Chemo 30.05.2006 21:45:53 | |
---|
Useimmille rautalankakitaroitsijoille nauhakaiku on välttämätön osa soundia. Mutta entäs arvon studioitsijat - mihin kaikkialle olette käytelleet nauhakaikuja? Laululle? Entä mitä kaikuja teillä on ollut käytössä? Onko henkilökohtaisia mieltymyksiä noiden suhteen eri käyttötarkoituksissa? Kysymys siis aidoista nauhakaiuista eikä plugareista. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
varakeef 30.05.2006 23:01:21 | |
---|
Space Echo: laulu, rummut, rumoukoneet, kitarat, sähköurut, piano - mihin nyt delayta saattaa tarvita. Esimerkiksi laulut äänittelen jakamalla signaalin kahteen osaan, toinen kuivana narulle ja toinen kaikulaitteen kautta omalle raidalleen. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
milcoin 30.05.2006 23:16:02 | |
---|
WEM:in copycattia on tullu käytettyä mut kitaroihin vaan. Slapbackia virtuaalisesti sit melkein kaikkeen. Basari, snare, laulu, piano yms. Nauhakaikuhan on ihan klassikko jos on nuhainen pystypiano työn alla. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
iso j 30.05.2006 23:17:47 | |
---|
itse en muuta kun kitaraäänityksiin. Mutta Kotilaisen Esa (mm.Wigwam) käytti niitä(3kpl) peräkkäin minimoogin kanssa sellaisena analogisamplerina..tai siis jonkunlaisena ajanjatkeena kuten hän asian ilmensi?? Joku soiva äänimaailma taideteos oli livenä kyseessä. "Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.." |
Raimo 31.05.2006 00:12:31 | |
---|
Space Echolla on tullut tehtyä ihan äänittämön puolella "radiopää"- taidetta. Blah. |
milcoin 31.05.2006 00:15:09 | |
---|
Space Echolla on tullut tehtyä ihan äänittämön puolella "radiopää"- taidetta. Samoin sillä copycatilla. Sellasta pulputusta ei vaan saa mistään muualta. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Mikael 31.05.2006 08:38:15 | |
---|
Täällä on kans Space Echolla puuhasteltu, mut pääsääntöisesti kitarahommeleita. Kiippari ja lauluhommia enemmänkin noilla analogisilla delay-vehkeillä (E1010/AD190). Siitä mistä aita on matalin... |
kivi 31.05.2006 11:09:42 | |
---|
Laulussa tuo Space Echo on ainakin mulle se salainen ase, jolla peitetään autotunetetut kohdat näkyvistä. Mutta mitään delayta en käytä koko aikaa, vaan funtsaan erikseen joka ainoan delaylla kaiutetun kohdan joko ennen delayraidan rakentamista tai sitten sitä leikaten (kun kaikki raidat pyörii koneessa, on helpointa tehdä nauhakaiulle oma raita sen sijaan että arvailisi miten se mahtaa lopullisessa summauksessa mennä). Mulla on noita nauhakaikuja pari, ja analogi- ja digitaalidildoja räkeissä vähän enemmänkin. Sääli että usein tulee laiskuutta käytettyä plugareita, soundihan ei_ole_sama... |
Laulussa tuo Space Echo on ainakin mulle se salainen ase, jolla peitetään autotunetetut kohdat näkyvistä. Voisitko valaista hieman lisää tuota salaista asettasi. Siis miten tuo peittely tarkkaan ottaen tapahtuu? Se vehje nyt kumminkin on vain viivelaite - mutta olisi mukaavaa kaivaa siitä esiin tuolainen potentiaalisesti kiinnostava lisäominaisuus.. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
kivi 31.05.2006 12:15:59 | |
---|
Voisitko valaista hieman lisää tuota salaista asettasi. Siis miten tuo peittely tarkkaan ottaen tapahtuu? Se vehje nyt kumminkin on vain viivelaite - mutta olisi mukaavaa kaivaa siitä esiin tuolainen potentiaalisesti kiinnostava lisäominaisuus.. En osaa selittää muuten kuin että se huonontaa soundia juuri olennaiselta osin. Kokeile itse, mulla ainakin toimii; häviää se telltale-flange soinnista. Muutenkin mua miellyttää ajaa soundeja nauhakaiun tai ihan kelamankan läpi. Värisävy vaihtuu vaikka informaatio pysyy muuten samana. Ei se ihan pelkkää kompressiotakaan ole. |
JoKo 31.05.2006 12:35:02 | |
---|
Mä käytän nauhakaikuja oikastaan kaikkeen mikä viivettä kaipaa, Space Echoa pehmeämpään ja Hagströmin Super Dynamic Echoa napsakampaan släbäytykseen. Niillä voi myös tehdä (nauhottamalla vain sitä kaikua ilman feedbackia) instant-lofi-nauha-muljutussoundia, toimii esim. syntikoissa kun haluaa sellaista mellotron-meininkiä. Hidastamalla moottoria rytmisesti sormella (jos ei huoju tarpeeksi) saa hyvää flanger-chorus efektiä, kun sekoittaa sen alkuperäisen äänen kanssa. Ja reggaessa Space Echo on ainoa kaikulaite mitä tarvitaan... |