Aihe: Mikkisetin uusimista, ehdotuksia kaivataan
1 2 3
Antti1
30.05.2006 14:46:06 (muokattu 30.05.2006 15:16:48)
Kalakukko hoi, nyt ois uutta tietoa asiasta.

Mä kysyin, että saako noita mätsättyinä pareina ja tämmönen tuli: Not yet, sorry. But if there is a interest for that, we surely will. The FC4 ST though is a matched pair but with cardioid only.

Rakenne on kuulemma täyttä metallia, mikkikehto kuitenkin jämäkkää muovia. Pitäisi siis kestää.

Kyselin vähän soundista ja jotakuinkin (hieman lyhenneltynä ja vapaasti käännettynä) tämmönen vastaus tuli: hyvin balanssissa oleva perussointi melko kirkkaalla yläpäällä. Sopii hyvin vähän kaikkeen ja kilpailee kalliimpienkin mikkien kanssa melko hyvin äänenlaadussa. Vaikka mainospuheet lupaavatkin todella kovaa soundia, niin ei se kuitenkaan pysty millään mittapuulla kilpailemaan todellisten huippumikkien kanssa. Eli hyvää perussointia halvalla.

Hintaa tuommoiselle 2kpl FC 4 MC -setille olisi veroineen ja postituksineen 239euroa.

Auttakaa nyt vielä miestä mäessä: mitkä mikit mä hankin noista? Studio Projectsit ja Oktavat pyörivät mielessä päällimmäisinä, mutta sitten on nämä GA:t ja ehkä jopa t.bonet.

Mitään noista mä en pääse millään testaamaan mihinkään, joten mun täytyy luottaa vaan teidän sanaan. Oktavan 012:sta tiedän olevan (olen kuullut clippejä niillä nauhoitetuista rummuista) hyväsoundinen, Studio Projectsin pari laajakalvoista on hyvän kuuloisia, mutta noista muista ei oo mitään hajua. Mikään noista ei ole varmastikaan huono valinta, mutta olisiko joku niistä kuitenkin jollain tapaa toisia parempi?

EDIT: Kyllä mä alan kallistua Studio Projectsin tai Oktavan puoleen. Kertokaa kokemuksianne noista, jos sellaisia omistatte.

Mites sitten tää laulumikki, kun myyn noi vanhat TSM:t varmaan pois? Studio Projects B1 on ainakin hyvän kuuloinen, mutta onko teidän mielestänne vaihto kannattava? Se laatuero ei välttämättä ole niin hirveä. Kaipaisin kuitenkin vähän tukevampisoundista mikkiä, toi MT87S on aavistuksen liian laiha. Onko jotain muita ehdotuksia?
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
kalakukko
30.05.2006 15:49:31
Mä kysyin, että saako noita mätsättyinä pareina ja tämmönen tuli: Not yet, sorry. But if there is a interest for that, we surely will. The FC4 ST though is a matched pair but with cardioid only.

Rakenne on kuulemma täyttä metallia, mikkikehto kuitenkin jämäkkää muovia. Pitäisi siis kestää.

Kyselin vähän soundista ja jotakuinkin (hieman lyhenneltynä ja vapaasti käännettynä) tämmönen vastaus tuli: hyvin balanssissa oleva perussointi melko kirkkaalla yläpäällä. Sopii hyvin vähän kaikkeen ja kilpailee kalliimpienkin mikkien kanssa melko hyvin äänenlaadussa. Vaikka mainospuheet lupaavatkin todella kovaa soundia, niin ei se kuitenkaan pysty millään mittapuulla kilpailemaan todellisten huippumikkien kanssa. Eli hyvää perussointia halvalla.

Hintaa tuommoiselle 2kpl FC 4 MC -setille olisi veroineen ja postituksineen 239euroa.

Ahaa, hyvä homma jos on kestävää tavaraa, kiva kun otit selvää! Toi FC4 ST pari maksaa vissiin postituksineen vaan 128 euroa pari, joten varmaan siihen kallistun mun budjetilla. Tuo näköjään aika roimasti lisähintaa toi vaihdettava suuntakuvio. Kyllä sillä pelkällä herttakuvioisella pärjäilee varmaan vallan mainiosti, lähinnä rumpuäänityksiin overhedeiksi kun mikkejä oon hommaamassa. :)
Justo Almario ,,/
Aki
30.05.2006 17:37:58

hyvin balanssissa oleva perussointi melko kirkkaalla yläpäällä. Sopii hyvin vähän kaikkeen ja kilpailee kalliimpienkin mikkien kanssa melko hyvin äänenlaadussa.
Tuon voin itsekin lyhyen kokemuksen perusteella allekirjoittaa. Kuten yleensäkin, ne kestävää muovia olevat kehdot (ja salkku) paljastaa ettei kyse ole Neumann-hintaluokan mikrofoneista, mutta en näe syytä miksei nekin normikäytössä palvelisi aivan hyvin.

