![]() 23.04.2006 20:48:12 | |
---|---|
Niin taikka valotetaan kuva piirilevylle. Kaikilla ei ole valotuslaitetta, mutta jukaiselta luulisi löytyvän silitysrauta ja jonkinlainen laseri. Paskapuhetta!! | |
![]() 23.04.2006 20:57:56 | |
Olikos täällä vielä joku ilman piirilevyjä? Kohta olisi varmaan aikaa väsäillä noita. Mullekin voi kahta tarjota. | |
![]() 23.04.2006 21:03:33 | |
Kaipa noita vois lisää tehdä kun kysyntää on. Jortsul:ille tein kaksi kipaletta. Palutetta ei ole vielä tullut. Toivottavasti toimivat. Paskapuhetta!! | |
![]() 24.04.2006 11:39:35 | |
Minä olen täällä hiljaisuudessa rakennellut tuon pedaalin ja ihan hyvältähän tuo kuulostaa. Ongelmana on se että Comp cut tilassa ilmenee pientä rösö-säröä, joka on aika keljun kuulosta. Boostilla särö hivenen lisäytyy, mutta siitä tulee samalla "tiukka" ja se kuulostaa melko hyvältä. Onko tämä vika vai ominaisuus?? DIY-Kärpänen pääs perkule puremaan. | |
![]() 25.04.2006 08:21:42 | |
Minä olen täällä hiljaisuudessa rakennellut tuon pedaalin ja ihan hyvältähän tuo kuulostaa. Ongelmana on se että Comp cut tilassa ilmenee pientä rösö-säröä, joka on aika keljun kuulosta. Boostilla särö hivenen lisäytyy, mutta siitä tulee samalla "tiukka" ja se kuulostaa melko hyvältä. Onko tämä vika vai ominaisuus?? Kyllähän tuo särölle meno Comp cut -tilassa on ominaisuus. Särö muodostuu operaatiovahvistimen itsensä yliohjautumisesta, koska siinä tilassa takaisinkytkennässä olevat diodit ovat "pois pelistä". Boost-toiminnalla särö vielä korostuu, kun vahvistinpiiristä revitään vieläkin enenmmän vahvistusta. Nostamalla käyttöjännitettä joko ulkoisella verkkolaitteella tai kytkemällä kaksi 9V:n patteria sarjaan saadaan enemmän "headroomia", eli puhdasta vahvistusta. Alkuperäisen 4558 -vahvistinpiirin tilalla voidaan myös käyttää jotakin muuta (uudempaa) piiriä, jossa piirin ulostulo voidaan ajaa lähes käyttöjännitteeseen (ns. rail-to-rail) ennenkuin itse piiri alkaa klippaamaan. Vintage- tai FM -asennoissa ei käyttöjännitteen nostolla ole juurikaan merkitystä, koska näillä asennoilla särö muodostetaan diodeilla. Kusta tulee, kuhun menee, sitä tietää en voi. | |
![]() 25.05.2006 17:26:14 (muokattu 25.05.2006 19:45:39) | |
Muuten oikein hyvä pedaali, mutta yhtä juttua en tajua, Pedaali toimi kyllä hyvin kun olin sen rakentanut, yhtäkkiä vain lakkasi toimimasta. Molemmat ledit kyllä toimii menee päältä ja pois kun kytkimiä painelee. Signaali menee kyllä läpi kun on By-pass tilassa. Missä hitossa se vika voi olla kun ei oo mikään johtokaan irronnut? Ja eri mikropiirilläkin oon kokeillu eikä tuottanu tulosta... | |
![]() 25.05.2006 19:51:29 (muokattu 25.05.2006 19:53:29) | |
Muuten oikein hyvä pedaali, mutta yhtä juttua en tajua, Pedaali toimi kyllä hyvin kun olin sen rakentanut, yhtäkkiä vain lakkasi toimimasta. Molemmat ledit kyllä toimii menee päältä ja pois kun kytkimiä painelee. Signaali menee kyllä läpi kun on By-pass tilassa. Missä hitossa se vika voi olla kun ei oo mikään johtokaan irronnut? Ja eri mikropiirilläkin oon kokeillu eikä tuottanu tulosta... Mikähän vastus on kyseessä? En usko että vastus on rikki, mittaa sen arvo. Transistori voisi olla kärähtänyt. Tarkista ne. E: Hitto, muokkasit juuri. Paskapuhetta!! | |
