Aihe: Runkopuu ja mikrofonit
1 2 3
Juzzu
31.05.2006 13:19:33 (muokattu 31.05.2006 13:33:16)
Nää on aina niin hauskoja keskusteluja :D
Ei helevata :D

Muutaman millin? No joo, puoli senttiä on muutama milli, joissain olen nähnyt jopa 10mm tai 12mm vaahterakansia paksuimmilta kohdin.

Les Paulien vaahterat on paksuimmalta kohdaltaan n. 15-17 millisiä.

Gibsonin sunburst-Lespoihin laitetaan nykyään kansipuuksi yleensä pehmeää ja loimuisempaa vaahteraa, joka ei kuulemma soi niin hyvin kuin vähemmän loimuava kova vaahtera.

Nykyisin käytetään pääasiassa ns. western maplea joka on pehmeämpää kuin wanhemmissa lespoissa käytetty eastern maple. Sinäsä puiden loimuavuudessa ei valtavia eroja ole, mitä nyt eastern maplen loimut ovat ehkä keskimäärin "terävämpiä". Kummatkin vaahterat kyllä kehittävät tai ovat kehittämättä loimua.

Nuo puuasiat on vähän sellaisia.. Noh.. Kun se pelkkä puun laji ei määrittele vielä soundia, vaan yksittäisen puun laatukin vaikuttaa kovasti. Itse sain juuri valmiiksi kokomahonkisen Lespan, joka soi kirkkaasti ja erottelevasti. Sen sijaan ym. western maple -kantinen toinen valmistunut lespani on selkeästi tummempi ja soi enemmän keskialuevoittoisesti. Tässä kitarassa tosin mahonkikin oli harvinaisen kevyttä, sekin vaikuttanee paljon soundiin. Kumpainenkaan näistä taas ei kuitenkaan ole yhtä kirkas kuin eurooppalaisesta (kovalla) vaahterasta kansitettu ja painavammasta "sisäfile"-mahongista tehty lespani. Kaikissa kitaroissa on mahongit "samaa" hondurasin mahonkia, mutta niin painoissa, työstettävyydessä kuin ulkonäössäkin on eroja. Miksei siis myös soinnissa.

Sähkökitaran sointi lähtee mun käsityksen mukaan paljon myös jämäkästä, hyvin tiukasta kaulapuusta. Tällöin kaulapuu itsesssään ei absorboi kielien aiheuttamaa värähtelyä, vaan siirtää sen runkoon, jonka värähtely taas edelleen vuorovaikuttaa kielien värähtelyyn. Paska kaulapauu -> ihan sama vaikka runko ois asbestista.
losli
31.05.2006 13:23:43 (muokattu 31.05.2006 13:24:17)
Nää on aina niin hauskoja keskusteluja :D
Ei helevata :D

Les Paulien vaahterat on paksuimmalta kohdaltaan n. 15-17 millisiä.

Kato Juzzu!

Saat makeat lisänaurut, kun mulla on "tyhmä" lisäkysymys asian timoilta. ;-)

Eli onko Lespan Customeissa siellä takapuolella kanssa joku vaahterasysteemi? Jos on niin onko viilu vai joku paksumpi?
Juzzu
31.05.2006 13:25:25
Eli onko Lespan Customeissa siellä takapuolella kanssa joku vaahterasysteemi? Jos on niin onko viilu vai joku paksumpi?

Tavallisissa Customeissa (oxymoron) ei ole, mutta onhan Gibsonilla näutä customcustom-malleja joissa kyllä vaahteraa löytyy myös rungon takapuolelta, mm. Les Paul Supreme.
losli
31.05.2006 13:28:33
Tavallisissa Customeissa (oxymoron) ei ole, mutta onhan Gibsonilla näutä customcustom-malleja joissa kyllä vaahteraa löytyy myös rungon takapuolelta, mm. Les Paul Supreme.

Kiitän.

Tars muutenkin löytää noista Customeista tietoa. Alkanut kiinostamaan. Lähinnä eroja suhteessa Classikkiin ja Stankkuun.
Juzzu
31.05.2006 13:31:00
Lähinnä eroja suhteessa Classikkiin ja Stankkuun.

Hinta.

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
losli
31.05.2006 13:38:07 (muokattu 31.05.2006 13:38:21)
Hinta.

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!

Päällisin puolin siltä näyttäisi. Eipä noita hirveitä määriä liikkeissäkään näy että kunnolla pääsis testailemaan.
fox
31.05.2006 13:51:13

Kiitän.

Tars muutenkin löytää noista Customeista tietoa. Alkanut kiinostamaan. Lähinnä eroja suhteessa Classikkiin ja Stankkuun.

Multi-ply bindaukset, rungossa myös alapuolen reunassa. Eeben-otelauta blokki-merkeillä, myös 1. nauhavälissä. Lavssa split diamond - inlay.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Ze Kink
31.05.2006 20:04:15 (muokattu 31.05.2006 20:14:00)
Ja eikös esim PRS, Carvin, ja Hamer käytä paksuimmillaan melkein 2cm paksuista kansivaahteraa?

