Aihe: Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?
1 2 3 4 5 68 9 10 11 12
musamies
31.05.2006 22:15:53
Ihan turhaan lisäsit. Ei se ollut kysyjän pointti...vaikka itse olen kyllä vähän sitä mieltä, että kysyjän pointti on kokonaisuudessaan hieman hakusessa ja jos todella haluaa vastauksia tämän kailtaisiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin, kannattaa kävellä lähimpään musaliikkeeseen ja ottaa itse selvää mistä oikein on kyse.

Ehkä juuri siksi intouduin kyselemään rumpaleiden mielipiteitä kun nimenomaan pistäydyin musakaupassa ja kokeilin siellä olleita sähkörumpuja.

Kaikki varmaan ymmärtää, että sähkörumpujen tarkoitus ei ole SYRJÄYTTÄÄ akustisia. Kyse on pelkästä vaihtoehdosta.

Meikäläisen bändeissä sähkörummuista voi olla hyötyä akustisiin nähden ja jonkinlaisia kokeiluja jo tehtykin, mutta ei toistaiseksi millään pro sähkörummuilla.

Uskokaa tai älkää, sähkörummut eivät ole uhka vaan mahdollisuus.

Juuri näin minäkin ajattelen!
DigiDrummer
28.06.2006 02:15:50
Itse hommasin ensin Roland TD-6KV sarjan ja vaihdoin ne taitojen karttuessa TD-12 sarjaan. Vaihtamisen jälkeen voin kyllä hyvällä omalla tunnolla todeta, että sen aikaisen 6 sarjan kumipädien muuttuminen mesh-kalvollisiin ja virvelin suurentuminen parilla tuumalla sekä haitsun muuttuminen "kelluvaksi" aiheuttivat sen, että soittotekniikkaa oli todellakin muutettava merkittävästi. Osaankin siten hyvällä omallatunnolla todeta, että TD-12 ja kyselemäsi TD-20 ovat sen luokan settejä, että niillä pystyy saamaan tarpeeksi aidon metelin aikaiseksi niin korvakuuloke kuin live-tilanteessakin.

Sähkörumpujen erinomainen ominaisuus perinteisiin nähden melun lisäksi on se tosiasia, että niiden avulla ainakin minulle alusta asti rumpujen soittamisen opettelu on ollut erittäin motivoivaa, koska pystyn helposti miksaamaan taustalta settiin (Phonic mikseri) haluamani musiikin ja miksaamaan rummut siihen päälle niin että voin treenata "aidossa" ympäristössä häiritsemättä muita. Lisäksi kun soittelen kitaraa, laulan ja teen muutenkin aiheen parissa pitkiä iltoja hupimielessä, niin "aitojen rumpujen" saaminen tähän kokoonpanoon on ollut kyllä erittäin suuri ilo ja motivoija.

Hyvin tyypillinen tilanne on, että otan perjantaina muutaman oluen, lataan 6 pesäisen CD-soittimen boxin täyteen juuri sillä hetkellä motivoivaa musaa ja soitan rumpuja siinä ohessa kunnon kuulokkeilla. Lisäksi kun mikseri on kiinni tietokoneessa jossa in iTunes, niin netistä saa ostettua juuri ne biisit joita haluaa treenata. Kaikki on helposti miksattavissa yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi ja loppupeleissä äänitettävissä tietokoneelle.

En siis omaa perinteisten rumpujen taustaa, mutta kuten moni onkin tässä todennut, katsoin nimenomaan sähkörumpujen olleen minulle se mahdollisuus, joka innoitti yrittämään niiden opettelua vanhoilla päivillä. Oli soundit sitten 80 tai 100% aidot en välitä siitä. Rolandin 12 ja 20 seteillä soundien muokkaaminen omiin tarpeisiin on erittäin vaivatonta ja muutaman kuukauden kokeilulla löytyy kyllä mielenkiintoisia omia yhdistelmäsettejä kaikkeen musiikkimakuun.

