V1lleK 07.04.2006 19:32:53 | |
---|
http://en.wikipedia.org/wiki/Circular_breathing Onko kukaan teistä yrittänyt opetella kyseistä tekniikkaa? Itselläni tuo on vielä jäänyt toistaiseksi väliin. Vaikuttaa hankalalta. Ja mitenköhän se vaikuttaa aivojen hapensaantiin (kuinkahan terveellistä mahtaa olla)? Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja. |
V1lleK 08.04.2006 12:38:52 | |
---|
Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja. |
steelysam 08.04.2006 12:39:59 | |
---|
http://en.wikipedia.org/wiki/Circular_breathing Onko kukaan teistä yrittänyt opetella kyseistä tekniikkaa? Itselläni tuo on vielä jäänyt toistaiseksi väliin. Vaikuttaa hankalalta. Ja mitenköhän se vaikuttaa aivojen hapensaantiin (kuinkahan terveellistä mahtaa olla)? En valitettavasti osaa, mutta muutamat kaverini osaavat kyllä. Möllisty |
V1lleK 09.04.2006 13:10:42 | |
---|
Näyttäisi olevan saksofonisteilla yleisempää kuin muilla puhaltajilla. Ei tule yhtään trumpetistia, pasunistia tai vastaavaa mieleen. Ei kai se kuitenkaan helpompaa taida olla fonilla. Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja. |
isojussi 09.04.2006 13:16:29 | |
---|
En valitettavasti osaa, mutta muutamat kaverini osaavat kyllä. Sama juttu. Mieluummin opettelen soittamaan komea ääntä yhtäaikaa. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. |
jaanta 10.04.2006 21:17:47 | |
---|
Itse osaan tuon jotenkuten baritonilla, mutta harjoittelulla se tietysti paranee. Kauhean vaikea sitä on oppia, mitenköhän kauan tein ite kuivaharjoitteluna ennes kun rupesi sujumaan. |
johanness 10.04.2006 21:25:40 | |
---|
oon treenannut tuota joskus pari kuukautta putkeen klarinetilla, vaatii oikeasti ihan älyttömän hyvää fysiikkaa. ei sinänsä se toimenpide, muttako jos haluaa äänen pysyvän samanlaisena, niin ei klarinetissa ainakaan kannata kovin paljoa ilmaa päästää poskiin. (=ansatsi muuttuu täydellisesti) kuullostaa ihan pahvin pierulta aina sisään hengityksen kohalla. Sympatiat menee siivoojalle,
MaoL on herramme,
osta poika leipä.
(oo,ppoopparappiskiippadei, näilllä minä leikin
kokopäinvän!
minä olen pelle!)
tatsun 100a ja buick riviera forever. |
V1lleK 10.04.2006 21:28:48 | |
---|
Tekniikan osanneita/osaavia saksofonisteja: Rahsaan Roland Kirk, Evan Parker, John Butcher, Mats Gustafsson ja John Surman. No mainittakoon vielä Kenny G (jonka musiikki ei tosin ole samalla tasolle edellä mainittujen kanssa). Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja. |
steelysam 11.04.2006 00:22:32 | |
---|
Näyttäisi olevan saksofonisteilla yleisempää kuin muilla puhaltajilla. Ei tule yhtään trumpetistia, pasunistia tai vastaavaa mieleen. Ei kai se kuitenkaan helpompaa taida olla fonilla. Eipä se noinkaan ole. Suomessa esim. Mika Mylläri (trp) ja Markku Veijonsuo (trb) käyttävät kyseistä tekniikkaa lähes koko ajan soitossaan. Kansainvälisesti tunnetuimpia ovat ehkä Marsaliksen veljekset Wynton ja Branford. Möllisty |
ZaGaali 28.04.2006 12:27:52 | |
---|