Tsekkasin mun Dc400Ta:n, jotain 1,3mm AAAA loimuvaahteraa ja sitten n.3-4mm tavallista vaahteraa. Body on koaa, ja hyvin soi. Kaula on läpi rungon, joten tässä tapauksessahan mulla ei voi vaikuttaa pelkkä kaula sointiin.

Ja tosiaan, kyllä se body ja kansi vaikuttaa, vaikkei mitenkään niin järkyttävästi mitä jotkut ovat käsittäneet. Erilaiset mikit esimerkiksi saattavat muuttaa kitaran luonteen ihan täysin. Mutta tosiaan, mikit eivät kuitenkaan poimi pelkästään niitä kieliä. Itselläni kyllä kuuluu ihan hyvin jos vaikka koputtelen runkoa tai jousia vaikka kielet olisi irti. Ja mikkeihin huutaminenkin kuuluu hyvin, jos pistää vähän säröä.

E: Itse kysymykseen, hyvät mikkivalinnat on kyllä jo. Bodyksi valitsisin noiden molempien sijasta kuitenkin kenties lepän, jos kerta tulee solid finish. Kuitenkin mahonki (+vaahtera) mielummin kuin lehmus, lehmus kun on jotenkin vähän "tylsä" soinniltaan. Kaula mieluusti 3:sta vaahterapalasta. Tai miksei kenties 5-palainen vaahtera/mahonki/bubinga/mahonki/vaahtera. Mulla on omassa Carvinissa koa/vaahtera/bubinga/vaahtera/koa ja se tuntuisi hyvältä yhdistelmältä kyllä.
"Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa
McNulty
31.05.2006 22:49:24
Pitää myös aina muistaa alitajunnassa olevat asiat... eli jos hintalapussa lukee 8000e niin sen soittimen on pakko olla silloin HYVÄ :)

Kyllähän se varmasti on parempi kuin 80e tai 800e kitara, mutta mikä on se ero esim. 2800e ja 8000e kitaran välillä? Kenties kyseessä on vain kromeluurit ja koristelut jotka eivät sinällään vaikuta kitaran käyttäytymiseen... ulkoasuun vain.

Hyvä kitara on siis paljon muuta kuin korkea hinta!
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
Keppi
01.06.2006 11:21:09
Pitää myös aina muistaa alitajunnassa olevat asiat... eli jos hintalapussa lukee 8000e niin sen soittimen on pakko olla silloin HYVÄ :)

Jos tarkoitat näitä vanhoja kitaroita, niin olen kyllä samaa mieltä. Saattaa olla, että puu vanhetessaan voi jopa äänellisesti parantua, mutta tuskin niin paljon, että kukaan viitsisi pyytää tollaisia summia kitaran ominaisuuksien tähden. Eli eiköhän silloin enempi kyse keräilyarvosta tai tunnearvosta.

Jos puhutaan ns. pakastavedetystä kitarasta, eli uudesta...jonka hinta on 8000e, niin minä en oikeen usko, että millään firmalla ois pokkaa pyytää noin valtavaa summaa, jos kitaran ominaisuudet ole vähintäänkin loistavat;D Ylihinnoituksestahan varmasti on kyse, mutta kyllä ton hintaluokan kitarassa silti pitää olla laatu kohdallaan...vaikkakin ois niin, että tuolla 2800 sais ihan yhtä hienosti soivan soittimen.
Eli olen sitä mieltä, että 8000 euron uuden kitaran on oltava hyvä!;D
...no ei vaineskaan;)
McNulty
01.06.2006 11:38:48
Eli olen sitä mieltä, että 8000 euron uuden kitaran on oltava hyvä!;D

Jep, ja tuota ajatusmaailmaa onkin vaikea lähteä omasta tajunnastaan muokkaamaan :) Eli vaikka se 8000e soitin olisikin huono, mutta hintalapun numeroiden takia sitä automaattisesti ajattelee hyvänä. "Pakko sen on olla hyvä koska se on noin kallis" :)

Tässä on syy miksi haluan tilata itselleni alle 2000e custom-skeban RAN Guitarsilta. Uskon että se on vähintään samaa tasoa Jackson Custom-shopin kanssa vaikka ne maksavat huomattavasti enemmän.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
flattopguitar
01.06.2006 11:49:19
Tässä on syy miksi haluan tilata itselleni alle 2000e custom-skeban RAN Guitarsilta. Uskon että se on vähintään samaa tasoa Jackson Custom-shopin kanssa vaikka ne maksavat huomattavasti enemmän.

Niin, samallailla sinäkin laitat rahasi uskoon, etkä faktaan. Tässä tapauksessa vain uskot saavasi halvemmalla yhtä hyvää laatua kuin mitä joutuisit toisen firman tuotteesta maksamaan... Mitä tulee 8K hintaisiin sähkökitaroihin, niin niissä on aina keräily- ym. lisää, jonka tietyt henkilöt ovat valmiita maksamaan. Ei tuollainen hinta enää muuta kitaran laatua paremmaksi, ainakaan mitenkään perusteltavilla olevalla suureella. Tietenkin jos käytetään vain parhaita puita ja osia, niin hintaa saadaan ylös. Jos kitaran vielä tekee joku todellakin osaava ammattilainen, niin taas nousee jne.
Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)