mitkä mikit mä hankin noista?
Mulla on tapana suositella päätöstä johon olen itsekin kääntynyt. Kuitenkin mainitsemassasi vaihtoehtoviidakossa en tee edes sitä, vaan olen oikein tyytyväinen ettei mun tarvitse tehdä tuota päätöstä! ;o) Mikään mainituista ei varmasti ole susi, mutta sulle sopivimman saat tietoosi vasta testaamalla noita kaikkia samassa sessiossa. Ts, jos päädytkin mielestäsi toiseksiparhaaseen vaihtoehtoon, luultavasti et sitä koskaan saa edes tietää! :oD

Studio Projects B1 on ainakin hyvän kuuloinen, mutta onko teidän mielestänne vaihto kannattava?
Mielestäni on. B1:sen soundi on jotenkin yleiskäyttöisemmän kuuloinen. Ts, TSM on jo vähän pulassa liian tummien äänilähteiden kanssa, SP ei ollenkaan niin pahasti. Botnea ja diskanttia on enemmän kuin TSM:ssä, ja nuhaista keskialuetta vähemmän. Erot ovat toki monivivahteisempia kuin mitä sanoilla saa esille, ja myös melko pieniä.

Toi FC4 ST pari maksaa vissiin postituksineen vaan 128 euroa pari
Todistetusti, sen verran itse köyhdyin.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
kalakukko
30.05.2006 17:49:40
Todistetusti, sen verran itse köyhdyin.

Okei, ja tilasitko vai lähettämällä tonne gaproject@goldenagemusic.se postia kun en tuolta sivuilta löytäny mitään muutakaan vai mites toi tilaaminen kävi? :D
Justo Almario ,,/
Aki
30.05.2006 18:10:54 (muokattu 30.05.2006 18:11:26)

Okei, ja tilasitko vai lähettämällä tonne gaproject@goldenagemusic.se postia kun en tuolta sivuilta löytäny mitään muutakaan vai mites toi tilaaminen kävi? :D

Juuri siten. Taisin kysyä ihan samat kysymykset soundista, ja että mikä olisi soundiltaan pykälää parempi. Paremman (Violet Finger) parihinta nousi 500€:n hujakoille, ja GA:n soundi on heidän mukaansa samanhintaista ADK:ta neutraalimpi, joten päädyin tuohon. Lähettävät sähköpostitse laskun, jonka maksamisen jälkeen mikit lähtevät matkaan.

TSM - SP -vertailuun liittyen tein tässä vielä äänitystestiä noilla kahdella, ja lopputulos tukee aiemmin mainitsemaani, SP:ssä on isompi soundi. Ero kuitenkin on pienempi mitä muistin/kuvittelin, ja vielä pienenee kompressoinnin myötä. Eron pienuuteen varmasti vaikuttaa tekemäni pienet parannusmodaukset tohon TSM:ään, joka etenkin sitä yläkertaa raikasti.

SP B1 on myös suhinatasoltaan merkittävästi hiljaisempi kuin modattu TSM MT87.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
Antti1
30.05.2006 18:13:38 (muokattu 30.05.2006 18:14:09)
Höh, sä et Aki nyt helpota mun tuskaani ollenkaan! :D

Lähetin SLSX:ään tarjouspyynnön (ei ollu putiikki enää auki) tollasesta Studio Projects C4 ja B1 -paketista. Saa nähdä mitä vastataan. Jos hinta ei miellytä, niin taidanpa pistää riskillä noi tavalliset FC4:set tulemaan tuolta. Ne on niin halvat, ettei tarvii edes kaupata TSM:iä välttämättä. Ei nekään nyt huonot ole kuitenkaan.

EDIT: Ja toi laulumikki on kyllä jo päätetty: B1 se tulee olemaan.
Aki
31.05.2006 01:12:15

Höh, sä et Aki nyt helpota mun tuskaani ollenkaan! :D
Heh, tiedän! ;o)

Studio Projects C4 ja B1 -paketista.
Mitä maailman foorumeilla äsken satuin huomaamaan muita asioita haravoidessa, niin C4:sista tykkää moni ihan isommankin budjetin kaveri. Siis sellaiset jotka voi käyttää mitä vaan. Mutta kyllähän nekin maksaa, 450€ pari.

ettei tarvii edes kaupata TSM:iä välttämättä. Ei nekään nyt huonot ole kuitenkaan.
Ei vielä tullut mainittua, niiden soundia saa pikkasen avattua vaihtamalla kaksi kondensaattoria. Modasin omani taannoin. Ero on melko pieni, mutta olemassa. Ne komponentithan nyt ei maksa mitään.