Sen vielä totean, että kun setti on lähellä konetta ja näyttöä niin rumpumateriaalin ja erilaisten demojuttujen lataaminen netistä on niin helppoa, että voin samaan aikaan katsoa ja kuunnella netistä tulevaa opetus/demo/konsertti pätkää ja soitella sen mukana samantien opetellen uusia jippoja. Monta viikonloppua varsinkin talvella on vietetty tällaisen kokoonpanon turvin turvallisesti kotona ;-)

Hauskuudella katselen näitä perinteisten ja sähköisten leirien yhteenottoja. Luulenpa että suurin osa jotka eivät todellisuudessa ole kokeilleet kertaa paria enempää sähköisiä vaihtoehtoja, eivät ole varteenotettavia kommentoijia. Metalmiehen kommenteista paistaa läpi tietynlainen tarve ja ymmärrän sen, mutta ei kannata yleistää. Aika moni tyytyy vaan soittamaan niitä 50 tai 90 valmista äänikittiä, mutta vasta laitteen perinpohjaisen tutkimisen ja mahdollisuuksien hyödyntäminen tuo esille todellisuuden. Hyvä esimerkki tästä on 6 ja 12 (20)sarjojen valmiiden settien lukumäärän ero. Isommassa kun on melkein puolet vähemmän niitä, joten väkisinkin tulee mieleen, että valmistaja on ymmärtänyt TD-12 tai -20 ostajan tavoittelevan jo hieman jotain muuta kuin valmiita "horror" settejä ja tarkoituksella vähentänyt niiden määrä mahdollistaen setin muokkaamisen muuten lähes rajattomasti. Settiä kun pystyy muokkaamaan tomin materiaalista, syvyydestä ja kalvosta lähtien juuri sellaiseksi kun haluat.

Tuplabassari modifikaatiot haitsua yhdistelemällä tai keinotekoisesti muuten toteutetut äänet/efektit tai soittomekaniikka tuskin on se juttu, jota kannattaa noilla hakea. Siihen tarvitaan jo pitkä tukka, ennakkoasennetta ja karvaiset kädet :-)

Kun vielä liität settiin hyvän monitorikaiuttimen, niin suoriudut erinomaisen hyvin noilla. Itsellä kokemus laajentui entisestään kun sain setin vierelle Rolandin PM-1 monitorin. Alkaa olemaa jo soundit kohdallaan ja sillä voisi lähteä vaikka pienemmälle keikalle joskus ellei jopa kiusaamaan kaverin häihin.

Suosittelen ehdottomasti tutustumaan, kyse on laadukkaista tuotteista, joista on iloa pitkälle tulevaisuuteen. Jos rahaa on TD-20 malliin, niin anna mennä. Ei ainakaan tarvitse hirveän useasti päivitellä peliä.
Youni
28.06.2006 17:04:51 (muokattu 28.06.2006 17:10:06)
Tähän väliin sopisi se video, jossa joku projannu vertailee Rolandin luippulaivaa, rumpusoftaa ja omia Ludareitaan. Muistaako joku? Mistä linkki?

Tässä videossa minua hätkähdytti, kun tämä rumpali ja Rolandin teknikko säätivät settiä rumpalin mieleiseksi: "Ehkä vähän demppiä"-"Teipinpala vai kaksi?". Mahdollisuuksia tosiaan löytyy näköjään.

E: DigiDrummerin viesti oli kyllä hyvä ja asiantunteva. Vaikka onkin oma lehmä ojassa (niinkuin meillä kaikilla), niin täyttä asiaa.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
Deino
28.06.2006 17:11:31

Tähän väliin sopisi se video

http://henkerweb.free.fr/video/morganvideo.avi
Deino vaan
Kalm
29.06.2006 12:37:10
Tähän väliin sopisi se video

Tuossa hieman demoa halvemman TD-3 setin lätkytyksestä:
http://lib.roland.co.jp/demos/en/TD-3/mov/Kit_1_Hi.mov
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
Youni
29.06.2006 18:32:21
http://henkerweb.free.fr/video/morganvideo.avi

No onhan tämäkin viihdyttävä :D En siis kuitenkaan tätä hakenut, mikäli joku ei vielä tajunnut.
Nolte
29.06.2006 19:09:33
No onhan tämäkin viihdyttävä :D En siis kuitenkaan tätä hakenut, mikäli joku ei vielä tajunnut.

