Aihe: LED-kannut
1 2 3 4 5 615 16 17 18 19
samuel
30.05.2006 11:28:36 (muokattu 30.05.2006 11:32:15)
Tossa Jussin linkissä näytti olevan RGB -värimiksaus, joten miten se voi olla "luonnottoman värinen"?

Noissa halpiskannuissa käytetyt ledit eivät ole kuitenkaan juuri oikeita värilämmöltään, joten lopputulos ei ole suinkaan valkoinen.

Eihän värimiksauksessa mikään teho mihinkään häviä.

Ei miksauksessa kai häviäkkään... Mutta tuossa ehdotettiin myös filsua kannun eteen parantamaan sen ominaisuuksia kirkkaana. Eikös niillä ole tapana suodattaa jotakin valosta pois ja näin ollen vähentää kyllä läpitulevaa "kokonaistehoa" !?

Anteeksi termit mitä käytän, en osaa puhua/kirjoittaa niin teknisesti kuin jotkut...

Ohjaimen kanssa kannattaa miettiä. Itse ensimmäiset himpparit/skanit ohjasin juuri tuollaisella konsoliohjaimella (GLP). Ja nytkin pikkukeikat (max 8ch) teen sillä vielä. Siis kun mukaan otetaan vaan perusvalot, etu/takavalot.
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
sormunen
30.05.2006 13:41:07
AFAIK häviääpäs.. Jos meillä on vaikka 20 lediä per väri, eli 60 lediä kaikkiaan, sammuttamalla niistä 20 valoteho tipahtaa kolmanneksen. Tai no en minä tiedä, meneekö se juuri tasan tarkkaan kolmanneksen verran, mutta joka tapauksessa siellä on 1/3 vähemmän kynttilöitä ampumassa valohippusia artistin naamalle.

Joo tietty, mulla oli tossa ajatusvirhe, kun vaikka hätäisesti luin speksit, en sittenkään tajunnut, että siinä ei pelata lasifilsuilla tms. vaan ledien määrillä. Se tosin tarkoittaa sitä, että noihan olis sitten ehdottomasti parhaimmillaan juuri etupisteissä vaaleissa pomoväreissä ja huonoimmillaan väripesuissa.

Tosta luonnottomuudesta vielä, niin jos siellä on kolmen värisiä ledejä, niin kyllä sieltä kunnon tiskillä luulisi saavan kaivettua esiin tarpeeksi lähellä olevia sävyjä.

Juu, tää on taas näitä softapätsäilyn hienouksia, joihin alta tonnin tiskeillä ei pystykään. Eli kaikki kanavat täytyy ottaa huomioon noilla pikkutiskeillä puljatessa.

Tää on taas tällanen juttu minusta, että jos kaverin työ on osin kiinni ko. työkalusta ja jos työkalun on tarkoitus olla käytössä 20-25 vuotta, niinkuin kunnon kamat ovat, niin ei minusta tonni ole liikaa. Ja musta soft patch on pienemmässäkin valojen teossa aivan olennainen. Jättää sitten sitä muuta vähemmälle. Mutta tää on tietysti vain mun mielipiteeni.

Mutta tietystikään mä en voi suositella enkä olla suosittelemattakaan, kuhan noitten minimaalisten speksien pohjalta pähkäilin. Mulla on tarkoituksena ensi syksynä ruveta perehtymään ledeihin enemmän yhtä projektia varten, joten katotaan vuoden päästä uudestaan.

Toi speksien surkeus on muuten ainakin minusta aivan riittävä syy olla ostamatta Thomannilta. Mutta tää oli jo offtopiccia.
samuel
30.05.2006 14:04:29
Toi speksien surkeus on muuten ainakin minusta aivan riittävä syy olla ostamatta Thomannilta. Mutta tää oli jo offtopiccia.

Mutta silti kyllä totta... tuossa oli sentään edes jotakin kerrottu itse laitteesta. Aina kuitenkin viisainta varmistaa asioita jostakin muualta... thomann vaan myy...
Marzi
31.05.2006 01:09:21

Muuten hyvä, mutta kun yksi kannu vie tosta heti ne ekat 5 kanavaa.