Itse harkjoittelin kiertoilma hengityksen ensin yhdellä pillillä ja vesilasilla. Puhalsin kuplia niin että aina kun hengitin niin kupliminen ei loppunut. lisäsin aina välillä pillejä kun alko sujumaan. Sitten kun 7 pilliä oli hallussa niin kokeilin fonilla. Helppoa pillillä mutta fonilla.. :/ on siitä silti ollut hyötyäkin.. Mutta aivan eri piireissä.. :) Nimittäin baarissa saa hyvin ilmaisia trinkkejä jos lyöt vetoa jonkun kanssa että voit puhaltaa yhteen menoon kuplia 2 min.. ;) Ja toimii.. :D Jussi |
Antti90 30.04.2006 11:37:56 | |
---|
Näyttäisi olevan saksofonisteilla yleisempää kuin muilla puhaltajilla. Ei tule yhtään trumpetistia, pasunistia tai vastaavaa mieleen. Ei kai se kuitenkaan helpompaa taida olla fonilla. Oboensoittajillakin tuo on melko yleistä, itse en vielä ole harjoittanut tuota mutta opettajakin osaa ja oli puhetta tunnilla että mie voisin sitä alkaa reenaamaan jos tahdon. Eikä tuo kiertoilmahengitys pakollista ole, eräs kollega sanoi että pitkät fraasit saa soitettua hyvin ilmankin kun osaa ottaa sopivan nopeasti henkeä. |
asp 30.05.2006 13:55:33 | |
---|
Huiluissa ei vissiin mahdollista tommosen hengitystekniikan käyttäminen? en oo ainakaan törmänny vielä. Tietääkö joku huilistin joka käyttäisi sitä? |
ZaGaali 30.05.2006 14:03:17 (muokattu 30.05.2006 14:03:33) | |
---|
Kyllä on mahdollista. Onhan se kaikilla puhallinsoittimilla. Hankalaa se voi olla, kun posket pullistuu. (ainakin väitän niin) |
ZaGaali 30.05.2006 14:05:17 | |
---|
|
Kiitos linkistä. Taidan odottaa vielä muutaman vuoden ennenku rupeen tosisssaan harjottelee. Pitää eka olla kaikki perushengitysjutut kunnossa. :) Mutta mielenkiintonen tekniikka tuo kyl on, sitte ku sen osaa nii helpottaa varmasti soittamista. |
GisMajAb 29.06.2006 16:59:16 | |
---|
itse treenasin aikoinaan kiertoilmahengityksen ostaessani didgeridoon. fonistina tietysti innostuin myös treenaamaan fonilla saman jutun. osaan kyllä tekniikan, mutta koskaan en sitä todellisuudessa ole tarvinnut. |
danieltrumpetti 29.01.2009 10:17:57 | |
---|
Onko kukaan teistä yrittänyt opetella kyseistä tekniikkaa? Kyllä, ja tekniikan opiskelu on yksinkertaista. Kestää vain noin 5-15min kunnes ymmärrät tekniikan periaateet. Ja sitten kestä muutama päivä kunnes se toimii soittimen kanssa. Tästä löydät ohjeet: http://www.alexandertekniikka.fi/kiertoilmahengitys.html |
Baryton-B 30.01.2009 00:27:18 | |
---|
Eipä se noinkaan ole. Suomessa esim. Mika Mylläri (trp) ja Markku Veijonsuo (trb) käyttävät kyseistä tekniikkaa lähes koko ajan soitossaan. Kansainvälisesti tunnetuimpia ovat ehkä Marsaliksen veljekset Wynton ja Branford. Tuossa kappaleessa trumpetisti Sergei Nakariakov puhaltaa yli 4 min. hengittämättä. Melkoista lurittelua. Nicolo Paganini - Moto perpetuo op. 11 Tuolla videolla hän puhaltaa vesilasiin (Japanissa) http://www.youtube.com/watch?v=6iHHJSC55Zk "EWI4000s ei tarvitse anasatsia" |
Baryton-B 30.01.2009 22:33:12 | |
---|
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia" |
V1lleK 30.01.2009 23:28:29 | |
---|
|