![]() 25.05.2006 20:01:33 | |
aukasin koko höskän ja kun oli tollanen pehmuste piirilevyn juotospuolen alla ettei komponentit ota koteloon kiinni, niin oikosulkuhan sielä oli. En ollut näköjään huomannut leikata jonkun johdon päätä pois. nyt toimii ja hyvin! kyllä tää tubescreamerin voittaa | |
![]() 25.05.2006 22:45:49 | |
Minä voisin kanssa ottaa piirilevyn, jos joku niitä väsää. Pikaviestiä vaan tännepäin! Everyone is a per-son | |
![]() 26.05.2006 22:57:34 | |
aukasin koko höskän ja kun oli tollanen pehmuste piirilevyn juotospuolen alla ettei komponentit ota koteloon kiinni, niin oikosulkuhan sielä oli. En ollut näköjään huomannut leikata jonkun johdon päätä pois. nyt toimii ja hyvin! kyllä tää tubescreamerin voittaa :D:D ei kyllä enään voita:) vaihoin ic piirin 8) ajjjaaaa | |
![]() 26.05.2006 23:55:48 | |
nääppä nyt hiljaa, ei se foolia voita! saat lainata sitä joskus että katon kumpi o parempi, mutta toi fool drive on kyllä yllättävän hyvä siihen nähden kuinka helppo se on tehdä! ja sain jopa ekalla kerralla toimiin... | |
![]() 31.05.2006 12:45:09 | |
nääppä nyt hiljaa, ei se foolia voita! saat lainata sitä joskus että katon kumpi o parempi, mutta toi fool drive on kyllä yllättävän hyvä siihen nähden kuinka helppo se on tehdä! ja sain jopa ekalla kerralla toimiin... Makuasioita, sano basisti, kun hanuristin munia nuoli... Itse kyllä miellyin juuri tuon fooldriven monipuolisuuteen. Fooldrive toimii hyvin sekä yksikelaisilla että humppareilla, kun tubescreamer puolestaan ohentaa ääntä liikaa, josta on harmia varsinkin yksikelaisilla. Parempi susi kukassa, kuin kusi sukassa. | |
![]() 31.05.2006 15:57:54 (muokattu 31.05.2006 16:01:06) | |
Kun lainasin tuota nääpän tubescreameria onko se nyt TS-7 vai mikä onkaan niin mun rolandin cubella ja jacksonin JS-1 skitalla niin oli vähän tunkkanen ääni, (ton skitan mikit on kyllä aika huonot) mutta foolilla sai hyvin säädettyä vähän kirkkaammaksi. Edit: ja mihin väliin pitäisi joku vastus änkeä että kun vaihtaa sitä vintage/F.M/comp cut kytkintä en muista mistä mihin mutta alhaalta ylös siirtää sitä vipua niin volumetaso nousee hirvittävästi. Onko joku modannut omaa niin että volume pysyisi samana vaikka särötyyppiä vaihtaa? | |
![]() 26.06.2006 02:26:01 | |
Tuli muuten aika kova sauni kun vedin foolin tuben ja vahvarin säröt. :D sirkkelisärö tuli esiin :D:D:D:D ajjjaaaa | |
![]() 30.07.2006 02:13:19 | |
Käykös tuohon elkoiksi 16V kestävät, jos aikoo sitä kuitenkin kokeilla 18V? | |
![]() 30.07.2006 07:39:19 (muokattu 30.07.2006 07:46:05) | |
Käykös tuohon elkoiksi 16V kestävät, jos aikoo sitä kuitenkin kokeilla 18V? Ei! 25V olis kaiketi seuraava sopiva, elkon fyysinen kokokin jäänee tarpeeksi pieneksi. Kunhan nyt on yli tuon 18V jännitteenkestoltaan. E: Säätöä... Aikainen aamu etc. | |
