Aihe: Nupista eroon ja räkki tilalle
1 2 3
Ben_D
30.05.2006 13:32:29

Tokihan se on kallista puuhaa, eikä tässä ole tarkoituksena nyt ruveta kamoja vaihtelemaankaan joka toinen viikko. Idea on vaan ollut mielessä jonkin aikaa, kun en pidä tuon Marshallin tarjoamista säröistä niin paljoa. Eli siis "metallisempaa" soundia haetaan.

Tää on vaan mun mielipide, mutta helpommin saat "metallisempaa" soundia hommaamalla oikeanlaisen nupin ja kaapin. Budjetti rajaa aika paljon.
Fierce Moshter Promo Out Now! Tilaukset
mungiisi
30.05.2006 13:34:34 (muokattu 30.05.2006 13:34:47)
Tää on vaan mun mielipide, mutta helpommin saat "metallisempaa" soundia hommaamalla oikeanlaisen nupin ja kaapin. Budjetti rajaa aika paljon.

Budjetti kulkee varmaan aikalailla noiden päättärien hintoja myöten, eli noin tonnin luokkaa. Kaikki toki riippuu ihan siitä, miten kesätöistä saa rahaa ja näin päin pois.

Nuppien osalta on ne budjettiin istuvat perus Fireballit, 6505:t ja Ritchie Blackmoret kokeiltu. Hyviä nuppeja ovat, kyllä, mutta jotenkin tuo räkki silti houkuttelee enemmän.
RG
30.05.2006 13:52:43
Nuppien osalta on ne budjettiin istuvat perus Fireballit, 6505:t ja Ritchie Blackmoret kokeiltu. Hyviä nuppeja ovat, kyllä, mutta jotenkin tuo räkki silti houkuttelee enemmän.

Eli ei sitten muuta kuin räkkiä hommaamaan! Ei sitä muiden mielipiteitä aivan liikaa kannata kuunnella. Oma perstuntuma kunniaan.
oiva tumpeloinen
30.05.2006 14:07:20
Mitenkäs olisi seuraavanlainen skene näin alkuun....

Räkki on siis saatava, hyvä niin. Rahaa olisi käytettävissä 'bout tuon nupista saadun summan verran, eiksje.

Ja nyt itse asiaan:

Osta Marsun putkipääte ja Engl E530-etunen. Menee kyllä pikkaisen budjetin yli, ei tosin paljon. Tuolla tavalla sulla on EL34- päättäriputkilla varustettu Engl----> jonkin moiset saumat päästä samankaltaiseen soundiin kuin Blackmore-nupin kanssa. Noi putkipäättärit ei kauheasti maksa, jos ottaa vähän vanhemman mallin ja tuo etunenkaan ei ole kallis.....ja luulis tällä Engl-hypellä pääsevän siitä helposti eroon. Sama juttu tuon Marsun kanssa, kun eivät kuitenkaan paljoa maksa.

Mä suosittelisin sulle JMP-1:stä eturauhaseksi, mutta se on vähän kalliimpi ja et vissiin sitten sitä Marshall-soundia liiaksi hae.

.....tämä siis vain yhtenä vaihtoehtona.
mungiisi
30.05.2006 14:21:34
Mitenkäs olisi seuraavanlainen skene näin alkuun....

Räkki on siis saatava, hyvä niin. Rahaa olisi käytettävissä 'bout tuon nupista saadun summan verran, eiksje.

Rahaa on käytettävissä tuosta nupin saatavan summan verran, ja hieman enemmänkin. Nyt kun tässä tulee nämä koulujen loput ja mahdolliset kesätyöt, olisi tarkoitus säästellä ja ostaa sellainen mikä miellyttää kauemminkin.

