Aihe: LP projektista kysymyksiä
1
Zeni
30.05.2006 12:06:49 (muokattu 30.05.2006 12:13:55)
Projekti etenee tasaisella vauhdilla. Muutamia kysymyksiä olisi koskien kaulaa. Kulmaksi kuuluu oikeaoppisesti tehdä 4 tai 4,5astetta. Miten tuo olisi helpoin toteuttaa/mitata ? Kaulana mulla on "valmis" Dr.Parts kaula.

Miten kaulatasku on paras tehdä, että tulisi suoraan ?

Jouduin tilaamaan tuon kaulan koska lähimaastossa ei ollut, vaikka kovasti uhkailin palauttavani sen jos susi tulee niin eipä voi juhlia. Reunalistat ovat vääränväriset projektiini (en kuvasta huomannut että sellaiset edes on), otelautamerkinnät on suoraan jostain leluosaston kitarasta ja lähinnä valkoista pleksiä, kaiken lisäksi ne on lätkitty laudalle miten sattuu. Myös satula on väärän värinen. Itse mahonkiosuus on kuitenkin ihan o.k kunnossa ja kaula näyttäisi suoralta. Pitäisikö mun vielä mitata tuosta nauhojen etäisyydet ja miten ?

Tuli taas opittua kantapään kautta miksei kannata ostaa näkemättä. Todennäköisesti joudun purkamaan tuon kokonaan ja iskemään ainakin uudet listat ja merkit kiinni. Onko kellään tietoa Millbrookin valmiista otelaudasta ? Millaista työtä ja millaisilla merkeillä ? Itse kaipaan niitä LP "vakiomerkkejä" ( http://www.hudobne-nastroje.sk/img_ … roducts/Gibson-Les-Paul-Classic.jpg )

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan.
Juniper
30.05.2006 13:40:57
Millbrookin otelaudoista voit löytää hyvän yksilön.
Mutta älä näkemättä osta sillä puissa, nauhoissa ja otelautamerkeissä on eroja.
Yhteen kitaraan itse valitsin hyvän yksilön noin 30 otelaudan joukosta.
Vaikka sainkin kohtuu hyvän laudan, niin itse tekemällä saa vielä paljon paremman.
justus5
30.05.2006 20:08:49
Millbrookin otelaudoista voit löytää hyvän yksilön. Vaikka sainkin kohtuu hyvän laudan, niin itse tekemällä saa vielä paljon paremman.

Joo - *voi* saada paremman, ei tosin välttämättä ;) Itse olen yhden otelaudan Millbrookista napannut mukaan ja täytyy myöntää että ko. yksilö voitti ainakin ulkonäöllisesti kotiverstaan tekeleet ;)
Remember to rebel against authorities, kids!
Zeni
30.05.2006 20:15:55
Millaiset otelautamerkinnät noissa on ? Onko kellään kiinnostusta käydä valkkaamassa pientä korvausta vastaan, itse en tuonne asti pääse.
justus5
30.05.2006 20:24:47
Millaiset otelautamerkinnät noissa on ?

(Muoviset) Trapezoidit, eli LP Standard tyyliset muodoltaan.
Juniper
30.05.2006 21:24:59
Millaiset otelautamerkinnät noissa on ? Onko kellään kiinnostusta käydä valkkaamassa pientä korvausta vastaan, itse en tuonne asti pääse.

Mun omakussa näkyy mustassa DC:ssä millbrook lauta ja lespassa on omatekemä
Valmiissa laudassa on merkit muovia ja se näkyy halvan oloisena vrt aito MOP.
Zeni
30.05.2006 21:59:53 (muokattu 30.05.2006 22:09:27)
helpolla kun yrittää niin vaan vaikeemmaksi menee :D Viikonloppuna mittailen saako noi duplot vaihdettua tuollaisiin tavallisiin nätisti eli toivottavasti nuo alkuperäiset on trapezoideja pienemmät. Jos ei niin sitten ei auta kuin ostaa valmis otelauta ilman merkkejä/pisteillä ja kaivertaa tilalle omat.

Onko muuten tälläinen listat omaava kaula listoittamatonta leveämpi vai onko tässä tapauksessa ruusupuu-osuus pienempi ja listat "osa" otelautaa ?

Pitääkö noissa valmiiksi nauhoitetuissa mitata vielä nauhojen etäisyydet ? Entäs miten suuri merkitys on jos kaula menee vahingossa vaikka 2mm liian taakse bodyyn eli 2mm lähemmäs bodyn perää ? Kysyn välttääkseni virheet.

Juniper: Et pystyisi ottamaan tuos millbrookin laudasta vielä lähempää kuvaa ? Jos tuo muovi on lähelläkään sen näköistä mitä luulen niin ei tule kysymykseen.
Juniper
30.05.2006 22:45:57
helpolla kun yrittää niin vaan vaikeemmaksi menee :D Viikonloppuna mittailen saako noi duplot vaihdettua tuollaisiin tavallisiin nätisti eli toivottavasti nuo alkuperäiset on trapezoideja pienemmät. Jos ei niin sitten ei auta kuin ostaa valmis otelauta ilman merkkejä/pisteillä ja kaivertaa tilalle omat.