EDIT: Ja toi laulumikki on kyllä jo päätetty: B1 se tulee olemaan.
Siinä muuten ei tule mukana kehtopidikettä, jota alkaa nopeasti kaipaamaan. Thomannilla 20€, taidan lyöttäytyä seuraavaan kaveritilaukseen mukaan, AT2020 on samankokoinen, ja nekin tarttis.
hape
31.05.2006 08:36:04 (muokattu 31.05.2006 08:36:55)

Siinä muuten ei tule mukana kehtopidikettä, jota alkaa nopeasti kaipaamaan.

Kyllä ainakin mun SP B1:n mukana tuli shockmount. Näkyyhän se tuolla Thomannin sivuillaki http://www.thomann.de/thoiw3_studio_projects_b1_prodinfo.html Huomaa, että nykyään myytävät B1 on hieman eri malli kuin alkuperäinen; siinä on bassoleikkuri ja padi ja mukaan tulee shockmount, pussi ja tuulisuoja. Tuo Thomannin kuvassa oleva B1 on sitä vanhaa mallia. Jos multa kysytään niin se mukana tuleva shockmount on aika huono. Mulla on niitä kaks ja toisen kiristysruuvvi on niin jäykkä että saa sormet verillä vääntää. No ehkä se mun toinen on maanantaikappale.

Edit: niin siis ainaki mun ymmärtääkseni "kehtopidike" on "shockmount" suomeksi.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Antti1
31.05.2006 11:14:02
Mutta kyllähän nekin maksaa, 450€ pari.

Hetkonen, hetkonen! Näitähän myydään vaikkapa Thomannilla 289e hintaan. Sikäli ne mun mielestä vaikuttaa huhupuheiden perusteella harvinaisen edulliselta ja hyvältä ratkaisulta.

Ei vielä tullut mainittua, niiden soundia saa pikkasen avattua vaihtamalla kaksi kondensaattoria.

Oisko sulla mitään ohjeita antaa tähän? Mitkä konkat pitää vaihtaa ja minkä arvoisiin?

Saisko näitä Studio Projectsin mikkejä muuten jostain muaalta Suomesta, kuin SLSX:stä? Ihan hintaa aatteelin vaan kilpailuttaa, jos Ossi ei pysty tekemään tarpeeksi hyvää tarjousta.
kalakukko
31.05.2006 14:29:26
Saiskohan noila GA FC nelosilla kivaa jälkeä jos niillä laulua äänittelis?
Justo Almario ,,/
Aki
31.05.2006 14:34:13

Saiskohan noila GA FC nelosilla kivaa jälkeä jos niillä laulua äänittelis?

Kivaa, joo. Yleiskäyttöistä, ei. Yleiskäyttöinen mikki tosin muuten, mutta ihan laululle en uskaltaisi noita suositella. Noita pitäisi pitää aika kaukana, jolloin huoneen soundia tulisi liikaa.

Isokalvoisia käytetään yleensä max metrin päässä äänilähteestä, pienikalvoisia yleensä vähintään ½m tai 1m päässä. Tosi raju yleistys, mutta antanee jotain suuntaviivaa.
kalakukko
31.05.2006 22:01:42 (muokattu 31.05.2006 22:03:11)
Kivaa, joo. Yleiskäyttöistä, ei. Yleiskäyttöinen mikki tosin muuten, mutta ihan laululle en uskaltaisi noita suositella. Noita pitäisi pitää aika kaukana, jolloin huoneen soundia tulisi liikaa.

Isokalvoisia käytetään yleensä max metrin päässä äänilähteestä, pienikalvoisia yleensä vähintään ½m tai 1m päässä. Tosi raju yleistys, mutta antanee jotain suuntaviivaa.

Oukkei, oon nääs tässä hankkimassa noiden GA fcnelosten lisäks Shuren SM57:n ja jonku basarimikin, ehkä Senkun E605:n. Pitänee sit hankkia lauluäänityksiä varten joku sm58 tai käyttää vaan ronskisti 57:aa laulunkin äänitykseen. Vielä multa ei löydy yhtäkään mikkiä vaan tässä ollaan kotistudiota vasta pystyyn pistämässä.
Justo Almario ,,/
Aki
31.05.2006 22:10:27

ehkä Senkun E605
Sellasta ei ole, tarkoittanet e602:sta.

Jos sulla ei mitään mikkejä vielä ole, vois olla miettiä hankinnat mahdollisimman monipuoliseksi pienellä mikkimäärällä. Mielestäni 58 ei kuulu tuohon pakettiin, se on livemikki, eikä edes kovin kummoinen sellainen.

Mimmoisella budjetilla olet salkkua kasaamassa?
kalakukko
31.05.2006 22:39:57
Sellasta ei ole, tarkoittanet e602:sta.