Osta Marsun putkipääte ja Engl E530-etunen. Menee kyllä pikkaisen budjetin yli, ei tosin paljon. Tuolla tavalla sulla on EL34- päättäriputkilla varustettu Engl----> jonkin moiset saumat päästä samankaltaiseen soundiin kuin Blackmore-nupin kanssa. Noi putkipäättärit ei kauheasti maksa, jos ottaa vähän vanhemman mallin ja tuo etunenkaan ei ole kallis.....ja luulis tällä Engl-hypellä pääsevän siitä helposti eroon. Sama juttu tuon Marsun kanssa, kun eivät kuitenkaan paljoa maksa.

E530-etunen mulla oli noin vuosi sitten. Silloin piti räkkiä kasata, mutta kyllästyin metsästämään päättäriä (tuolloin oli tarkoituksena hommata Velocity), myin tuon E530:n ja hommasin tuon JCM800:n.

Marshallin päätteitä en ole päässyt missään kokeilemaan, toki haluaisin, mutta opettajani sanoi etteivät ne ole järin kummoisia.

Mä suosittelisin sulle JMP-1:stä eturauhaseksi, mutta se on vähän kalliimpi ja et vissiin sitten sitä Marshall-soundia liiaksi hae.

Oon suunnitellut että etuasteeksi hommaisin sitten Sansampin PSA1.1:stä tai Englin E530, mutta suunnitelmat voivat vielä vaihtua kunhan näiden räkkilaitteiden tuntemus kasvaa.
oiva tumpeloinen
30.05.2006 14:32:57
Marshallin päätteitä en ole päässyt missään kokeilemaan, toki haluaisin, mutta opettajani sanoi etteivät ne ole järin kummoisia.

Tää on nyt taas vain yhden herrasmiehen näkemys asiaan. Mun mielestä on noista putkippäätteistä kauhean vaikea sanoa lonkalta, mikä on toista huonompi. Ne on eri soundisia, johtuen pitkältikin eri putkista, mitä ne ovat syöneet.....ts. en mä teilais yhtäkään päätettä yhden miehen visiolla sen huonoudesta. Kokeilla niitä kannattaa kaikkia.

Mä en tiedä, onko noi Marsun päättärit mitenkään erityisen loistavia, mutta ainakin omani menestyy ihan hyvin ja mikä tärkeintä: se toimii kuin junan vessa. Ei ole tarvinnut kuin uusia putkia syöttää vanhojen hiipuessa.
mungiisi
30.05.2006 14:34:50
Tää on nyt taas vain yhden herrasmiehen näkemys asiaan.

Juuri tämän takia haluaisinkin päästä myös Marshallin päätteitä testaamaan, niitä ei tosin vaan oikein tykkää löytyä mistään. En muutenkaan ole kovasti päätteitä testaillut, joten muiden suosituksien mukaan tässä mennään.
rosberg
30.05.2006 14:51:45
osta vaan joku uuberhyvä nuppi.
miksi?
McNulty
30.05.2006 15:01:32
Nupista eroon ja räkki tilalle

Minä tein just toisinpäin. Eli vaihdoin räkistä nuppiin.
Ajattelin kanssa aluksi että "kivaa, räkki... paljon vaihtoehtoja". Lopulta vaihtoehtoja, varteenotettavia sellaisia, ei ollut kovinkaan montaa. Toisekseen räkeissä ei ole koskaan mitään "ominaissoundia" johon voi tarvittaessa tukeutua. Marshall JCM800 sellainen ominaissoundi on ja kun sen tuntee niin sitä on helppo parilla mokkulalla muokata.

Räkki on monipuolinen ja siitä saa sellaisen kun itse haluaa, mutta minulle ainakin midi-ohjattava ja ohjelmoitava etuaste, ohjelmoitava efektivatkain yms. olivat ihan liikaa "säätöä".

Jos haluaa monipuolisen ja muunneltavan vahvistimen, niin kannattaa tsekata Randall MTS-series nupit. Niihin kun ostaa haluamansa modulit niin voilá!

Tsek it aut --> http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/index.asp
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
mungiisi
30.05.2006 15:05:55
Jos haluaa monipuolisen ja muunneltavan vahvistimen, niin kannattaa tsekata Randall MTS-series nupit. Niihin kun ostaa haluamansa modulit niin voilá!