Onko muuten tälläinen listat omaava kaula listoittamatonta leveämpi vai onko tässä tapauksessa ruusupuu-osuus pienempi ja listat "osa" otelautaa ?

Pitääkö noissa valmiiksi nauhoitetuissa mitata vielä nauhojen etäisyydet ? Entäs miten suuri merkitys on jos kaula menee vahingossa vaikka 2mm liian taakse bodyyn eli 2mm lähemmäs bodyn perää ? Kysyn välttääkseni virheet.

Juniper: Et pystyisi ottamaan tuos millbrookin laudasta vielä lähempää kuvaa ? Jos tuo muovi on lähelläkään sen näköistä mitä luulen niin ei tule kysymykseen.

Helpoin tapa saada hyvä otelauta taitaa olla ostaa otelauta aihio uritettuna ja radiuksella. Siihen saa sitten mitkä merkit haluaa kaiverrettua. Isona plussana voi myös valita juuri itselleen sopivat nauhat.

Listallisessa otelaudassa on puun osuus (yleensä)pienempi.

Valmiiksi nauhoitetussa (kuten mistä tahansa otelaudasta johon tulee nauhat) pitää mitata skaalan pituus ja sijoittaa talla sen mukaan.
Työjärjestyksen ensin kaula paikalleen, sitten vasta talla. Näin välttyy hupsista oho virheiltä. Talloissa on yleensä hyvin säätövaraa muutaman millin "oho" toleransille pituussuunassa. Leveyssuuntaan pelivaraa on vähemmän.

Nyt en valitettavasti saa isompaa kuvaa kun kitara ei ole enään minulla, mutta muovi on muovia. Sen saa ihan hyväksi(suurimassa osassa sarjatuotantokitaroissa on muovimerkit) kun kiillottaa, mutta kyllä aidon helmiäisen tunnistaa heti.
Zeni
30.05.2006 23:34:03

Valmiiksi nauhoitetussa (kuten mistä tahansa otelaudasta johon tulee nauhat) pitää mitata skaalan pituus ja sijoittaa talla sen mukaan.
Työjärjestyksen ensin kaula paikalleen, sitten vasta talla. Näin välttyy hupsista oho virheiltä. Talloissa on yleensä hyvin säätövaraa muutaman millin "oho" toleransille pituussuunassa. Leveyssuuntaan pelivaraa on vähemmän.

Kiitoksia ohjeista, eli mun ei tarvitse huolestua Dr. Partsin nauhojen sijoittelusta (mikäli tuo lauta paikalleen jää) ennen kuin kaula on kiinni? Tarkoitan nyt että ei tarvitse mittailla mitään toistaiseksi palautusta ajatellen (?)
Toi lauta kyllä todennäköisesti vaihtuu ja jää ilman reunalistoja. Työjärjestyksestä vielä sen verran, että tarkoitus oli porata nuo tallan ja stop-barin reiät ennen kannen pyöristämistä. Mutta ilmeisesti tämä tuleekin tehdä vasta pyöristyksen jälkeen ?

Alunperin suunnittelin näin:

1. Body muotoonsa
2. Kaapeli käytävä ja mikkiswitchin ja potikoiden "kolot"
3. Kansi kiinni. Kaulaliitos ja tallan&stopbarin paikka
4. Kannen muotoilu.

Kaulaliitoksen teko tapaa suunnittelen yhä. Mahtaakohan tuossa kaulassa olla tuo tarvittu 4astetta jo valmiina ?
fox
31.05.2006 00:28:18

muovi on muovia. Sen saa ihan hyväksi(suurimassa osassa sarjatuotantokitaroissa on muovimerkit) kun kiillottaa, mutta kyllä aidon helmiäisen tunnistaa heti.

Näin. Todella harvassa on "aitoa kamaa" otelautamerkkeinä nykyään, raaka-aine on kallista, ja vaadittava käsityö niin hinnakasta, että todellakin helpompaa on käyttää synteettistä helmiäistä, ja synteettistä abalonea jne. Loppupelissä ei niitä juurikaan, vallankaan parempilaatuisia, aidosta erota paitsi toki ihan läheltä katsottuna. Ja etuina tietenkin tasalaatuisuus, helppo työstettävyys (ihan stanssaamalla saa tehtyä trapetsoidit, esim.) joka sopii sarjavalmistukseen, ja tietenkin se hinta. Jos synteettiset abalonoid-merkit on jotain luokkaa 5-10 rahaa tehtaalle, oikeasta abalonesta tulee helposti 10-kertainen kustannus, lisäksi, jos merkkejä murtuu, tai niissä on madonreikiä, toki suurempi..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
fox
31.05.2006 02:16:51

Mun käsitys noista muovisista merkeistä taitaa olla tuon Dr.parts kaulan takia melko vääristynyt. Nämä on oikeasti aivan hirvittävät. Kirjoitan pidemmän sepustuksen kuvien kera tuosta kaulasta viikonloppuna.