Juu. Meinasinkin lisätä tekstiin isompaa tiskiä, mutta kun se maksaa saman verran kuin koko tuo setti.
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
Marzi
31.05.2006 01:11:14

Mutta siis noita LED-parejako ei saa edes palamaan ilman ohjainta?
Meinaan, että eikö niissä saa sävyt säädettyä itse lampusta, jos ei tarvii sitten keikan aikana säädellä?

Lainaan itseäni:
"Parreista saa tosin valittua myös staattisen värin ihan stand alone -tyyppisesti jos haluaa rakentaa niillä jonkunlaisen perusvalaistuksen."
isojussi
31.05.2006 06:21:27
Jos nyt kuvitellaan, että mä tilaisin T-shopista ton mainitsemani setin, niin mitä mä nyt sitten tarvitsisin kannujen lisäksi?

Jos ootte sitä mieltä, että miniscannerit kannattaa korvata flowereilla tms. niin ehdottakaa.

Pidetään mielessä pieni sähköntarve ja rajallinen budjetti.

Savukoneeksi ajattelin halvinta mahdollista.
Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö"
aimotuska
31.05.2006 08:18:15 (muokattu 31.05.2006 10:10:09)
Jos nyt kuvitellaan, että mä tilaisin T-shopista ton mainitsemani setin, niin mitä mä nyt sitten tarvitsisin kannujen lisäksi?

Luonnollisesti sen ohjaimen, mutta se taiskin tulla jo selväksi :)

E: Niin ja tietysti DMX-kaapelit jokaisen vehkeen väliin ja terminaattori viimeisen laitteen DMX outtiin. Eli vaikka tommonen: http://www.thomann.de/thoiw3_stairv … x_endstecker_xlr_3pol_prodinfo.html

Se on sen verta yksinkertainen kapistus, että tuskin stairvillekään on sitä onnistunut sossimaan... Tosin siinä on tommonen kopio-neutrikki...

Ja se kannattaa kattoa myös, että kaikissa DMX-vehkeissä on samanlaiset pistokkeet. Virallinen pistoke on 5-napainen XLR, mutta vähintään yhtä yleinen on 3-napainen.

Jos ootte sitä mieltä, että miniscannerit kannattaa korvata flowereilla tms. niin ehdottakaa.

Jos haluat liikkuvia, niin tuo vaikuttaa ihan mielenkiintoisilta.
http://www.thomann.de/thoiw3_martinmania_scx500_prodinfo.html

Martinilta näyttää löytyvän sitten flower-osastolta muita mania-härveleitä, mutta mulla on vähän semmonen kuva niistä, että ne voipi olla vähän turhan räväköitä peltipillihommiin. Tai no mistä mä tiedän vaikka soittasit heviä :)

Halpisflowereita ei oikein kannata hommata, kun niistä näkee suoraan että ne on halpoja. Mulla oli joskus ammoisina aikoina DTS:n moonflower ja siinä oli akseli kierossa -- näyttipä hyvältä... Peililevy hankasi peltiin pyöriessään ja piti mukavaa ääntä. Muutenkin tuuletin oli ihan naurettavan isoääninen ja peitti tehokkaasti PA:n suhinan.

Älä ajattele, please. Ne käryää ja haisee niinkun joku olis unohtanu nahkahanskat kiukaalle. Hommaa mieluummin vaikka tämmönen:
http://www.thomann.de/thoiw3_jem_techno_fog_prodinfo.html
tai tämmönen:
http://www.thomann.de/thoiw3_jem_zr12_dmx_nebelmaschine_prodinfo.html

JEMit (eli ex-Martin) on ihan eri luokkaa kuin jotkut stairvillen käryttäjät. Halpiksista kyrvähtää pannu alta vuodessa ja muutenkin menee tukkoon melko pikaisesti. Mulla on tosta techno fogista edeltäjä, Martin Magnum 1000 ja siihen on voinu olla vain tyytyväinen. Ikää on varmaan sen 5-7 vuotta eikä näy missään.