Tsek it aut --> http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/index.asp

Tuo kieltämättä herätti hieman huomiota. Minkä hintaisia nuo nupit ovat?
McNulty
30.05.2006 15:12:13 (muokattu 30.05.2006 15:13:13)
Tuo kieltämättä herätti hieman huomiota. Minkä hintaisia nuo nupit ovat?

http://www.music123.com/Randall-RM50HB2-i257553.music

Modulit olivat vissiin jotain 200-300 dollarin luokkaa, nupit siinä 1000-1500 dollarin paikkeilla. RM100 näyttäis olevan Music123:ssa alessa.

http://www.music123.com/Randall-RM100M-MTS-100-Watt-Head-i143260.music

Muistaakseni Thomannilla oli näitä jossain välissä mutta enää en löytänyt heidän sivuiltaan. Luulisi että jostain euroopasta saisi tilattua sopivaan hintaan ja joka diggailisi kotimaista verkkovirtaa.
ReBeat
30.05.2006 15:31:55

http://www.music123.com/Randall-RM100M-MTS-100-Watt-Head-i143260.music

...Luulisi että jostain euroopasta saisi tilattua sopivaan hintaan ja joka diggailisi kotimaista verkkovirtaa.

Noissa on "World voltage AC input selector (100/120/220/240)" eli kaikki yksilöt on samalla viivalla.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Fide
30.05.2006 15:33:57

Tottakai hän saa vaihtaa ihan mihin haluaa, mutta mä en lähtis tekeen muutosta muutoksen vuoksi, vaan siksi että siinä on jotain järkee. Se tulee nimittäin kalliiks vaihdella vekottimia kun sukkia.

täh? pitäiskö sukkiakin vaihtaa???
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Dareon
30.05.2006 23:15:59
täh? pitäiskö sukkiakin vaihtaa???

Niinpä turhaa kermaperseilyä semmonen.
Ei sen tarvitse olla täydellinen, kunhan se vain näyttää siltä.
JR
30.05.2006 23:46:52

Hommaa vaan räkki jos mieli tekee, nuppiin voit aina palata jos ei ollut sun juttu.

Nuppi miehiä on varmaan 90%+ kitaristeista, räkkimarkkinat on aikas pienet. Räkeissä menee aikaa suunnitteluun ja rakenteluun, ohjelmoimiseen. Mutta monimutkainen sen ei tarvi olla, jos on niin se on huonosti kasattu / suunniteltu.

itse olen räkki miehiä enemmän, soundi tulee pääasiassa egnater putki etusesta (vrt. randall rm4) ,vht päätteestä.. ja kyllä sen egnaterin marsu soundinen moduli sl++ (hot rodded marshall) hakkaa 6-1 mun jcm2000 / vanhan jcm800 nupit molemmat..

Ja ei oo turhia nappuloita etusen moduleissa vain gain,treble,bass,middle,volume.
Nopea säätää -> aina hyvä soundi. Eli voi räkkikin olla yksinkertainen / putkivehje.
Ainoa mikä on digitaalista on midillä toimiva kanavan vaihto.

Räkki myös siksi että se on monipuolisempi soundimaailmaltaan ja ainakin mulle helpompi ohjattava. Kaikki toimii / linkitetty midillä. Ei turhaa steppailua pedaalien kanssa tarvi tehdä.

Tietysti jos haluat soittaa vain yhdellä soundilla ja löytää yhden oman soundin niin nuppi voi olla helpompi tie.

Eli voi räkistä sen ominais soundinsa löytää, ainakin minä löysin, eikä tartte olla monimutkainen systeemi.