![]() 30.07.2006 12:40:20 | |
Ei! 25V olis kaiketi seuraava sopiva, elkon fyysinen kokokin jäänee tarpeeksi pieneksi. Kunhan nyt on yli tuon 18V jännitteenkestoltaan. E: Säätöä... Aikainen aamu etc. OK, UT:lla ei ollut sopivia konkkia, Bebekistä luultavasti löytynee.. | |
![]() 30.07.2006 22:31:52 | |
Noniin vihdoin ja viimein sain valmiiksi tämän ylistetyn pedaalin! En oo vielä vahvistimen kanssa päässy kokeilee mutta toiminnan sain tarkistettua kuulokkeilla. Suur kiitos ''erotukselle'' toimivista piirilevyistä! --------- | |
![]() 11.08.2006 16:07:02 | |
Puuttuuko tuosta pari osaa? (Vai tyhmäilenkö minä?) Mulla on tuo alkuperäinen piirilevy ja siinä näyttäisi olevan paikat vielä parille konkalle. opvahvistimen 6 ja 7 jalan välissä yksi tyhjä paikka. (sijoittuu piirilevyllä kahden 1K vastuksen väliin piirin yläpuolelle) Ja Boost-potikan keskijalalla yksi tyhjä reikä ja 3-jalalta lähtevän 22k vastuksen jälkeen toinen reikä, näiden väliin sopisi myös konkka...(piirilevyn vasemmassa laidassa) Tässä kuva piirilevystä(puuttuvien osien paikat merkattu): http://s44.photobucket.com/albums/f … g&refPage=&imgAnch=imgAnch1 | |
![]() 11.08.2006 17:41:45 | |
Et lainkaan tyhmäile, vaan kysymyksessä on omatekemäni "optiot" lisäkondensaattoreille, joilla voidaan haluttaessa modailla kytkentää seuraavasti: 1. BOOST -säädön yhteyteen voidaan lisätä pieni konkka poistamaan ylimääräistä ylempien taajuuksien "piikkiä" soundista BOOST -kanavalla. Konkan vaikutus kasvaa, mitä enemmän BOOST -säätöä avataan. Alkuperäisessä laitteessahan tätä ei ole, eikä myöskään ensimmäisessä tekemässäni piirilevyversiossa ole paikkaa varattuna ko. konkalle, joten olen tinannut konkan suoraan BOOST -säätimen koipiin (vertaile kuvia nettisivultani). Päivitetyssä PCB -versiossa on siis paikka konkalle, jolloin lisäkonkan tinaus on helpompaa, kun sen voi laittaa suoraan piirilevyyn. Konkka tulee tosin kytkennällisesti hieman eri kohtaan, mutta vaikutus on sama. Konkan voi siis jättää pois, jos haluaa pysytellä tarkalleen alkuperäisessä kytkennässä, mutta jos tuo soundin terävöityminen BOOSTin kanssa (erityisesti isommilla särömäärillä) häiritsee, voi ko. paikkaan kokeilla >100pF konkkaa. Omassani on muistaakseni tuollainen 150 - 180pF konkka. 2. Tämä toinen paikka on myös "optio" TONE -piirin lisäkonkalle, jolla saadaan myös soundia pehmentävä ja pyöristävä vaikutus, jos sellaista halutaan. Tässä paikassa konkka vaikuttaa yläpäätä vaimentamalla sekä normaali- että boost -toiminnoilla, eikä särön määrällä ole merkitystä. Tämänkin konkan voi jättää pois jos haluaa noudatella tarkalleen alkuperäistä kaavaa, mutta esim. Bossin SD-1 Super Overdrivessa on tässä kohtaa 10nF. Omaani en ole toistaiseksi lisännyt ko. konkkaa, sillä tuo alkuperäiskytkentä tuntuu toimivan tässä yhteydessä itseäni miellyttävästi. Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)