Periaatteessa ihmiset yleensä tarvitsis ennemminkin usvaa kuin savua, mutta varsinaiset usvakoneet on savua vähän kalliimpia. Mä konvertoin tuon oman savuni usvaksi toistaiseksi tavallisella tuulettimella -- kunnes saan hommattua usvakoneen. Joskus. Ehkä.
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
ÄM
31.05.2006 13:29:15

Tottahan toki laatuun kannattaa aina satsata, mutta mainitsen kuitenkin, että meille hommattiin bändiin 5 vuotta sitten sen aikainen T-kaupan halvin, eikä oo ollu ongelmia. Myöskään mitään käryämisiä ei oo havaittu, vaan savu ei haise juuri millekään, verrattuna moniin muihin kalliimpiinkin koneisiin, mitä on tullut haisteltua.

Ja oli se kyllä niin halpa, että jos se nyt viiden vuoden jälkeen hajoaa, niin ostan sitten paremman.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
aimotuska
31.05.2006 14:11:39
Vai kertaantuuko valoteho ollenkaan ? Kuitenkin valkoinen muodostuu 3:sta 250W lampulla olevasta väristä !? mutta oisko kokonaisteho silti vaan 250W?

Samaa mietin minäkin kun sitä aiempaa postausta kirjoittelin (piti siksi lisätä se AFAIK). Mutta tuota, minusta tilanne on silleen, että tulos on sama jos tehdään:

1x250w valkoinen
tai
1x250w punainen, 1x250w sininen ja 1x250w vihreä.

Tämä siksi, koska pelkällä punaisella suotimella vihreä ja sininen komponentti on poistettu, vihreällä suotimella punainen ja sininen on poistettu ja vastaavasti sinisellä suotimella punainen ja vihreä on poistettu. Lopputuloksena on siis 3 x (1/3) = 1. Eiks jea?

Mun fysiikantaju ei nyt kyllä riitä...

Arpapelillä täälläkin mennään.
aimotuska
31.05.2006 14:16:30
Tottahan toki laatuun kannattaa aina satsata, mutta mainitsen kuitenkin, että meille hommattiin bändiin 5 vuotta sitten sen aikainen T-kaupan halvin, eikä oo ollu ongelmia. Myöskään mitään käryämisiä ei oo havaittu, vaan savu ei haise juuri millekään, verrattuna moniin muihin kalliimpiinkin koneisiin, mitä on tullut haisteltua.

Silläkin on tietty merkitystä, että minkälaista soppaa sille koneelle syöttää. Tuttavalla oli just joku elämää halvempi DTS superhyperfog, jota kukaan ei viittinyt haistella. Käytti jotain GMC-litkua.

Mulla on käytössä tota JEMin litkua ja se tuoksahtaa just sen verran että tulee keikkafiilis. Varsin mieto ja huomaamaton haisu: http://www.thomann.de/thoiw3_jem_pr … per_zr_mix_nebelfluid_prodinfo.html
samuel
31.05.2006 14:18:00 (muokattu 31.05.2006 14:20:33)
1x250w valkoinen tai 1x250w punainen, 1x250w sininen ja 1x250w vihreä.

Tämä siksi, koska pelkällä punaisella suotimella vihreä ja sininen komponentti on poistettu, vihreällä suotimella punainen ja sininen on poistettu ja vastaavasti sinisellä suotimella punainen ja vihreä on poistettu. Lopputuloksena on siis 3 x (1/3) = 1. Eiks jea?

Tämä juuri pointtini mitä mietin ! Piti asia oikein piirtää paperille aallonpituuksina (tai sinne päin) että selvisi... Noiden 3 värin summa on se valkoinen, näin ollen kokonaisteho sama kun yhden värin yksittäinen teho...

Tietysti verkkotehot onkin asia erikseen. Mielenkiintoisia asioita loppujen lopuksi !
ÄM
31.05.2006 14:52:34

Silläkin on tietty merkitystä, että minkälaista soppaa sille koneelle syöttää. Tuttavalla oli just joku elämää halvempi DTS superhyperfog, jota kukaan ei viittinyt haistella. Käytti jotain GMC-litkua.

Mulla on käytössä tota JEMin litkua ja se tuoksahtaa just sen verran että tulee keikkafiilis. Varsin mieto ja huomaamaton haisu: http://www.thomann.de/thoiw3_jem_pr … per_zr_mix_nebelfluid_prodinfo.html

Eiks niitä muuten saa jotain tuoksuja pikku pulloissa, jota voi sitten lisätä savunesteen mukaan, muistan jossain nähneeni? Jos löytyis paskan hajuista, niin vois aina keikalla syyttää huoletta savukonetta.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
aimotuska
31.05.2006 15:12:23
Eiks niitä muuten saa jotain tuoksuja pikku pulloissa, jota voi sitten lisätä savunesteen mukaan, muistan jossain nähneeni? Jos löytyis paskan hajuista, niin vois aina keikalla syyttää huoletta savukonetta.