Ihmettelinkin missä kohdassa tuossa oli ne Ludarit. Taisi tuo Deinokkius taas vitsailla - sellainen hassuttelija kun on.
Hyvät kamat - huono soittaja!
Starseeker
01.07.2006 23:40:24
Itelläni on rolandin 6 setti, ja sähkörummuthan on ainoa vaihtoehto kun sattuu asumaan rivi- tai kerrostalossa. Kyllä ne ihan hyvät treenailuun on ja onhan sielä ihan kunnolisiakin soundeja kaikkien avaruus äänien joukossa. Oli muuten Kai Hahto esittelemässä kyseisiä rolandin eri settejä ku käväsin ostamassa (6, 12 ja 20 setit).
People want that new shit
pehmo
02.07.2006 19:55:37

Nyt kun on kerrostaloon muutto edessä ja puusetti jää tänne lapsuuden kotiin (tai myyntiin), on sähkörumpujen kiinnostus lisääntynyt päivä päivältä. Sen verran kun olen musiikkiliikkeissä nopeasti koittanut, ei äänimaailma oikein vastaa sitä, miltä rumpujen pitäisi kuullostaa (jungapungakittejä, R&B-settejä, teknosyntsarumpukoneita).
Tietysti sieltä löytyy myös niitä toimivia ääniä, mutta aina niistä löytyy se heikoin lenkki, esim. yhden pellin saundi kusee jne.

Kysymys kuuluukin, saako rumpuaivoista eriteltyä tietyt saundit joka pädiin (tavallaan "kustomikitti"), vai pitääkö lätkiä niillä kasarikosahduksilla? Ja jos tälläinen menettely on mahdollista, täytyykö välttämättä katsella niitä high-end settejä (opintotuki alle 300e / kk)?

Silmällä olen pitänyt Rolandin halvinta kittiä verkkosnarella, Yammun halvimmasta olen kuullut hieman kitinää, vaikkei se kyllä mielestäni eronnut juuri millään tavalla niin äänimaailmallisesti kuin soitannankaan kannalta Rolandiin (tiedä aivoista sitten). Milleniumeihin en koske enkä täytä niitä tiskiräteillä.
Legatus
02.07.2006 20:03:22
Painoinpa DigiDrummerille plussan, sen verran mukavaa luettavaa oli.
Eiku...
hybrid
02.07.2006 20:16:21
Kysymys kuuluukin, saako rumpuaivoista eriteltyä tietyt saundit joka pädiin (tavallaan "kustomikitti"), vai pitääkö lätkiä niillä kasarikosahduksilla? Ja jos tälläinen menettely on mahdollista, täytyykö välttämättä katsella niitä high-end settejä (opintotuki alle 300e / kk)?
Siis niistä soundeista, mitkä on siellä aivossa? Onnistuu varmaan kaikilla sähkörummuilla.
Helvetti on täynnä amatöörimuusikkoja. - George Bernard Shaw
hollmi-5
02.07.2006 20:41:35
Painoinpa DigiDrummerille plussan, sen verran mukavaa luettavaa oli. Jos minä kertoisin, että olen syönyt vain ruisleipää ja suosittelen sitä kaikille, painaisitko minulle plussaa?
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
south_of_heaven
02.07.2006 20:45:57
Jos minä kertoisin, että olen syönyt vain ruisleipää ja suosittelen sitä kaikille, painaisitko minulle plussaa?

jos kirjoitat sen niin, että sitä on mukava lukea.
itki south_of_heaven
Legatus
02.07.2006 20:46:24
Jos minä kertoisin, että olen syönyt vain ruisleipää ja suosittelen sitä kaikille, painaisitko minulle plussaa?

Jos sinä kertoisit viisastellen vielä enemmän, painaisin sinulle varoitusta. Ja sen takia painoin plussaa koska sain taas enemmän informaatiota eri näkökulmista ja kokemuksista.
Eiku...
K.Suninen
03.07.2006 12:21:06
Esitän tosimiestä ja totean: Mielummin kuolen kun soitan sähkörumpuja!!
metalmass
03.07.2006 12:38:18
ei korvaa oikeita rumpuja esim. jos lyöt hiljaa peltiin niin ei oo vaikutusta äänessä eli jos opettelee sähkörummuilla voi olla outoa soittaa akustisia sen jälkeen
south_of_heaven
03.07.2006 14:34:47 (muokattu 03.07.2006 14:34:58)
ei korvaa oikeita rumpuja esim. jos lyöt hiljaa peltiin niin ei oo vaikutusta äänessä eli jos opettelee sähkörummuilla voi olla outoa soittaa akustisia sen jälkeen

Ei rolleissa ole tuollaista, halvemmissa jammuissa on. Joten äläpäs yleistä.
itki south_of_heaven
EXtrema
03.07.2006 15:37:59

Just niin. Rolandit on rok.
Youni
03.07.2006 18:03:25

Tätä mä vähän olen ajatellutkin. Ihmetykseni oli suuri soittaessani Yammun halvinta mallia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)