat tehtiin ja nuppi kotiin, kun alku huuma oli ohi niin jotenkin tuntui vaikealta löytää mitään toimivia soudeja, nuppi/kaappi tuntui tukkoiselta ja sooloihin ei saanut "ilmaa". Kolmella eri kaapilla testailin ja parhaiten toimi takaa avoin 2x12!!

Kolmekuukautta soittelin joka jälkeen nuppi vaihtui Marshalin JCM 800 ja kyllä olen ollut tyytyväinen!!

Mutta enhän minä sitä ole ostamassakaan, joten jos sinun korvaasi toimii niin mikäpäs siinä....
Don't never give a damn!!!
Dr. Muff
01.06.2006 19:56:14
Ehkä vähän samoja fiiliksiä yhden testikerran perusteella kuin edellisellä. Säätimiä on, soundi ei vaan jostain syystä oikein natsannut. No kai siittä johonkin heviin saa jotain rutinaa, bassoa sai ainakin ulos paaaljon.
I read the internet, I know what's going on. - Axl
McNulty
01.06.2006 19:59:37
Kaksi edellistä ei vain ole osannut :)
En tiedä kuinka paljon putket vaikuttavat, mutta TAD sai ainakin minusta käyttäjän. Kerrassaan mainiot soundit... saisin nyt vain tuon mikkietusen ja jonkun 57 kopion ostettua niin pääsis soittaan narulle sampleja.
Dr. Muff
01.06.2006 20:11:16
Kaksi edellistä ei vain ole osannut

Ainahan sitä voi ton kortin vetää esiin. Mut oothan sä kehunut myös Peavey Classicia. Eroaa aika huimasti mieltymykset. Mä diggaan taas Hiwattista, pleksimarsusta, Mesa Mark Istä, Orange AD30stä, FYRistä ja sillai.
I read the internet, I know what's going on. - Axl
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)