Morjenttes! Nyt tarttis apua. Elikkäs olen puolitoista vuotta kitaran soittelua harrastellu ja nyt ajatuksissa on ollut vaihtaa kitaraa, mutta kunnon keppien hinnat hirvittävät. Toisena vaihtoehtona olen ajatellu mikkien vaihtoa.. Omistan tällähetkellä Esp:n Ltd M-100fm:n. Kannattaako mikkejä ruveta itse vaihtamaan, vai vienkö suoraan alan liikkeeseen? Tiedättekö Jyväskylän seudulta liikkeitä, jotka mikkejä vaihtavat? Passiivisen ja aktiivisen mikin ero (noin karkeasti)? Omassa kitarassani tällä hetkellä passiiviset mikit.. onnistuuko tilalle aktiivisten laitto (esim. 2x emg-81)? Jos kyseistä keskustelua on täällä aikaisemmin käyty niin laittakaa vaikka linkkiä.. Niin, ja kitaran elektoniikkaan en ole perehtynyt yhtään(kuten kysymykset varmaan sen kertovatkin :)), koska ihan tarpeeksi on riittänyt mielenkiintoa tuossa soittamisessa.. apu olisi siis tarpeen.. Kiitos! |
Murgo 31.05.2006 07:45:38 | |
---|
Jos kolvi ja ruuvari vaan kädessä pysyy niin mikkien vaihto on aika helppo homma. Aktiivimikkeihin kuuluu esivahvistin ja erilaiset potikat sekä patteri, vaihto passiiveista aktiiveihin vähän työläämpää. Haulla löytyy varmaan pilvin pimein juttuja mikkien vaihdosta ja kytkennöistä,helpointa tietysti laittaa uudet samalla tavalla kuin alkup. Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää. |
oiva tumpeloinen 31.05.2006 11:34:35 (muokattu 31.05.2006 12:55:05) | |
---|
Mä hetken miettisin tuota mikkien vaihtoa vielä. Se ei kuitenkaan tuo mitään dramaattista tuohon soittimeen, jos se ei ole muuten sun mielestä tarpeeksi hyvä. Mun mielestä ajatus mikkien vaihdosta sen takia, että ei ole varaa parempaan kitaraan on vähän sama kuin maalata ruosteinen auto pohjatöitä tekemättä, koska se on niin kallista. |
Juzzu 31.05.2006 12:51:06 | |
---|
Ei mikkien vaihdolla kovin dramaattista saa aikaan, säästä nekin rahat uuteen vahvariin, sillä lailla se soundi muuttunee sulla eniten. Ja senkin jälkeen, kannattanee ensin vaikka etsiä kokonaan uutta kitaraa joka vastaisi paremmin soittoharrastuksen kehittyessä kasvaneita vaatimuksiasi, mikkien vaihto nyt kuitenkin on sellaista psykoakustiikkaa (:o) ja hienosäätöä. Todennäköisesti vain pettyisit mikkien vaihdon jälkeen, kun ei se sointi nyt niin erilainen olekaan. Jyväskylässä mikkejä vaihtaa vaikka Soitinrakentaja A-P Paasonen. http://www.jasesoi.fi/ |
KirkH81 31.05.2006 16:16:34 | |
---|
Kiitos paljon avusta. Ei se sitten muu auta kun ruveta uutta kitaraa etsimään ja unohtaa tuo mikkien vaihtaminen... |