Kukin tavallaan, mun periaate on ollut aina että matolaatikkoja en perse pystyssä lattialla säädä, siksikin jo räkki efektit :)
"God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent"
this1sux
30.05.2006 23:54:31
onko kukaan koskaan missään testannut tai edes päässyt lähelle noita randallin mts-sarjalaisia moduulihärpäköitä? kertokoot jotain.
alex
Exhausted
31.05.2006 06:49:53 (muokattu 31.05.2006 06:58:04)

Ei oikein mallintavien kanssa pääse putkipäättärit oikeuksiinsa. Mieluiten trankkupääte, So I have heard.(or read)

En ihan allekirjoittaisi tätä. ennemmästi niin että jos haluaa käyttää Podin mallinnuksia aitoa jäljittelevästi niin sitten kannattaa hankkia PA-tyyppiset kaiuttimet, keyboardivahvistin tai muu vastaava mistä tulee kaikki taajuudet läpi. Toimii parhaiten, vaikkei ehkä näytä kovin katu-uskottavalta. Sitten samoja patcheja voi surutta soitella kuulokkeisiin, äänityslaitteisiin ja suoraan mikseriin ylipäätään.

Taas jos soittaa podia kitarakamppeisiin, niin saundit pitää rakentaa sen kaapin ja vahvistimen mukaan. Jos soitat Marshallin päätteellä ja kaapilla niin tuskin saat aidonkuuloista Rectifier-runttausta tai realistisen Fender-cleanin. Sen sijaan kannattaisi hakea mallintavasta erilaisia Marshall-saundeja, vaikka mallinnuksen nimi ei olisikaan Marshall. Tässä vaiheessa enää ei ole paljoa väliä onko päätteessä putket vai transistorit. Kaiuttimella on enemmän väliä. Näitä patcheja ei sitten välttämättä kannata edes yrittää tarjota toiseen vahvariin, kuulokkeisiin tai mikseriin. Myös Podin output mode on aika tärkeässä asemassa.

Itsellä oli hetken aikaa Pod XT -> Mesa 2:50 -> Engl 2x12 V30 ja toimi kyllä mainiosti. Käytin omaan saundiini Soldano-mallinnusta. Myin setupin lähinnä huonon roudattavuuden vuoksi, vaikka putket lopulta veivät voiton saundin selkeyden puolelta.

Kehottaisin vielä harkitsemaan, sillä eivät räkkikamat ole oikotie onneen. Jos et ole nupista löytänyt omaa saundiasi niin tuskin räkistäkään sitten, kun tuntuu ettet oikein edes tiedä mitä haet, ja räkkikamoissa on vielä paljon enemmän kombinaatioita, ja rahaakin kuluu vielä enemmän. Päätteen hinnalla saa jo hyvän nupin. Mallintava on siitä hyvä, että sen kanssa voi kokeilla erityylisiä saundeja ja sen perusteella saada kuvaa millaisista saundeista pitää, ja sen jälkeen ehkä siirtyä hakemaan niitä saundeja oikeista kamoista.

Katsoin muuten ketjun aloittajan kuvauksesta että Marsun perässä on ollut Behringerin kaappi...ettei se oma saundi löytyisi paremman kaapin avulla? Sillä on suurempi merkitys saundin kokonaiskuvaan kuin millään etusilla tai nupeilla.
Exhausted
31.05.2006 06:57:17

Räkki myös siksi että se on monipuolisempi soundimaailmaltaan ja ainakin mulle helpompi ohjattava. Kaikki toimii / linkitetty midillä. Ei turhaa steppailua pedaalien kanssa tarvi tehdä

Voihan saman tehdä nupin kanssakin MIDI-releohjauslaitteilla. Monella tämän palstan kitaristillakin on G-Major ohjaamassa yhtämatkaa nupin kanavia.
McNulty
31.05.2006 13:10:40
onko kukaan koskaan missään testannut tai edes päässyt lähelle noita randallin mts-sarjalaisia moduulihärpäköitä? kertokoot jotain.

Frankfurtin musamessuilla joku aika sitten näin ja kuulin äksönissä tuon MTS-sarjasen. Moduuleista en tiedä mitä siinä oli, mutta jengiä se keräs ympärilleen ja soundit oli helkkarin hyvät. Kyseessä oli tuo 100W 3-modulinen härveli. En siis päässyt koskemaan mutta lähellä kävin :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)