Njoo..kylläpä sitä on tullu tosiaan vastaan jos minkäkinlaista muoviläpyskää.. Jopa sellasia kirkkaita muovisia, joiden alla on sitte ollu jotain "helmiäis-paperia"...

Tuon kannen muotoilun kanssa tulee vielä iso itku.

Noh noh, kyllä täältä hyviä neuvoja saa, ja onpa ollutkin, joissain thriideissä juttua..
Kyl siitä hyvä tulee! (toki työläs homma se, en kiistä)
Juzzu muuten tais vetää laikalla??
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Rallakka
31.05.2006 07:56:43

Löysin yhden hyvän sivun jossa oli Les Paulin rakennusta kädestä pitäen. Näihin kysymyksiin saa toki edelleen vastata, tahtovat nuo sivut olla vähän tuollaisia "suuntaa antavia"

Jep, Laitatko vielä linkin. Kiitos.
"I'm only wearing black until they invent something darker"
Juzzu
31.05.2006 08:41:13 (muokattu 31.05.2006 08:45:36)
Juzzu muuten tais vetää laikalla??

Joo, lamellilaikalla rälläkällä karkeasti muodot kohdilleen, sitten karkeilla papruilla sinne päin ja siksillä siinä välissä ja siklillä myös sitten loppuun asti että saa "heitot" pois.

Mahtaakohan tuossa kaulassa olla tuo tarvittu 4astetta jo valmiina ?

No sinullahan se kaula siellä on, luulisi sinun parhaiten tietävän minkälainen se kaula on ja mitä siinä on valmiina mitä ei. Jotenkin nyt vaikuttaa siltä, että vähän turhan iso pala kakkua on otettua purtavaksi, jos tuollaista asiaa pitää meiltä kysyä.

Vaikea näkemättä kuvitella että kaulassa olisi mitään kulmaa valmiina, sun pitänee se kulma kanteen tehdä itse sopivaksi. Itse teen kulmat käsihöylällä, aluksi piirrät trigonometristen funktioiden laskun jälkeen "rajat" höyläykselle (muista oikea korko reinalistalle kannen reunassa) ja välitarkistuksia on helppo katsoa vaikka ihan astekolmiota ja suoraa viivainta käyttämällä - tavan keksit kyllä itsekin kun minuutin mietit.
Zeni
31.05.2006 11:05:57 (muokattu 01.06.2006 08:59:45)
No palailen asiaan kun ongelmia taas ilmenee, yritän välttää kaikki virheet ja tehdä täydellistä siksi saattaa välillä tuntua aika turhalta nämä kyselyt. En ole ennen kitaraa tehnyt. Pitänee tehdä itselle muistiin joku työjärjestys seuraavaa projektia ajatellen. Tuollaista selkeää listaa työvaiheista kaipaan. Tällä hetkellä kaikki hommat lähinnä pyörii mielessä ilman selkeää järjestystä, mutta eiköhän se ala hahmottua kun body on muodossaan.

Tämä sivu oli melko hyvä, ilmeisesti jonkun muusikoiden.netin käyttäjän pitämä, täältä sen linkin ainakin (muistaaksenI) löysin.

http://juuso.piiparipojan.net/lp/index.php?uc=0

Tämäkin on ihan hyvä ja myöskin m.netin käyttäjän ;)

http://www.kotikone.fi/timo/kitara/Guitar.html

EDIT: Toinen linkki
justus5
31.05.2006 18:07:32
Tämä sivu oli melko hyvä, ilmeisesti jonkun muusikoiden.netin käyttäjän pitämä, täältä sen linkin ainakin (muistaaksenI) löysin.

http://juuso.piiparipojan.net/lp/index.php?uc=0

Khih.. Miun projekti ;) Sen verran voisi sanoa että tuota ei ehkä kannata minään oppikirjaesimerkkinä sitten pitää, mutta yksi tapa suoriutua..
Zeni
31.05.2006 18:43:58
Khih.. Miun projekti ;) Sen verran voisi sanoa että tuota ei ehkä kannata minään oppikirjaesimerkkinä sitten pitää, mutta yksi tapa suoriutua..

Myöhäistä itkeä :) Et sitten poista tuota sivustoa pariin kuukauteen ;) Hyvät sivut ja ohjeistus, tosin tuo selausjärjestys hämää, välillä tuntuu että noi vaiheet on ihan miten sattuu selitetty (siis järjestys per sivu)
justus5
31.05.2006 19:19:10 (muokattu 31.05.2006 19:55:45)
..välillä tuntuu että noi vaiheet on ihan miten sattuu selitetty (siis järjestys per sivu)

Hjuuh, ne menee vähän järjenvastaisesti; pitää aloittaa viimeiseltä sivulta ja seuraavalle sivulle siirryttäessä jatkaa alhaalta ylöspäin ;)

Noh, tekstejä ei kuitenkaan tarvitse lukea oikealta vasemmalle..

EDIT: Nyt pitäisi aikajanan mennä hieman fiksummin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)