HOHO! Pitäis riittää kun aina keikkakalsareista puristaa hiet savunesteen sekaan :D

Mutta todellisuudessa ne haisut tukkii koneen alta aikayksikön ja monet "hedelmäntuoksuiset" haisee ihan laattaukselta.
Pieni rumpalipoika
31.05.2006 15:26:46

Joskus muinoin oltiin keikalla ja laitetoimittaja oli vahingossa lykännyt savuun toffeelientä. Se oli vähän vitun järkyttävää ja valomies vittuillakseen käytti ihan vitusti sitä, vaikka zekissä todettiin, ettei taida savua viittiä käyttää. Tuli raflan omistajalta kitkerää palautetta muuten. Vastasin et maistuisko toffee? Hoho.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
samuel
31.05.2006 15:30:47 (muokattu 31.05.2006 15:33:21)

Itellänikin 3-4 eri nestettä (saatuja/ostettuja ja ties mitä). Haju tietysti tulee miedommaksi kun lantraa nesteitä tislatulla vedellä (nesteet vesiliukoisia). Sitä itse harrastan kun on kone (vanha 1800W DTS) jonka kanssa voi tupruttaa vaikka kuinka pitkään (ei lopeta lämmityksenkään aikana)... Ei huoleta istua savunapin päällä.

Tuoksujakin on kokeiltu... mut ei tietoa yhtään niiden sekoitusmääristä. Tämänhetkinen "annostus" on kuitenkin semmoinen, että se yksi pieni esanssipullo riittäisi omalla käytölläni noin 15 litraan savunestettä. Eli aika mitätön määrä tulee sinne pistettyä. Eikä oo kukaan valittanut liian vahvaksi, kuitenkin tuoksu ihan siedettävä, jopa ehkä miellyttävä.

edit: perhana kun ei osaa kirjoittaa edes oikein !
Marzi
31.05.2006 18:21:07

Noissa hajuhommissa on vaan se vika, että poppari joka valittaa savusta ei välttämättä huomaisi koko savua jos sitä esanssia ei olisi. :D Astmaatikot ja asiallisesti savun kieltävät henkilöt voi yrittää tyynnyttää hazerilla, esanssit ei auta. Ne "astmaatikot" jotka vetää tupakkia ja kitisee savusta saa mennä itteensä.

Mutta totuus on, että kun raskaalla fog-vehkeellä tuuttaa lavalle, niin kyllä se kurkussa tuntuu vaikkei niin haittaisikaan. Sit kun on vähänkin herkempi sille tai vetää korkealta ja kovaa, niin saattaa ottaa keuhkoon. On muuten kohteliasta kysyä orkesterilta ennen kuin aloittaa savustamisen, että sopiiko savua käyttää. Sillon kun savua ei saa poptaitelija pyynnöstä käyttää, niin en käytä yhtään, savut pysyy autossa vaikka kuinka ketuttaisi kun valokiilat ei näy. Silloin sitä ei vaan laiteta. Edes pihalla.

Itse oon käyttäny Unique Hazeriä nyt ainakin kaks vuotta ja siitä ei oo valittanu kukaan. Pyynnöstä sekin jää autoon. Uniikin neste ei muuten haise juurikaan miltään jos ei tunge nokkaansa koneeseen. Lisäksi sen savu on kylmää tullessaan koneesta vaikka tarra nokassa kuumuudesta varoittaakin. Pakastimeksikin kone nimettiin joskus kun vähän kylmemmässä hallissa puhalsi runpalia persiiseen. :D
valomies
31.05.2006 19:46:42

Pidetään mielessä pieni sähköntarve ja rajallinen budjetti.