Jos sulla ei mitään mikkejä vielä ole, vois olla miettiä hankinnat mahdollisimman monipuoliseksi pienellä mikkimäärällä. Mielestäni 58 ei kuulu tuohon pakettiin, se on livemikki, eikä edes kovin kummoinen sellainen.

Mimmoisella budjetilla olet salkkua kasaamassa?

Joo e602:sta tarkotin :)

Budjetti semmonen vajaa 500e. Tarkotus ois hommata ainaki overheadit, basarimikki, +joku snarelle & kitaroille ym.

Snarelle/ yleismikiks aattelin just ton sm57:n ja overeiks noi GA FC4:t tuntus oikeen vakuuttavalta. Basarimikki siis lähinnä vähän kyssärinä tässä vielä.

Ja joku viides mikki esim. laululle sit viel mahollisesti lisäks. Tosin voi olla että ostan vaan noi neljä mikkiä nyt aluks kun saa jollain sm57:kin laulua jotenkuten varmaan äänitettyä.
GA:t 128e + e602 150e + sm57 95e= 373 eli jäis tossa semmonen 120 ekiä laittaa johonkin laulumikkiin. Mikähän ois kova vaihtoehto?
Justo Almario ,,/
Antti1
01.06.2006 00:38:42
Studio Projects B1.

Mulla ois ollut myös pari TSM MT87S:ää myynnissä, mutta löin jo kaupat lukkoon. Nyt on siis pakko ostaa uusia mikkejä. :)
kalakukko
01.06.2006 01:34:45
Studio Projects B1.

Mulla ois ollut myös pari TSM MT87S:ää myynnissä, mutta löin jo kaupat lukkoon. Nyt on siis pakko ostaa uusia mikkejä. :)

hmm, 105 ekiä, eipä paha, ja laulumikiks ois kova vai tossa hintaluokassa :) Varmaan parempaa jälkeä vois saada aikaan ehkä kun sillä sm58:lla :P
Justo Almario ,,/
Aki
01.06.2006 01:48:45

Budjetti semmonen vajaa 500e.

Esimerkki 1:
-Laulu yms, Studio-Projects B1, 105e (kirkkaasti paras isokalvoinen tohon hintaan).
-Hyvä basari- ja kolme vallan käypää tomimikkiä kiinnikkeineen ja piuhoineen. Shure PG, 277e:
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-159409.html
-Ovarit GA FC4 ST, 128e pari
Yhteensä 510e. PG-setin saa halvalla myös StPaulsilta:
http://www.stpaulssound.fi/mikrofonit.html

Esimerkki 2:
-Laulu, ovari yms, 2kpl Studio-Projects B1, 105e.
-57-tyylisiä mikkejä 4 kpl, esim t.Bone, 38e/kpl:
http://www.thomann.de/thoiw3_the_tbone_mb75_prodinfo.html
-Basarille AT Pro25, 117e. Suositus perustuen tähän kommenttiin homerecording.comilta: AT told me they are basically the same as atm25 but the atm25 was quieter, puhuen siis kohinatasosta.
Ja tähän:
I have an RE-20, Beta 52, D112 and an ATM-25. The ATM-25 is light years ahead of the others for kick.
Ja siihen faktaan ettei AT tunnu osaavan tehdä huonoja, tai hätinä edes keskinkertaisia mikrofoneja.
Tämä poppoo yhteensä 479e, + toimituskulut.

Esimerkki 3:
-Kuten edellä, mutta tomimikkien tilalla TSM MT56 (ovh 59e) tai AT Pro63 (StPaul 57e sis piuha). Kolmella 57-kloonilla hinta esim 496e.

Noilla ei pitäis ihan kauheesti mennä pieleen.
BenGlenton
01.06.2006 10:52:39
Onko kokemuksia tuosta Shuren PG57:sta ? Miten vertautuu SM57:aan ?

Audiodivarissa on nyt myynnissä ainakin PG57:aa ja PG58:a (käsittääkseni ihan uusina), hinnat huitelee tuolla 50-60 euron hujakoilla.

Mulla on itsellä tuo Akin mainitsema PG-mikkisetti, ja olen ollut tyytyväinen. Kelpaa hyvin demotteluun, tai miksei "isompaankin" :)
www.supremecourtband.fi
kalakukko
01.06.2006 12:11:58 (muokattu 01.06.2006 12:17:01)
Jees kiitti vinkeistä, taidanpa päätyä tämmöseen sopivaan sekotukseen:

GA FC4 ST overhedeiks.
Shure sm57
Audio Technica atm25
Studio Project B1

Toi vois olla aika tiukka paketti ja se menis hintsusti ton 500e alapuolelle :)
Justo Almario ,,/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)