Edullista ja helposti laajennettavissa olevaa settiä haettaessa mieleeni tulisi seuraava kattaus (edellyttää läppärin omistamistamista)

-Enttec open dmx box (n.60€, Pro versio n.160€)
-Freestyler dmx softa (ilmainen,freeware softa)
-Takalinjaan 2 kpl Work Led stage 90 (http://www.equipson.es/product.php?id=982)
-Etuvaloksi muutama Floodcolor 4 (http://www.equipson.es/product.php?id=834)
-Efektivaloksi pari GLP:n junior barrelia, täyttävät tilan kivasti värikiiloilla. (http://www.glp.de/en/Mirror_moved_Systems/junior_barrel.html)

Itse oon tuolla freestylerilla vedellyt jo jonkun keikan, ja täytyy sanoa, että toimii hintaansa nähden erinomaisesti ;)
Vaatii tietysti hieman esiohjelmointia, mutta ainakin saa halvalla 512 dmx kanavaa käyttöön, ja ei tarvii uutta ohjainta liikkuvia varten.

Nuo floodcolorit toimivat myös midiohjauksella, jolloin "polkimen" lisääminen settiin mahdollistaa etuvalojen sytyttämisen jalan polkaisulla.
samuel
31.05.2006 22:36:17
Pakastimeksikin kone nimettiin joskus kun vähän kylmemmässä hallissa puhalsi runpalia persiiseen. :D

samoja kommentteja olen kuullut... tosin oman hazerin aina sijoitanut toisin. Rumpalin taakse on kiva pistää kannuja kasa ! Viimeksi tuli kommettii että takaraivo ylikuumenee. Tuumasin vaan että se on vähän nin kuin "ammatinvalintakysymys..." itehän on rumpaliksi ryhtynyt...
isojussi
31.05.2006 23:39:39
... terminaattori viimeisen laitteen DMX outtiin. Eli vaikka tommonen: http://www.thomann.de/thoiw3_stairv … endstecker_xlr_3pol_prodinfo.html..

Tätä mä en tiennytkään! Oikeesti - kiitos!

Ja se kannattaa kattoa myös, että kaikissa DMX-vehkeissä on samanlaiset pistokkeet. Virallinen pistoke on 5-napainen XLR, mutta vähintään yhtä yleinen on 3-napainen.

Led-pareissa näkyis olevan 3-napainen

Jos haluat liikkuvia, niin tuo vaikuttaa ihan mielenkiintoisilta.
http://www.thomann.de/thoiw3_martinmania_scx500_prodinfo.html

Niinpä eikä yhden hinnalla saa kuin 7 ja puoli miniscanneria....

Martinilta näyttää löytyvän sitten flower-osastolta muita mania-härveleitä, mutta mulla on vähän semmonen kuva niistä, että ne voipi olla vähän turhan räväköitä peltipillihommiin. Tai no mistä mä tiedän vaikka soittasit heviä :)

Tangosta Heviin ja kaikkee siltä väliltä. Just siks pitäis olla suht monipuoliset valot

Älä ajattele, please. Ne käryää ja haisee niinkun joku olis unohtanu nahkahanskat kiukaalle. Hommaa mieluummin vaikka tämmönen:
http://www.thomann.de/thoiw3_jem_techno_fog_prodinfo.html
tai tämmönen:
http://www.thomann.de/thoiw3_jem_zr12_dmx_nebelmaschine_prodinfo.html

Kaveri hommas joku aika sitten 38 egen stairvillen ja kehuu sitä kovasti. Tarttee käydä testaamassa se.

Periaatteessa ihmiset yleensä tarvitsis ennemminkin usvaa kuin savua, mutta varsinaiset usvakoneet on savua vähän kalliimpia. Mä konvertoin tuon oman savuni usvaksi toistaiseksi tavallisella tuulettimella -- kunnes saan hommattua usvakoneen. Joskus. Ehkä.

Mulla kun on kiipparia ja pc:tä ym. keikkasetissä, niin hazerit kuulemma tahtoo sotata ne.

Edelleen painotan, että valasitava alue on maksimissaan 4x3 metriä yleensä vähemmän ja joskus ei oo kuin yks 10 Amppeerin pistorasia, millä pitää tulla toimeen.

Koululla on tommonen ohjain:

http://www.thomann.de/thoiw3_stairville_dmxmaster_i_prodinfo.html

Ja tommosella vois ajaa efektivaloja?

http://www.thomann.de/thoiw3_stairville_dds405_dmx_prodinfo.html
Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)